Jump to content

Er Humminburd ekkolodd noe, kvalitetsmessig?


GeirV

Recommended Posts

Hei,

kjøpte ny båt her i våres (en Joda 8100 Family, den uten akterkabin. Veldig fornøyd:-), og kjøpte i samme slengen et nytt Humminburd 525 ekkolodd. Monterte greiene, sammen med en innvendig svinger. Så viser det seg at denne duppedingsen, som stort sett gir fornuftige dybdeverdier, plutselig får hikke og viser helt ville verdier. Så kan det gå noen sekunder eller maaange sekunder, før den viser mer fornuftige verdier. Sånn har den vært hele tiden etter at jeg monterte den, uansett fart. Svingeren står på et sted hvor det ikke er vannturbulens, og jeg kjører ikke fortere enn 7 knop (da går antakeligvis motoren - MD21 B til dundas...).

 

Etter etpar uker dro jeg tilbake til Maritim i Arendal og klaget min nød. Møtte en mindre blid kar bak disken (men de fleste jeg har møtt der er ålreite), som sendte ekkoloddet videre til Belanor. nå venter jeg spent på resultatet.....

 

Men jeg kom til å tenke på at i 2004 kjøpte jeg et Humminburd 535 ekkolodd. Den viste kontinuerlig feil verdier, og jeg fikk da bytte (noe jeg synes Maritim burde latt meg gjøre også....selv om de etter kjøpsloven kan rette feil 3 ganger før jeg har krav på ny duppedings). Den nye 535'en funket bra.

 

Men ; 2 ekkolodd med feil er jo litt spesielt, syns jeg. Hva mener dere? Tror ikke 1) at jeg kjøper Humminburd mer og 2) Velger å kjøpe elektronikk og muligens annet hos andre enn Maritim, da han fyren jeg møtte ikke var noe ålreit, og at Maritim forbeholder seg retten til å rette feil 3 ganger på produktene. syns jeg kunne fått et nytt ekkolodd.

Link to post
Share on other sites

Humminbird.-loddene jeg har hatt viser "spinnville" verdier dersom de ikke lenger rekker til bunns. Siden du har innvendig lodd, kan det være at du har så tykk bunn at rekkevidden forringes vesentlig. Dersom lodded virker ok på mindre dybder og blir "villt" på større, så kan det være en holdbar teori.

 

Videre, innvendig lodd forutsetter at du ikke har luftlommer i skroget der loddet festes, og at festematerialet også er "kompakt". Mitt er ikke festet direkte mot bunnen, men står i et "rør" som er tett mot skutebunn, og hvis rør jeg har fyllt med matolje til over loddet. Hadde lekkasje og ditto (for) lite veske her en gang. Da ble det også "spinnvillt" når det kom bølger.

 

Ellers er vel også elektrisk støy som forstyrrer kabelsignalene en mulighet, dog mindre sannsynlig. Kan det f.eks. være slik at loddet faller ut hver gang regulator kobler inn dynamo? Eller når kjøleskapet starter?

 

Generelt sett er vel Hummibird vel ansett som lodd.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regner med at loddet stod i full auto og ikke fant bunn eller at det er en dårlig innvendig montering av svingeren.

 

Hold svingeren over rekka

Les bruksanvisningen.

Gå til manuell

sjekk hvor dyp det er på kartet.

Sett passende range

Varier gain

 

Virker fortsatt ikke ekkoloddet - så er de noe galt med det.

Link to post
Share on other sites

Regner med at loddet stod i full auto og ikke fant bunn

 

Har akkurat samme symptom på mitt Eagle 168. Tenker '2nd Trikker'n' og Ronald har rett når det gjelder meg, iallfall. Er ny på sjøen, men har nå skjønt at jeg trenger et lodd med mere power. !00 watt RMS er langt fra nok, ser det ut som. Er det mere watt i loddet ditt, GeirV?

Mvh. GunR

Link to post
Share on other sites

Har også en Humminbird 525 som jukser litt.

Er ikke noe systematisk i juksinga med tanke på strømkilder, bølger eller temperatur. Men iblant viser den 0,5m, selv om jeg er på dypt vann. Kun det, og ikke motsatt.

