Jump to content

Kalesjeimpregnering - egenutført test


Windy37GM

Recommended Posts

Jeg har vasket min kalesje med høytrykkspyler (vet det er fyfy men den var dravskitten og hadde ligger uten behandling i 4år) den er nå veldig tørr , jeg hadde tenkt å prøve med Biltema sin , er det bare å pøse på til det ikke trekker inn mer og tørke av overflødig?

 

Jeg prøvde en liten bit med noe gammel impregnering som følgte båten men dette så ut til å bare "dampe" vekk etter en stund og kalesje like tørr ? Kanskje dette var fordi impregneringen var gammel?

Link to post
Share on other sites

Jeg hiver meg på trenden og deler litt av mine kalesjeerfaringer :smiley:

 

De to siste årene har kalesjen lekket mer og mer, men har ikke fått surret meg til å gjøre noe med det før nå. Til alt overmål har båten stått utildekket i vinter :wflag:

 

Etter vinteren så kalesjen mildt sagt ut som et sant h.....e :cryin: Full av mugg og gjordslag. Ikke er den gammel heller (tre år?)

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Etter første sesong leverte jeg den inn til rens og impregnering. Jeg må si jeg ble litt skuffet over resultatet, ikke ble den ren, og ikke ble den tett :headbang:

 

Denne gangen bestemte jeg meg for å prøve meg selv. Først la jeg den ut på verandaen. Blandet to tilitersbøtter med glovarmt sterk såpevann av kraftvask fra Europris (Kemityl). Deretter dynket jeg kalesjen med såpevann og skuret med langkost av typen til gulvvask, altså den med kort og stiv bust. Etter en kraftig omgang med denne kuren gikk kalesjen fra helt tragisk til ganske brukbar. Jeg vet det er tabu med en slik behandling, men jeg så på det som et være eller ikke være for denne kalesjen. Så gikk kalesjen i badekaret med så varmt vann jeg turte og tre liter Biotex vaskepulver. Der fikk den bli til over natta. Dagen etter tok jeg den opp og la den på verandaen igjen for spyling. Omgangen i badekaret synes jeg ga lite resultater. Vannet var ikke engang skikkelig møkkete, bare litt missfarget, så det er tydelig at omgangen med kraftvask var det som gjorde susen. Det står en advarsel på kanna om at det er kraftige saker som bleker og matter maling blant annet, så det er vel akkurat slikt man ikke skal bruke, men som sagt så jeg på dette som en siste utvei for å få kalesjen brukbar.

 

Her er et par bilder etter rengjøring

bilde

 

bilde

 

 

Til impregnering brukte jeg disse to produktene:

bilde

 

Kjøpte først impregneringen fra Blue Peter, men gikk tom. I en annen butikk hadde de impregneringen fra Stabil, så da var ikke valget vanskelig :smiley:

 

Resultatet ser ut til å ha blitt riktig så bra. Her er et bilde av kalesjen når jeg vasket båten her om dagen. Vannet preller av som om det var på gåsa :thumbsup:

bilde

 

Jeg har imidlertid en søm som jeg tviler på at er tett. Hullene etter nåla er godt synlige når kalesjen strammes, og det har kommet inn vann der nesten siden kalesjen var ny. Noen tips? Har hørt om en slags stift som kan gnis på slike områder. Har også vurdert å blande sammen våtromssilikon og white spirit som noen tipser om lengre opp. Det kan vel umulig skade det heller så lenge de andre produktene også er basert på begge disse ingredienser :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...