Jump to content

Lillesand gjestehavn, ønsker de ikke gjester ?


Verrie

Recommended Posts

De har jo allerede folk som er ansatt for å hente inn pengene.. Hva er galt med å la dem få gjøre litt arbeid for pengene de krever inn?

Det er ikke værre enn å sjekke om båter har en eller to strømledninger tilkoblet, om de ligger fornuftig fortøyd eller om det kan gjøres plass om de flytter seg en meter eller to frem eller tilbake osv.

 

Hvis man skal ha forbud så kan man like greit si at det er forbudt med båter fra 30 fot og større da.. men for meg blir det for dumt.

Det er uansett ikke plass til alle, noen kommer først til mølla.. sånn er det bare.

 

Har man litt tolmodighet og om folk har litt fleksibilitet, så ordner det meste seg.

 

Får du ikke plass, så får du kanskje dra inn litt tidligere neste gang. Er jo bare å planlegge litt, er jo mange som kommer inn for å handle bare, og de drar når butikkene stenger.. Da blir det ledige plasser.

 

i tillegg er det mange som drar om morgenen, da blir det ledige plasser.. Så skal en absolutt inn i ei havn, så er det bare å legge opp til å dra inn når det blir ledig.

 

Kan godt hende at jeg tar feil her nå, men det virker nesten som du er litt irritert etter å ikke fått plass i gjestehavner og lar det gå ut over de med større båt enn deg.

men som sagt, her tar jeg sikkert helt feil.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Er det den båten du tenker på?

 

Er nok den. Båten er sågar registrert i Lillesand! Hva de gjør der ombord om natta vet jeg ikke for da sover jeg søtt i min seng noen få hundre meter vekk fra havna hvor det er aldeles stille, gudskjelov

 

Hvis vi viser det grafisk så er det ganske tydelig at prisene for store båter går i disfavør av Lillesand.

 

Hvis du på liv og død må ligge longside ja, men hvis du klarer deg med å ligge i gjestehavnen med fortøyning i land og akterfeste i bøye (eller omvendt) med full tilgang til vann, strøm og øvrige faciliteter, nei! Så man kan velge, ja man kan sågar ligge der gratis til 1700, hvilket man ikke kan i de andre havnene etter det jeg kan se av disse havnenes hjemmesider.

 

Forøvrig så har det vært overaskende god plass i gjestehavn i Lillesand i det siste, selv under Lillesandsda'ene, men det skyldes vel en kombinasjon av godt vær og at seilerne ikke har rukket ned så langt enda fra Østlandet?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

nødvendig med stor båt

 

Syns det er et tåpelig argument. Om noe er nødvendig kan vel bare brukeren avgjøre. Og så er det vel ikke forkastlig å kose seg med mer enn det som er "nødvendig". Strengt tatt har jo vel ingen av oss som "nødvendigvis" må ha båt i det hele tatt.

 

 

Når det gjelder Lillesand så vil de vel bevisst sile ut større båter - og det må de vel få lov til. Trådstarteren spør om Lillesand ikke ønsker gjester. Kanskje er svaret så enkelt som "Jo, men ikke store båter" - Og det er vel en helt greit og ærlig sak.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Riktignok tilbyr kommunen bøye for Kr 300 natta med hekken inn.

 

 

Trådstarteren spør om Lillesand ikke ønsker gjester. Kanskje er svaret så enkelt som "Jo, men ikke store båter" - Og det er vel en helt greit og ærlig sak.

 

Jeg er så dum at jeg enda ikke skjønner hva problemet er! Her tilbyr man bøye/fortøyning i land til 300 kroner for de største båtene som vel også best tåler å ligge mest utsatt til vil jeg tro, og håpe (?), og derved får man desto bedre plass til flere mindre båter. Jeg mener denne løsningen gir store båter et alternativ som betyr at de får en akseptabel løsning til en fornuftig penge, eller en enda bedre løsning, men da til en høyere pris og så kan man velge.

 

Hva er galt med dette? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er så dum at jeg enda ikke skjønner hva problemet er!

