Jump to content

Lillesand gjestehavn, ønsker de ikke gjester ?


Verrie

Recommended Posts

Kommunen har overtatt gjestehavnen, etter at denne har vært privatdrevet i noen år.

 

I går tuslet vi for tomgang fra Grimstad til Lillesand. Det var da på tide å lufte hunder samt få seg noe is etc. Skulle bare innom 1 times tid.

 

Jeg så på skiltet at det for oss koster Kr 700,- pr natt å ligge der. Til sammenligning koster det samme havneleie Kr 300 i Grimstad samt 270 i Kristiansand. Vi ligger nå i Kristiansand grunnet bursdagshandling til minsten i morgen tidlig før vi drar vestover.

 

Med de prisene føler jeg at kommunen sier "du er uønsket som gjest", eller tar jeg skammelig feil ? Jeg må innrømme jeg ikke husker prisene for mindre båter, men fikk inntrykk av at de også var steget vesentlig.

 

Hva synes medlemmene er riktige priser å betale ? Som sagt ligger vi nå i Kristiansand, med sine 270 i havneleie. Det synes jeg er helt grei pris som jeg synes de absolutt bør ha for å kunne drive en havn.

 

Grimstad med sine 300 er også rimelig. Der er det godt servicetilbud med havnevakter som løper som piska skinn for turistene, i motsetning til Kristiansand.

 

Hvilke priser kan vi forvente oss i fremtiden ?

 

(når det er sagt så betyr havneleia ikke så veldig mye for oss, vi trives best ute i uthavn men for mange er det ikke aktuelt med annet enn gjestehavnferie)

Link to post
Share on other sites

Lillesand har vel relativt normale priser for båter opp til 50 fot

 

http://www.lillesand.kommune.no/artikkel.a...1&MId1=1424

 

De har nok gjort et valg om at store båter skal prises høyt. Ser også at det står "Over 60 fot må båten evt. legges til trafikkhavnen"

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Grimstad Gjestehavn er da dyrere enn Lillesand gjestehavn?

Grimstad tar tar i år 200 kroner for båter de minste båtene, opp 50 kroner fra i fjor. Lillesand tar 150.

 

En 66 fot stor båt bruker veldig mye bryggeplass. 700 er dyrt, men med tanke på plassforbruket og den ekstra belastningen alle disse tonnene kan gi ved litt dårlig vær, burde minst 500 kroner være akseptabelt synes nå jeg. Og vil man ikke ligge i havn til den prisen, blir 4 andre småbåter glade for likevel å få plass i gjestehavna i fellesferien.

Link to post
Share on other sites

Dette er nok bare for å unngå at folk opptar stor plass over tid. Det hadde vert bedre om de gikk for en bøyeløsning på ytterste brygge hvor kun store båter var tillatt, da kunne bredden på båten avgjort prisen.

 

Jeg håper det ikke blir alt for mange slike 50+ båter for havnene er trange nok fra før. Jeg ser at mange sliter med å få plass når de kommer etter barnetv er slutt.

Link to post
Share on other sites

Kanskje man skulle tenkt på dette når man anskaffet seg en slik stor båt? Trenger man for eks 66 fot for å kommme utpå med kona og hundene? Og hva når dette utvilsomt går på bekostning av at andre ikke får plass?

 

Det er nok dessverre det eneste riktige å innføre svært høy havneleie for store båter, det sier seg selv at en slik stor båt spiser opp plassen og gjør at færre båter kommer inntil. Kundegrunnlaget i havnekiosker etc, får også et redusert kundegrunnlag når det kommer færre båter, og man blir nødt til å "skremme" slike unødvendig store båter unna gjestehavner. Ofte er også slike store båter totalt selvforsynt med alt ombord, og har kun et par tykke kabler iland for å få nok strøm til oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel, kaffemaskin, ismaskin, aircondition, og gud vet hva, så det blir faktisk også ofte problemer med strømnettet når man får slike store båter inn i anlegget. Prisen på havneleie for store båter bør gå ytterligere opp, og kr.1500,- blir trolig i minste laget.

