Jump to content

Er det noen som bruker walkie talkie lenger

kællen

Recommended Posts

Det er ganske så feil.

Det finnes mange som atter har begynt med dette, dog mest i offroadmiljøet (bilkjøring) men også hjemme eller i bil, båt er det nok ikke så mange som har.

Jeg har i bilene mine, i båtene mine, og på hytta samt hjemme.

Det er faktisk ganske mange serru. Men i forhold til det glade 80 tall er det få selvfølgelig.

Sjekk ut forumet mitt på http//www.privatradio.net for eksempel :)

Føkk deg...

Ja, 27 MHz privatradio var jo svære greier på 70-80-tallet, men digre antenner og ampitudemodulasjon har i stor grad veket plassen for langt mer hendige 150Mhz-enheter med frekvensmodulasjon. Men det er kanskje på tide med en retro-bølge innenfor dette feltet ? Bare for nostalgiens skyld, liksom ? Er det det samme regelverket som gjelder idag som dengangen ? Hadde vært litt tøft med en 27-MHz i båten, i tillegg til VHF'en- :rolleyes:

Skrivefeil regner jeg med, siden du skriver AMPITUDEMODULASJON ? Siden det heter AMPLItude ?

FM/Frekvensmodulasjon ble standarden på 80 tallet og da 40 kanaler og 4 watt. Det er hva som gjelder i dag

11 meter/27mhz er nå et fribånd og man trenger ikke lenger lisens for å inneha eller bruke radioene.

Det har skjedd en del siden 80 tallet når det gjelder radio. I dag kan du lovlig kjøpe radioer som både har AM og SSB i tillegg til FM, men kun FM er tillatt å bruke.

Tyskland har 12 SSB kanaler på redusert effekt som de har lov til å bruke, og 80 kanaler totalt.

Norge er vel det landet som datt av 27mhz bruken når mobiltelefonene ble allemannseie.

Føkk deg...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...