Jump to content

Hvor "gammel" må en båt være for å kalles veteran?


Wasco

Recommended Posts

Finnes det regler for hvor gammel en båt må være for å kalles veteran?

En bil som er 30 år eller eldre, klassifiseres som "veteran." Men det har jo egentlig bare betydning i hennhod til registrering og forsikring.

 

Hva med båter?

Finnes det lignende regler for forsikring av båter som er over en viss alder?

 

Eller finnes det "uskrevne" regler for hvor gammel en båt skal være for at den skal kunne "smykke" seg med tittelen veteran?

Veteran kommer av det latinske ordet "vetus" som betyr gammel - men hva er gammelt???

Link to post
Share on other sites

Har vi ikke en båtutstyrsprodusent som heter "Vetus" .....Hadde?,.......Gammel, brukt????Hmmm

 

Per

 

Litt uheldig med valg av navn der kanskje :giggle:

Eller det kan være at de ønsket å profilere seg som et firma med gamle aner og med det si at "vi vet hva vi holder på med."

En ser jo av og til at noen firma reklamerer med at de ble ettablert i det og det år, eller at de har vært i bransjen i 3 eller fire generasjoner...

Link to post
Share on other sites

Når jeg tegnet forsikring på Nordkappen min måtte jeg fylle ut et skjema siden båten var "så gammel" som dama hos Tryg-Vesta sa. Skjemaet er en egenerklæring på båtens tilstand om om den er sjødyktig og i forsvarlig stand. De ville også ha opplysninger om motorens tilstand.

 

Båten min er 40 år gammel, og jeg ser på den som veteran.

 

Men jeg er 41, og er da for fan ikke veteran :cheers:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Klart jeg har unger, har jo sådd mine frø for ettertiden vet du. Podene er 17 og 19. Yngstemann fikk båt nå i sommer. En gammal With, er vel 70-80 tall den også, aner ikke. Eldre enn han ihvertfall :)

 

Han kaller meg Faaaar, fattern, gamling og sånne vanlige ting.

 

bestemora si og de i den aldersgruppa, på sene 70 åra kaller han for svisker, sviskene hvis de er i flertall.

 

Svisker er slike små rynkene saker vet du :yesnod:

 

 

Har vel egentlig ikke tenkt på at båten min er fra 1969 så mye. Altså jeg regner med det siden den har serienr 00064 og er en av de første Nordkappene som ser slik ut, men er ikke noe jeg tenker særlig på.

 

Men jeg tenker en del på at levetiden på båter er adskillig høyere enn biler. Det tenker jeg ofte på. Hvor bra egentlig båten min er til tross for sine 40 år, og den har sunket ihvertfall en gang også.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter veteranbåt som en båt hvor enten typen ikke lengre bygges, og/eller båten er såpass gammel (for trebåt f. eks. 30-40 år) at den krever en del ekstra ettersyn og vedlikehold for å være i god stand.

 

Jeg lurer forresten på om de som er mest ihuga interesserte i riktig gammeldagse bruksbåttyper (ofte robåter ala oselvere, nordlandsbåter o. l.) i det hele tatt synes noe om begrepet "veteranbåt" - selv om det nettopp er slike de har!

Link to post
Share on other sites

Finnes det regler for hvor gammel en båt må være for å kalles veteran?

En bil som er 30 år eller eldre, klassifiseres som "veteran." Men det har jo egentlig bare betydning i hennhod til registrering og forsikring.

Det finnes ikke tilsvarende regler for båt som det gjør for bil her i Norge.

Selve uttrykket "Veteran" er også i denne sammenheng et ord som brukes i hytt og vær. Vi har mange eksempler på at de mest banale kulisser kalles "veteranskip".

 

Det som gjelder her i Norge er at Riksantikvaren etter søknad foretar en vurdering av det enkelte fartøy og kommer da frem til om det skal gies status som "verneverdig skip". En slik status gir visse fordeler, bl.a. i forhold til refusjon av avgiftene på drivstoff, fritak for gebyr og avgifter til sjøfartsdirektoratet, etc.

 

I tillegg kan i enkelte tilfeller skip, eller deler av skip "fredes" som er et enda sterkere begrep enn "verneverdig".

 

Hva med båter?

Finnes det lignende regler for forsikring av båter som er over en viss alder?

Når det gjelder forsikring så opplever man i praksis det motsatte med båt som man gjør med bil. Der hvor veteranbiler har gunstig premie opplever eiere av gamle båter at forsikringsselskapene helst ikke vil ha noe med dem å gjøre.

 

Dette har Norsk Forening for Fartøyvern forsøkt å gjøre noe med. Vi har gjennom flere år vært i dialog med forskjellige forsikringsselskaper for å få gjennomslag for tanken på at vi som har gamle, verneverdige båter, er spesielt opptatt av å ta godt vare på dem - og at risikoen for skade derfor er mindre enn for mange andre.

 

For ordens skyld: jeg er nestleder i den omtalte Norsk Forening for Fartøyvern.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...