Jump to content

Hvilke regler gjelder for ombygging av gamle båter?


Wasco

Recommended Posts

Hvis jeg kjøper meg ei gammal treskøyte og ønsker å bygge den helt om. Finnes det da noen forskrifter for hva jeg kan eller ikke kan?

Jeg tenker ikke på ombygging av selve skroget, men overbygg og lignende.

 

Hvis en skal bygge noe på land, må en jo ha typegodkjenning bare en skal sette opp en utedass...

 

Men det ser ikke ut til å være noen slike regler for ombygging, eller påbygging på båter. Eller tar jeg feil?

 

Kan jeg i teorien bygge et to etasjes overbygg som dekker hele skøyta. (Ikke at jeg kunne tenkt meg å gjøre det...men bare en teori)

Eller finnes det regler for hvor høyt jeg kan bygge eller hvor mye jeg kan eller ikke kan gjøre?

Hva med regler om rømningsveier i tilfelle brann? (Tenker da på de som innreder lasterommene i gamle skøyter til oppholds og soverom)

 

Er det bare "tut og kjør" eller finnes det regler for slike påbygg?

Hvem skal i så fall godkjenne disse?

Må det i tilfelle leggers fram tegninge som må godkjennes før en setter i gang?

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på at ombygging av en båt er like gjennomregulert som det er med å bygge om hus, f.eks.

 

Det eneste jeg kan komme på - og noe jeg selv har tenkt å gjøre, siden jeg faktisk er i den situasjon - er at forsikringsselskap skal ha beskjed om det. Ihvertfall står det i Gjensidige regler, noe sånt som at gjennomgår båten betydelige endringer på skrog / overbygg, så skal selskapet underrettes. De sende vel en representant for å se at det er etter "forskriftene" (som ikke finnes...). Jeg tror de bruker vanlig skjønn og bondevett her.

 

Ellers tror jeg det er fritt frem, såsant du bare gjør det privat, på din egen båt, og ikke i den hensikt at du skal selge objektet (hvordan noen kan kontrollere akkurat dét, er en annen sak...).

 

Kjør på Wasco - hent motorsaga og skjær i vei!!!

 

:lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

:lol: ..nei da jeg har ingen konkrete planer, men ingen vet hva som kommer til å skje.

Har jo en hemmelig drøm om å bli båtboer med tiden. Et av alternativene ville vært å kjøpe ei litt eldre skøyte og så gå i gang å bygge om eller innrede den.

 

Men det er bare et av alternativene. Har uansett lyst på et prosjekt som ikke er verre en at jeg kan bo i det, litt provisorisk mens jeg fikkser.

 

Grunnen til at jeg spør er jo fordi jeg har sett en del merklige "konstruksjoner" når jeg surfer omkring på FINN.

 

Egentlig merkelig at det ikke er noen byrokrater som har funnet ut at de kan lage noen regler for slikt. Men det er vel et så lite "marked" at byrokratene ikke gidder.

 

Det burde i hvertfall i det minste være en regel for høyde og vekt med tanke på stabilitet i forhold til båtens bredde og størrelse.

I teorien kan jeg bygge et tre etasjes overbygg på ei 42 fots skøyte.....egentlig helt vilt :lol::smash:

Link to post
Share on other sites

Reglene er for så vidt der, men har ikke tilbakevirkende kraft på fritidsbåt. Når alle båter bygget før 1998 har sunket er vel målsetningen kanskje nådd.

 

Du kan sikkert bygge så høyt du vil, for om båten synker stående eller liggende har vel mindre betydning hvis du bruker dekketøy i plast slik mannfolk ofte gjør. :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Er kke allverdens av regelverk å følge her, men lønner seg nok å følge sunn fornuft og evt. spørre seg til råds hos folk som har gjort slike jobber før! Har ennå tilgode å ha besøk av "teknisk etat" etter en relativt omfattende ombygging for noen år siden. Sjekk ut her: http://www.mycleopatra.co.uk/gallery/New-Ariel

Livet er herlig på solkysten!

Link to post
Share on other sites

Du kan sikkert bygge så høyt du vil, for om båten synker stående eller liggende har vel mindre betydning hvis du bruker dekketøy i plast slik mannfolk ofte gjør. :lol:

Fordelen med å bygge 3 etasjer er jo den, at hvis båten synker, kan jeg jo bare flytte opp i øverste etasje...hvis det ikke er alt for dypt da.... :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Og hvis du reiser et sted med stor forskjell på flo og fjære. Et overbygg med en høyde på ca 10 meter og utgangsdør i hver etasje, og du kan spasere rett i land hvor som helst og når som helst.

 

Mener å ha sett tegningene på et slikt prosjekt, men jeg tror det var i barnehagen til sønnen jeg så det. :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...