Jump to content

Seilte inn i 22.000volts ledning

Pelle Parafin

Recommended Posts

Ja - det får man si. Flaks både for dem selv og båten, virker det som.

Vi har en hytte på en liten øy som man må ro over et trangt sund for å komme ut til. Der går det også en høyspent ledning i luften på med 20 meters klaring. Det går en seilbåt i den ledningen sånn omtrent en gang annethvert år - mon tro om de ikke vet hvor høyt masten rager, eller om de ikke leser draft ???

Uansett ender det som oftest opp med :discuss: mellom båteier og hytteiere !

Går som regel bra så lenge ingen holder eller er i kontakt med mast eller bom (eller tilhørende strømførende deler med disse). Hadde strømmen gått gjennom arm og ut bena hadde de hatt en ca 60% overlevelsesjangse med stor sansynlighet for amputert arm og fot.

-Sjonkel (ambulansearbeider og energi-montør)

Alle luftspenn og bruer skal være skiltet med fri seilingshøyde. Har opplevd at det mangler opplysninger i kartet. Om skilting mangler så rapporter dette til Kystverket. Kystverket tar de som er ansvarlig for merking, som er kraftselskapet som eier luftspennet, eller Veivesenet for broer.

Veivesenet i Hordaland har gjort en meget god jobb og merket alle broer. I Møre og Trøndelag er det tilfeldig merking av seilingshøyden for broer.

• 1 år senere...

Alle luftspenn og bruer skal være skiltet med fri seilingshøyde.

Var for et par dager siden i kontakt med det lokale kraftlaget ifb et spenn som var fjernet og fikk da noen interessant opplysninger som ikke jeg var klar over, sitat:

Ver merksam på at regelverket vart endra på slutten av nittitalet, så nyare spenn har ein sikkerheitsone på + 2 meter, medan eldre er rett på målet, og kan av og til vera lågare pga. av tidas tann, siging etc.

Ikke lett å vite hvilke linjer som er fra før/etter denne tiden..... :sweat:

Har prøvt å måle en bro, men det var ikke så helt enkelt det heller. Vanskelig å sjå i dagslys hvor du treffer og spesiellt på litt lange avstander. Å treffe en linje vil jo være bortimot umulig fra en båt vil eg tru.

Og så må du jo ganske nær for å sjekke da ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZIIIIIIIiZZZZZZZZZZZZZZz

Kraftlaget i Fitjar holdt en voldsom informasjonskampanje gående nå i sommer; med utdeling av brosjyrer og kart og greier. Dette er åpenbart et stort problem i dette distriktet; heldigvis har jeg ikke mer enn 16 meter oppå hyttetaket - man blir jo vesentlig begrenset av sin seilingshøyde i disse traktene med noe høyere...

Jeg har en sånn sak liggende, men klarer ikke helt å se for meg hvordan det er mulig å få både rolig nok vann og stødig nok hånd til å treffe en kabel fra båten.

Laseren trenger ikke å hvile på målet mer enn noen millisekunder, så det er ikke det som er problemet...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

jeg har også lurt litt på om laser avtandsmåler kan brukes til noe fornuftig på sjøen. Har da tenkt på måling av avstand til land i trange sund. Men det spørs om ikke utstyret er avhengig av at det står noen lunde i ro for korrekt måling. Desuten er det nok vanskelig å måle avstand til objekter som ikke har stor flate. Høyspentledning har som kjent ikke stor flate. Forøvrig blir vel målingen fra båtens posisjon og opp til en bro f.eks. et lite mattestykke. Ser for meg at man isåfall også må ha en måling fra båtens posisjon til et fast punkt loddrett under broen og regne ut med kateter og hypotinuser. Og innen det er utregnet sier det enten "kræsj" eller man ha passert.

Men det kan jo forsøkes på land med følgende eksperiment: hopp på barnas trampoline i hagen samtidig som du forsøker å måle avstanden til flaggstanga som er minst 20 meter unna..

Ja, slik er det når du skal ha så stor båt :rolleyes:

Eg går akkurat alle broene i distriktet (så vidt) og det var planlagt på forhånd. Selvfølgelig savner eg en høyere rigg når det blåser lite, men man får ikke i pose og sekk. Stikker bare 1.7 meter nedover også så man kommer bra til i skjærgården, men det seiler dårligere :yesnod:

Eg har stor respekt for dette med høyspentlinjer og tar ingen sjangser når det gjelder dette. Det var vel en dødsulukke litt lenger nord på Sunnmøre for noen år siden med en seilbåt som traff en høgspenntledning. Det er også en isolert 230 volt linje på ca. 15 meter i området her som ikke er på kartet engang.

Begynner å få bra kontroll på de forskjellige luftspenn i området nå...

Har vært i kontakt med de lokale Kraftlagene og fått litt opplysninger om diverse spenn som jeg har vært litt usikker på.

Er jo som kjent ikke størrelsen det kommer an på...... (sies det)men ser jo at det hadde vært en fordel med litt kortere mast når det gjelder fremkommelighet, men det blir nok en vane.

Er forøvrig 2,05 dyp, men det tror jeg ikke setter mange begrensinger.

hvor er den linja?

For det første er det sikkert en 230 volt linje, og den er isolert. (kan være farlig nok det da)

Mellom Håkonsholmen og Hatløya utenfor ulsteinvik. Nå er det ett par år siden eg var der og da smaug eg meg forbi heilt innmed synste landet og da var vhf antenna så vidt oppi (15-16m). Mulig den er fjerna no, men tviler på det? Nå var det gamle c-map kart eg såg på den gangen. Meiner eg sjekka det på dei nyeste Navionics karta men husker ikke hva de sa. (trur ikke den var der)????????

Noen som kan sjekke nyere kart? Nå går man jo normalt ikke gjennom der uten at man er lokalkjennt heller da.

Midt i sundet mot håkonsholmen er en av få plasser hvor man på våre kanter kan ligge rett i berget longside, men der kan være nåke so innji. i h.....steræva mykje mygg av og til.

230_volt_isolert_linje_haakonsholmen.jpg

Var for et par dager siden i kontakt med det lokale kraftlaget ifb et spenn som var fjernet og fikk da noen interessant opplysninger som ikke jeg var klar over, sitat:

Ver merksam på at regelverket vart endra på slutten av nittitalet, så nyare spenn har ein sikkerheitsone på + 2 meter, medan eldre er rett på målet, og kan av og til vera lågare pga. av tidas tann, siging etc.

Ikke lett å vite hvilke linjer som er fra før/etter denne tiden..... :sweat:

Eg heller var ikkje klar over dette. Eg har forhørt meg med div. sjøkapteiner under årenes løp og eg trur de fleste meinte det skal være sikker høyde som skal oppgis i kartene.

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Og i dårleg vått regnvær, hvor langt hopper lysbuen (strømmen) i worst case på 22000 volt?

Redigert av volfro (see edit history)

Eg heller var ikkje klar over dette. Eg har forhørt meg med div. sjøkapteiner under årenes løp og eg trur de fleste meinte det skal være sikker høyde som skal oppgis i kartene.

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Og i dårleg vått regnvær, hvor langt hopper lysbuen (strømmen) i worst case på 22000 volt?

Jobbet ute ved en transformator stasjon langs gesimsen,og måtte varsle få å få slått av inntaks

ledninger som førte 50 Kv.ved en avstand på drøye 2,5-3 meter tenker jeg.Ansvarlig påpekte da at det er høyere fare ved høy luftfuktighet for overslag etc..Jeg nikket pent og gjorde jobben jeg skulle uten

ja eller men..... :discuss::lipseal::giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...