 

Jeg vil bare pressisere at jeg IKKE er misunnelig på de som har slike store båter!! Tvert imot kunne jeg ikke tenkt meg å ha noe slikt og vært til bry for andre folk på sjøen. Man ser omtrent aldri at slike store båter ligger i uthavner, eller til ankers der hvor det er plass i massevis, de er rett og slett blitt en uønsket byrde som fler og fler får øynene opp for at vi ikke kan ha i gjestehavnene.

 

Kanskje moringene til bøyene i Lillesand satt godt nok, men at folk sa de var dårlige for å slippe å få denne doningen på 66 fot inn der? :wink:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Så kan seilbåtentusiaster som driver gjestehavn "presse" prisen for bryggeplass for motorbåter til ett fornuftig nivå i deres øyne, la oss si 50,- foten.

Dersom gjestehavnsjefen er motorbåtintressert, kan han sette prisen for seilbåter til 50,- pr fot.

 

Så får vi gjestehavner som er sortert i forhold til gjestenes interesser, og alle er fornøyde.

 

Hvorfor i all verden skal det være høyere pris for større båter.

 

Pris pr fot er vel det mest rettferdige, og bør ikke være grunnlag for diskusjon.

 

Synes ikke det skal være straff for å ha større og sikrere båt for familien

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i all verden skal det være høyere pris for større båter.

 

Det er nok dessverre det eneste riktige å innføre svært høy havneleie for store båter, det sier seg selv at en slik stor båt spiser opp plassen og gjør at færre båter kommer inntil. Kundegrunnlaget i havnekiosker etc, får også et redusert kundegrunnlag når det kommer færre båter, og man blir nødt til å "skremme" slike unødvendig store båter unna gjestehavner. Ofte er også slike store båter totalt selvforsynt med alt ombord, og har kun et par tykke kabler iland for å få nok strøm til oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel, kaffemaskin, ismaskin, aircondition, og gud vet hva, så det blir faktisk også ofte problemer med strømnettet når man får slike store båter inn i anlegget.

 

Det er ikke plass til så mange store båter, dette måtte en gang ta slutt. Det har rett og slett "tatt helt av".

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Selvsagt er det dårlig business for en havn/by å ha 4store istedet for 16 små båter ved en brygge da mye av inntekten kommer fra andre ting enn selve havneavgiften men for meg så virker det som om enkelte tror at mennesker er av en egen art eller endrer tenkemåte med en gang de besitter en båt betydelig større enn det folk flest har og dermed ikke burde ha samme rettigheter som alle andre.

Om jeg bytter min 40foter i en 50foter til neste sommer så vil jeg være akkurat like interessert i å kunne kjøpe meg både avis,is og restaurantmat og slik er det vel med de fleste.

Selvsagt skal en båt på 60fot betale mer enn en på 40 eller 20 men det bør være et tak innenfor fornuftens grenser , det er da ikke så mange svinstore båter at det vil bli noe stort problem.

Om en båt inntil 10meter betaler 150 , 12-15meter betaler 250.- og absolutt alle over det betaler 400.- så er det vel ikke noe umenneskelig med det.

Å si at de med 100fot (er det mer enn 2 i Norge) skal betale f.eks 5000.- for en bryggeplass blir som å si at de som tjener 10mill skal betale %vis mer av sin lønn i skatt enn en som tjener 1mill.

Link to post
Share on other sites

og man blir nødt til å "skremme" slike unødvendig store båter unna gjestehavner

 

Og hvor går grensen mellom "unødvendig og nødvendig" størrelse på båtene??

 

Dersom det er en liten gjestehavn kan jeg til dels skjønne problemet, men i større havner bør det være plass til alle.

