Jump to content

Redningsselskapet vil påby bruk av flyteplagg i båt


Boywonder

Recommended Posts

Selv vil jeg alltid bruke belte, men mener likevel at andre bør få lov til å ta andre valg.

 

Selv om vi vel vet med stor grad av sikkerhet at bruk av bilbelte reduserer dødsfall og skader ved trafikkuhell og mangel på bruk medfører større skader som igjen er en stor belastning på samfunnet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Selv om vi vel vet med stor grad av sikkerhet at bruk av bilbelte reduserer dødsfall og skader ved trafikkuhell og mangel på bruk medfører større skader som igjen er en stor belastning på samfunnet?

 

Det er snakk om veldig forskjellig tall på trafikkdrepte uten belte og folk som dør grunnet manglende flytevest i åpen båt.

Det er faktisk farligere å oppholde seg i nærheten av eller enda værre å gå i trapper, enn det er å ferdes i båt uten vest.

i 2006 døde i følge ssb 16 personer av fall i trapp.

 

Min oppfatning er:

kan det være lurt å ha på vest? Jada.

Trenger vi påbud? NEI

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Selv om vi vel vet med stor grad av sikkerhet at bruk av bilbelte reduserer dødsfall og skader ved trafikkuhell og mangel på bruk medfører større skader som igjen er en stor belastning på samfunnet?

Hvorfor ikke ta den helt ut og forby fet mat,pils,brennevin,fallskjermer,bading,bilkjøring,dykking,soloseiling,fjellklatr

ing,brevandring,skiløping,turer i skogen uten gps,eller generelt dumme folk (dvs. alle som ikke gjør sånn som meg) da de potensielt er en belastning for samfunnet(meg) :lol:

Link to post
Share on other sites

Selv vil jeg alltid bruke belte, men mener likevel at andre bør få lov til å ta andre valg.

Muligens bør barn beskyttes ved lov men voksne bør få lov til å "være dumme" hvis de ønsker.

 

Så du synes det er greitt at personen som sitter bak deg i bilen er dum? Og i verste fall leiker elefant på ryggen din?

 

 

Og til dere som kritiserer NSSR pga utspillet:

Såklart denne organisasjonen prøver å få folk til å bruke vest. Det vil tross alt lette arbeidet vesentleg ved redningsaksjoner.

Blir nesten litt trist når eg ser folk svartmale ein organisasjon som gjer so masse bra langs kysten vår, inkludert forebyggande arbeid (Elias-klubben med sjøvettopplæring for barn.)

 

I min vennegjeng har fleire og fleire fått seg flytedresser. Desse blir ofte brukt stortsett heile året. Men er kanskje litt for varme no om sommaren. Så det er no i sommarmånadane vi er slappast med bruken av flyteplagg...

Link to post
Share on other sites

Såklart denne organisasjonen prøver å få folk til å bruke vest. Det vil tross alt lette arbeidet vesentleg ved redningsaksjoner.

 

Ingen som kritiserer NSSR for holdnigsskapende arbeid. Ingen betviler at det er vanligvis lurt å ha på seg vest i åpen båt.

 

Det som RSL, Malene og andre påpeker er at det er ikke et stort problem at det forsvarer en regulering med lov. Problemet er at et lovpåbud i seg selv koster mer enn det smaker. ("koster" er ment her i videste forstand ikke bare politiets resurssbruk men ubehag for oss som blir kontrolert, flere politikontroller, tap av å bruke eget skjønn, etc.)

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ja, bruk av flytevest er lurt det! Men, vi trenger ikke flere påbud! Nok av det i potet landet her :nonod:

 

Blir jo overbeskyttet for alt i landet her.... Slutt på ølsalg etter 18.00, bilbeltepåbud, røyke forbud her og der, Eu- godkjent sand i sandkassa på lekeplasser etc etc etc

 

Rart at jeg har klart å bli 31 :flag:

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Link to post
Share on other sites

Dette er helt utrolig. Greit nok at det er kjekt med vest i 2 meters bølger i en åpen båt, men i full sol, 30 grader og stille sjø i indre oslofjord har jeg svært liten lyst til å bekle meg selv med redningsvest. Et påbud ville vært latterlig. Sunn fornuft bør holde. I tillegg er ikke dette et stort problem uansett.

eriksjonij1.jpg
Link to post
Share on other sites

Helt utrolig spør du meg :nonod: Hvor skal grensene for bruk av vest gå da?? under gange? eller gjelde uannsett ved opphold i båten? synes jeg ser det.. godt voksne som sitter ute i sofaen på en P V50 med vester på en nydelig sommerkveld.. burde kanskje ha vestpåbud når man ferdes på alle de farlige svabergene også??