Har sjekket koblinger, rør etc, og justert gain etc.

 

MERKELIG SAK, men etter litt søking på nettet, ser jeg at dette er ett kjent problem med Humminbird 5XX serien.

 

Tror nok jeg kjøper svinger til kombiplotteren istedet, hmpff mja...

Link to post
Share on other sites

Du må inn på avanserte innstillinger i menyen. Velg saltvann og slå av et filter, er etter hva jeg husker det som må gjøres. Har beskrevet dette tidligere på forumet i diskusjoner om Humminbird.

 

 

Her er beskjden fra Belanor:

 

Humminbird er utviklet og produsert i USA. Der er det primært to merker som brukes, Humminbird og Lowrance. Lowrance har inntil nå vært markedsleder, men Humminbird er det merket som er mest i vinden for tiden. Grunnen er at de har utviklet en svært avansert sender/mottaker, som gjør at fiskeren ”ser” langt flere detaljer enn tidligere. Denne sender/mottakeren har innebygd automatikk som alle andre typer ekkolodd, men her har vi en utfordring som vi er i ferd med å forske på. Blant annet har Humminbird engasjert en egen "betatester", en privatperson, som skal benytte utstyret i norske farvann, og rapportere til forskningsledelsen i USA.

 

 

 

Det aktuelle ekkoloddet som vises på skjermen har altså i utgangspunktet en ekstrem funksjonalitet, basert på en rekke avanserte prosesser. En av disse (og kanskje den viktigste) er ”Sonar Echo Enhancement™”.

 

 

 

”Sonar Echo Enhancement™” (SEE) er en funksjon i elektronikken som vurderer og optimaliserer mange variabler i systemet for å få best mulig presentasjon på skjermen. Hos andre produsenter kjennetegnes dette som ”digitalt ekkolodd”, et begrep som tydeligvis er i vinden. (Humminbird har for øvrig hatt enklere former for ”digitale ekkolodd” i flere år allerede.)

 

SEE Kombinerer:

 

Veldig følsom mottaker

Variabel pulslengde for optimal målseparasjon og dybde

Variabel utgangseffekt tilpasset dybden

Helt spesielle algoritmer for tolking av mottatt signal.

 

 

SEE Resulterer i at man under gode forhold for eksempel kan ”se” pilken, dypriggerloddet eller garnfløte på skjermen. Nesten alt som er i vannet blir reflektert.

 

 

 

I noen norske farvann har vi ekstreme saltgehaltslag og termosoner som kan være vanskelig å trenge igjennom, og som virker som et ”prisme” på svingerstrålen (avbrytningsvinkler). Dess mer følsomt og nøyaktig et ekkolodd er, dess strengere krav stilles til brukeren. Brukeren må da i større grad benytte manuelle innstillinger av loddet. Dette fordi loddets automatikk eksempelvis kan komme til å tolke en termosone, eller et saltgehaltslag som bunn. Termosoner finnes både i saltvann og ferskvann. I dype norske ferskvannsfjorder kan det være spesielt vanskelig, der vi kan finne termosoner og bunntopografi til det ekstreme.

 

 

 

Hvis det hadde vært mulig, for å dra ytterligere erfaring, ønsker jeg derfor en tilbakemelding på hvilke erfaringer dere har gjort ved bruk av ulike manuelle innstillinger (se under). Da vil jeg samtidig bli i bedre stand til å gi dere nyttige råd og vink. Dette skal vi uansett finne ut av, og jeg vil love deg at kunden skal bli fornøyd.

