Møllen Startet 6.Juli.2009 Del på Facebook Startet 6.Juli.2009 Hei Har anskaffet meg en Sollux 24 med Md21b, problemet er at den lekker kjølevæske i fra ferskvannsdelen. Det virker som det kanskje drar ut via saltvannsdelen for det kommer ingenting inn i båten, heller ikke vann i olja. Noen som har tips? Kan det være varmeveksleren? Evnt hvor kan jeg få kjøpt ny til greiest pris? Eller kan den repareres på noen måte? Eller kan det være andre ting? Er takknemlig for tips!! Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Volvo Penta MD21b Tips ønskes, please! . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Se også ny meningsmåling om moderasjon av titler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Møllen Svart 6.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Er sikker på at noen sitter med "knowhow" her så jeg slipper å sette båten til verksted Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Kan jo være heldig og det holder å helle på radiator tettnings guff,noe nytt som har kommet nå som tetter 100%.Men dette funker kun når det kommer ut i luft ,derfor er det ikke sikkert det vil hjelpe hos deg ,men koster her i by'n 98- for en pose.Kan jo være verdt å prøve ,ellers så er det vel lekk i varmeveksel å da er det vel kun en ting å gjøre .Nemlig få det ut og bytt om du ikke er heldig og kan lodde det . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 (redigert) På denne motoren passerer saltvannet først gjennom oljekjøler, deretter sjøvannspumpa, før saltvannet går gjennom varmeveksleren (kobber e.l.) som er montert foran på motoren. Deretter passerer det gjennom eksosmanifolden (støpejern) og eksosbendet (støpejern). Det høres ikke ut som det er problemer med oljekjøleren. Pumpa som sirkulerer frostvæsken kan lekke. Denne er VP-spesifikk og meget dyr. Dersom du får saltvann i ferskvannet vil denne ofte gå i stykker. Ettersom du ikke ser noe frostvæske i båten er det neppe den som lekker. Da er det varmeveksleren og eksosmanifolden igjen. Eksosmanifolden på disse motorene er litt utsatt ettersom den er kjølt av sjøvann og er laget i støpegods. Visstnok er det et problem at denne tæres hull på, i området inn mot (aluminiums) toppen på motoren. Da lekker det etterhvert frostvæske ut av toppen på motoren. Dette har vært omtalt på forumet før. Det kan selvfølgelig også være varmeveksleren, men den er normalt ganske korrosjonsbestandig. Normalt sett ville jeg forslå at du tok av eksosmanifolden for inspeksjon. Toppen av eksosmanifolden, der hvor innsugsluften kommer inn kan enkelt inspiseres, foreslår at du starter der selv om du neppe vil se noe. Deretter, siden det er mye enklere å inspiserere varmeveksleren enn eksosmanifolden, så hadde jeg gjort det først. Ta av endelokkene og se visuelt hvordan det ser ut. Innsatsen (den med rørene) er til å dra ut av holderen (huset). Tror det er noen o-ringer som tetter mellom sjøvannet (innsatsen) og frostvæsken (huset), men husker ikke helt i farten. Vær forsiktig, varmeveksleren er (som vanlig) veldig dyr. Må du ta av eksosmanifolden for å se om det har tæret inn til toppen så må du evt. bytte pakningen - den koster nok noen hundrelapper :-) Toppene på disse motorene er litt følsomme for overoppheting og kan være litt vanskelige å få tak på brukt, men ikke umulig. Eksosmanifolden får du hos Volvo, eller brukt. Den kan evt. byttes til en kombiveksler (varmeveksler, reservoar og eksosmanifold i ett) fra E.J. Bowman. Varmeveksleren får du hos Volvo eller brukt. Kan evt. erstattes med en universalmodell fra f.eks. Bowman. Grunnmotoren heter forresten Indenor XDP 4.90 elns. Fraråder radiatortett da det kun kan kurere symptomene en liten tid, og vil gjøre feilsøkingen vanskeligere. Du må fikse feilen, ikke symptomene. Lykke til, Geir Redigert 7.Juli.2009 av GeirKS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Møllen Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Takker for svar som som var meget "fyldig" spesielt fra Geir. Jeg har nå også pratet med mekaniker hos VP forhandler i Arendal idag, han mente det kunne være topp pakningen som var gåen så den har jeg nå bestilt fra Sylinderservice i Krsand til Kr 840 inkl moms og frakt. Mekanikeren mente dette var en svakhet på disse motorene så jeg velger å prøve å skifte denne først, satser på å gjøre arbeidet selv med tips fra kyndige,, så er det spesielle råd ang skifting av topp pakning på denne motor så mottas de med takk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 (redigert) Hei!!hørtes litt rart ut med toppakning,ut