Jump to content

ba.no: Halve Vågen hadde promille - bare tull!


o.b.lix

Recommended Posts

Og hva med ytringsfriheten, forbeholdt folk som drikker? :eek:

Det er ikke snakk om ytringsfrihet her. Klart at alle kan ha meninger om alt. Og har lov til å gjøre dem kjent.

Men man inkludere ikke folk som uttaler seg på sviktende grunnlag til å være med i en besluttningsprosess.

Link to post
Share on other sites

Har jeg sagt det? Jeg siterte deg på din kobling mot ULOVLIGE rusmidler, som jeg ikke synes hører hjemme her.

 

Poenget her er vel hva som gjør en kvalifisert, eller ikke? Om det er lovlig, eller ikke, er vel av sekundær betydning hva angår "kvalifikasjoner"? Her hevder jo 2nd Trikker'n at avholdsfolk ikke har et grunnlag for å delta i alkoholdebatter, formodentlig fordi de da ikke er "kjent med" de problemer og problemstillinger som er relevante. Og da tillater jeg meg å stille det retoriske spørsmålet om hvem som er kvalifisert til å delta i diskusjoner rundt narkotikaproblemene.

 

Men man inkludere ikke folk som uttaler seg på sviktende grunnlag til å være med i en besluttningsprosess.

 

Så man må vite hvordan det er å være full for å ha meninger om f.eks alkoholgrenser? Hvorfor kan man ikke bruke vitenskapelige undersøkelser som grunnlag? Statistikk som sier noe om aløkohol og konsekvenser av alkoholbruk/misbruk osv? Er stortingsrepresentanter, medlemmer av den lovgivende forsamling i Norge, ikke kvalifisert til å lage/vedta lover hvor alkohol og bruk av dette er relevant, hvis de er avholdsfolk? :lipseal:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror de som har drukket 2 øl en lørdags ettermiddag på sjøen har større grunnlag for å uttale seg enn de som ikke smaker alkohol. Det er mange av den sistnevnte gruppen som ikke tror det finnes noe som heter en øl for kosen sin del. Når det å nyte alkohol forbindes med fyll har man ikke skjønt hva det betyr, klarer man ikke å skille dette har man etter min mening ingen grunn til å uttale seg. Fyll på sjøen er det vel ingen som har sagt de ønsker. Når alle i vågen er under grensen er inntaket moderat, flott.

Link to post
Share on other sites

Det er helt greit å ha meninger. Avholdsfolk kan mene at ingen skal smake alkohol. Flyllikker kan mene at det burdde være gratis på supern, men det er ikke sånn at fyllikken skal kunne tvinge en avholdsmann til å drikke og motsatt.

 

Påenget er at man ikke skal skade andre en seg selv ( helst ikke seg selv heller ) som følge av egene handlinger.

 

Ut fra statistikken på en annen tråd er det fire stk. alvårlige ulykker på sør og østlandet fra båt i hele 2008. Hvor mange hadde vært forhindret ved 0 tolleranse på alkohol? ( Husk 0 tolleranse gjelder bare fører ) Og hvor mange av ulykkene er forårsaket av en tredje person i en ennen båt?

 

Hele greia er enten propaganda eller agurknytt for at de ikke har mer fornuftig å fylle avisen med.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Det er ikke snakk om ytringsfrihet her. Klart at alle kan ha meninger om alt. Og har lov til å gjøre dem kjent.

Men man inkludere ikke folk som uttaler seg på sviktende grunnlag til å være med i en besluttningsprosess.

Nei, du har sjølvsagt rett. Demokrati er noko svineri som bør skrotast! La oss begynna med å fjerna stemmeretten til dei som har meiningar me ikkje likar; fråhaldsfolk, muslimar, sosialistar etc! :giggle:

Link to post
Share on other sites

formodentlig fordi de da ikke er "kjent med" de problemer og problemstillinger som er relevante.

Det er fordi jeg aldri har møtt, sett eller hørt en avholdmann, i en debatt, som har realpolitisk vurderings evne.

Så man må vite hvordan det er å være full for å ha meninger om f.eks alkoholgrenser?

Nei, men som minimum må man vite hvorfor folk drikker.

Link to post
Share on other sites

Nei, men som minimum må man vite hvorfor folk drikker.

 

Det har jeg mang en morgen også lurt på! Det gjelder særlig morgener etter kvelden før, kvelder hvor jeg har følt meg ekstra smart, full av energi og hatt løsningen på alle verdens problemer! :lol:

 

ps

skal stortingsrepresentanter som er avholdsfolk få lov til å avlegge stemme i alkoholpolitiske spørsmål? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...