Jump to content

Jeg har endelig møtt strømtullingene alle klager på !


Lotus

Recommended Posts

Det måtte vel skje meg også til slutt og i helgen skjedde det. Jeg møtte et par av de strømtullingene alle klager på. De som ikke vet opp og ned på et batteri og som ikke skjønner at forbruk og batterikapasitet må stå i et visst minimum av forhold til hverandre.

 

Vi la oss til i sundet tidlig på fredagen. På andre siden av det smale sundet lå det en håndfull båter som tydeligvis var i følge. En eller annen hadde et bensinaggregat gående og klokka var ca 14. Vel, folk trenger jo å lade litt en gang i blant, så jeg tenkte ikke mer over det. Så startet et par av de samme båtene motoren og lot de gå på høy tomgang. Ja, ja slikt skjer. De trenger vel litt strøm de også.

 

Timene gikk, aggregatet gikk og motorene gikk. En og annen stod og kikket bort og lurte på når de hadde fått strøm nok. Flere timer gikk, og enda flere timer. Dagen var på hell og en båt tutet som tegn på at etternølerne på begge sider av sundet måtte få ned flagget. Enda flere timer gikk. Klokka ble 23. Både generator og motor gikk fortsatt. Så endelig, Nærmere 23.30 stopper aggregatet. Den ene motoren har visst også stoppet. Sped klapping høres fra enkelte. Den andre motoren? Nei den lader fortsatt en slunken batteribank. 10 timer på høy tomgang. Noen ønsker sikkert at køddens motor har sotet ned.

 

Klokka passerer 24. Dusten tar fortsatt ikke hintet og båtvennene ved siden av sier heller intet. 00.15. Motoren stoppes. Noen sekunder går og folk klapper rundt omkring, en roper iddiot!! meget høyt og tydelig.

 

Lørdagen opprinner. Formiddagen forsvinner og motorer startes igjen. De går og går. Den ene stoppes etter hvert, den andre stoppes ca kl. 21. Fyren har tydeligvis tatt hintet og vil ikke ha noen idiot-tilrop.

 

Så kommer søndags morgen. Helligdagsfreden brytes ca kl. 10. Strøm må man ha må vite. Noen foreslår kronerulling og et par utrevne sider fra maritim-katalogen omhandlet solcellepaneler og batterier, men det blir med praten. Ingen har lyst til å ta gummibåten og ro over sundet for å overlevere gaven. Vi innser at det finnes mange tullinger på sjøen uten normale sosiale antenner og at noen av dem har et flytende strømproblem og at det ikke er en dritt å gjøre med det. Det bare er sånn og det kommer neppe til å bli noe bedre. Heller verre.....

 

Vel, uansett har det vært en flott uke og en fin helg.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen ganger forstår ikke jeg slik typisk norsk tålmodighet.

 

Å være grei mot andre er o.k. hvis det skjer en gang.

Men hadde jeg vært der da hadde det definitivt tatt en slutt senest på neste dagen.

 

Da tenker jeg litt annerledes, fordi slik folk fikk sannelig ikke noe klar beskjed før.

Ikke noe opplæring = ikke noe aksjon.

 

Ikke vent så lenge neste gang, ellers lærer de aldri.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i all verden var det ingen som rodde "over sundet" og klaget på vegne av alle dere som ble plaget av denne vanvittige mangel på folkeskikk??? Lotus, du pleier jo aldri å gå av veien for en diskusjon her på forumet, og stå for dine meninger. Og du er vel like god til å uttrykke deg muntlig som skriftlig, antar jeg.

Så du skulle ha gitt vedkommende en leksjon i temaet lading, batteri, dynamo, solceller etc.

Eller var det typisk "folk i båt" som uansett ikke ville forstått hva du pratet om? :headbang: :headbang: :headbang::discuss:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Godt og velskrevet innlegg Lotus. Denne tråden kan bli interessant.

Litt OT:

Jeg ligger en del i uthavner og min erfaring er i hovedsak at støyende generatorer og motorer for batteriladning vanligvis ikke skaper særlig støy.

Når det blir "masete" i ei havn pleier jeg å ta frem Odd Børretzens "Gleden ved å ha båt" og lese bl.a. "Det sosiale liv" (s. 47-50). Jeg har også sansen for hans "Småbåthavn" hvor han skriver:

En natt i Pollen i Arendal opplevde jeg engang en svenske som ville at Arendal havn skulle sove om natta. Det var klokka to en julinatt. Hviskende stemmer og latter klang svakt over det blanke vann.

