Jump to content

Lillesand gjestehavn, ønsker de ikke gjester ?


Verrie

Recommended Posts

Jeezuss! Some of you people need to get a grip on life. What difference does it make how big the guys boat is? For F sake! Is this what's referred to as "Janteloven" here in Norway? Such a narrow minded, jealous almost communistic mentality!

 

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeezuss! Some of you people need to get a grip on life. What difference does it make how big the guys boat is? For F sake! Is this what's referred to as "Janteloven" here in Norway? Such a narrow minded, jealous almost communistic mentality!

 

Kan hjelpe med en frioversettelse siden Enzo feiget ut. :lol: Piper mener følgende:

 

Jesus samene trenger å ta et grep om livet. Hva er forskjellen på hvor stor de homofiles båt er? F japansk risbrennevin er hva man kaller Janteloven i Norge? Sug en nærsynt tenkende sjalu kommunist mentalt.

 

Hyggelig kunne hjelpe.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Er nå tilbake i Stavanger etter en tur fra Strømmarna i Sverige med den nye båten.

Det var en veldig fin tur, men ganske dårlig vær stort sett hele tiden.

 

Vi hadde veldig få problemer (havnet på tvers på det smaleste i Sotenkanalen, men det gikk greit), og det ALLER minste problemet var andre, "store" båter...

Link to post
Share on other sites

Kan hjelpe med en frioversettelse siden Enzo feiget ut. :lol: Piper mener følgende:

 

Jesus samene trenger å ta et grep om livet. Hva er forskjellen på hvor stor de homofiles båt er? F japansk risbrennevin er hva man kaller Janteloven i Norge? Sug en nærsynt tenkende sjalu kommunist mentalt.

 

Hyggelig kunne hjelpe.

:lol::lol::lol: beynner å få sansen for Tonyj særlig etter han underholdning med munnharmonika

Link to post
Share on other sites

Contraband : Plukk opp Mouche og kom til meg, PS: jeg har ikke bukser i press, men shorts :eek: .. Beklager det ukorrekte antrekket, :lol:

Mvh

Pjolter

 

Takker for invitasjonen :yesnod: Shorts med press er helt ok og ett skjeldent skue i disse dager :lol:

 

Minner meg litt om da jeg traff den gamle direktør i N.Bank på stranden i syden, Skånland, korrekt antrukket med hvit skjorte og sløyfe, skjorts, sorte blankpolerte sko :lol: (Skoene ble noe lysere etter som han vandret rundt i strandkanten men polergarn var med :lol::lol::lol:

 

Har dere merket noe til oljesølet ??. Er litt redd for å skitne til båten :yesnod:

 

:lol::lol::lol: beynner å få sansen for Tonyj særlig etter han underholdning

 

Han er utrolig den mannen, koser meg kongelig :flag:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Du milde, denne tråden har jeg ikke lagt merke til i sommer.

 

Først og fremst er det trist å lese folk som tydeligvis har sterke meninger om båter de ikke har sett eller vet noe mer om enn lengden på fartøyet, og for den saks skyld mener noe om båteiere de ikke har møtt. Det senker nivået på diskusjonene.

 

Med hensyn til gjestehavner som den i Lillesand er det ganske viktig å forholde seg til hvor kraftig, eller mindre kraftig, den er dimensjonert. Belastningen i sommersesongen er ganske stor. Havnesjefen har et ansvar for å si stopp innen belastningen når grensen. Det er lagt ut noen nye og tyngre moringer i år, og det blir nok flere forbedringer. Likevel, belastningen var over grensa under stormen i slutten av juli, og noen båter måtte flyttes i løpet av natten.

 

Største båten som ligger i Lillesand fast utenfor sesong er vel en Princess 56 (omtalt som 54 lenger opp i tråden) og det gir i det minste havnesjefen en god mulighet til å vurdere hvor stor belastning en enkelt båt på den størrelsen er for bryggene.

 

Bøyene som er lagt ut på utsiden av gjestebrygga er nok lagt langt nok ut for båter på 40-50 fot, men jeg er ikke så sikker på moringene. Med min båt på 37 fot må jeg trekke svært hardt til for at båten holdes ute fra brygga når det blåser litt opp.

 

Som Mouche har nevnt så er havnesjefen til å diskutere med, og han er svært innstilt på å gi god service og å ha et prisnivå som ikke oppfattes som urimelig. Tilbakemeldinger fra gjestene vil nok bli lyttet til.

 

Når det gjelder gjestehavnene generelt så kan nok mange av disse gjerne omtales som småbåthavner. I Norge er småbåter er mindre enn 15 meter. Det er selvsagt ikke noe i veien for at havna dimensjoners for større båter, men det er nå en gang en avgjørelse de som bygger ut og drifter havna må ta. Det er ikke helt uvanlig at båter på 20 meter henvises til skipskai.

Link to post
Share on other sites

Enig med at det bør være en ansvarlig havnesjef som avgjør de 3H (hvor, hvordan og hvem) som kan fortøye i båthavna. Det er vanlig i de fleste land i Europa. Nå er det slik her hjemme at det ofte bare er noen jenter/gutter som har som sommerjobb å kreve inn leia uten at det er noen ansvarlig til stede. For øvrig er norske anlegg relativt spinkle og tåler sjelden store båter. Hva med å legge ut noen solide moringer for store båter? Billigt og enkelt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...