 

Kanskje dette? :rolleyes:

 

Riktignok tilbyr kommunen bøye for Kr 300 natta med hekken inn. Moringene er imidlertid ikke til å stole på sier fastboende for den tyngden vi har.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her tilbyr man bøye/fortøyning i land til 300 kroner for de største båtene som vel også best tåler å ligge mest utsatt til vil jeg tro, og håpe (?), og derved får man desto bedre plass til flere mindre båter.

 

Hva er galt med dette? :confused:

Da får man jo ikke opptatt mer plass enn nødvendig, og vært til hinder for vanlig dødlige folk i båter av normal størrelse. Man får heller ikke nektet folk å ligge longside utenpå seg om man har bauen i en bøye. Videre får man ikke ligget på utstilling langs bryggen, folk får da ikke gått å sett på båten hvor flott og stor den er, man får ikke vist frem sin rikdom på en best mulig måte kan du skjønne :puke:

 

Jeg synes Lillesand høres flott ut, tror jeg får ta en tur dit så fort som mulig. :smash:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Og det fastslår du som den hele og fulle sannhet :lol: Tror det kanskje er best om du blir beskyttet litt mot deg selv nå :giggle:

 

Å Jesus Kristiansen, jeg skjønner at du må ha det inn med teskje...

 

Du sier at disse "store" båtene (hvor går grensen egentlig?) ikke er "nødvendige". Og jeg parerer med at ingen lystbåter egentlig er nødvendige, min og din inkludert.

Jeg påpeker bare at argumentasjonen din ikke holder.

 

Jeg har registrert at du har en båt på over 31 fot. Hvor mange er dere i den? Er det virkelig nødvendig med så stor båt? Hvor stor motor har du i den? Er den ikke litt for stor om du tenker miljøhensyn?

Hva slags bil kjører du? Er det virkelig nødvendig med den bilen? Klarer du deg ikke med en mindre og dårligere bil?

Er bilen din en Toyota? Hvis ikke, hvorfor det? Alle vet jo at Toyota er det fornuftige valget!! Har du blandet inn følelser i bilkjøpet ditt?

Hvor stort er huset/leiligheten din? Er det virkelig nødvendig med så stort? Hvor mange bor dere der? Dere klarer dere vel med litt mindre? Har du kjøleskap med energi-merke "A"?

 

Poenget mitt er som følger: Hvilken rett tror du at du har til å bedømme hva som er nødvendig eller ikke for din neste?

 

Fei for egen dør...

Link to post
Share on other sites

Kanskje dette? :rolleyes:

 

Som nevnt i tidligere innlegg så er det lagt ut nye bøyer/moringer nå i sommer etter det jeg har kunnet se (med egne øyne!), men jeg kan selvfølgelig ikke garantere for hvor store båter de kan holde. Går dog utifra at kommunene har tenkt over dette mht dimensjonering av moringer/bøyer før de bestemte at de største båtene måtte ligge der, men jeg vet det ikke med sikkerhet per dato. Skal undersøke saken nærmere til helgen/uken og rapportere tilbake - ok?

 

Ellers så er jo muligheten til stede for å ligge ved Dypvannskai eller Langbrygga og hvis man har for stor båt også til disse, ja da begynner det å nærme seg hold i argumentene til Spinnaker sågar! :giggle:

 

Forøvrig så er det mange fine plasser å legge seg aldeles gratis ute i skjæra med tilgang til toaletter og søppelkasser og det innen jolledistanse fra byen for den "dristige"! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Som nevnt i tidligere innlegg så er det lagt ut nye bøyer/moringer nå i sommer etter det jeg har kunnet se (med egne øyne!), ....

Det var tydeligvis ikke kjent for Verri på det tidspunktet.

 

 

Skal undersøke saken nærmere til helgen/uken og rapportere tilbake - ok?

Du behøver ikke for min del, men kanskje andre som er interessert! :flag:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det har ligget en Princess 54 foter der i flere uker, men de har kanskje ikke råd til diesel for å flytte den!

