Jump to content

Sabb 10 hk 1971mod. som dør ut


sirg1982

Recommended Posts

Hei

HAr akkurat kjøpt meg en gammel plastsnekke og har i anledningen registrert meg på dette forum, har litt problemer og håper at kanskje noen erfarne båtfolk kunne hjulpet meg. Problemet er som følger:

 

Båt : grimsøysjekte 21 fot , 1971 modell

Motor: Sabb 10 hk 1971 modell

 

Motoren starter og går men etter en liten stund (5 min) dør den ut, jeg har gått litt igjennom og regner med at det er mangel på drivstoff fram til motoren som er problemet, det er byttet ut originaltank i båten og tydeligvis montert en pumpe, denne virker ikke, men når jeg åpner filterkoppen ved motoren så renner det diesel som bare det, jeg har nå koblet vekk den gamle pumpen og koblet den rett på (slik det er originalt, med fall fra tank). MEn allikevel dør motoren ut, har også kjørt dieselrens og byttet filter. Motoren går veldig fint uten og jukse når den først går, og den starter igjen en liten stund etter den har stoppet, er det noen som vet om det er en pumpe på selve motoren eller noen som har noen tips til meg?? Setter veldig pris hvis noen ønsker å hjelpe. Kjedelig og ikke kunne bruke båten:(

HAr tenkt på å montere en drivstoffpumpe (trykkpumpe) fra biltema ved tanken, håper kanksje det kune hjulpet, men det er jo ikke pumpe originalt så jeg skjønner ikke helt hva som er feil her.

Link to post
Share on other sites

Heisann! Du kan prøva å skru av dieselrøyret der det går inn på sylinderen. Sett gassen på fullt og sveiv godt (som om du luftar systemet) Kjem det ein jamt med diesel då, er det ivertfall ikkje diesel inn til motoren som er problemet. Kan vera luft eller vatn i systemet...

 

Hadde ei sabb 10 for nokre år sidan, men har gløymt korleis ting er på den.

Link to post
Share on other sites

Er det slik at motoren går ned i turtall, før den stopper? Sjekk luftingen på dieseltanken.

 

Diesel renner ut av tanken til å begynne med. Etterhvert som motoren bruker opp noe diesel oppstår det et vakuum i tanken - hvis du ikke har en liten lufteslange inn på toppen av tanken. Vakuumet blir til slutt så stort at motoren får mindre og mindre diesel og stopper til slutt.

 

Når motoren stopper, siger det bittelittegranne luft inni tanken igjen og - etter en stund - kan motoren startes igjen - så er det på'n igjen.

 

Hvis du har en liten lufteslange (pleier å være det på toppen av Sabb-tanker) der, så blås den rent. Kan være full av støv / dritt / vann eller slangen - hvis den er av plast - kan ha en knekk / innsnevring som hindrer gjennomstrømning.

 

 

???

 

En del 10-hk - også kallt G-modell - ble levert med føde-pumpe utenpå vannpumpa (tror jeg...). Hvis du har det, så kan membranen i den være gåen. Sitter en liten spak på den til å prime dieselfilter.

 

 

???

Lykke til!

:seeya:

 

Sett inn noen bilder av motoren her, da blir det enklere å stille diagnose!

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

hei, takk for svar og forslag

Motoren er forresten en Sabb 10 HK type G 1973 modell, serie nr 193

 

Monterte en trykkpumpe ved tanken i dag, men det hjalp ikke, feilen er ikke i drivstofftilførsel men nemlig at motor går varm og varmskjærer seg.

Fant ut det i dag da jeg så 2 følgende ting,

1: Sprekk i blokka (eller hva det kalles) hvor det var en tynn stråle med kjølevann som kommer ut.

2: Oljen forsvinner ut fra motor.

 

Lekkasjen av vann skyldes nok at det er glemt å tappe den om vinteren slik at den har frosset og derfor sprukket, men jeg ser det kommer godt med vann ut av eksosen og tror at dette ikke er hovedårsak til problemene mine.

Jeg fyllte opp motoren med olje før første tur, men da jeg peilet den i dag var den helt tom, fyllte så på 2 nye liter og peilet den på nytt etter ca. 15 min... tom igjen gitt.

Klarer ikke se helt hvor den lekker ut oljen hen, å håper ikke det er noe sprekk innvendig i motor som forårsaker at oljen renner inn i noen kanaler til kjølevannet. men kan ikke se noe olje i kjølevannet heller, så nå gjenstår spørsmålet, er det noen slanger eller lignende under motoren som kan lekke? Håper noen her har demontert en slik motor før, å kanskje husker hva som kan være under. Takknemlig for svar.

Link to post
Share on other sites

Hei, har du skjekka membraen i fødepumpa? Der dieselen kommer først til motoren?

Det sitter en membra der som pumper diesel fra tanken til dieselpumpa.

Bakom denne membraen sitter det ei pakning som tetter inn mot motoren, tror denne pakningen er gåen,

da tømer motoren seg for olje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...