Limafox Startet 6.Juli.2009 Del på Facebook Startet 6.Juli.2009 Heisann. Er ny her, mest fordi jeg trenger noen tips, råd og kanskje litt veiledning angående et båtkjøp. Vi er en gjeng som vurderer å kjøpe en snekke på 25 fot. Den ligger i Fredrikstad og vi bor i Bodø. Så er frågan: Hva er mest hensiktsmessig og billig: 1) Få den opp på en container og få den fraktet landeveien opp til bodø eller 2) Tøffe nordover selv med den? Hvis 2: hva vil tiden være? Snekka tøffer rundt 10 knop i marsjfart. Og drivstoffkostnadene? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Litt og lese her noen tips https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...;hl=Herredsvela Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Limafox Svart 6.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Sweet. Takk. Nå er strekningen litt lenger, men det er altså en trebåt. Har det noe å si kontra plast? :) Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 (redigert) Fredrikstad->Bodø må vel være rundt 1000 nautiske mil å gå. 10 knop vil si 100 timer effektiv gangtid i glitrende vær, noe det nok ikke vil være mye av turen. Sett av 1-2 mnd. på turen eller sett den i en container :) Redigert 6.Juli.2009 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Hasla 26 Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25472 Denne kansje Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
emilskj Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Hvis 2: hva vil tiden være? Snekka tøffer rundt 10 knop i marsjfart.Og drivstoffkostnadene? Bare et lite tips: Dersom du er helt fersk som båteier, kan det være lurt å få noen som er mer erfaren vurdere om ti knop er en realistisk marsjfart for den båten. Mange rene snekkeskrog i den størrelsen har en marsjfart som ligger noe lavere enn ti knop, og det er også relativt vanlig at båtselgere legger på en skryteknop eller to i en annonse. Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Wasco Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Å begi seg ut på et slik seilas i en båt du/dere ikke kjenner vil jeg annse som svært hasardiøst... Med mindre dere er drevne båtfolk med erfaring og lang fartstid. Utgiftene til drivstoff er en ting. Men dere må også skaffe sjøkart til hele den lange strekkningen pluss nødvendig reddnings og nødutstyr. VHF bør dere også ha hvis dere skal ut på en slik tur....så det "baller på seg" Men er dere 2-3 mann som kan bytte på kjøringen, og dere er drevne båtfolk, så kan det jo bli en fin tur... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
TellusTellus Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Kommer fra Bodø selv og har kjørt bodø/oslo-oslo/bodø mange ganger før jeg flyttet sørover. Ta deg en helg med kompisene, få tak i en stor bil og en stor snekkehenger. Kjør indre riksvei i sverige, hvertfall nedover. Bruker en helg på dette, men jeg vil tro det er rimeligste måte å transportere båt på. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Wasco Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Problemet her er at vekten fort overskrider den lovlige grenen....med mindre dere tok sertifikat den gangen det var lov å frakte opp til7.5 tonn med det som den gangen het Kl.1 sertifikat. Hvis ikke må dere ha lappen for liten lastebil.... En trebåt på 25 fot veier fort over 2 tonn.. Snekka mi på 26 fot veier 3 tonn Og med vanlig sertifikat må ikke totalveken av bil og henger med last overskride 3.5 tonn Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Enzo Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 (redigert) Jeg kjøpte engang en seilebåt i Arendal og seilte den hjem til Nordnorge , vi klarte det på 21døgn og da sov vi de fleste nettene i havn , det var ca 1200mil og snitthastigheten var en plass mellom 4 og 5knop , en tur på 1000mil fra Østfold til Bodø bør gå på samme tiden om man er heldige med været Redigert 6.Juli.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 25 fots snekke av eldre dato gjør nok neppe 10 knop. Går den i ren skrogfart kan du ikke forvente mer en 5 knop. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
BMP Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Har hentet mange båter fra de kanter og til Bodø. Er båten i orden er det da en flott tur langs norskekysten. Ikke hør på alle de pesimistiske innlandsseilerene det er da ingen problem og gå fra Fredriksta til Bodø sjøveien. Er ikke båten i stand til dette er den utvilsomt ikke noe og kjøpe. Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 (redigert) BMP har absolutt gode poeng. Men mannskapet skal også vera i stand til ein slik tur, og det er det ikkje sikkert dei føler seg klare for. Dessutan vil det ta tid, med stor fare for å bli liggande verfast nokre dagar. Men har de tid, båten er i skikkeleg stand og mannskapet føler seg kompetent (både på båt, motor, navigasjon, ulike verforhold osb.), så er det ikkje tvil om at de vil få ein fantastisk og uforgløymeleg tur. Lukke til, uansett kva transportmedtode som blir vald. Redigert 6.Juli.2009 av janb (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Limafox Svart 6.