Steffeneng Startet 5.Juli.2009 Del på Facebook Startet 5.Juli.2009 (redigert) Hei alle sammen. Tenkte jeg skulle spørre om deres mening om hva jeg bør gjøre etter en dårlig handel av båt.. I april var jeg avgårde for å kikke på båten. Det var en draco 1800dc 86 mod. Båten så noe slitt ut, men skulle være i tipp topp stand. Da jeg var der lå båten på opplag så jeg fikk ikke startet eller prøvekjørt. Jeg fikk den såpass billig at jeg bestemte meg for å slå til(45000). Vi skrev en kontrakt der det sto at båten skulle klargjøres montere drev, bytte oljer,og startes før overlevering.. det var en måned til krana kom så jeg brukte tiden til oppussing. malte hele båten, trakk om, la om elektrisk og mye mer.. da dagen kom da krara skulle løfte møtte jeg opp som avtalt med henger. først da fikk jeg beskjed om at de ikke hadde fått startet båten. jeg hadde ikke noe valg og måtte ta med meg skuta. brukte to uker og mange tusenlapper på å få fyret den. Etter masse bråk med tidl eier fikk jeg han til å stå for utgiftene. Satt båten på vannet, og fant fort ut at det var noe galt. vannet strømmet ut at radiatorlokket. enda flere uker gikk før jeg fant riktig feil. oringene til radiatoren inne i veksleren hadde gått i stykker. ringte selgeren og spurte om han visste noe om dette. da sa han at den hadde rent over litt tidligere også!! Litt sent å si ifra? Alt virket veldig bra til nå (i 2 uker), på fredag røyk registerreima! har tatt av toppen og det ser ut til å ha gått bra. Da jeg kjøpte båten sa han at motoren var utbedret for 22 000 i 2008. dette står også i kontrakten. jeg ser på motoren og alt rundt at det ikke er noe som er nytt der.. Hva syntes dere jeg bør gjøre?? Redigert 5.Juli.2009 av Steffeneng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Meld deg inn i KNBF. Da har du rett til en time gratis juridisk hjelp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Alt kommer vel strengt tatt an på hva som er avtalt ? Har du kjøpt båt beskrevet som " Drittbåt med drittmotor selges som den er " eller har du kjøpt " Strøken klassisk perle, uten feil og mangler " ? Det er ganske vesentlig for hva du egentlig har rett til. At motoren er utbedret for 22000 sier like mye som at jeg sier at hunden min er pen. Man får vel ca 2 slangeklemmer på et VP verksted idag for den prisen, langt mindre noen totaloverhaling. Var det drevolja som var byttet, eller var det kanskje ny riser ? Ikke vet jeg. Generelt sett har du på ingen måte lagt fram opplysninger sm gjør at noen kan bedømme OM du er lurt eller ikke. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Steffeneng Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Så du mener at om det står i kontrakten at båten er fri for feil mangler, og at motor er utbedret for 22000 i 2008 så har ikke jeg retten på min side? Jeg har greie på motor og priser, og kan fortelle at for 22000 får du mer enn nok deler til at jeg skal kunne se at noe er byttet.. Det står også i kontrakten at båten selges som besiktiget. det er der jeg evt mister retten min. skal ringe selgeren og be om en liste over hva som er utbedret for denne summen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Prisen man har betalt har betydning, om den står i forhold til det man har fått. Nå kjenner ikke jeg prisnivået på den båttypen, men du skriver at du fikk den billig. Har også betydning hvor lenge forrige eier har hatt båten. Kjøpte han den ifjor kan han neppe lastes for ikke å vite at reg.remmen burde vært skiftet. Har han hatt den siden den var ny blir det noe annet. Rent generellt: Alle har epost i dag. Bruk den. Så lenge alt er skriftlig slipper man diskusjon om hva som har vært opplyst og avtalt ifm kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Steffeneng Svart 6.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Pratet med nansmann tidligere, og fikk opplyst at kjøpesummen ikke hadde noen som helst betydning:) Sier seg jo selv, jeg skal ikke miste noen garanti fordi jeg er en jævel til å prute... