Jump to content

"Ny Dorry"


Dorry33

Recommended Posts

Da har vi kjøpt oss en dorry 32, med hjemmesnikret overbygg. Skuta gikk for 7500, finnes ingen antydninger til råte ettersom båten er plasteret med glassfiber men er jo det at sabb'n i henne står fast. Såfort den er oppe å går så blir det toffing i ryfylke helt til den blir totalt renovert i vinter...

Noen som har tips til malings farge???!

 

dsc00055.jpg

dsc00111.jpg

Link to post
Share on other sites

Velkommen til Båtplassen og gratulerer med flott båt til en svært overkommelig pris :yesnod:

Dette er en båt jeg selv kunne likt å få "kloa i"

 

Det er jo en spennende løsning med eget "soldekk" og mulihet til å stå akter og fiske.

Hvordann er den innvendig?

Her må det jo være mange muligheter til både overnatting, pentry, spiseplass, toalett osv.

 

Hva fargen anngår, så synes jeg den er flott med den hvite fargen. Problemet med hvitt er jo at det fort blit stygt og kan se slitt og sjabby ut.

 

Du kunne eventulet male skroget i en annen farge og lat den samme fagen gå igjen på taket og dekket på "soldekket"

En fin blå farge fek.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten har et meget stort potensial innvendig, der nytt pentry skal bygges, nesten nytt toalett, trekke om sofaputer. Men blir som sagt total puss i vinter, men slikt er bare gøy når du har et godt utgangspunkt. Legger ved litt fler bilder av den innvendig.

 

dsc00047.jpg

dsc00113.jpg

dsc00051.jpg

dsc00053.jpg

Som du ser er det god plass på "brua"

Link to post
Share on other sites

Det er den båten du fikk tak i ja....

Såg når den lå til salgs på FINN og det kriblet i hele meg etter å få tak i den. Men jeg har bare en båtplass, så jeg hadde ikke plass til denne.

 

Den ble solgt i Stavanger hvis jeg ikke husker feil.

 

Her får du mye "morro" :yesnod:

 

Hvis du klikker på linken "Mitt prosjekt" nede på inlegget mitt kan du se hva jeg har gjort med styrhuset mitt. Forskjellen er at styrhuset mitt ikke er mer en 2-2.5 kvadrat.

 

Jeg misunner deg......skikkelig....grrrrrrrrrrrrrr :giggle:

Link to post
Share on other sites

Denne har ligget i Buøysundet en god stund, jeg har tøffet forbi denne så mangen ganger og syns rett og slett den er drittøff... Noe slikt kunne jeg virkelig tenkt meg selv..

 

Jeg er misunnelig! Og til den prisen også... :crynod:

 

Hva slags Sabb er det som står ombord?

 

Forøvrig, PØS på med bilder! Dette kan inspisere meg til et lignende prosjekt i framtiden.. :wink:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

FM 8-12 da! Man sier ikke slikt om gode motorer. Men du sa SAAB. Men det er ein god bilprodusent.

 

Gratulerer "Dorry33" med Ny Dorry. Motoren blir super om den får seg ei overhaling, veit du kva som må fiksast med motoren? Virkelegt bra!

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Wasco: har sett bildene av båten din, råflott styrehus, får vi våres styrehus halvparten så fin så må vi vel si oss fornøyd :smiley: hvor holder du til??

 

Ja forøvrig så lå den ved buøysundet, nå er den på land og har fått seg nytt ror. Problemet med motoren er at sylinderforingene er løse mens sylinder står fast.. Kjedelig men er visst et ganske kjent problem. Motoren er en Sabb 2G. Skikkelig traver når den først sviver hører jeg rykter om...

 

Mer bilder kommer etterhvert...

Link to post
Share on other sites

Hei Dorry 33!

Gratulerer med fartøyet, her får du mye å gjøre og mange fine muligheter

til kreativitet! Et meget godt utgangspunkt ser det ut til.

Skal hente meg et prosjekt jeg også, den 17. flyr vi ned til Fredrikstad

for prøvetur og utrustning for en tur opp til Trøndelag. Håper sommerværet

holder følge med oss kysten rundt. Prosjektet er en 32 fot krysser, tidligere reketråler.

Ombygd til turbåt for mange år siden og moden for en større restaurering, særlig innvendig.

Går dette veien, så kan det bli både turreportasje og "jobbetråd". Vi får håpe og se!

---de gale har det godt---

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Wasco: har sett bildene av båten din, råflott styrehus, får vi våres styrehus halvparten så fin så må vi vel si oss fornøyd :smiley: hvor holder du til??

 

Da jeg tok fatt på styrhuset mitt hadde jeg null erfaring. Mine erfaringer som snekker strekker seg til produksjon av et skjærebrett og et fuglebrett på sløyden....for 35 år siden :yesnod:

Men hvis du bare har tolmodighet og kreativitet er det ikke grenser for hva du kan få til...

 

Forøvrig holder jeg til på vestsiden av Karmøya - nermere bestemt Åkrehamn.

Trengere dere noen tips, råd eller forslag så er det bare å a kontakt via IM....

 

Lykke til....

PS - skjønner godt at dere ikke vil selge den båten... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg ser jo at du/dere er glad i grønnfarger!

Er nok muligheter for at det blir en annen farge

på innredningen til vinteren------

Men båten din er blitt flott den, Ørjan!

