captainhaddock Startet 13.Juli.2009 Del på Facebook Startet 13.Juli.2009 Hva er det som skjer med kobbernaglene mine? De blir sprø og spises opp / flasser av, se bilder. Treverket rundt naglen blir grønt. -Noen som har noen gode tips? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Hvis de er under vann eller i plaskesonen, kan det hende at du har en lekkasjestøm. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Dette er et tegn på galvanisk tæring , sinken i kobberet er borte. Kobberet vil være som kaffe grud vist du pirker i det med en spiss syl el. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 sinken i kobberet er borte Det er sink i messing, ikke i kobber. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Ok det ,Men kobberet blir helt råttent Sitér dette innlegget Link to post
Sneila Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Er det værst i området rundt motoren? Er el.anlegget en eller to-polet? Vet at området rundt en enpolet startmotor vil være spesielt utsatt. Er nok noe elektrisk som forårsaker dette. Sitér dette innlegget Link to post
captainhaddock Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Takk for svar! Problemet er nok verst i plaskesonen ja, men jeg må ta en nærmere titt på den for å se om skadene er verst i området rundt motoren. Motoren er en Yanmar diesel med det jeg antar er en enpolet startmotor. Motorblokken fungerer som jord. Er løsningen å skifte startmotor, eller må dynamo skiftes også? Finnes det ikke andre ( og billigere) måter å redusere dette problemet på? Motoren er isolert fra skroget pga motorfester i gummi, og eneste kontakt med skroget er via girkasse/aksling. Vil zinkanoder løse noe av disse problemene, eller fører bare det til andre problemer? Båten er en Tengelsen sørlandssnekke fra 1985. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 er også litt bekymret rundt dette her, har satt inn bryter for minusen også, for sikkerhetsskyld, slår den av når jeg slår av de andre hovedbryterne, lå ved siden av en som hadde konstant landstrøm i fjor, i år har jeg fått plass lengre unna han, best å være på den sikre siden! Landstrøm har jeg bare ombord når jeg lader batterier. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
fiskebat Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Problemet er ikke så enkelt , dette er ett komplisert område ,men det kan og være så enkelt at det bare er feil på dynamoen ,men som regel så er det andre årsaker som att det oppstår magnetfelt mellom ting eller mellom båten og bunnen og bytting av båtplass har vist seg å hjelpe. Det viktigste ser ut til å være å slå av all strøm når båten ikke brukes , god frakobling av begge poler på batteriet. Du vill nok og få tærings skade på propellen og eventuell kjølesløyfa når det er slik. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Mener å huske en som fortalte meg at å blande stål nagler og kobbernagler ikke er bra. Og at det ville føre til at kobbernaglene ville tæres fort. Men du har kanskje bare kobber ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
captainhaddock Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 (redigert) Lensepumpen er alltid koblet til batteriet, det er tross alt en trebåt. Ellers er resten av el-anlegget isolert med hovedbryter på plusspolen. Pumpen er en kombimodell med innebygget nivåvakt, og jeg begynner å frykte at denne kan bidra til elendigheten... Er det noen som kan anbefale et elektrisk lensesystem for trebåt som ikke under noen omstendigheter kan generere krypstrømmer? Redigert 19.Juli.2009 av captainhaddock (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Se denne tråden, innlegg 10. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry792620 Kanskje noe slikt du ser etter? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
fs Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Hmmmm Jeg er ikke sikker på at dette skyldes elektro. Jeg har erfart samme problem selv på små seilbåter uten motor. Etter noen få år så er båten nærmest ødelagt av grønne klink. For mye soppdreper i impregneringsoljen "spiser" kobberet, spesielt i kombinasjon med oksygen og saltvann: Les i skvalpesonen. Eldre båter som ble impregnert vesentlig med linolje, tretjære og terpentin har sjelden dette problemet. Jeg har bygd og restaurert noen båter og har erfart stor forskjell avhengig av impregneringsvalg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Det som observeres er avsinking av kopper. Kopperet blir igjen, meget svekket i styrke og svampet (huller og kanaler der sinken har blitt borte). Jeg tror ikke det er dynamoen, med mindre den kjører med dårlige kontakter og dårlig retur til batteriet. Anoder vil forverre situasjonen i og med at dette vil lede til luting av treverket. Lensepumpen med neddykket nivåbryter er sterkt misstenkt. Les hele den anbefalte tråden(Snekker'n), og sjekk ut installasjonen til roaldbj. Det er heller ingen dum ide fra fs. Kjemiske reaksjoner spiser kopper, f.eks. HNO3 (slapetersyre). Mulig det også. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Ellers er resten av el-anlegget isolert med hovedbryter på plusspolen. Resten av det elektriske anlegget blir ikke isolert fra motor og propellaksling før du har en bryter på minusen fra batteri til motor. Dette kalles visstnok for et 1 1/2 polt anlegg. Da er det bare lensepumpa som er koblet til batteriet, og det tror jeg ikke skaper problemer. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Hulda Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Da er det bare lensepumpa som er koblet til batteriet, og det tror jeg ikke skaper problemer. Mange mener at den det største problemet. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Jeg hadde akkurat samme problem i min gamle tresnekke. Jeg måtte skifte i overkant av 100 klink i vannlinja på båten. I mitt tilfelle var nok den elektriske lensepumpa kilden til problemet. Jeg sørget for å gjøre båten tett og kuttet ut lensepumpa. Det er 20 år siden, og problemet har aldri meldt seg igjen. gon Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 HmmmmJeg er ikke sikker på at dette skyldes elektro. Jeg har erfart samme problem selv på små seilbåter uten motor. Etter noen få år så er båten nærmest ødelagt av grønne klink. For mye soppdreper i impregneringsoljen "spiser" kobberet, spesielt i kombinasjon med oksygen og saltvann: Les i skvalpesonen. Eldre båter som ble impregnert vesentlig med linolje, tretjære og terpentin har sjelden dette problemet. Jeg har bygd og restaurert noen båter og har erfart stor forskjell avhengig av impregneringsvalg. Dette er interessant! Har flere robåter med jernsaum, batteri og neddykket lensepumpe. Har aldri sett noe ekstra tæring på saumen. Båtene er satt inn med tjære først, og de senere år med dekksolje, en blanding av tretjære, soppdreper og alkydolje. Men dette er jo altså jernsaum. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.