 

Skal man måtte sjekke havneforholdene i alle eventuelle gjestehavner man kan komme til å feriere i før man kjøper båt som er unødvendig stor.

 

store båter totalt selvforsynt med alt ombord,

 

Hva trenger en båt på 40 fot, som ikke en på 70 fot trenger, som kan holde liv i handelsstanden?

 

Og kanskje er det to eller tre familier på ferie i en båt på 60-70 fot.

 

Synes det er dårlig forretningsidè å "presse" ut større båter!!

Link to post
Share on other sites

Om jeg bytter min 40foter i en 50foter til neste sommer så vil jeg være akkurat like interessert i å kunne kjøpe meg både avis,is og restaurantmat og slik er det vel med de fleste.

Mener du at det er riktig når du nå vet at dette vil gå på bekostning av at andre båtfolk ikke får plass, og at du også vet at driften av havneanlegget går dårligere? Og mener du at det er nødvendig med en båt på over 50 fot når den stort sett har to mennesker ombord?

 

Det har utvilsomt blitt et problem at det er så mange store båter som nå, og at det vil bli restriksjoner for disse er ikke til å unngå i fremtiden. I mine øyne er iallefall 45+ fot alt for mye for et par personer ombord, og man kan jo undres hvordan man klarte seg før.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Og kanskje er det to eller tre familier på ferie i en båt på 60-70 fot.

Det er kanskje her vi har problemet, det er ikke ofte jeg ser flere familier i en slik båt, ofte er det bare to stykker og kanskje 2 barn, eller tre voksne. I mindre båter ser jeg langt oftere flere personer enn i disse store på 45+ fot, kanskje som du sier også flere familier.

 

45 fot er en fin grense i gjestehavner, så får heller de med større båter ta kontakt med havnevesen og få tildelt plass der om det er noe ledig. Jeg tror dette kanskje er eneste løsningen om ikke de med mindre båter skal vike unna for at "de store gutta" skal få plass. Utviklingen nå må stoppe, det er ikke plass til så mange store båter her på østlandet iallefall.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

I følge siste nummer av Vi Menn båtblad (tror jeg det var) så scoret Lillesand gjestehavn klart høyest av sørlandsbyene med terningkast 6. Ser at de nå også deler ut rundstykker til alle som overnatter, har fått orden på dusj og toalettforholdene og også laget en ordentlig bobil-plass på Dypvannskaia også med dusjer/toaletter.

Fra og med neste uke blir det visst også orden på bensin/dieselfylling med gode åpningstider etter at en ny marina, rett ved siden av den eksisterende(!), åpner opp med et foreløpig mobilt anlegg.

 

Moringene/bøyene som du kan legge deg ved tror jeg for en stor del ble lagt ut i denne/forrige uke så kanskje litt tidlig å fastslå at de ikke holder. Hvordan er det for deg å legge deg ved Langbrygga hvor båtene til Norton ellers ligger for lossing siden det jo er stopp på Norton for tiden og neppe kamp om plassen? Eller ved Dypvannskaia på Kokkenes. Begge disse ligger jo fortsatt midt i smørøyet!

 

Det er mye på gang i Lillesand for tiden, ikke minst i havneområdet, med bl.a. ny og stor reguleringsplan for Kokkenes!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og mener du at det er nødvendig med en båt på over 50 fot når den stort sett har to mennesker ombord?

 

Veldig ofte er det misunnelsen til enkelte som skaper rammene for hva som er nødvendig og passende. For alle andre. :lol:

 

I prinsippet kan 99% av båtfolket holde seg på land for fritidsaktivitet i båt er ikke nødvendig. Skal man følge tankegangen er det heller ikke nødvendig med hytter i skjærgården på 60-80kvm. Disse kan gjøres om til andeler på 15-20 kvm hver, slik at mange fler får glede av strandlinje og sjøluft. Det holder til å sove og se på tv for et par stk. Er ikke dette smart og i god sosialistisk ånd?

