Jump to content

Volvo Penta MD21b, lekker kjølevæske i fra ferskvannsdelen


Møllen

Recommended Posts

Hei

Har anskaffet meg en Sollux 24 med Md21b, problemet er at den lekker kjølevæske i fra ferskvannsdelen.

Det virker som det kanskje drar ut via saltvannsdelen for det kommer ingenting inn i båten, heller ikke vann i olja.

 

Noen som har tips? Kan det være varmeveksleren? Evnt hvor kan jeg få kjøpt ny til greiest pris? Eller kan den repareres på noen måte?

 

Eller kan det være andre ting?

 

Er takknemlig for tips!!

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Volvo Penta MD21b Tips ønskes, please! . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

 

Se også ny meningsmåling om moderasjon av titler.

Link to post
Share on other sites

Kan jo være heldig og det holder å helle på radiator tettnings guff,noe nytt som har kommet nå som tetter 100%.Men dette funker kun når det kommer ut i luft ,derfor er det ikke sikkert det vil hjelpe hos deg ,men koster her i by'n 98- for en pose.Kan jo være verdt å prøve ,ellers så er det vel lekk i varmeveksel å da er det vel kun en ting å gjøre .Nemlig få det ut og bytt om du ikke er heldig og kan lodde det .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

På denne motoren passerer saltvannet først gjennom oljekjøler, deretter sjøvannspumpa, før saltvannet går gjennom varmeveksleren (kobber e.l.) som er montert foran på motoren. Deretter passerer det gjennom eksosmanifolden (støpejern) og eksosbendet (støpejern).

 

Det høres ikke ut som det er problemer med oljekjøleren.

 

Pumpa som sirkulerer frostvæsken kan lekke. Denne er VP-spesifikk og meget dyr. Dersom du får saltvann i ferskvannet vil denne ofte gå i stykker. Ettersom du ikke ser noe frostvæske i båten er det neppe den som lekker.

 

Da er det varmeveksleren og eksosmanifolden igjen. Eksosmanifolden på disse motorene er litt utsatt ettersom den er kjølt av sjøvann og er laget i støpegods. Visstnok er det et problem at denne tæres hull på, i området inn mot (aluminiums) toppen på motoren. Da lekker det etterhvert frostvæske ut av toppen på motoren. Dette har vært omtalt på forumet før.

 

Det kan selvfølgelig også være varmeveksleren, men den er normalt ganske korrosjonsbestandig.

 

Normalt sett ville jeg forslå at du tok av eksosmanifolden for inspeksjon. Toppen av eksosmanifolden, der hvor innsugsluften kommer inn kan enkelt inspiseres, foreslår at du starter der selv om du neppe vil se noe. Deretter, siden det er mye enklere å inspiserere varmeveksleren enn eksosmanifolden, så hadde jeg gjort det først. Ta av endelokkene og se visuelt hvordan det ser ut. Innsatsen (den med rørene) er til å dra ut av holderen (huset). Tror det er noen o-ringer som tetter mellom sjøvannet (innsatsen) og frostvæsken (huset), men husker ikke helt i farten. Vær forsiktig, varmeveksleren er (som vanlig) veldig dyr.

 

Må du ta av eksosmanifolden for å se om det har tæret inn til toppen så må du evt. bytte pakningen - den koster nok noen hundrelapper :-)

 

Toppene på disse motorene er litt følsomme for overoppheting og kan være litt vanskelige å få tak på brukt, men ikke umulig. Eksosmanifolden får du hos Volvo, eller brukt. Den kan evt. byttes til en kombiveksler (varmeveksler, reservoar og eksosmanifold i ett) fra E.J. Bowman. Varmeveksleren får du hos Volvo eller brukt. Kan evt. erstattes med en universalmodell fra f.eks. Bowman.

 

Grunnmotoren heter forresten Indenor XDP 4.90 elns.

 

Fraråder radiatortett da det kun kan kurere symptomene en liten tid, og vil gjøre feilsøkingen vanskeligere. Du må fikse feilen, ikke symptomene.

