Jump to content

Hva feiler naglene mine?


captainhaddock

Recommended Posts

Takk for svar!

 

Problemet er nok verst i plaskesonen ja, men jeg må ta en nærmere titt på den for å se om skadene er verst i området rundt motoren.

 

Motoren er en Yanmar diesel med det jeg antar er en enpolet startmotor. Motorblokken fungerer som jord.

Er løsningen å skifte startmotor, eller må dynamo skiftes også? Finnes det ikke andre ( og billigere) måter å redusere dette problemet på?

Motoren er isolert fra skroget pga motorfester i gummi, og eneste kontakt med skroget er via girkasse/aksling.

Vil zinkanoder løse noe av disse problemene, eller fører bare det til andre problemer?

 

 

 

Båten er en Tengelsen sørlandssnekke fra 1985.

Link to post
Share on other sites

er også litt bekymret rundt dette her, har satt inn bryter for minusen også, for sikkerhetsskyld, slår den av når jeg slår av de andre hovedbryterne, lå ved siden av en som hadde konstant landstrøm i fjor, i år har jeg fått plass lengre unna han, best å være på den sikre siden! Landstrøm har jeg bare ombord når jeg lader batterier.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Problemet er ikke så enkelt , dette er ett komplisert område ,men det kan og være så enkelt at det bare er feil på dynamoen ,men som regel så er det andre årsaker som att det oppstår magnetfelt mellom ting eller mellom båten og bunnen og bytting av båtplass har vist seg å hjelpe.

Det viktigste ser ut til å være å slå av all strøm når båten ikke brukes , god frakobling av begge poler på batteriet.

Du vill nok og få tærings skade på propellen og eventuell kjølesløyfa når det er slik.

Link to post
Share on other sites

Lensepumpen er alltid koblet til batteriet, det er tross alt en trebåt. Ellers er resten av el-anlegget isolert med hovedbryter på plusspolen.

Pumpen er en kombimodell med innebygget nivåvakt, og jeg begynner å frykte at denne kan bidra til elendigheten...

 

Er det noen som kan anbefale et elektrisk lensesystem for trebåt som ikke under noen omstendigheter kan generere krypstrømmer?

Redigert av captainhaddock (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmmm

Jeg er ikke sikker på at dette skyldes elektro.

Jeg har erfart samme problem selv på små seilbåter uten motor. Etter noen få år så er båten nærmest ødelagt av grønne klink. For mye soppdreper i impregneringsoljen "spiser" kobberet, spesielt i kombinasjon med oksygen og saltvann: Les i skvalpesonen. Eldre båter som ble impregnert vesentlig med linolje, tretjære og terpentin har sjelden dette problemet. Jeg har bygd og restaurert noen båter og har erfart stor forskjell avhengig av impregneringsvalg.

Link to post
Share on other sites

Det som observeres er avsinking av kopper. Kopperet blir igjen, meget svekket i styrke og svampet (huller og kanaler der sinken har blitt borte).

 

Jeg tror ikke det er dynamoen, med mindre den kjører med dårlige kontakter og dårlig retur til batteriet.

Anoder vil forverre situasjonen i og med at dette vil lede til luting av treverket.

Lensepumpen med neddykket nivåbryter er sterkt misstenkt. Les hele den anbefalte tråden(Snekker'n), og sjekk ut installasjonen til roaldbj.

Det er heller ingen dum ide fra fs. Kjemiske reaksjoner spiser kopper, f.eks. HNO3 (slapetersyre). Mulig det også.

Link to post
Share on other sites

Ellers er resten av el-anlegget isolert med hovedbryter på plusspolen.

 

Resten av det elektriske anlegget blir ikke isolert fra motor og propellaksling før du har en bryter på minusen fra batteri til motor. Dette kalles visstnok for et 1 1/2 polt anlegg.

Da er det bare lensepumpa som er koblet til batteriet, og det tror jeg ikke skaper problemer.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde akkurat samme problem i min gamle tresnekke. Jeg måtte skifte i overkant av 100 klink i vannlinja på båten. I mitt tilfelle var nok den elektriske lensepumpa kilden til problemet. Jeg sørget for å gjøre båten tett og kuttet ut lensepumpa. Det er 20 år siden, og problemet har aldri meldt seg igjen.

gon

Link to post
Share on other sites

Hmmmm

Jeg er ikke sikker på at dette skyldes elektro.

Jeg har erfart samme problem selv på små seilbåter uten motor. Etter noen få år så er båten nærmest ødelagt av grønne klink. For mye soppdreper i impregneringsoljen "spiser" kobberet, spesielt i kombinasjon med oksygen og saltvann: Les i skvalpesonen. Eldre båter som ble impregnert vesentlig med linolje, tretjære og terpentin har sjelden dette problemet. Jeg har bygd og restaurert noen båter og har erfart stor forskjell avhengig av impregneringsvalg.

 

Dette er interessant! Har flere robåter med jernsaum, batteri og neddykket lensepumpe. Har aldri sett noe ekstra tæring på saumen. Båtene er satt inn med tjære først, og de senere år med dekksolje, en blanding av tretjære, soppdreper og alkydolje. Men dette er jo altså jernsaum.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...