Da stakk denne svensken hodet fram fra båten sin og ropte:

"Nu måste ni vara tysta".

Det høres meget patetisk og håpløst ut. Et menneske, en svenske, som ville mane en hel sommer, en verden, til søvn og taushet.

Tønsberg havn er en het sommersang, selv når det regner.

Hun synger lavt hele natta.

Sove skal hun ikke før i september.

 

Nå var dette en avsporing i forhold til "strømtullingene".

I uthavner og i havner uten strøm er jeg gjennomgående "strømtulling" en time på formiddagen og en time om ettermiddagen. Da går generatoren ombord.

Jeg har ikke så veldig dårlig samvittighet. På BB side hvor eksosutslippet til generatoren sitter skaper generatoren en gjevnstøy på ca 50 dB(A) målt omlag 1 meter fra eksosutslippet. Når jeg beveger meg på hele SB side av båten med lettbåten, er det ikke mulig å måle støyeffekten av generatoren. Ved stille vær pleier jeg å ro bort til nærliggende båter og forhøre meg om de sjeneres av støyen.

Det skal bli interessant å følge denne tråden

Link to post
Share on other sites

Alle ventet vel på at noen andre skulle bli lei og klage. Sørlendinger er jo ikke de som skriker høyest ved første og beste anledning, og ofte blir det litt utrivelig hvis man åpner kjeften. På dagtid er jo ikke lading noe problem. Båter tøffer rundt, joller kjører hit og dit, unger bader - man legger knapt merke til litt støy blant alt det andre.

 

Kvelden, og morgenen er litt annerledes,for ikke å snakke om midt på natten. Da hører man ting meget tydelig og noen irriterer seg, men ikke så mye at man som sørlending vil være brydd med å fortelle naboen at han kanskje bør ta det litt rolig med ladingen. Alle venter på at noen andre skal ta ubehageligheten med å si i fra. Dette er ikke indre Oslofjord og lunta er temmelig lang.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det måtte vel skje meg også til slutt og i helgen skjedde det. Jeg møtte et par av de strømtullingene alle klager på. De som ikke vet opp og ned på et batteri og som ikke skjønner at forbruk og batterikapasitet må stå i et visst minimum av forhold til hverandre.

Bortsett fra den aldri så lite nedlatende holdningen til folk som kanskje er eksperter på blomsterbinding eller brødbaking som en ikke kan forvente kunskaper om ohms lov, må jeg si at jeg også ble oppbrakt over slik oppførsel. Jeg hadde nok selv eksplodert (selv om jeg er en rolig og snill pensjonist) og tatt turen over til bråkmakerne.

 

Vi hadde en liten situasjon i helgen vi også. Vi lå ved flytebryggen på vårt standardsted, fullt med båter med baug eller hekk inn mot bryggen. Så plutselig ble det fyrt opp en grill midt på bryggen av tre, i det tørre og varme været, midt mellom 10-15 båter! Etter at en kar kom slukøret tilbake til båten sin etter å ha bedt dem pent om å ta grillen med på land i strandsteinene og bare var blitt bryskt avfeid, var det tur for meg til å ta de for meg. Jeg var streng (og sint), men med en høvelig tone. Svarene var ikke av samme kaliber, men jeg ga meg ikke, og grillen ble slukket! Jeg ble senere takket personlig fra omtrent alle på bryggen. Neste morgen forsvant grillerne uten et ord! Og disse folkene er faktisk blant det vanlige klientellet på bryggen, godt voksne folk som burde vite bedre enn å finne på slikt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke ta meg så alvorlig da, men det var ordet "tulling" jeg reagerte litt på. Men at disse menneskene Lotus beskrev mangler en hver form for sosiale antenner, er det vel ikke tvil om. Klarer en ikke å sørge for at det elektriske i en båt er godt nok selv, får en heller skaffe fagekspertise. Selv ville jeg ikke finne på å bake en brullupskake!

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Både "grilltullinger" og "strømtullinger" fortjener å bli tilsnakket, når de utsetter andre både for fare og ergrelse. Hvordan skal de ellers lære hvordan man oppfører seg? (selvom "godt voksne folk" selvfølgelig skulle ha skjønt det for lenge siden) :smash:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

....Selv ville jeg ikke finne på å bake en brullupskake!
Jeg skal huske dette. Jeg har selv ansvar for fire som kanskje skal gifte seg minst en gang!