 

Lykke til,

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar som som var meget "fyldig" spesielt fra Geir.

 

Jeg har nå også pratet med mekaniker hos VP forhandler i Arendal idag, han mente det kunne være topp pakningen som var gåen så den har jeg nå bestilt fra Sylinderservice i Krsand til Kr 840 inkl moms og frakt.

Mekanikeren mente dette var en svakhet på disse motorene så jeg velger å prøve å skifte denne først, satser på å gjøre arbeidet selv med tips fra kyndige,, så er det spesielle råd ang skifting av topp pakning på denne motor så mottas de med takk

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei!!hørtes litt rart ut med toppakning,ut i fra de opplysningene du gir...har akkuratt skifta toppaking på en md21b selv(ferdig på fredag)og der var det noe alla de samme symptomene,bortsett fra at det ble et voldsomt trykk i ferskvannet og at det da naturligvis luktet eksos av ekspasjonstanken.Men som du sier er det vel ikke det hos deg...men men...jeg ville vel kansje satsa litt mer på det geir sier.Med den prisen var det da inkludert pakkninger til mariniseringa????dumt og ikke bytte så lenge du skal av med det...Men det blir helt sikkert bra :flag: mvh christian

Redigert av hanto1978 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Biltema har et 'kjemisett' som kan påvise eksos i frostvæsken. (noen som har prøvd?)

Man kan varme opp motoren til driftstemperatur uten lokk på eksp. beholder, sette på lokket og ta det av etter et minutts tid, se om det er overtrykk.

Def. toppakn. vises normalt ved olje i kjølevannet og/eller vann i motoroljen.

 

Har du testet om kjølevannet har noen spor av saltsmak? Ikke umulig at det kan ha korrodert hull på varmeveksler etter så mange år, spes fordi den ikke er beskyttet med anode..

Salt er vel også enkelt å teste, lenge siden jeg hadde skolekjemi, men er det ikke saltsyre man bruker?

 

PS: du trenger en spes. nøkkel for å skifte pakningen, var en tråd om dette nylig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå også pratet med mekaniker hos VP forhandler i Arendal idag, han mente det kunne være topp pakningen

 

Selvsagt kan det også være toppakningen, som nevnt får man jo da ofte vann i olja eller olje i vannet, men ikke alltid. Det er vel også sjelden at kjølevæsken forsvinner uten at det blir noe eksos i ekspansjonstanken? Har ikke god nok greie på dette til å gi noe absolutt råd.

 

Toppakningen er jo ikke noe du bytter på 5 minutter selv om denne motoren har støtstenger og underliggende kamaksel. Tar du av toppen så må du jo bytte toppakningen. Personlig hadde jeg nok tatt en titt på de andre sakene først.

 

Det er vel også naturlig å ta av eksosmanifolden i den forbindelse kanskje? I så tilfeller trenger du enda flere pakninger.

 

Husk å sjekk toppen for planhet hvis du først tar den av. Personlig hadde jeg også vurdert å skifte "paraplyene" (oljetetningene rundt ventilene) hvis jeg først hadde av toppen, i alle fall hvis motoren har et snev av oljeforbruk.

 

Lykke til, legg gjerne ut noen bilder!

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Hei igjenn,du trenger pakkninger til mariniseringa hvis du tar av toppen,og det av den grunn at da må du av med mariniseringa+manifoild osv.Men du kan jo kombinere det med feilsøk.Begynn med sjekk av mariniseringa feks,ta den med en plass de kan trykk teste og litt sånt.Finner du ikke no der kan du fortsette...Og har du ikke funnet no innen du sitter igjenn med bare toppen er jo saken grei :flag: Da er det bare og begynne med toppakning+planing av topp,noe som er 90% sikkert på disse maskinene....Du trenger en topplokks nøkkel til ettertrekking av toppen,den får du hos de fleste verktøyforhandlere.Men første trekking går greit uten.Blir helt sikkert bra mvh christian :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...