Jump to content

Redningsselskapet vil påby bruk av flyteplagg i båt


Boywonder

Recommended Posts

Må bare beklager: det er vis vas! :eek:

 

Selvfølgelig hjelper alt dette - nettopp FORDI det er mennesker innvolvert: de trer i funksjon nettopp når menneske svikter.

 

Beklager - leste feil - forsåvidt enig: selve PÅBUDET hjelper ikke, men hjelmen m m hjelper

Link to post
Share on other sites

Må bare beklager: det er vis vas! :eek:

 

Selvfølgelig hjelper alt dette - nettopp FORDI det er mennesker innvolvert: de trer i funksjon nettopp når menneske svikter.

 

Beklager - leste feil - forsåvidt enig: selve PÅBUDET hjelper ikke, men hjelmen m m hjelper

 

NB!

Må ha flytehjelm. Militær spekk kan ha dårig effekt ved MOB.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Jeg mener ikke at det er tull å bruke vest. Men at det skal være et påbud er jeg uening i. Syntes vi har allt for mye lover, regler og forbud og påbud i dette landet fra før. Og alt skal selvølgelig å skyhøye bøter :eek:

Hva er åpen båt, viss de jeg ikke nevne er åpne båter :confused:

På dekk, under fart praktiserer vi også bruk av vest (alltid) :yesnod: Eller henger våres vester på rekke og rad lett tilgjengelig i cabinen.

Og vi har alltid med oss lett båt. Og desuten kjører jeg aldri med promille. Og har vi med gjester om bord, forteller jeg disse hvor vestene er og likeledes slukke utstyret. Vi har utrolig stor respekt for sjø og vann. Men noen påbud vil jeg ikke ha.

Link to post
Share on other sites

Hva med påbudt redningsvest når man bader? Mange av ulykkene skjer jo under bading!

 

Alvorlig talt, dette er barnehagementalitet. Dette er IKKE samfunnets oppgave, la folk få bestemme selv! De 20 personene som drukner i året er en dråpe i havet, og druknede koster ikke samfunnet penger.

Link to post
Share on other sites

De 20 personene som drukner i året er en dråpe i havet, og druknede koster ikke samfunnet penger.

Men redningsaksjonene koster flesk. Spesiellt hvis søket går over flere dager. Med bruk av vest vil man hurtig finne personen i vannet.

Jeg har ikke vært noen flittig vestbruker men tar meg stadig i det å henger på meg vesten så snart vi skal kaste loss. Fruen bruker alltid vest når vi er utpå.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg er imot! :smash:

 

Som nevnt i kjøreforbudttråden mener jeg at det må være tre betingelser som alle må være til stede skal et nytt forbud/påbud innføres:

 

1. Det må være et reelt problem.

2. Den nye regel må gjør noe med problemet

3. Regelen må håndheves og Håndhevingen må ikke kreve flere resursser en problemet koster

 

RSL argumenterer at det faktisk ikke finnes et reelt problem. Da er jeg enig.

I tillegg er jeg er ikke sikker på om middelalrede menn med litt innabords faktisk følger regelen.

For det tredje synes jeg at en politiet med de få resursser de har bør heller prioritere kriminalitet enn å skrive ut bøter på sjøen.

 

Bare for ordens skyld jeg er veldig for redningsvester i åpne båter. Men ikke alt som er fornunftig bør lovreguleres. Litt sunn fornunft blant voksne borgere holder i massevis for de fleste. Og de som er ufornunftig er vel dette med eller uten påbud.

 

Og til slutt: Jeg synes det har en egenverdi at ikke alt er gjennomregulert. Å vise skjønn og tar ansvar uten politi er en del av det frie samfunnet.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

De fleste oppegående her på forumet erkjenner at det det drukner folk på grunn av manglende bruk av vest... så at det er et problem strides vel ikke de de oppegående om...

 

Det er vel rimelig opplagt at en vestpåbud vil føre til at de fleste vil bruke vest, også de med treskaller som tror at de flyter på skallen.. Vi hadde vel samme diskusjonen i kongeriket da det ble påbudt å bruke seler i bilen og hjelm på tohjulinger... så debatten er er ikke ny..

 

Håndheving av reglene er vel rimelig grei, det er de samme ressurser som benyttes i dag... Det at noen ikke skjønner at påbud fin kan innføres uten at det trenger å bli større kontroll av den grunn.. De fleste i Norge etterlever de regler som gjelder, det er bare noen få unntak som ikke gjør det... og de skriker veldig høyt om det...

 

Til sist så er jeg grunnleggende uenig i at de må være et problem tilstede før en tar en tar aksjon, de av oss som driver med forebyggende aktiviteter skjønner at når problemet først er der så er det værre å gjøre noe med det...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette ser jeg på som enda ett av Redningsselskapets h..vetes idiotiske utspill for å skape oppmersomhet om sin egen organisasjon.

