Jump to content

Spørsmål om alt det er med å eie en båt av en blivende båteier


Eikes

Recommended Posts

Hei,

 

Som den noe generelle tittelen viser er jeg da en blivende båteier som søker råd og tips om det meste.

Jeg blir forhåpentligvis eier til førstkommende helg, og i den sammenheng tenkte jeg det kunne være greit å få litt info om hva som kan vente meg. Min erfaring med båt går mest på det å kjøre rundt på hytter og låne på dagsturer her og der. Ikke noe erfaring med båthold ut over det.

Jeg tenker da info om alt som man kan komme over når man har en båt som man bruker ganske ofte.

Alt fra lanterner, innom dregg bruk til skikk i havnen.

 

Dette er ett vidt tema og det er akkurat det jeg vil at det skal være.

All info om alt er kjekt her. Dette kan også være nyttig til andre som lurer.

Så gjerne kom med alt dere har av info.

Link to post
Share on other sites

Her er en nyttig link. Begynn å lese og søke :smiley:

 

Siden spørsmålet er så vidt, er det vanskelig å vite hva som bør skrives. Trenger du hjelp til å få prekevert båten, eller er spørmålet om du bør ta margarin med på den første turen før den er trutnet ordentlig?

 

Det dette fjaset fører frem til er vel egentlig at du bør begynne med å fortelle selv. Hvilken båt, hvor, hva har du, hva forventer du, hva kan du, hva tror du du får utfordringer med etc. etc.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Det er bare å "hoppe i det."

Det er mye å lære, men det meste lærer du etter hvert.

 

Skaff deg båt først, og så vil spørsmålene melde seg. Da kan du stille spørsmål om alt og ingen ting.

Er selv ganske fersk som båtmann, og det meste jeg vet om båt har jeg lært her på Båtplassen.

 

Fortell oss hvilken båt du har tenkt å skaffe deg.

Ut fra det er det masse folk som vil fortelle deg om alt det du trenger å vite.

 

Forhåpentlig vis trenger du ikke tenke for mye på vedlikehold før sessongen er over...med mindre du kjøper en gammel nedslitt båt og skal i gang med opp-pussing da.... :yesnod:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

gjør deg klar for ett hel.... liv med mye banning og steiking!

det er alltid noe som ryker på en båt.sjøvann og luft tærer og det rister og slår.

 

men når man er utpå og slapper av,gjene med en kald en,ja da kommer ikke jeg på noe som er mer avslappende :flag::flag:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Forbered deg dagene før du får båten med å stå i en kald dusj og riv istykker tusenlapper , da får du en forsmak på hva du har i vente :smiley: det merkelige er at du mest sannsynlig kommer til å bli hektet på båtlivet , spørsmålet er veldig vidt så det er vanskelig å gi noen gode svar før vi vet mer.

Båten står på land, den trenger bunnsmøring og gjerne polering + ny olje på motoren , våren kommer og den settes ut , den brukes og om høsten tas den på land , vaskes og dekkes til klar for neste sommer , slik er det nok for veldig mange mennesker.

Innimellom der er det noen valg av utstyr som skal gjøres men alt dette er det stortsett bare å hoppe i og ta etterhvert. Skaff deg noen kart og prøv å orienter deg og lær deg litt om dette , kompass bør du også ha.

Så mye mer er det vel ikke å si når vi ikke vet mer

Link to post
Share on other sites

Jeg er også ny båt eier. holder på å pusse opp båten nå. men i påvente av å få båten på sjøen sitter jeg og leser Sjøveisregler, Kart over området jeg kommer til å ferdes og ikke minst "alle" trådene på dette fantastiske forumet.

 

Er en hel haug med spørsmål som er besvart her.

 

Og så er det vel lurt å ta en båtførerprøve. var mye jeg ikke visste om staker lykter og masse annet fant jeg ut da jeg tok en test.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...