Nei bare en ting og gjøre.. mor og far får hoppe over bord og bade om ordensmakta kommer.. For og bade uten vest er jo ikke forbudt ENDA :nonod::puke::puke::puke::puke::puke:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke ta den helt ut og forby fet mat,pils,brennevin,fallskjermer,bading,bilkjøring,dykking,soloseiling,fjellklatr

ing,brevandring,skiløping,turer i skogen uten gps,eller generelt dumme folk (dvs. alle som ikke gjør sånn som meg) da de potensielt er en belastning for samfunnet(meg) :lol:

 

Sjekk med ditt forsikringsselskap om ikke en del av disse aktivitetene du nevner er unntatt fra dekning på din ulykkesforsikring, kanskje for en grunn? Og mange av de ting du her nevner er underlagt strenge restriksjoner av samfunnet, trolig også av en grunn. Du glemte røyken og den er jo på det nærmeste totalforbudt. Det er mange slags dumhet som ligger samfunnet til byrde økonomisk og reduserer tilgjengelighet av knappe ressurser så i mine øyne er det greit med en del restriksjoner, men selvfølgelig alt med måte.

 

Ellers er det jo mange ledige passer på flyene ut fra Norge for den som har funnet "paradiset"! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ellers er det jo mange ledige passer på flyene ut fra Norge for den som har funnet "paradiset"! :lol:

 

kremt... vil det også kunne bli påbudt å bruke flytevesten som ligger under flysetet ? :giggle:

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke at det skal være så mye om og men angående bruk av redningsvest i båt.

Selv tenker jeg at hvis jeg bruker min vest så er jeg hvertfall sikret på sjøen uansett fint eller dårlig vær. Videre så er det ikke sikkert at det er meg selv som gjør at jeg faller i sjøen, men hva hvis andre påfører meg og båten såpass mye bølgesjø eller worst case at de kjører på meg så er sjansen større for å overleve hvis jeg faller i sjøen med redningsvesten.

 

Det er jo tross alt et faktum at hastigheten har økt på sjøen og dette igjen medfører jo større muligheter for at ting faktisk kan skje når vi er i båt.

Det er jo også dskusjoner om promille på sjøen og dette kan det virke som at folk faktisk forstår at det er en øvre grense på hva som er tillatt i forhold til promille...

Men det er jo også de som setter andres liv i fare ved ikke å heller akseptere disse bestemmelsene. Da er det hvertfall greit å ha sikret seg litt. Synes det er dumt å ikke bruke vesten for ting skjer jo som kjent når du minst forventer det.

Link to post
Share on other sites

Man kan jo tenke seg at man innfører påbudet;

 

Hvem kommer til å følge det? Hvem følger 5-knops-reglene, lanternereglene og alkoholreglene? Hvem er det som faller over bord og drukner? Er det sansynlig at de som allerede bryter tidligere nevnte regler også kommer til å bryte flytevestregelen - og er det gruppen som også inneholder de som drukner?

 

 

Og kommer en seiltur på fjorden - eller på havet for den saks skyld - til å bli like bra når man ikke lengre står på dekk i bar overkropp, men må slite med en 3 kilo tung pølse som gnager i nakken? Eller sitte i en heldekkene isolert flytedrakt?

 

Og sist, men ikke minst, hvor mange av de som druknet hadde overlevd om de hadde hatt på seg vest?

 

Jeg vil bestemme når jeg vil bruke redningsvesten min selv.

Link to post
Share on other sites

Og til dere som kritiserer NSSR pga utspillet:

Såklart denne organisasjonen prøver å få folk til å bruke vest. Det vil tross alt lette arbeidet vesentleg ved redningsaksjoner.

Blir nesten litt trist når eg ser folk svartmale ein organisasjon som gjer so masse bra langs kysten vår, inkludert forebyggande arbeid (Elias-klubben med sjøvettopplæring for barn.)