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Navigasjon og båtkunnskap er ikke det store problemet her. Det går vel mer på tid, penger (hva er rimeligst) og det at det er en stund siden jeg har hatt en båt. Noe er jo selvsagt som å sykle, men jeg har nok respekt for havet at jeg ikke gjør dette for å se om jeg fikser det. Takk for alle gode tips. Er mulig det viser seg at det rimeligste alternativet er å frakte den i trailer. Jeg tviler at den gjør 12 knop, noe det reklameres for i annonsen. Er klar over at marsjfarten er noe mindre, men nede i fem knop? Jojo. Dog, jeg har ikke en måned på meg. Da skulle jeg ha kalkulert dette inn før jeg tok ferie. Hehe. En annen ting; noen som vet om noen brukbare hengere til slike båter av størrelse? DET kan jeg nemlig ingenting om... Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Kor høg er båten (frå kjøl til topp) når eventuelle master, antennar o.l. er lagt ned? Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
gorgo Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 "Problemet her er at vekten fort overskrider den lovlige grenen....med mindre dere tok sertifikat den gangen det var lov å frakte opp til7.5 tonn med det som den gangen het Kl.1 sertifikat. Hvis ikke må dere ha lappen for liten lastebil...." Dette er fullstendig feil. Så sant man ikke har den berømte E'en i sertifikatet har man ikke lov til å ha en henger med høyst totalvekt på 750kg, uavhengig om man har 3500kg eller 7500kg i sertifikatet. Eneste unntaket er dersom tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilen.s egenvekt med fører (75 kg), og den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg. Ellers se Statens vegvesen sine sider: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...+%28klasse+B%29 Jeg har brent meg selv på dette, og blitt bøtelagt for å ha en litt for stor henger etter 9-5'en.. Og jeg har 7500 stemplet i vognkortet.... Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 En flott tur langs norskekysten hvis du bare finner nok tid. Redningsskøytene har også konvoier over de mest utsatte strekkene langs kysten. http://www.nssr.no/Redningssk%C3%B8ytene/Eskorte Lykke til Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Wasco Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 "Problemet her er at vekten fort overskrider den lovlige grenen....med mindre dere tok sertifikat den gangen det var lov å frakte opp til7.5 tonn med det som den gangen het Kl.1 sertifikat.Hvis ikke må dere ha lappen for liten lastebil...." Dette er fullstendig feil. Så sant man ikke har den berømte E'en i sertifikatet har man ikke lov til å ha en henger med høyst totalvekt på 750kg, uavhengig om man har 3500kg eller 7500kg i sertifikatet. Eneste unntaket er dersom tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilen.s egenvekt med fører (75 kg), og den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg. Ellers se Statens vegvesen sine sider: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...+%28klasse+B%29 Jeg har brent meg selv på dette, og blitt bøtelagt for å ha en litt for stor henger etter 9-5'en.. Og jeg har 7500 stemplet i vognkortet.... Beklager denne missforståelsen Du har helt rett Jeg har den berømte E i mitt førekort Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Limafox Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Et annet spørsmål, dette er kanskje enda mer dumt; men er det et problem med at båten er gått på ferskvann før med utenbords motor? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 25 fots snekke som har gått med utennbords motor, det høres da pussig ut. Har aldri hørt om det før... At den har gått i ferskvann er ikke noe problem. Men det er jo enkelte som hevder at båter som går i ferskvann har lettere for å få råteskader. Fordi saltet i havet er med på å bevare treverket. Hva slags motor sitter i båten nå? Hva tid ble denne montert? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
FredT Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Er det denne det er snakk om tro? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18091280 Pen liten båt, og Mercedesmotoren er kjent som driftsikker og god. Og til en grei pris om ikke større skjulte mangler. Likevel - tror ikke jeg uten videre ville gitt meg i veg til Bodø i denne.... mvh FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Wasco Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Hvis det er denne båten så ser den jo flott ut. Men det jeg IKKE kan skjønne er at denne båten tidligere ble kjørt met utenbords motor!!???!!! Hvor var den motoren montert?? På badepaltforma?? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
elfranse Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Heisann. Jeg kjøpte en 22 fots båt i fjor, fikk den fraktet fra Drammen til Mo i rana med en båt som heter Rana Ekspressen. Telefonnr var da 91614000 eller du kan ringe en sambygding av deg på 75504150, tror det er reder`n. Prisen var da ca 10 lapper. Anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.