Og så er jeg spent på hva du tenker å gjøre

med dorryen din, Dorry 33? Håper du følger opp

med ord og bilder her, trenger ideer til oppussingen

av krysseren!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Ja, det blir full oppussing utvendig og invending. Utvendig så må det males og gnikkes litt. Båten er altfor hvit nå. Blir veldig kjedelig.

I vinter blir det mye arbeid med maling invendig, legge ny dørk, trekke om puter, montere Vhf, radar, kartplotter i styrehuset. Ny pentry med kokeapparatt, stort kjøleskap og vask. Gjerne bygge om cabinen i baugen.

Skal også trekkes nye kabler i båten. Burde vel kansje bytte ut 8spors spilleren (som følgte med båten) til en cd spiller også!! Noen som vil kjøpe en 8spors spiller så er det bare å sende PM! :)

 

Bilder og oppdateringer kommer trygt og gjevnt over hele vinter sesongen. :) Du må også holde oss oppdatert på jobben din JanS! :=)

Link to post
Share on other sites

Hm--- det du skriver om planene dine er ord om annet det samme

som jeg ser for meg med krysseren, så her kan det bli interessant å

følge med, Dorry 33! I tillegg vil jeg ha ventiler/vinduer på toalettet

og i stikklugaren på babord side.

Men første oppgaven blir å få skuta velberget rundt kysten.

Håper på litt kontakt og oppfølging fra BP-folk underveis.

Tar med en lap-top og skal prøve å få skrevet noen ord fra

etappene. Men er ikke så god på å legge inn bilder, er

fremgangsmåten blitt forenklet nå, mon tro? ( Andreas vet noe, kanskje?)

Ellers blir det prøving og feiling, både med det ene og det andre i dette prosjektet.

Jeg må vel kanskje starte en egen tråd nå, vil ikke rote for mye

på tråden din! Synes forøvrig båten din kler den hvite fargen, men du kan bryte

den med noe kontrast, f eks langs rekkene og/eller på overbygget?

Hvordan er det å ta seg ut av styrehuset ditt i en snever vending?

Ser trangt ut nå, eller?

mvh

JanS

Redigert av JanS/Bamse (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Ja det hørres bra ut. Legg ut en egen tråd når du reiser så følge vi alltid med ska du se!

Jeg er jo ny her, men syns det var litt tungvindt og legge ut bilder, ikke den letteste måten å gjøre

det på.

For meg, så går det greit og komme seg ut på siden i styrehuset, men kunne gjerne tenkt meg å laget

en dør/luke som gikk ut til soldekket eller flybridgen (Kall det hva du vil:)) som en enkelt kunne tatt seg utpå.

 

Noe kontrast farger hadde gjort seg, eller forskjellige farger på overbygg og skrog. Hvit skrog og besj på overbygget...?

 

Men blir spendene og følge med på både meg og deg i vinter tror jeg! :)

 

Her er noen elendige bilder av skuta på land....

 

30062009095.jpg

 

Som du ser så har vi tatt å plukket av litt glassfiber som må legges på nytt før vi kaster henne i sjøen igjen.

 

30062009096.jpg

Link to post
Share on other sites

Nydelig grønnfarge på innredning JanS.. :lol: :lol:

Enten er jeg blitt fargeblind, eller så må det være noe galt med fargene på PC'n min.

Ser ingen grønnfarger i det hele tatt jeg.

Så langt jeg kan konstatere er alt hvitt, båte utvendig og innvendig...

Med unntak av litt skygge på det ene bilde som muligens kan oppfattes som grønt...

 

Uansett, det blir sikkert andre farger etter hvert

Link to post
Share on other sites

finnes ingen antydninger til råte ettersom båten er plasteret med glassfiber

 

Som du ser så har vi tatt å plukket av litt glassfiber som må legges på nytt før vi kaster henne i sjøen igjen.

 

Gratulerer med spennende båt. :seeya: Jeg vil ikke være noen gledesdreper,men hvorfor har Dere plukket av glassfiberen? Trebåter plastet med glassfiber er ikke alltid fri for råte. Har hørt om endel eksepler på det motsatte. Har dere fått noen opplysninger om hvorfor den ble glassfiberbelagt og når dette skjedde?

Link to post
Share on other sites

Hei og takK!

 

Glassfiberen ble "smørt" i herrens år 1970. Dvs at båten var 10 år gammel. Desverre så følger det lite historikk med båten, så jeg vett egentlig ikke hvorfor glassfiberen ble tatt på.. Forrige eier kjøpte den av en kar i Kristiansand.

 

Båten er ivertfall fri for råte ettersom vi har tatt en grundig sjekk. Grunnen til at det er flekt av nederst er for å komme til rorfeste (ettersom vi monterte nytt ror) og da tok vi av litt ekstra for å skjekke for råte der også. Men det viste seg til å være meget bra der også.

 

Men ja jeg har hørt at det er mange båter som råtner til selvom de er plastret med glassfiber, var en elendig skrevet setning for å si det sliK! :)

Link to post
Share on other sites

Gratuler Jeg vil ikke være noen gledesdreper,men hvorfor har Dere plukket av glassfiberen? Trebåter plastet med glassfiber er ikke alltid fri for råte. Har hørt om endel eksempler på det motsatte.

Det at den er plastret er en måte å få båten tett på,men det medfører også et problem når sømmer skal skiftes,og det må til før eller siden,spesielt de sømmene som holder spantene. Det samme gjelder alle klinker bygde båter som er innredet,vanskelig å skifte søm.Lykke til. :cool:

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...