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Ja du er kansje ikke bare en jevel til og prute du er muligens ogsp en slik hestkuk som gjerne ser at selger må koste på båten foe langt mer en du har kjøpt den for. For fen prisen du har betalt synes jeg du skulle skjemes med og komme drasene med slikt drit, byt rema og hold kjeft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Så du mener at om det står i kontrakten at båten er fri for feil mangler Ok, dette skrev du ikke i ditt første inlegg. og at motor er utbedret for 22000 i 2008 så har ikke jeg retten på min side? Igjen, det er IKKE sagt noe om HVA som er utbedret. Altså VET du INGENTING om hva som er skiftet, om det er skiftet noe, eller om det er kun generelt vedlikehold. Dey går historier opp og ned her på siden, om folk som betaler 20-30 000kr for vinterkonservering av en motor, så er det ikke SPESIFISERT hva som er utbedret, så har egentlig ikke selger gitt noen form for garanti eller lovnad utover at han har brukt masse penger på motoren. Forøvrig: 10 av 8 båtselgere vet ikke forskjell på overhaling og overmaling uansett. Jeg har greie på motor og priser, og kan fortelle at for 22000 får du mer enn nok deler til at jeg skal kunne se at noe er byttet.. OK, at du klarer se innvendige deler fra utsiden, er fint for deg. Forøvrig har det ingen relevans, siden selger ikke har spesifisert at det er byttet noe som helst. Såvidt jeg forstår, har han sagt den er påkostet 22 000, ikke at det er byttet en eneste skrue. Demontert, rengjort og montert ? Ikke vet jeg. Det står også i kontrakten at båten selges som besiktiget. det er der jeg evt mister retten min. skal ringe selgeren og be om en liste over hva som er utbedret for denne summen. Mja, men en avtalt egenskap skal likevel være til stede. Vanskelig å ha mening før jeg har sett noen kontrakt Pratet med nansmann tidligere, og fikk opplyst at kjøpesummen ikke hadde noen som helst betydning:) Sier seg jo selv, jeg skal ikke miste noen garanti fordi jeg er en jævel til å prute... Jeg kan ikke fatte hva namsmannen har med dette å gjøre, men sålenge det ikke er klart at du har kjøpt til vesentlig under markedspris, altså som delebåt, rep. obljekt eller på annet vis betalt " underpris " så skal ikke kjøpesum ha betydning. Avtalte egenskaper skal uansett oppfylles. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Quaoar Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 BMP er selger? Det er vel ganske greie regler for dette. Vi skrev en kontrakt der det sto at båten skulle klargjøres montere drev, bytte oljer,og startes før overlevering Om dere har kontrakt på dette og dette ikke var gjort, så er det kontraktsbrudd - Erstatning/heving av kjøp. Du sa du fikk selger til å legge ut for dette, så virker som dere fikk til en god løsning der. Når det gjelder registerreim og o-ring, så mener jeg det komme litt an på om dette er slitedeler eller ikke. Selger stiller seg selv i litt dårlig lys med å si at han var klar over det, om han ikke har opplyst om dette til deg. Men så fremt selger ikke har påstått det motsatte, eller at det i annonsen stod "nylig skiftet reg.reim og 100% tett o-ring", så har du nok neppe noen sak her. Det hele kommer tilbake på hva som står i kontrakt og hva som stod i salgsannonsen. Står det mye brukt, store slitasjer, vannskader, osv. så er det ikke mye man kan klage på. Skulle det derimot være annonsert med "som ny", så skal man forvente en bruktbåt som fremstår som ny og kan stille temmelig sterkt skulle det oppstå tvist rundt kjøpet grunnet feil/mangler på båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Har du kjøpt denne båten av en privat eller fra firma. Om den er kjøpt fra privatperson og det ikke er tilbakeholdt opplysninger om feil og mangler som selger burde vite om eller tilsvarende er det lite du kan laste selger for. Kjøpesummen er selvfølgelig medvirkende i vurderingen av om du er lurt. Har du fått båte ekstremt billig og selger har vært ærlig under salget har du nok lite å frare med i en slik sak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Det står også i kontrakten at båten selges som besiktiget. det er der jeg evt mister retten min. skal ringe selgeren og be om en liste over hva som er utbedret for denne summen. Du mister ikke alle rettigheter selv om det står "som besiktighet" i kontrakten. Hvis selger har underslått informasjon som er av betydning for salget så har han underslått informasjon og må ta konsekvensen av det, etter mitt syn. Les også litt her; http://baatadvokaten.no/ under "juridiske småsnutter" så vil du finne relevant informasjon om din sak! Tenker da særlig på advokatens utsagn; selgerens opplysninger skal stemme og selgeren hefter for mangelfulle opplysninger om vesentlige forhold. Skulle bare mangle, etter min mening! Vil også tro at hvis det viser seg å være et klart misforhold mellom hva du har kjøpt og hva du tror/blitt forespeilet at du har kjøpt mht tilstand/pris så vil det være av betydning i en eventuell tvist. Hvis du har vært slik en jævel til å prutte og fått båten skitbillig så har du vel på den annen side en desto dårligere sak? Tror jeg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
