Jump to content

Propellvingen har krøllet seg - hva har skjedd?


Wasco

Recommended Posts

Oppdaget i dag at den ene propellvingen har "krølla" seg, og skjønner ikke hvordan dette har skjedd. Ser ut som om det har kommet bori et eller annet, men kan ikke skjønne hvordan, eller hva tid dette har skjedd.

Sjekket propellen for noen dager siden og da var alt i orden.

Etter det har jeg bare vært ute på en fisketur, og var da ute 3-4 timer.

aaaa_009.jpg

 

Spørsmålet er om denne "krøllen" vil redusere farten på båten?

Er det mulig å "banke" denne krøllen ut med en vanlig hammer, eller må jeg skifte hele propellen??

Link to post
Share on other sites

Det er alltid lett for en forhandler å "overse" en mail, men får du ikke svar i løpet av noen dager, er det noe som heter telefon også! Noen ganger er det greit med mail slik at mottakeren får litt tid på seg til et godt svar, men også mulighet til å "glemme" å svare. På telefonen er det litt vanskeligere å late som en ikke hører hva det blir spurt om.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sjekk hos Winrace i Arendal eller Teli i Porsgrunn. Hos Teli fikk jeg en fikset propell som var mye mer skadet etter å truffet tømmerstokk som sto på høykant i vannet. Mange har også har gode erfaringer også med Winracë.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er klar over at dette virker merkelig. Men jeg har snudd på propellen og sett den fra mange vinkler, og den er virkelig bøyd.

Det er også tydelig å se at den har kommet borti noe.

Det er også en liten skade på den andre vingen, men det er helt ubetydelig.

 

Det jeg IKKE kan skjønne er HVORDAN dette har skjedd. Jeg har ikke vært borti noe som helst...

Dette er rett og slett et mysterium

Link to post
Share on other sites

om du ikkje merker noe på båten så har det nå ingen hast med å få rettet. en bøy slik gir svært liten endring i vekten mht til kast med det omdreiningstallet du har på en sånn. Så om det ikkje merkes noe mht rist i aksel grunnet meir kavitasjon eller andere uheldige effekter. bare la det være til vinteren..

 

Og jo, du har jo vært borti noe. det er nå lett å sjå :tongue:

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne propellen er GARANTERT i dynamisk ubalanse, og selv om ikke dette er noen turtallspropell så ville jeg ha fått den fikset så raskt som mulig. Det eventuelle kastet vil forplante seg i hele drivverket og forårsake skade andre steder.....

Retting av en slik propellvinge vil jeg spørre fagfolk om. Det kan oppstå brister ved rettingen...

Link to post
Share on other sites

Hmmm...hvem skal jeg tro på nå da :nonod:

De som sier at det ikke er et problem...eller de som sier det er et problem...

 

Det må vel bli "føre var" prinsippet som blir det utslagsgivende.

Har ikke lyst til å påføre resten av drivverket skader.

 

Får prøve å ta en telefonrunde i morgen og forespørre meg om det finnes lokale folk som kan utføre en eventuell "retting" - elles så får jeg sattse på å skifte vingene.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært en liten tur inne i havna og kjørt på veldig lavt turtall.

Men konstaterer at stevnhylsa rister og det ser ikke bra ut.

 

Så det blir ingen flere turer på meg før jeg har fått rettet ut, eller skiftet propellvingene. :nonod:

 

Men aldri så galt at det ikke er god for noe - nå får jeg bruke tiden til å fortsette med snekkring av benker og opp pussing av forpiggen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...