Jump to content

Kalesjeimpregnering - egenutført test


Windy37GM

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Ja så måtte det selvsagt ta slutt da...........!! Etter at Helly Hansen har kjøpt opp Hübert & J.Sagen så har selvsagt Jens sagen kalesje imp. gått ut....

De har gått over til noe som heter "Fabric Guard" som skulle være fantastiske saker å ha på kalesjen og som skal være uten silikon.....

 

Er det noen på dette strålende forumet som har testet "Fabric Guard" ????

 

 

Jeg fant noe annet på nettet som heter "Seilmakerens egen impregnering", Dette skulle ikke tilfeldig være den samme som "Jens Sagen Kalesjeimp."...?

Mange ting som blir solgt på fat og tappet på flasker med egen etikett av butikken........

Link to post
Share on other sites

Fant "Stabil Impregnering" blant mange produkter............

Er en god start for å finne en lokal forhandler.

 

Hadde kontakt med Krefting angående forhandlere i Rogaland. Kjørte rundt "halve Jæren" uten at de oppgitte forhandlerene hadde stoffet inne.Fargeriket Ness i Stavanger bekreftet imidlertid at de hadde bestillt Stabil Impregnering og at "det var på vei". Dette kan vel være omtrent en måned siden, så jeg regner med at du får impregneringen der nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med Øyane seil og Kalesje ang dette og de sa jeg ikke skulle impregnere før den lakk.

 

 

Det er vel strengt tatt heller ikke nødvendig. Jeg impregnerer først når jeg ser at det begynner å dryppe litt her og der. Ting skjer ikke helt plutselig vet du. Inntil da vasker jeg kalesjen med grønnsåpe. Holder den ren og pen - og impregner litt også.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ja så måtte det selvsagt ta slutt da...........!! Etter at Helly Hansen har kjøpt opp Hübert & J.Sagen så har selvsagt Jens sagen kalesje imp. gått ut....

De har gått over til noe som heter "Fabric Guard" som skulle være fantastiske saker å ha på kalesjen og som skal være uten silikon.....

 

Er det noen på dette strålende forumet som har testet "Fabric Guard" ????

 

 

Jeg fant noe annet på nettet som heter "Seilmakerens egen impregnering", Dette skulle ikke tilfeldig være den samme som "Jens Sagen Kalesjeimp."...?

Mange ting som blir solgt på fat og tappet på flasker med egen etikett av butikken........

 

Nok et eksempel på at oppkjøp av de små fra de store ikke akkurat kommer forbrukerne tilgode alltid.........headbang.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er påfølgende test 2010 utført.

Ingen lekkasjer iår heller (bortsett fra der hvor operatøren hadde glemt å legge en liten sikastripe :-) Ikke Krefting sin skyld ihvertfall.

 

Kalesjen fikk en dusj iår også med impregnering, neste år kommer jeg til å droppe dette, kun vaske lett over og ta ibruk.

 

mvh

bavaria32sport

Med tett kalesje

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

De fleste produktene er vel gode, er vel mer brukerene som gjør feil vil jeg tro.

Ser ingen grunn til impregnere hvis det ikke er en lekkasje.

Er det en liten lekkasje finner man ut hvor denne er og impregnerer dette stedet.

 

Er det gått så langt som på båten jeg kjøpte, hvor det var liten forskjell på om kalesjen var oppe eller nede i regnvær, taes den hjem og får en grundig vask.

Når den er helt tørr, påføres så mye impregnering som den klarer å trekke til seg. På min Master 740 var det 1,5 liter med sprayflaske (Biltema).

 

Etter 2 dager med tørking så all fukt var borte, har det ikke lekket en dråpe siden behandlingen, selv i mye regn.

 

Vidunderprodukter tror jeg ikke eskisterer, men enkelte produsenter er nok for gniene på råstoffet, og man må derfor bruke mer av produktet for å oppnå samme effekt som konkurenten.

 

Er dog ingen ekspert på området.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Noen tips om hvem som selger denne nå?

4 år gammel kalesje nå så må snart begynne å tenke på impregnering.

Den lekker ikke ennå men må jo ha noe ombord i tilfelle.

Kalesjen er laget her: http://www.maloy-industrisom.no/

Stoffet er markilux 37 mørke blå farge.

 

Så ett generellt spørsmål: Er det uv beskyttende stoff i impregneringer? Tenker da på dette med falming.

Eg inbiller meg at fargen holder bedre når man impregnerer oftere, men det kan være innbillning?

Link to post
Share on other sites

Noen tips om hvem som selger denne nå?

4 år gammel kalesje nå så må snart begynne å tenke på impregnering.

Den lekker ikke ennå men må jo ha noe ombord i tilfelle.

Kalesjen er laget her: http://www.maloy-industrisom.no/

Stoffet er markilux 37 mørke blå farge.

 

Så ett generellt spørsmål: Er det uv beskyttende stoff i impregneringer? Tenker da på dette med falming.

Eg inbiller meg at fargen holder bedre når man impregnerer oftere, men det kan være innbillning?

Spør Krefting & Co:

 

Krefting & Co. AS Address : Nesveien 15, P.B. 4

Postal code/ZIP : 1305

Town/Suburb/City : Haslum

Phone : 67 52 60 85

Fax : 67 52 60 95

@ Email : firmapost@krefting.no

Web Site : www.krefting.no

 

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Etter en reparasjon av kalesjen på min forrige båt var de gamle hullene etter trådene åpne.

Jeg kapitulerte og lagde impregnering selv av transparant baderoms-silikon og White Spirit.

Litt mindre White Spirit til bruk på den delen med størst lekkasje( og sømmene + vindus-sømmer) og 1/2 patron til 1 liter white spirit til resten av kalesjen.

Funka kjempe bra og hadde tett båt de 3 årene etter at dette var gjordt.

Billig var det også !

(på min nåværende båt er kalesjen kun 2 år og har aldri vært impregnert, ligger ute året rundt og venter til lekkasjene dukker opp før jeg gyver løs med silikon og White spirit på denne også)

 

Tjorven III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...