Jump to content

Kalesjeimpregnering - egenutført test


Windy37GM

Recommended Posts

God aften

Jeg har idag utført en test med 2 kalesjeimpregneringstoffer: Selaclean og Stabil Impregnering (stabil lukter det samme som mange andre "NoName produkter"

Her et bilde av produktene:

10072009193.jpg

Legg merke til produktet til høyre, det er for operatøren. Anbefales etterat fortøyning er klart og sjømaten er klar på bordet.

 

Begge produktene er sprayet på etter anvisning på flaskene. Chablis har vært via et glass og rett i operatøren, de 2 andre produktene er sprayet rett på kalesjen.

Her er bilde etter dagens regnskyll:

Selaclean:

10072009191.jpg

lekkasje 2 sted, mot 3-4 steder heromdagen

Stabil Impregnering

10072009190.jpg

Tett som ei potte. All over :-)

Bildekvaliteten er ikke perfekt fordi det er tatt med en mobiltlf+at halve flasken Chablis er på innsiden av operatøren :-)

 

Konklusjon? SelaClean produktet suck's kontra billigprodukt som funker meget godt..

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

La kalesjen være slik og hold oss oppdatert ettersom tiden går for å se om begge stoffene holder de egenskapene du har bevist, eller om de endrer seg, holdbarhet osv....

 

Chablis'en trenger vi ikke nødvendigvis oppdatering på, da de fleste vet hvordan denne virker og resultatet av denne... :cheers:

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Prøvde Biltema sin på på pumpeflaske. Utrolig lett å påføre den, men ville liksom ikke trekke inn i stoffet. Brukte etter hvert ei fille å "vasket" den på men virket som den ikke mettet stoffet men bare la seg utenpå. Rulle/pensel funket svært dårlig. Ser ut til at den har en vannavstøtende effekt.

Brukte Hempel sin på den fremre delen. Denne rullet jeg på. Iom det er løsningsmidler i denne, så trekker den jo lett inn i stoffet. Men hvem av disse som "holder" sessongen ut blir jo spennende å se. Hvem som også slipper fugleskitt lettest blir jo også lett å se forskjell på.

Prismessig, tja 1 ltr Biltema Kr 59.90,- mot en boks Hempel 0.7ltr Kr 158,- (husker ikke helt eksakt prisene, men mener det lå i dette området)

 

Iom jeg skal ha en ny kalesje til neste sesong, skal jeg tillate meg å prøve et tips jeg har funnet. En selvlagd blanding (ikke miljøgodkjent, nei). Var en som hadde laget en blanding av 4 ltr white spirit og en patron klar silikon for våtrom. Vedkommende hadde brukt denne blandingen over år og var fornøyd. Kan jo ikke skade å teste dette. Noen som har synspunkter på dette?

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Siden jeg er motstander av våt bÅt på innsiden, ble fremre del også dusjet i billigstoffet imorges. Det som nå er spennende er om billigproduktet holder resten av sommeren :-)

Happy sommer!

Mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Noen som har synspunkter på dette?

 

Greit nok til bruk på en allerede oppbrukt kalesje, for å forlenge levetida et par år. Men på en brukbar kalesje ville jeg absolutt ikkke benyttet dette!

 

Ellers så anbefaler de fleste kalesjeprodusenter impregenring uten silikon, regner med at stoffet har best av dette. Så jeg bruker kun silikonfritt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvordan ble det påført under testen?

Arve

Fra utsiden.

Det der med innsiden er visstnok når man lager kalesjen for å få et gummiaktig lag innerst... uten at jeg vedde livet på det

 

mvh

Bavria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hallais, vet ike hvordan det er med nye kalesjer men.... Jeg brukte i fjor høst "Seajet" sin impregnering (jada kalesjen ble vasket osv. først.) Kona og jeg la på 2 strøk. Veldig bra og tett i 8-10 uker. SÅ PISSA DET INN!!!!! Fa.........!

 

Etter å ha pløyd et utmerket forum ved navn baatplassen.no så ble Jens sagen kalesjeimpregnering bestillt pr mail.

 

Stoffet ble påført kalesjen i et støk (med små svamper.) og har nå vært "pottetett" i et år. Jada jeg har smørt inn stoffet på sømmer (spesielt) glidelåser og har sølt på vinduene. Vinduene er tørket av og ble faktisk veldig rene og pene av dette. Neida de ble ikke hvite og harde.

 

Når sant skal sies så har jeg nå bestillt ny kalesje nå da den gammle er 12 år gammel og vel så det. (da skal en vel ikke klage.....) Men det blir nok impregnering av samme sort rett på den nye med en gang den er montert.

Redigert av Blaster01 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Jeg gidder ikke vente til det drypper inn før jeg impregnerer, hvorfor skal en det?

 

Jeg vasker Jens Sagen kalesjen på høsten og impregnerer hvert år, har brukt impregneringen Jens Sagen selger.

 

Kalesjen har greid 7 sesonger uten å lekke, ser tålig ut også. Fikk testet den i fjor, var vel over 10cm regn på ett døgn. Var tett da, det holder for meg.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Siden jeg er motstander av våt bÅt på innsiden, ble fremre del også dusjet i billigstoffet imorges. Det som nå er spennende er om billigproduktet holder resten av sommeren :-)

Happy sommer!

Mvh

Bavaria32sport

Da kan jeg si at impregneringen funker fint fremdeles. Spylte på vann i mengder idag for å fjerne noe støvgreier (kommer visstnok over natta :-) som hadde samlet seg på kalesjen iløpet av vinteren.

 

Vannet prelte av i fine perler. Skal forsøke å ta et bilde imorgen.

ps Noen som vet hvem som fornahdler Stabil i Tønsbergomerådet?

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg gidder ikke vente til det drypper inn før jeg impregnerer, hvorfor skal en det?

 

Jeg vasker Jens Sagen kalesjen på høsten og impregnerer hvert år, har brukt impregneringen Jens Sagen selger.

 

Kalesjen har greid 7 sesonger uten å lekke, ser tålig ut også. Fikk testet den i fjor, var vel over 10cm regn på ett døgn. Var tett da, det holder for meg.

 

Kristiansand en lørdag i juli, omtrent da båtracet gikk i Arendal? Joda da kom det minst 100mm regn i løpet av et døgn. :diving:

Men hadde det tørt under Jens Sagen kalesjen med Jens Sagen impregnering.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte ny kalesje fra Jens Sagen i fjor. Den holdt ikke helt tett, men så regna det helt vanvittig i fjor også da :headbang:

Det synes jeg rett og slett er for dårlig. Våres kalesje holdt i 5 sesonger før vi måtte impregnere den. Da var den blitt vasket med såpe og svamp hvert år.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...