Jeg har ikke hytte og er ikke misunnelig. Tror jeg. :lol:

Link to post
Share on other sites

Veldig ofte er det misunnelsen til enkelte som skaper rammene for hva som er nødvendig og passende. For alle andre. :lol:

Jeg har pressisert lenger opp at dette for min del ikke har med misunnelse å gjøre! Men jeg ser hvor dette er på vei, og ønsker at alle skal få plass i gjestehavnene, slik blir det ikke om dette "rotteracet" får fortsette som nå. Jeg kunne personlig aldri ha tenkt meg en slik svær båt, og vært til byrde for båtfolket når jeg opptok unødvendig mye plass i en gjestehavn. Hadde disse båtene ligget i uthavn, eller for anker, og ikke vært til bry på noen måte, da hadde saken vært en helt annen.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Ikke det at jeg helt har greie på dette... men om man har råd til en 50+ båt. Har man ikke råd til 700 pr døgn i havneleie???? Her er det noe som skurrer for meg. Dette er da ikke mer en en time eller to med kjøring med slike båter.

700/66 er ca 10 kr pr fot.

300/30 blir omtrent de samme.

 

Føler vel muligens kanskje at dette blir for dumt? Skal vi la dem med store motorer få billigere diesel også?

 

Bor i Lillesand og føler det skjer masse på denne fronten nå, og synes den nye havna er blitt flott!

Neste skritt er båtplasser til alle, så får det heller være at noen ikke vil betale for det de faktisk bruker.

Link to post
Share on other sites

.Jeg kunne personlig aldri ha tenkt meg en slik svær båt, og vært til byrde for båtfolket når jeg opptok unødvendig mye plass i en gjestehavn.

 

Jeg er rørt. Snufs. :giggle:

 

 

Føler vel muligens kanskje at dette blir for dumt? Skal vi la dem med store motorer få billigere diesel også?

.

 

Ikke for å ødelegge dagen din men de fleste med beistete båter har allerede billig diesel og driftsutgifter siden båten står på et firma. :drink:

Link to post
Share on other sites

Trådstarteren spurte om ikke FORSKJELLEN mellom Kristiansand/Grimstad kontra Lillesand var for stor, hva i huleste har det med hvor stor båt han har???

 

Og til Spinnaker: Er det virkelig nødvendig for deg å være ute i båt?

 

Norges befolkning har gått forbi det "nødvendige" for mange mange år siden, la oss ikke diskutere hva som er nødvendig for naboen iallefall...

Link to post
Share on other sites

Kanskje man skulle tenkt på dette når man anskaffet seg en slik stor båt? Trenger man for eks 66 fot for å kommme utpå med kona og hundene?

 

JA, det er deilig å våkne opp om morgenen uten å ha hår i munnviken. Hårete individer trenger separate kabiner :wink:

 

 

mener du at det er nødvendig med en båt på over 50 fot når den stort sett har to mennesker ombord?

 

Det har utvilsomt blitt et problem at det er så mange store båter som nå, og at det vil bli restriksjoner for disse er ikke til å unngå i fremtiden. I mine øyne er iallefall 45+ fot alt for mye for et par personer ombord, og man kan jo undres hvordan man klarte seg før.

 

Er ett hus på 200 kvm også for mye ? Noen bruker båt som hytte, spør du meg er det ikke noe som er for stort med mindre RV skal ta ta overhånd de neste 20 år :lol:

vært til byrde for båtfolket når jeg opptok unødvendig mye plass i en gjestehavn. Hadde disse båtene ligget i uthavn, eller for anker, og ikke vært til bry på noen måte, da hadde saken vært en helt annen.

 

Noen tar opp unødvendig plass på forumer også :lol: Dersom de hadde ligget i uthavn eller for anker hadde nok livet vært bedagelig for noen og enhver i både mindre og større båter.

 

Mange hilsner fra Kalle Anka :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...