 

Misunnelig 1 :lol:

 

Videre får man ikke ligget på utstilling langs bryggen, folk får da ikke gått å sett på båten hvor flott og stor den er, man får ikke vist frem sin rikdom på en best mulig måte kan du skjønne :puke:

 

Misunnelig 2 :lol:

 

Nå må dere slappe av. Misunnelse kan gi store blødende mavesår eller galopperende sure oppstøt i beste fall. :lol: Aksepter at det vil alltid være noen som har mer matrielle goder en deg, penere kjerring og strammere magemuskler. Sånn er det og sånn vil det alltid være. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

At folk i det hele tatt orker bekymre seg for hvor stor nabo båten er eller om den er nødvendig går utover min stakkars fatte evne.

 

En båt til en 3-4-5 mill er da ikke så mye sett i forhold av forskjellige hytter langs kysten. Noen bruker båt istedenfor hytte, heldigvis kan vi fortsatt få lov å bestemme det selv i nisselandet. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Nå må dere slappe av. Misunnelse kan gi store blødende mavesår eller galopperende sure oppstøt i beste fall. :lol:
En båt til en 3-4-5 mill er da ikke så mye sett i forhold av forskjellige hytter langs kysten. Noen bruker båt istedenfor hytte, heldigvis kan vi fortsatt få lov å bestemme det selv i nisselandet. :wink:

 

Jeg kan selvfølgelig ikke svare for andre enn meg selv, men for mitt vedkommende har dette ingen ting med misunnelse å gjøre, eller økonomi på noen måte!!! Men det hjelper vel ikke hva jeg sier, enkelte bruker vist dette misunnelse argumentet så fort noen sier ifra om hekksjø fra store båter, eller andre ting hvor den annen part har ræva full av gryn.

For de fleste tror jeg faktisk irritasjonen mot store båter som breier seg ut har med helt andre ting å gjøre enn misunnelse, og hadde folkene ombord i disse store båtene vært mer imøtekommende og hensynsfulle, ja og gjerne også litt hyggelige, ja da tror jeg kanskje ting kunne vært litt lettere.

 

:yesnod:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Nå er det du som har brukt missunelse begrepet lenger opp i tråden. Etter å ha lest gjennom virker det på meg som at du ønsker forby båter over 40 ft :wink:

 

Husk også, når større båter kommer inn i en havn får de aldri hjelp av de mindre. Skjelden hilsninger også. Om de mindre begynner å bukke å smile noe mere og er litt mere behjelpelig tror jeg mye er gjort. Husk det er forskjell på å manøvrere en stor båt fremfor en liten jolle. :wink:

 

Jeg gjør Moches ord til mine, sitat :

 

Jeg har jo nettop i flere runder prøvd å påpeke at jeg virkelig ikke skjønner alle disse "problemene" som folk har, ser og/eller føler til enhver ting når de ferdes på sjøen. Tror mange kanskje hadde hatt det bedre, eller i alle fall mindre ille (?), om de holdt seg hjemme! Jeg vet ikke, men kan virke sånn, etter mitt syn.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Husk også, når større båter kommer inn i en havn får de aldri hjelp av de mindre.

Spørs hva du legger i begrepet "større båter" men blir båtene veldig store tror jeg det er vanskelig for folk flest å vite hva de eventuelt skal kunne bistå med. Jeg er stort sett behjelpelig, men blir båtene over 50 fot, så holder jeg meg stort sett unna. Aner ikke hvordan man skal kunne hjelpe en så stor båt, og har heller ingen interesse av å lære det.

Link to post
Share on other sites

Slutter ikke å forundre meg over båtfolkets syting ang havneavgifter (gjelder både store og små båter). Havneavgiften er kanskje en av de minste utgiften i båtholdet og dessuten har vi en fantastisk skjærgård hvor en kan legge seg til gratis nesten overalt dersom en vil spare disse kronene.

 

Prisnivået på store båter i Lillesand gjenspeiler litt hvor stor plass de tar. En båt på 66 fot er vel 5-5,5 m bred?. Dvs den tar like mye plass som 4 snekker på 25-26 fot. Dessuten er det umulig for mindre båter å legge seg utenpå så store båter da en må ha stige for å komme i land.

 

Jeg synes prisnivået for store båter er ok i Lillesand og for lavt i Kristiansand/ Grimstad. Ser forøvrig ikke ut til at prisene skremmer - det lå en god del 50+ i havna i går.

