fjordÅl Startet 15.Juli.2009 Del på Facebook Startet 15.Juli.2009 skal legge min 14 fots båt i moring pga båthavna er full. har hatt mykje problem tildlegare med å fortøye ein pioner men fant ut at eg brukte hundekjetting denne gangen er båten større og dyrare og har ikkje lyst at den skal slite seg. det eg spør om då er om nokon kan skrive ned eit konkret opplegg til vekt på moring, type kjetting/tau osv slik at ingenting kan gå galt. er redd om eg skal gjere det sjølv at det vert eit svakt ledd som eg ikkje har tenkt på. båten er 300 kg med motor, det er sandbotn og ca 10m. båten kjem til å ligge åpent i sognefjorden (Leikanger). takk for eventuelle svar Sitér dette innlegget båt er båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 (redigert) Etter å ha lest mange uttalelser om dette tema er i hvertfall en ting sikkert Bruk tau og IKKE kjetting!! Redigert 15.Juli.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Anoden Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Som Wasco skriver, bruk tau hele veien ned til moringen. Din moring trenger ikke veie stort mere enn 70-100kg. 10mm tau som festet til moringen via en syrefast øyebolt og kause. Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post Share on other sites More sharing options...
fjordÅl Svart 15.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 trudde eg måtte ha tyngre moing? og om eg må det så vet eg ikkje korleis eg skal få den ut, har som sagt ein liten daycruser som ikkje er noko arbeidsbåt. Sitér dette innlegget båt er båt Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 litt info her: http://www.maritimstart.no/moring.shtml Hvorfor ikke kjetting forresten? korrosjon/levetid? Hvis du ikke bruker kjetting , så ville jeg iallefall satt på en daumann for å få mer fjæring Utsetting: er det stor forskjell på flo og fjære der du er? En metode er å få kjørt moringa ned i fjæra med traktor, for så på økende høyvann løfte den med en passende flåte/jolle. (tau rundt) for så å kutte tauet med øks når den er plassert der du vil ha den. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
kintii Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 trudde eg måtte ha tyngre moing? og om eg må det så vet eg ikkje korleis eg skal få den ut, har som sagt ein liten daycruser som ikkje er noko arbeidsbåt. det er jo sommer svømmetur? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Conehead Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Du kan kanskje prøve å fløte den ut? Ved å bruke noen dobber? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anoden Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Moringen skal være ca 100kg i vann pr tonn-båt. Jern vil veie ca 90% av sin vekt i vann, mens betong vil veie bare ca 60%. En gammel bilmotor (tom for olje) er tingen for deg Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Hva er det som er feil med å bruke kjetting,har brukt dette 6-7 år nå ha ikke hatt noen problemer med det. Bruker selvfølgelig syrefast kjetting Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
kintii Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 jeg kan heller ikke forstå at man ikke skal bruke kjetting. Hvor jeg har båten nå, så låner jeg en mooringsplass fra naboen, her har bøya ligget med kjetting siden midten av 80 tallet, den er rusten men enda god og solid. Dette er jo ferskvann vel og merke seg da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fjordÅl Svart 15.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 har ingen bilmotor som ikkje er i bruk, men går det ikkje an å lage hull i ein stein og sette inn ein bolt? evt støype i sement men har høyrt eg må ha eingen saltvannsement? Sitér dette innlegget båt er båt Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 En passende stein skulle funke. Ellers så er det mange som lager slikt ved å støype f.eks i avkappede oljefat. (saltvannssement kjenner jeg ikke til...) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
fjordÅl Svart 15.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 i følge denne må eg minimum ha 150kg, stemmer det? Sitér dette innlegget båt er båt Link to post Share on other sites More sharing options...
kintii Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 har ingen bilmotor som ikkje er i bruk, men går det ikkje an å lage hull i ein stein og sette inn ein bolt? evt støype i sement men har høyrt eg må ha eingen saltvannsement? det tror jeg absolutt du kan. bor et hull med en borhammer og bruk en slik en http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=90990 om ikke denne kan brukes selges slike rustfrie på de fleste byggvarehandeler. så bolter du fast et rustfritt øye på den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 En utragert bilmotor kan du sikker få kjøpt billig på et bilopphuggeri. Kan bli billigere og enklere det en å gå i gang med støping Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
roeren Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Jeg har brukt en steinhaug som jeg har lagd slik: I nederenden av moringstauet satte jeg fast en par kilos stein, og slapp den ned der jeg ville ha moringen. Så slapp jeg ned langs tauet en haug med stein på 5-10 kilo, påsurret solide tauløkker, slik at de alle er festet til moringstauet. Slik ble steinhaugen så tung som jeg gadd å slippe ned stein. For å få et tau som synker ned i vannet kan man enten bruke blytau, eller tre moringstauet gjennom mange av leddene i en tynn kjetting. Så kan kjettingen ruste av hjertens lyst, uten at styrken på moringstauet blir svekket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.