 

 

 

Kort veiledning:

 

 

 

NB! – Viktig

 

Slå av annet utstyr/ekkolodd som kan skape interferens

 

 

 

Trykk meny 2 ganger, velg Oppsett og brukermodus ”Avansert”

 

Gå helt ut av menyen

 

 

 

Trykk meny en gang (skjerm-meny)

Topp dybdeintervall = 0

 

Laveste omr. = bruk relevant dybdeinnstilling for dybden der du er

 

 

 

Trykk meny en gang til (hoved-meny)

Velg sonar

 

Slå av fish ID

Sett overflatestøydemper til 1

Slå av støyfilter

Maks. dybde = bruk relevant dybdeinnstilling for dybden der du er

 

Vanntype = salt

 

 

 

Gå helt ut av menyen

 

 

 

Trykk meny en gang (skjerm-meny)

Kjør på med følsomhet, gjerne helt opp mot 20

 

 

 

Eksperimenter litt med de ulike innstillingene, da vil dere forhåpentligvis se mye, også bunnen.

 

Juster etter hvert ned følsomheten til dere kun ser litt av støyen, da bevarer dere samtidig de viktigste ekkoene.

 

 

 

Slå eventuelt på fish ID, og juster fish ID følsomhet. Slå eventuelt på støyfilter, men fjern dette igjen hvis det skaper problemer.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Det at ekkoloddet gir litt ville verdier, skjer både på dypt og grunt vann...ingen forskjell her. Kan kanskje være for tykk bunn i båten, det er selvsagt mulig. Har prøvd det meste mht innstillinger, både mht grenseverdier, saltvann etc, uten at dette har gitt resultater. vel, vi får se hva fyren på Belanor finner ut av. Regner med at jeg får beskjed om noen få dager.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde fra før et lodd som fra matrix-serien. (husker ikke nr). Dette loddet virket helt optimalt helt til det sluttet å virke etter X mange år. Da kjøte jeg et 525-lodd, som min selger sa skulle passe rett i holderen med min innvendige svinger. Det var lettvint synes jegda jeg slapp å bytte koblinger7svinger osv.

 

Dette nye 525 loddet oppfører seg som trådstarter refererer ti, jeg har prøvd å justere alle innstillinger uten å få noe greie på det. Skal gå over det som er nevnt i de innleggene her.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Loddene deres fungerer sikkert helt utmerket om dere gjør slik som Belanor anbefalte. Både jeg og en arbeidskollega hadde slike lodd og de ble meget gode etter å ha gått inn i avansert meny og gjort endringene.

 

Dum som jeg var så valgte jeg Garmin kombiinstrument nå i sommer da jeg kjøpt ny båt. Det valget angrer jeg. Ikke spesielt pga ekkoloddkvaliteten men like mye fordi plotteren ikke har like avanserte funksjoner. Humminbird viser logg, utseilt distanse,volt, tid osv. i tillegg er det hurtigfunksjon for switch mellom ulike kartbilder på Humminbird. Det er det ikke på Garmin 525s.. Garmin skuffer derfor :puke:

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det eneste som skjer ved å skifte fra ferskvann til saltvann er at konstanten for utregning av dybde endres fra 1482 m/s til 1522 m/s.

Dette er verdier for temperatur 20 grader og 3.5% salinitet.

 

Humminbird endrer en god del i prosesseringsalgoritmen som beregner dybden basert på om loddet er stilt inn på ferskvann eller saltvann. For å få Humminbord til å virke på de dypere partinene av Mjøsa, over 200m, må en gå til saltvanssinstillingen :crazy: Dette er beskjed brukerene har fått av Belanor.

Link to post
Share on other sites

Humminbirdloddene klarer ikke å finne bunnen uansett vanntype eller temperatur hvis det er dypt hvis den ikke er stillt inn på saltvann. Kan tenke meg at de største dybdeområdene ikke benyttes hvis ikke saltvann er valgt. På min nye Lowrance HDS må en velge et operasjonsmodus som heter dypt vann hvis en slår på loddet på mer enn 300m. Hvis en kommer kjørende med bunnkotankt når en passerer 300m går det bra også i de fleste andre operasjonsmodusene. eg har lagt merke til at loddet mitt slutter å øke dybdeområdet hvis det har kommet til 300m uten bunnkontakt hvis det ikke er stilt inn på dypt vann modusen.

 

Furunoen min har heller ikke problemer med 200m uansett frekvens. Kan kjøre 30 knop på 450mdybde med 200kHz og fortsatt lokalisere fisk med mitt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...