lasseolsen Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Ja du er kansje ikke bare en jevel til og prute du er muligens ogsp en slik hestkuk som gjerne ser at selger må koste på båten foe langt mer en du har kjøpt den for. For fen prisen du har betalt synes jeg du skulle skjemes med og komme drasene med slikt drit, byt rema og hold kjeft. For ett flott og konstruktivt innslag i debatten... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 ..... Etter masse bråk med tidl eier fikk jeg han til å stå for utgiftene. .....Alt virket veldig bra til nå (i 2 uker), på fredag røyk registerreima! har tatt av toppen og det ser ut til å ha gått bra. Hva syntes dere jeg bør gjøre?? Jeg ville skiftet registerreima og holdt kjeft! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Det virker som om du som kjøper har litt peiling selv. Husk at kjøper har en viss grad av undersøkelsesplikt og om han unnlater å benytte denne så er det på eget ansvar. Men hvorfor i huleste heiteste tok du av toppen om det ikke var noen feil på denne etter reimbruddet? Å smette på ei ny reim er fort gjort og koster litem Demonteringen du har satt i gang er det jo litt mer med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Det virker som om du som kjøper har litt peiling selv. Husk at kjøper har en viss grad av undersøkelsesplikt og om han unnlater å benytte denne så er det på eget ansvar. Nei, dette er feil. Skipper Worse, som er en dreven advokat, har gjentatte ganger HAMRET inn dette, som en helt vanlig misforståelse. Det er den undersøkelse man HAR GJORT som gjelder, ikke den man kunne gjøre. Uansett er selgers pikt til å opplyse korrekt absolutt. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Helt enig i det, men herr Worse får si hva han vil om undersøkelsesplikteten. Dog er det slik at forhold som man lett kan se under en besiktigelse før handel er svært vanskelig å reklamere på etterpå. ( (Kjøper du fks. en bil og det er sprekk i frontruta og du etterpå får mangellapp hos biltilsynet, så vil du ikke ha en tjangs til å reklamere til selger. Sprekken var synlig ved kjøp og det var i et slikt tilfelle ikke naturlig for selger å opplyse om det.)Dog loven sier ikke i ordelag at du har undersøkelsesplikt. Skjulte feil å mangler er det noe annet med, og her kommer det an på om selger har vært svikefull.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Helt enig i det, men herr Worse får si hva han vil om undersøkelsesplikteten. Ja, jeg kjente en person engang, som mente det samme Det ble dyrt...... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
sandman1 Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Men hvorfor i huleste heiteste tok du av toppen om det ikke var noen feil på denne etter reimbruddet? Å smette på ei ny reim er fort gjort og koster litem Demonteringen du har satt i gang er det jo litt mer med. Ikke alltid det går greit med registerreimbrudd... Da er det første sjekken på om ventilene ser til å bevege seg greit når en turner motoren for hand... Den som vrir på nøkkelen og gjør det på startmotoren, (Vel og merke uten å kjenne akkurat den motoren godt nok, og når en vet at registerreim har røket på F.eks B20 eller B21, mens derimot en B230 med Heron Head...var det vel), vel; han fortjener absolutt Gudenes vrede, og å bli møtt med (hysteriske) lattersalver ifra forsikringsagenten.... Det har iallefall kjøper ikke gjort her. Min mening. Men selger skulle ha startet motoren, på sjøen, eller på land, med kjøling fra hageslange/ bøtter, før overtakelse, eller overrekkelse av siste delen av pengene for salget. Plundrete eller ei. Etterpåklokskap er vel den mest eksakte vitenskap, og dattera til en kamerat sa at "lærepenger er slike penger du ikke kan kjøpe NOE for!!" Tror du vil slite mere med å få noe igjen, og dette er muligens i en gråsone= avklaring vil føre til krav om takseringer (nå- i ferien??), og det beste kan være å konsentrere deg om fremtiden; Som kan være: bytt reima, spennrulle®, få timingen på plass, bruk momentnøkkel hele veien, bytt pakninger på toppen, klin på toppen, kjøp nok øl/ lettøl, grillmat; og kom deg på vannet, send gjerne selger en SMS om kostnader, men dersom han ikke svarer; glem fyren: Du lever bare en gang, og årets sommer er akkurat NÅ!! Eller; Vente i det uendelige på en avklaring, men dersom du selv gjør noe; glem de pengene, og risiker å la denne båtsesongen gå fløyten. Det vil garantert gjøre deg grinete (forståelig også). Dersom du velger det siste alternativet; sjekk denne siden. En lever bare en gang. Uansett; lykke til. Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Jeg har greie på motor og priser, og kan fortelle at for 22000 får du mer enn nok deler til at jeg skal kunne se at noe er byttet.. Det at du selv hevder å både ha greie på motor og priser taler vel ikke akkurat til din "fordel" hva angår å ha blitt lurt og derved ha en sak? Hadde nok vært bedre om du var like ukyndig som meg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Jeg synes prisen (45000) ikke høres ille ut for en slik båt. Og hvis du i tillegg har fått selger til å dekke noen kostnader du har hatt i etterkant, burde det gå opp i opp med at den ikke ble startet før overlevering. Ei reg.reim kan ryke etter 11 omdreininger siden ny, teoretisk sett... Tror du får gjøre som meg, la reklamasjoner ligge, det fører bare til høyt blodtrykk å stresse , og nyt båten heller... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Steffeneng Svart 6.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 (redigert) Blei mye diskusjoner her Vil først fortelle dere som kommer med stygge uttalelser og hakker på folk i forumet om å finne på noe bedre å gjøre. jeg spurte om et spørmål om hva jeg bør gjøre, og tar godt imot alle svar! viser seg at folk mener forskjellig. Jeg har ikke bestemt meg for å belaste selger for noe av dette, og vil gjore det billigst mulig for han til tross for at han var en uærlig klam fyr fra bygdøy! Eller ville jeg ikke demontert toppen selv.. jeg tok den av fordi det i tillegg var lekkasje fra toppen!! Jeg har pratet med namsmann om dette fordi min bror jobber i politiet,og har derfor enkel tilgang gjennom han. Kan også fortelle at jeg har kjøpt over 20 biler og to båter, og har ALDRI ringt noen selgere og klaget på noe tidligere! Kan legge til igjen, KJØPESUM HAR INGEN VERDENS TING MED SAKEN Å GJØRE!! Det som skjer er at hvis reparasjon overstiger kjøpesum er ikke rep noe alternativ, da er det hevelse av kjøpet. Redigert 6.Juli.2009 av Steffeneng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Ut fra hva du har beskrevet så har jo selger opptrådt uredelig/svikefullt. Han har tilbakeholdt opplysninger om skjulte feil/mangler han var kjent med. Båten var beskrevet å skulle være i tipp topp stand da du kjøpte båten. Det er jo mye som taler for at du har en god sak om det skulle spisse seg til. Dog problem nr 1 er å kunne dokumentere hva som faktisk er opplyst og hva som er tilbakeholdt om mangler fra selgers side. Derfor vil kjøpesum i mange tilfelle kunne være medvirkende for "dommernes" vurderinger. Har man eksempelvis fått båten veldig mye rimeligere enn normal omsetningsverdi kan dette til en viss grad gjøre din sak vanskeligere enn hva den reelt sett burde være. Sånn er det om man liker det eller ei. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Hvis jeg skulle selge båt,da hadde jeg sjekket/skiftet alle "krise deler" selv, slik som hekklager,belger,olje på drev,riser/manifold,impeller,reg reim,tank,filtre osv før salg. Men sist men ikke minst OPPSTART! for ikke å glemme lensepumpe,kraner og skroggjennomføringer, samt styregaffel foring på gammel VP! Først da hadde jeg sovet om natten............. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
Steffeneng Svart 6.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Ja, det er namsmann fra forliksrådet som har fortalt meg dette. går ut ifra at han vet hva han snakker om uten at jeg skal skryte av at jeg har så mye peiling på lover og regler for det har jeg ikke, så var det han som fortalte meg at jeg hadde et meget godt utgangspunkt, og at kjøpesummen ikke hadde noe og si:) Kommer ikke til å belaste selger, men kontakte han og fortelle han hva jeg har mått gå gjennom Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Steffeneng Svart 6.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 (redigert) east m er en jeg gjenrne skulle gjort en handel med;) Jeg krever ikke at selger skal gjøre alt det, men at han forteller meg hva som er gjort med båten og evt mangler. Poenget er at om jeg hadde visst om alt av feil/mangler hadde jeg aldri kjøpt denne båten, og føler meg derfor lurt. Redigert 6.Juli.2009 av Steffeneng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.