Av de drukningsulykkene som har vært i år, så har vel de aller fleste skjedd ved bading......

Jeg for min del vil pålegge Redningselskapet å holde sin kjeft til de har noe fornuftig å si :smash:

Link to post
Share on other sites

Et lite sidesprang!

 

Jeg vil anbefale alle som ferdes mye på sjøen til å gjøre innkjøp av en flytedress. Vi ferdes på sjøen til alle årstider og tror at en slik flytedress vil holde oss i live til hjelpen kommer. Jeg testet den sist helg og den svarte til forventingene.

 

mob_2.jpg

Nå er den skylt med ferskvann og tørket slik at den er klar til bruk.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det kan jo tenkes at de pårørende kunne synes det var hyggelig å ha en grav å gå til?

Og det er det offentliges oppgave å sørge for dette? Neppe! Hvis dine nærmeste eller du selv får deg til å bruke vest så er jo det fint, men jeg vil ha valgfriheten uten å være lovbryter. Ungene bruker vest, jeg bruker vest når jeg ser behovet. Dvs. Når jeg er alene, langt fra land, i urolig sjø og når det er så kaldt i vannet at jeg ser at vest vil øke sjansene for å klare å svømme iland. Det er mange risikoer i hverdagen, å dorge rundt i speilblank skjærgård en sommerdag anser jeg ikke for en risikofaktor, med eller uten vest. Det er verre med alle idiotene vi skaper ved å lage lover og innbille folk at bare man følger disse så går alt bra!

Link to post
Share on other sites

Det å bli pålagt å bruke flyteplagg er vanvittig etter min mening. Her bør folk få avgjøre selv. Det må være måte på hva nisselandet kan pålegge befolkningen.

 

Det neste blir hjelm i bil :yesnod:

 

Rart at min generasjon i det hele tatt ble over 30 år. :nonod:

 

Gleder meg til etter valget hvor vi forhåpentligvis får en ny kurs til gavn og glede for båtfolket. :flag:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

De fleste oppegående her på forumet erkjenner at det det drukner folk på grunn av manglende bruk av vest... så at det er et problem strides vel ikke de de oppegående om...

 

Så du regner deg som oppegående og alle de som ikke ser behovet av nok et påbud som treskaller... Hmmm greit å få det konstantert.

( :smash: knock on wood...)

 

Dette minner meg litt om hvordan en diskusjon kan arte seg med visse personer jeg kjenner. Om ikke fakta passer til den almenne medieskapte oppfatning, ender det med at det er den medieskapte allmenne oppfatning som blir regnet som fakta og at det derfor er den som skal diskuteres. Da kan man komme med all verdens bevis og motargumenter uten at det hjelper en dritt. .... "jammen jeg leste i VG at en professor hadde sagt...."... "det er ikke det de sa på nyhetene...." osv osv....

 

Klør meg i hodet og håper jeg ikke får flis mens jeg prøver å finne noe mer fornuftig å bruke tiden på.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Så en reportasje på dansk tv for noen år siden. Den danske trafikkdirektøren ble spurt om hvorfor det ikke var påbudt å bruke bilbelte i Danmark, var dansker mindre verdt enn nordmenn og svensker?

Svaret var at Såpass ansvar mener vi folk må ta for seg selv! :smash::smash::smash:

Det er helt umulig å gjøre samfunnet idiotsikkert ved hjelp av en masse idiotiske lover ingen følger opp.

Det må være opp til hver enkelt om man bruker vest. Selvfølgelig skal der være vester til alle ombord, det er nødutstyr. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Og det er det offentliges oppgave å sørge for dette?

 

Nei, men hensynet til familien tilsier, for meg i allefall, at jeg også benytter vest om jeg er alene i båt utaskjærs. Har folk i nærmeste familie som har blitt borte på sjøen og sorgen og uvissheten ved å ikke ha en grav å gå til har vært tung, svært tung, å bære for flere i mange år. Det har gjort inntrykk på meg!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det dør ca. dobbelt så mange i drukning ved bading fra land som fra de som faller over bord (kilde: SSB)

Kanskje man også bør påby redningsvest hvis man oppholder seg nærmere vann enn 10 meter?

 

 

La heller Darwin få velge!

Seiler med langturdrømmer

Link to post
Share on other sites

Så du mener at bilbeltepåbudet er idiotisk også da? :rolleyes:

 

Selv vil jeg alltid bruke belte, men mener likevel at andre bør få lov til å ta andre valg.

Muligens bør barn beskyttes ved lov men voksne bør få lov til å "være dumme" hvis de ønsker.

Seiler med langturdrømmer

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...