Jump to content

Helt ny og trenger hjelp vedr. snekkekjøp


Seaeagle

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har aldri hatt båt, men har lenge drømt om ei snekke i prisklassen <30.000, ser for meg ei 70-80-talls plast snekke med sabb diesel motor. Hørt det skal være pålitelige snekker.

 

Hvordan er det å få båtplass? Er fra Oslo området men tenkte båtplass enten på Sørlandet nedimot Arendal, Hvaler traktene eller Bohuslän (Sverige). Finnes det små og båtplasser som ligger litt "utafor" og på så måte er rimeligere, hvordan bør jeg gå frem for å finne en flott plass?

 

Hvordan er det i Sverige når det gjelder kjøp av snekke? Er det lettere å få båtplass der?

 

mvh Seaeagle

Link to post
Share on other sites

Anbefaler snekkeverdenen! Har dog en gammel tresnekke! Plast er selvsagt mindre arbeid så lenge de er ei god stand!

En velholdt tresnekke kan være like enkel å ha så lenge man foølger opp med nødvendig vedlikehold med en gang potensielle problemer det dukker opp.

 

FM og marna bensinmotorer kan være vel så gode som en diesel! Drivstoffforbruket er jo bagateller uansett :cheers: og en gammel bensinmotor mye enklere å mekke på! Bare å spørre hvis du skulle trenge tips til en marna/ vp mb10a!

 

Har selv båtplass på slependen i oslo og betaler 3500,- pr. sesong! La ut annonse på finn.no og var svært heldig!

Link to post
Share on other sites

Ok, så jeg trenger ikke å være så kresen til motor :smiley: . Siden jeg er student og dårlig råd, så betaler jeg minst mulig :rolleyes: . Jeg stiller egentlig ingen spesielle krav til båtplass, den kan gjerne ligge øde til, men ser helst at det er fin natur og gode fiskemuligheter.

Link to post
Share on other sites

Dårlig råd og båthold er vanligvis en dårlig kombinasjon.... :yesnod:

Men hvis du ikke er "kresen" så er det mulig å gjennomføre.

 

Du står da ovenfor to alternativer etter min mening.

Ei brukt plastsnekke er vanligvis dyrere i annskaffelse, men kan være billigere med hennsyn til vedlikehold.

Ei brukt tresnekke kan du vanligvis få kjøpt billigere, men kan bli litt dyrere å vedlikeholde. I hvert fall hvis du ønsker å holde snekka ved like.

 

Men alt dette er selvsagt relativt.

Jeg har ei sørlandssnekke som ligger ved siden av meg på brygga. Jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier at det er minst 10 år siden han hadde den oppe for vedlikehold. Slik ser den også ut, men fyren bryr seg ikke. Han bruker den i ny og ne, og ser ut til å trives med snekka slik den er.

Har du ei plastsnekke og ønsker å holde den i "form" skal også den polleres og stelles med.

 

Hva motor anngår, så er Sabb, Marna eller FM slitesterke motorer som bare går og går. Det eneste du må tenke på er at de får olje og at fettkoppene blir ettersett og matet.

 

Lykke til med båtkjøp og "skitt fiske" :fishing:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du vet aldri hva du får hvis du kjøper en billig tresnekke! Det er ufattelig mange ting som må pirkes på; er naglene i god stand? Finnes det råte eller store sprekker over, og særlig under vannlinjen? Er kjølsvinet i god stand? Hvor mye lekker den etter truting? etc.

 

Så hvis du er student og er alene om båten, og ikke vil bruke hele studielånet og hele studietiden, da ville jeg kjøpt plast. punktum. Er selv student og har en '58 tresnekke sammen med to gode kompiser. Var ganske sliten da vi kjøpte den, men vi pusser den opp trinn for trinn over ca. 4 år (ferdig trinn 2 nå). Har vært og er forbanna mye jobb, men det blir strøkent og er tidenes venneprosjekt! Ung kar og tresnekke på oslofjorden drar masse damer og alle gamlekara kommer for å titte og slå av en prat ogsynes det er dritkult av vi holder liv i tradisjonene! (skulle gjerne hatt no som gjorde over 60knop jeg... men jatter med)...

 

Så dra med deg et par gode venner og kjøp en tresnekke!

Det er det beste rådet du kan få! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg i dette....

Men det er også fult mulig å finne snekker som er veldig fine i treverket og som er blitt passet på av tidligere eiere.

 

Selv kjøpte jeg denne 26 fots snekka for 25.000,- for litt over et år siden. Og her finnes hverken råte eller andre ulumskheter.

slipp09.jpg

 

Hvis du går for tre, vil imiddlertid sterkt anbefale å kjøpe ei snekke som er kravell og ikke klink.... Kravell er mye enklere å jobbe med.

Link to post
Share on other sites

Kobberklink er da helt kurrant! Men du trenger jo ikke å velge en båte hvor du må skifte bord klinke om hele!

Karavell har jeg hørt er vanskeligere å holde tett! Særlig etter å ha ligget en stund på land... Dessuten er de fleste rimlige snekke som er tilsalgs kobberklinket.

