Jump to content

Er det noen som bruker walkie talkie lenger


kællen

Recommended Posts

Det er ganske så feil.

 

Det finnes mange som atter har begynt med dette, dog mest i offroadmiljøet (bilkjøring) men også hjemme eller i bil, båt er det nok ikke så mange som har.

 

Jeg har i bilene mine, i båtene mine, og på hytta samt hjemme.

 

Det er faktisk ganske mange serru. Men i forhold til det glade 80 tall er det få selvfølgelig.

 

Sjekk ut forumet mitt på http//www.privatradio.net for eksempel :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

De fleste jegere i deg har vel gått over til jaktradioer på VHF. Mindre og bedre radioer, kortere antenner (bortsett fra Alan42 som har 15cm pisk, og dårlig rekkevidde) samt bedre stanbytid/taletid enn 27mhz radioene. Og fremfor alt mindre støy/forstyrrelser :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Ja, 27 MHz privatradio var jo svære greier på 70-80-tallet, men digre antenner og ampitudemodulasjon har i stor grad veket plassen for langt mer hendige 150Mhz-enheter med frekvensmodulasjon. Men det er kanskje på tide med en retro-bølge innenfor dette feltet ? Bare for nostalgiens skyld, liksom ? Er det det samme regelverket som gjelder idag som dengangen ? Hadde vært litt tøft med en 27-MHz i båten, i tillegg til VHF'en- :rolleyes:

 

Skrivefeil regner jeg med, siden du skriver AMPITUDEMODULASJON ? Siden det heter AMPLItude ?

 

FM/Frekvensmodulasjon ble standarden på 80 tallet og da 40 kanaler og 4 watt. Det er hva som gjelder i dag

 

11 meter/27mhz er nå et fribånd og man trenger ikke lenger lisens for å inneha eller bruke radioene.

 

Det har skjedd en del siden 80 tallet når det gjelder radio. I dag kan du lovlig kjøpe radioer som både har AM og SSB i tillegg til FM, men kun FM er tillatt å bruke.

 

Tyskland har 12 SSB kanaler på redusert effekt som de har lov til å bruke, og 80 kanaler totalt.

 

Norge er vel det landet som datt av 27mhz bruken når mobiltelefonene ble allemannseie.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

På Norsk kanskje, selv om jeg aldri har sett det skrevet slik.

 

På Engelsk skrives det med U, og det er det jeg alltid har brukt.

 

For å gjøre deg fornøyd kan jeg jo skrive A M P L I T U D E M O D U L A T I O N slik at du forstår og ikke blir forvirret så sent på en Søndag kveld.............

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...