 

stroem5juli2009a.jpg

 

Jeg har forøvrig den behagelige situasjonen ombord at alle batterier nå er fulladet.

Ligger med landstrøm. Venstre del av bildet viser situasjonen for forbruksbanken. 0 ampere forbrukt, dytter inn 0.7 A med 13.6 V.

Spenningen på startpakkene til BB og SB motor er 13.64 volt (nedre del av høyre bildehalvdel).

Link to post
Share on other sites

Lå et par dager i Vestre Dragsaund og hadde noen hyggelige naboer som spurte alle i nærheten om de kunne kjøre båten på tomgang en times tid. Jeg tilbød ham å låne mitt Honda EU10, men han forklarte meg at en time på tomgang gir mye mer strøm enn en time med landstrømsladning. Ellers var det selvfølgelig ingen som ville hindre ham i å kjøre på tomgang en times tid for å strøm til kjøleskapet. Spør man hyggelig er det meste greit.

Link to post
Share on other sites

Sørlendinger er jo ikke de som skriker høyest ved første og beste anledning, ...

 

Har du en venn fra Sørlandet så har du en venn for livet, har du en uvenn fra Sørlandet så vet du det ikke!

 

Det uttrykket har jeg lært av min kone og hennes familie som er fra Sørlandet og det du beskriver er vel egentlig en slags bekreftelse på det? Pesonlig hadde jeg sagt fra "for lenge siden", men så er jeg en j**la østlending da! :lol:

 

Har også lurt på dette med tomgang og lading, men "apparatet" i båten påstår at jeg lader også ved tomgang/dorgefart så da er det vel kanskje riktig!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hos meg målte vi med en slik tang-ampermeter, og ja, den viser at den begynner å lade på tomgang, men det er lite amper som dyttes inn..

Volten steg, men nesten ikke noe amper. Så økte vi turtallet, og da så jeg at volten først sank litt, men da økte amperen.. så kom volten og amperen..

Så hos meg lader den skikkelig i underkant av 1000 o/m.

 

Jeg reddet en båt-nabo i grimstad for et par dager siden, han hadde klart å gå tom for strøm.. En halvtime med mitt Honda EU10i apparat, så fikk han start.

Problemet var at hans batteri var ødelagt, så rett før de hadde dratt ut hadde han kjøpt et nytt, og koblet dette sammen med det som var "ødelagt".. dermed hadde han 2 dårlige batterier.

 

I løpet av våre 14 dager på sjøen nå, har vi ikke hatt behov for å kjøre motoren eller aggregatet for å lade, for jeg vet at om jeg går tom for strøm, så kan jeg lade litt..

Så litt med vilje har jeg bare latt det stå til.. går vi tom, så går vi tom.. Selv med kjøleskapet og kjøleboksen stående på om natten osv.

Fant i grunn ut at jeg har mer strøm enn jeg har trodd tidligere.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Helsikkes generatorer, helsikkes vindgeneratorer, helsikkes motorkjøring i naturhavner, helsikkes bråk i masta på seilbåter, helsikkes tråkking over dekk, helsikkes Bvariabåter, helsikkes hytteeiere, helsikkes Baltic bølgegeneratorer, helsikkes usynlige kajakkpadlere, helsikkes jollekjøring om kvelden, helsikkes musikkspilling i havna, helsikkes grilling, helsikkes forsøplere, helsikkes miljøsvin, helsikkes dieselpriser, helsikkes politikere, helsikkes folk som holder av plasser, helsikkes folk som fortøyer longside, helsikkes arrogante Windyeiere, helsikkes tollbåt, helsikkes Princess båter, helsikkes Volvo D-motorer, helsikkes nyrike amatører, helsikkes "folk i båt", helsikkes værmelding, helsikkes montering av baugpropell, helsikkes glassfiberreparasjon...

Båtlivet er herlig, nesten INGENTING å irritere seg over :smiley:

Link to post
Share on other sites

Båtlivet er herlig, nesten INGENTING å irritere seg over :smiley:

 

Hvis man navigerer litt ut i havgapet slipper man alle disse problemene . Skal man ligge oppå hverandre i trange sund , gjestehavner eller ved brygger som jeg forstår Lotus praktiserer , får man skylde seg selv.

 

Jeg tror man oftere treffer på båtbøller, hekkgeneraler og strømtullinger her , Lotus ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...