Jump to content

Erfaringer med å dra 12 foter etter seg


alfb

Recommended Posts

Vi skal nordover på båttur i sommer og guttungen ønsker at vi skal sløyfe gummibåten på snappdavitene og istedet dra hans "hassle summerfun 365" etter oss istedet. Dette forstår jeg da også da de på sett og vis har "vokst" ifra gummibåt m/4hk.

 

Vi skal gå ca 150-200nm hver veg med en fart, når/viss forholdene tillater det, på 25-30mil. Kan dette være noe å satse på :confused:

Link to post
Share on other sites

30 mil, er det samme som 30 sjømil/time, altså ca 120knop?

 

I såfall er ikke dette noe å satse på.

 

Er det 30 knop, tror jeg dette vil gå fint. Jeg har slept mye på en GH11 i ca 30 knop, må ha motoren nede, og styringen surret fast i stilling rett fram.

Link to post
Share on other sites

Fikk nettopp SMS fra en kamerat. Lettbåten (gummibåt) han hadde på slep fylte seg med sjø og slepelina gikk av i stiv kuling i går. Han var heldig og fant båten, der den hadde drevet i land. Å ha båt på slep gir deg garantert problemer om det blir mye vind og høy sjø. I slike forhold har en nok med egen båt, om en ikke skal ha problemer med en lettbåt i tillegg. Den problemfrie måten å ha med lettbåt på er å ha den ombord.

Link to post
Share on other sites

Jeg er nok ute på litt usikker is, men tror det stammer fra en gammel sjømil (ikke nautisk mil) En sjømil tror jeg var 4 nautiske mil (4*1852meter). Man snakket derfor ofte om en kvartmil som var lik en nautisk mil. Men mener helt klart at når "sjøulkene" snakker om at "ho gjorde 14 mil" betyr det at båten gjorde 14 knop, ikke 56!

 

Jeg mener vi bør holde oss til Knop når det gjelder hastighet, nautiske mail når det gjelder avstand, sjøkart (ikke draft), når det gjelder kart, og fot når det gjelder lengde på båten. Dybder og høyder anngis i meter. Spenning i Volt, strøm i ampere og lagringskapasitet i batteriene anngis i Amperetimer. Motorstyrke anngis i Hestekrefter og elektriske effekter oppgis i watt (evnt Kilowatt). Hvorfor gjøre det vannskelig :wink:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

He-he, vi snakker selvfølgelig om 25-30 knop.

Hvor langt slepetau bør jeg isåfall ha :confused:

Regnet med at du mente knop :lol:

 

Vet ikke hvor langt tau jeg hadde, men var nok en 20-30 meter vil jeg tro. Da får jolla litt mer plass å skjene på uten å havne utenfor hekkbølgen.

 

Kjørte så jolla fikk mange lustige svev, men var sjelden problemer med det. Det verste var de gangene motoren vred seg, grunnet dårlig surring av rattet.

Link to post
Share on other sites

Hmm, virker som det er best å satse på gummibåten på snap davitene da :sailing:

 

Da tror jeg guttungen blir veldig veldig skuffet.

Kan dere ikke bare slakke ned farten litt da? Hva er det som haster sånn?

Redigert av POLARN (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Med mindre du har styrekonsoll på bøtteplastjolla som vil gå i veien, er det kanksje mulig å feste padder på den også???? Bare en tanke!

Det tror jeg er utelukkende, har styrekonsoll og seter i den. i tillegg er den 3.65m lang, mens "moderskipet" kun er 3.30 på det bredeste og det er nok ikke på plattformen :nonod:

Link to post
Share on other sites

Tidligere har jeg hatt en gummibåt på dekk. Nå sleper jeg en RIB med styrekonsoll. Men vi er en seilbåt. I mye vind trekker jeg båten helt inntil seilern. Går så fint så.

Men taper seilfart da.

 

Men å slepe i 30 knop er jeg meget usikker på. Møtte en forrige helt inn til Strømstad. Båten danset veldig bak.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...