Link to post
Share on other sites

Misunnelig 1 :lol:

 

Jeg lurte mest av alt på hvorfor de lå inne i havna døgnet rundt hvor det var mye liv og noe bråk (Lillesands Da'ene), samt svært varmt når man har verdens flotteste skjærgård innen kikkertdistanse. Ingen tvil om at båten var både stor, og flott, men har ingen interesse av den type båt. Skal jeg bruke mye penger på båt så blir det uten tvil en seilbåt, men siden "behovet" for primært to mennesker er begrenset så vil jeg nok sikte meg inn på en båt rundt 33/37 fot, gjerne en Najad, Malø eller kanskje en Tartan. Så der har du mine våte drømmer!

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan selvfølgelig ikke svare for andre enn meg selv, men for mitt vedkommende har dette ingen ting med misunnelse å gjøre, eller økonomi på noen måte!!! Men det hjelper vel ikke hva jeg sier, enkelte bruker vist dette misunnelse argumentet så fort noen sier ifra om hekksjø fra store båter, eller andre ting hvor den annen part har ræva full av gryn.

For de fleste tror jeg faktisk irritasjonen mot store båter som breier seg ut har med helt andre ting å gjøre enn misunnelse, og hadde folkene ombord i disse store båtene vært mer imøtekommende og hensynsfulle, ja og gjerne også litt hyggelige, ja da tror jeg kanskje ting kunne vært litt lettere.

 

:yesnod:

 

1) ikke snakk for folk flest. Du er absolutt ingen talsmann for meg, eller andre her inne.

 

2) Det oser misunnelse av innleggene dine, så det er ikke overraskende at noen påpeker det.

eriksjonij1.jpg
Link to post
Share on other sites

Litt oppdatert info om Lillesand gjestehavn;

 

Prisene som står på skiltet er etter vedtak i bystyret. Det er jo kommunen som nå har overtatt driften av havnen igjen. De har hittil i år ikke hatt båter i havna over 60fot så spørsmålet om pris for denne størreelse båt har ikke vært noe tema/diskutert nærmere i praksis. Har hatt noen samtaler med havnesjefen og han igjen med "noen" i kommunen og for å gjøre en lang historie kort. Kommer Verrie, eller andre her, til Lillesand med båt over 60 fot så ringer de vakttelefonen i gjestehavnen i Lillesand ( 99361500 ) og avtaler med dem hvor dere kan ligge. Det blir da mest sannsynlig enten på Langbrygga eller på Dypvannskai (begge rett ved gjestehavna/indre havnebasseng, men kasnkje roligere!) og prisen blir 350 kroner for båter over 60 fot. Har fått i "oppdrag" å formidle dette på vegne av gjestehavna i Lillesand.

 

Så da Verrie regner jeg med å se deg i Lillesand til helgen eller neste uke?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For de fleste tror jeg faktisk irritasjonen mot store båter som breier seg ut har med helt andre ting å gjøre enn misunnelse, og hadde folkene ombord i disse store båtene vært mer imøtekommende og hensynsfulle, ja og gjerne også litt hyggelige, ja da tror jeg kanskje ting kunne vært litt lettere.

 

Blir fort litt personangrep her. Verrie har vel en av de største båtene her på forumet, og det var han som åpnet tråden. - Verrie er en av dem jeg har opplevd som mest imøtekommende av alle båteiere her omkring. (Grimstad) Startet med en liten båt, deretter "Perlen" og nå "Verrie".

 

Imøtekommende, hyggelig og jeg har ikke sett så mye "høyklasse ovenfra og ned"-holdning at det gjør noe...

 

Jeg liker heller ikke å bli snakket på vegne av.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Helt utrolig! Hyklere og skrikekråker - hvor mange er det ikke som har hytter til både 3 og 4mnok på fjellet eller ved sjøen?! også skal dere henge der opp i at noen legger kronene sine i båt i stede?!

 

Synd at ikke Verrie skal kunne få bringe differansen i pris for store båter på banen uten at enkelte her får fullstendig rødstrømpene på..

 

Nei, kos deg med stor båt! ;-)

Marius

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...