Jump to content

Hastighet på en Ryds 520GTX m 90hk Optimax


Even M

Recommended Posts

Hei, er ny her på forumet, og lurte på litt vedrørende topphastigheten på båten min.

Den er oppgitt til 37 knop m 90 hk optimax, og tidligere eier sa han hadde hatt båten ifølge knopmeter og gps i 38 knop i saltvann.

Jeg bruker nå båten i ferskvann, og oppnår kun 32 knop, ikke noen krise, men syns det er litt rart.

Motoren har 2 bolthull OVER der bolten går igjennom, og jeg lurer på om den burde vært senket ett hull, men da blir det jo litt selvmotsigende, da man får større motstand. Motor og båt er fra 06 og går som en klokke, men drar bare 5300-5400 omdr, og burde vel klare 5800? Og her er vel de siste 5 knopene?

Motoren har org alu propell uten skader, og skroget er strøkent.

Kavitasjonsplaten på motoren, ligger ca 3-4 cm over bunnen av båten, burde ikke den ligget jamnt med bunnen av båten?, det oppnår jeg ok m å senke motoren ett hull.

Jeg ser kavitasjonsplaten når den ligger i plan, men det virker ikke som motoren får nok vann rundt propellen til å jobbe med?

Bensinfilter og luftfilter skal sjekkes i morra.

Link to post
Share on other sites

Tilter til den kaviterer og litt inn, men som jeg tenker, hvis jeg senker den litt får jeg mere løft på båten. Virker som om jeg ikke får skroget opp nok forran, før den kaverer. Ruser seg opp m en gang jeg svinger, også under "full" aks. Syns jeg leste et sted her at en hadde senket motoren og det hadde vært vellykket. Derfor tenkte jeg at ved å senke den, så får jeg mindre våt sone på båten, og dermed mere fart.

Link to post
Share on other sites

Ryds skrogene har gjerne lett for å gå litt på nesa, så tror faktisk det kan hjelpe å senke motoren 1 hull slik at den tåler mer trim, slik at du får opp baugen litt mer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei, gjorde følgende med min Ryds 620 Dc m/115 optimax. Motor heist 1 hull over laveste pos. Byttet til Ballistic stålprop.(13 1/2 x 17P) Fikk opp nesa på båten, med en fartsøkning på ca: 2 knop. I ditt tilfelle ville jeg først forsøkt en stålprop. med din nåværende mont. høyde, før jeg eventuellt senker den 1 hull til. Lykke til. :flag:

Link to post
Share on other sites

Da er bensinfilter sjekket og luftfilter til kompressor sjekket, og funnet i orden. Motor er senket ett hull, og resultatet ble at den akkurat bikket over 35 knop. Er vel ikke så mye mere å hente i ferskvann. Men lurer på om jeg skal senke den enda ett hull, for å få de siste knop :wink: Fikk skroget merkbart mere opp i front. Lå på 5500 når den rundet 35 knop, og prøvde å tilte mere, men da spant den bare til 6000 og begynte å pipe som den skal. Er det mulig at jeg får hevet skroget enda mere i front og får mindre våt sone under båten hvis jeg senker den ett hull til? Ellers så tror jeg mange blir litt lurt når de sier Ryds'n går på snuta, er nok mest fasongen som gjør at det ser sånn ut..

Link to post
Share on other sites

Kanskje du klare tilte den mere ut og mere fart.

Men kan og slå andre veien at du mister ca 150rpm

 

Føler du at du ikke har så stort tilt-område fra minimum til maks ut-tilt uten kavitering?

 

Hvis ikke så hadde nok en stålpropell gjort seg på uten mere senking. eks ballistic

Link to post
Share on other sites

Ellers så tror jeg mange blir litt lurt når de sier Ryds'n går på snuta, er nok mest fasongen som gjør at det ser sånn ut..

 

Her er jeg helt enig med deg `Even M`. Noen blir nok litt lurt av fasongen og dekkets helning (620DC).

`Syntes KenBjork kom med et godt forslag, prøv en Ballistic stål prop. med nåværende motorhøyde. Jeg mener du vil miste turtall, hvis du senker den enda ett hull. Jeg erfarte dette med min båt og motor. Lykke til. :flag:

p.s. Hvilken stigning har propeller.?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...