Jump to content

Båtreise og båtkjøp


Limafox

Recommended Posts

Heisann.

 

Er ny her, mest fordi jeg trenger noen tips, råd og kanskje litt veiledning angående et båtkjøp.

 

Vi er en gjeng som vurderer å kjøpe en snekke på 25 fot. Den ligger i Fredrikstad og vi bor i Bodø.

 

Så er frågan:

 

Hva er mest hensiktsmessig og billig:

 

1) Få den opp på en container og få den fraktet landeveien opp til bodø

 

eller

 

2) Tøffe nordover selv med den?

 

 

Hvis 2: hva vil tiden være? Snekka tøffer rundt 10 knop i marsjfart.

Og drivstoffkostnadene?

Link to post
Hvis 2: hva vil tiden være? Snekka tøffer rundt 10 knop i marsjfart.

Og drivstoffkostnadene?

 

Bare et lite tips: Dersom du er helt fersk som båteier, kan det være lurt å få noen som er mer erfaren vurdere om ti knop er en realistisk marsjfart for den båten. Mange rene snekkeskrog i den størrelsen har en marsjfart som ligger noe lavere enn ti knop, og det er også relativt vanlig at båtselgere legger på en skryteknop eller to i en annonse.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post

Å begi seg ut på et slik seilas i en båt du/dere ikke kjenner vil jeg annse som svært hasardiøst...

Med mindre dere er drevne båtfolk med erfaring og lang fartstid.

 

Utgiftene til drivstoff er en ting. Men dere må også skaffe sjøkart til hele den lange strekkningen pluss nødvendig reddnings og nødutstyr.

VHF bør dere også ha hvis dere skal ut på en slik tur....så det "baller på seg"

 

Men er dere 2-3 mann som kan bytte på kjøringen, og dere er drevne båtfolk, så kan det jo bli en fin tur... :sailing:

Link to post

Kommer fra Bodø selv og har kjørt bodø/oslo-oslo/bodø mange ganger før jeg flyttet sørover.

Ta deg en helg med kompisene, få tak i en stor bil og en stor snekkehenger. Kjør indre riksvei i sverige, hvertfall nedover. Bruker en helg på dette, men jeg vil tro det er rimeligste måte å transportere båt på.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post

Problemet her er at vekten fort overskrider den lovlige grenen....med mindre dere tok sertifikat den gangen det var lov å frakte opp til7.5 tonn med det som den gangen het Kl.1 sertifikat.

Hvis ikke må dere ha lappen for liten lastebil....

 

En trebåt på 25 fot veier fort over 2 tonn..

Snekka mi på 26 fot veier 3 tonn

 

Og med vanlig sertifikat må ikke totalveken av bil og henger med last overskride 3.5 tonn

Link to post

25 fots snekke av eldre dato gjør nok neppe 10 knop. Går den i ren skrogfart kan du ikke forvente mer en 5 knop.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

BMP har absolutt gode poeng. Men mannskapet skal også vera i stand til ein slik tur, og det er det ikkje sikkert dei føler seg klare for. Dessutan vil det ta tid, med stor fare for å bli liggande verfast nokre dagar.

 

Men har de tid, båten er i skikkeleg stand og mannskapet føler seg kompetent (både på båt, motor, navigasjon, ulike verforhold osb.), så er det ikkje tvil om at de vil få ein fantastisk og uforgløymeleg tur. Lukke til, uansett kva transportmedtode som blir vald.

:flag:

Redigert av janb (see edit history)
Link to post

Navigasjon og båtkunnskap er ikke det store problemet her. Det går vel mer på tid, penger (hva er rimeligst) og det at det er en stund siden jeg har hatt en båt. Noe er jo selvsagt som å sykle, men jeg har nok respekt for havet at jeg ikke gjør dette for å se om jeg fikser det.

 

Takk for alle gode tips. Er mulig det viser seg at det rimeligste alternativet er å frakte den i trailer.

 

Jeg tviler at den gjør 12 knop, noe det reklameres for i annonsen. Er klar over at marsjfarten er noe mindre, men nede i fem knop? Jojo.

 

Dog, jeg har ikke en måned på meg. Da skulle jeg ha kalkulert dette inn før jeg tok ferie. Hehe.

 

 

En annen ting; noen som vet om noen brukbare hengere til slike båter av størrelse? DET kan jeg nemlig ingenting om...

Link to post

"Problemet her er at vekten fort overskrider den lovlige grenen....med mindre dere tok sertifikat den gangen det var lov å frakte opp til7.5 tonn med det som den gangen het Kl.1 sertifikat.

Hvis ikke må dere ha lappen for liten lastebil...."

 

Dette er fullstendig feil.

Så sant man ikke har den berømte E'en i sertifikatet har man ikke lov til å ha en henger med høyst totalvekt på 750kg, uavhengig om man har 3500kg eller 7500kg i sertifikatet. Eneste unntaket er dersom tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilen.s egenvekt med fører (75 kg), og den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

 

Ellers se Statens vegvesen sine sider: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...+%28klasse+B%29

 

Jeg har brent meg selv på dette, og blitt bøtelagt for å ha en litt for stor henger etter 9-5'en.. Og jeg har 7500 stemplet i vognkortet....

Link to post
"Problemet her er at vekten fort overskrider den lovlige grenen....med mindre dere tok sertifikat den gangen det var lov å frakte opp til7.5 tonn med det som den gangen het Kl.1 sertifikat.

Hvis ikke må dere ha lappen for liten lastebil...."

 

Dette er fullstendig feil.

Så sant man ikke har den berømte E'en i sertifikatet har man ikke lov til å ha en henger med høyst totalvekt på 750kg, uavhengig om man har 3500kg eller 7500kg i sertifikatet. Eneste unntaket er dersom tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilen.s egenvekt med fører (75 kg), og den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

 

Ellers se Statens vegvesen sine sider: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...+%28klasse+B%29

 

Jeg har brent meg selv på dette, og blitt bøtelagt for å ha en litt for stor henger etter 9-5'en.. Og jeg har 7500 stemplet i vognkortet....

Beklager denne missforståelsen

Du har helt rett

Jeg har den berømte E i mitt førekort

Link to post

25 fots snekke som har gått med utennbords motor, det høres da pussig ut.

Har aldri hørt om det før...

 

At den har gått i ferskvann er ikke noe problem. Men det er jo enkelte som hevder at båter som går i ferskvann har lettere for å få råteskader. Fordi saltet i havet er med på å bevare treverket.

 

Hva slags motor sitter i båten nå?

Hva tid ble denne montert?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...