i fra de opplysningene du gir...har akkuratt skifta toppaking på en md21b selv(ferdig på fredag)og der var det noe alla de samme symptomene,bortsett fra at det ble et voldsomt trykk i ferskvannet og at det da naturligvis luktet eksos av ekspasjonstanken.Men som du sier er det vel ikke det hos deg...men men...jeg ville vel kansje satsa litt mer på det geir sier.Med den prisen var det da inkludert pakkninger til mariniseringa????dumt og ikke bytte så lenge du skal av med det...Men det blir helt sikkert bra mvh christian Redigert 7.Juli.2009 av hanto1978 (see edit history) Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Biltema har et 'kjemisett' som kan påvise eksos i frostvæsken. (noen som har prøvd?) Man kan varme opp motoren til driftstemperatur uten lokk på eksp. beholder, sette på lokket og ta det av etter et minutts tid, se om det er overtrykk. Def. toppakn. vises normalt ved olje i kjølevannet og/eller vann i motoroljen. Har du testet om kjølevannet har noen spor av saltsmak? Ikke umulig at det kan ha korrodert hull på varmeveksler etter så mange år, spes fordi den ikke er beskyttet med anode.. Salt er vel også enkelt å teste, lenge siden jeg hadde skolekjemi, men er det ikke saltsyre man bruker? PS: du trenger en spes. nøkkel for å skifte pakningen, var en tråd om dette nylig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Møllen Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 (redigert) Jeg bestilte kun topp pakning, visste ikke at det var annet som bør byttes samtidig. Pakninger til mariniseringa,, hvor ligger de da? Hvor får jeg tak i en slik "spesialnøkkel"? Noen som har link til den tråden? Redigert 7.Juli.2009 av Møllen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Møllen Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Har ikke sjekket om det er saltsmak i ferskvannet, men om det hadde vært det så hadde vel nivået økt i ferskvannsdelen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Ikke nødvendigvis så lenge eksp. tank lokket er på. kommer an på mange faktorer hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Se også ny meningsmåling om moderasjon av sitering. Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Jeg har nå også pratet med mekaniker hos VP forhandler i Arendal idag, han mente det kunne være topp pakningen Selvsagt kan det også være toppakningen, som nevnt får man jo da ofte vann i olja eller olje i vannet, men ikke alltid. Det er vel også sjelden at kjølevæsken forsvinner uten at det blir noe eksos i ekspansjonstanken? Har ikke god nok greie på dette til å gi noe absolutt råd. Toppakningen er jo ikke noe du bytter på 5 minutter selv om denne motoren har støtstenger og underliggende kamaksel. Tar du av toppen så må du jo bytte toppakningen. Personlig hadde jeg nok tatt en titt på de andre sakene først. Det er vel også naturlig å ta av eksosmanifolden i den forbindelse kanskje? I så tilfeller trenger du enda flere pakninger. Husk å sjekk toppen for planhet hvis du først tar den av. Personlig hadde jeg også vurdert å skifte "paraplyene" (oljetetningene rundt ventilene) hvis jeg først hadde av toppen, i alle fall hvis motoren har et snev av oljeforbruk. Lykke til, legg gjerne ut noen bilder! Geir Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 Hei igjenn,du trenger pakkninger til mariniseringa hvis du tar av toppen,og det av den grunn at da må du av med mariniseringa+manifoild osv.Men du kan jo kombinere det med feilsøk.Begynn med sjekk av mariniseringa feks,ta den med en plass de kan trykk teste og litt sånt.Finner du ikke no der kan du fortsette...Og har du ikke funnet no innen du sitter igjenn med bare toppen er jo saken grei Da er det bare og begynne med toppakning+planing av topp,noe som er 90% sikkert på disse maskinene....Du trenger en topplokks nøkkel til ettertrekking av toppen,den får du hos de fleste verktøyforhandlere.Men første trekking går greit uten.Blir helt sikkert bra mvh christian Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
buckley Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 Såvidt jeg vet får du tak i den nøkkelen hos Jula.no i allefall. Würth / Tools ol. har sikkert også nøkler.. muligens en annen pris men dog ;-) Hvor får jeg tak i en slik "spesialnøkkel"? Noen som har link til den tråden? Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 Her er tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=55552 Her er bilde av nøkkelen: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=41584 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.