 

I min vennegjeng har fleire og fleire fått seg flytedresser. Desse blir ofte brukt stortsett heile året. Men er kanskje litt for varme no om sommaren. Så det er no i sommarmånadane vi er slappast med bruken av flyteplagg...

 

Dette er vel ikke en kritikk av redningsselskapet. De kan så vidt jeg vet ikke forandre norsk lov. Om de gjør en viktig jobb eller ikke, kan jeg ikke se å ha sett noen diskusjon på i denne tråden.

 

Angående bruk av flytedresser i din vennegjeng, så synes jeg det er helt greit jeg. Jeg bruker det faktisk selv temmelig ofte, men jeg ser ingen grunn til at det skal bli påbudt ene og alene av den grunn at du, dine venner eller jeg bruker det ofte. Noe statistisk grunnlag for å innføre et slikt påbud i norsk lov, finnes det ikke. Et medieskapt hysteri etter overskrifter som selger, eller populistiske fremstøt fra politikere som vil vise at "VI GJØR NOE MED DET STORE PROBLEMET", burde ikke være nok til å endre norsk lov.

 

Jeg kan ta et eksempel fra forrige helg. Seilbåten lå på svai 30 meter fra land. Vi rodde jolla inn med 3 venner, grill, grillmat osv osv.... dvs. det ble litt fullt i jolla, sa 3 av oss svømte ved siden av jolla innover. Det var vindstille, 26grader i vannet og 30 i luften.

Så fant jeg ut at jeg hadde glemt noe i båten og fant ut at jeg like greit svømte ut å hentet det. Senere kom det for en dag at jeg hadde glemt salt, så jeg måtte en ny tur i båten. Svømme med saltbøsse i munnen er ikke det smarteste så jeg tok jolla.

Her er påenget. Skulle jeg da være lovpålagt etter norsk lov å bruke vest i det jeg rodde for å hente saltet?

Noen vil da kanskje si: "Herregud, man må da kunne utvise litt skjønn.. osv osv...", men det blir feil. En lov er en lov og man kan ikke lage en lov som sier noe sånt som at man kan droppe påbudet om man vurderer det trygt å droppe det. Da er brått denne loven en annmodning om at man skal bruke vest i åpen båt til en hver tid og ikke lengre en lov.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det er selvfølgelig fornuftig å bruke redningsvest i fart, i åpen båt.

Men,....... Sier statistikken noe om alle som drukner etter fall fra fortøyd båt?

Eller hvor mange som drukner med ryggsekk, fra prammer i innlandet, der redningsutstyr er et ukjent begrep.

Hjelper det med flyteplagg når "tullinger" i åpne båter kjører på land i 40 - 50 knop?

Er ikke for en formynderstat, men heller mer og mer til obligatorisk opplæring før noen får føre båt i det hele tatt.

Og kansje, vi må innføre "EU kontroll" på båter, for å få vekk fra sjøen overmotoriserte småbåter, som bare blir brukt til tullekjøring.

Får "fnatt" av små baljer med 100 - 150 hk. på hekken.

 

"Sjøen for alle" er i utgangspunktet ideelt, men en del av de "alle" burde holdt seg på land, grunnet misbruk av den friheten som finnes på sjøen.

Link to post
Share on other sites

EU kontroll på båter tror jeg man får problemer med... da er man igang med krav til typegodkjenning etc som vil gjøre alle eldre og selvbygde båter kondemnable. Men å sette grenser for hvor fort og spesielt hvor mye støy en båt kan lage kunne vært fristende. Overmotoriserte båter med store amerikanske V8 som høres milevis unna hele kvelden og natta er irriterende for alle andre. At en og annen person dropper redningsvesten og drukner merker jeg derimot ingenting til, så folk må gjerne få gjøre som de vil på det området.

Link to post
Share on other sites

Kongen har i forskrift av 15.11.2009 bestemt at alle personer i båter uten overbygg som har en total lengde på 5 meter eller kortere må bruke egnet flyteutstyr den tiden de er underveis. Denne forskrift gjelder fra 1.1.2010

Hvor har du dette fra Lotus? Har forsøkt å Google - på mange måter - men det eneste som kommer opp er ditt innlegg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...