Link to post
Share on other sites

Jeg sverger til kravell, men det er sikkert mange meninger om det :yesnod:

 

Eller er det riktig som du sier. De fleste snekkene av typen "sørlands-snekke" er klink. Og det finnes selvsagt en del av dem som er fine. Problemet som jeg ser på mange klinkbygde snekker er at de har lett for å bli svarte og stygge rundt naglene. Men dette beror vel på hva slags nagler som er brukt.

 

Men nå får vi stoppe denne "debatten"....ellers vil vel tråstarteren føle at vi har stjålet tråden hans og at vi beveger oss en del ut av trådens tema :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å se at det er flere som går for plast, fordi det skal være enkelt å vedlikeholde. :crazy: Men blir nok jobb det og.

 

Heller nok mot tregutta men har dessverre ikke tid :headbang:

 

Selv har jeg akkurat kjøpt en Fram 21 (1968) med FM 6-8HK (Eller 8-12HK, har ikke sjekka boltene på toppen som forteller hvilken, og selger var ikke sikker)

 

baaten_071.jpg

 

Denne kjøpte jeg for 12500 spenn, og det er som du ser litt å gjøre, men kun småplukk, om du ser i bort i fra at kalesja burde byttes. FM`en er det bare å sveive i gang.... Jeg har vaska den etter bildet, og båten ble 1000 ganger bedre da. Med litt saltsyre går den gule renna av :yesnod: (Men ta kun 1 meter av gangen og spyl deretter av).

 

Men som alle båter kan gjøre, og som du ser på bildet, er denne båten nå på land pga en lekasje (mest sannsynlig kun en talgpakning, men siden jeg jobber langt hjemmefra har jeg ikke fått sjekket) :headbang: Jeg ville bekymret meg sanseløs hvis jeg skulle ha en så gammel båt som du får og jeg har så langt hjemmefra som du nevner at du ønsker.... De fyller seg fort opp om det skulle oppstå en liten lekasje og lensepumpa er gåen.....

 

Kan du kjøpe en båt i sverige om du skal ha båtplass der? Eller må du ha adresse i Sverige da? :confused::confused:

 

Ellers kan jeg si at jeg i Fredrikstad klarte å skaffe meg en båtplass for 4750 spenn på under 2 timer........ Og da har ikke jeg den styggeste båten i havna :lol:

 

Lykke til med å finne skip. :sailing:

Det finnes mye gøy i prisklassen, men det krever at man bruker tid på det........

Link to post
Share on other sites

Det er relativt lett å leie båtplass her (Arendal). I alle fall har det vært enkelt for meg i den størrelsen båt du snakker om...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

For å få frem det aller herligste med trebåt må jeg dessverre skryte litt...

 

Dette var båtens tilstand mars '09

 

n557530588_1248873_5343.jpg

 

Og dette var båtens tilstand tre mnd. senere

 

lyst.jpg

 

Dette ble gjort ved siden av jobb og studier og alt annet man driver med....

Kostet 2000,- i olje og lakk og lakkutstyr, og kanskje 500,- i skrape-, slipe-, pusseutstyr.

Redigert av moe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar og råd. Det er noe jeg vil trenge fremover :smiley: . Når det gjelder båtplass så er jeg egentlig på utkikk etter et sted som har en beliggenhet som ikke er så "populær" men samtidig mulig å komme ut til "åpent" hav uten at det tar en evighet med ei snekke. Jeg drømmer om å drive litt matauk (fiske og krabbeteiner) om våren og seinsommeren. Ser for meg et lite fiskenaust og ei enkel brygge.... :cool:

Link to post
Share on other sites

Gøy e se at det er andre studenter her også, som har samme intresser og er nye på forumet.

Har selv nettopp kjøpt en snekke type Siesta 550 HT av min farfar. Dette er en fantastisk praktisk og romslig plast snekke til bare 18 fot å være. Overtok den i høst og har hat mange turer med den til nå i sommer, - og flere skal det bli. Da for det meste dagturer med venner og godt lag. Er nok en typsike dagtur/småtur båt, men planen er å få igang litt fiske fra den også.

 

Kjøp av denne båten er nok det kjøpet jeg til nå har angret minst på. Fantastisk å ha muligheten til å reise på sjøen når man måtte ønske. Er født og oppvokst med båt, men ingenting er som å få sin alle første EGEN båt :smiley:

 

Når det gjelder dabatten plast eller tresnekke, så støtter jeg deg nok i valget av plast. Dette med tanke på vedlikehold, økonomi og tid satt opp mot hverandre. Med en tresnekke er det mye som MÅ holdes vedlike. Med en plast snekke er det noen grunnelementer som må holdes ved like, mens det videre alltid er noe å pusle med dersom man måtte ønske og får tid til å "stelle" mer.

 

Videre er det ingenting som hindrer deg i å bytte fra plast til tre etter en stund, dersom du måtte ønske å gå et nivå opp på skjarm. Men som nybegynner og førstegangseier kan det nok være lurt å bygynne med noe som er lett vedlikeholdt. Da du får brukt båten litt og ikke kun ser ting som MÅ gjøres med den.

 

Dette er vertfall mitt syn på saken. Håper å høre hvordan det går videre. :smiley:

 

Og moe, du må gjærne hive ut litt flere bilder av vidunderet :wink:

Hjemme bra, på sjøen best!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...