Jump to content

Brannslukningsapparat til snekke, anbefalinger?


Tyggo

Recommended Posts

Jeg har opprettet en ny post hvor vi kan dele kunnskap om brannvern, beredskap og forebygging:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=57607

 

De fleste båtbranner er av eksplosiv art, og om redskapene er lovelige eller ikke er vel egentlig helt underordnet. I beste fall har du ett minutt eller to tilrådighet for å redde ikke bare ditt eget liv, men kanskje også venner og familie ut av en brennende båt, og da spiller det forferdelig lite rolle om hvorvidt slukkeredskapet er tillatt eller ikke.

Det viktigste må være å redde liv.

 

Skjønner hva du mener, men er noe uenig. Om du sikter til Halon, så er det forbudt å innstallere. Har du hatt det siden før det ble forbudt så er det bare å fortsette med det. Halon var genialt, men med hensyn til miljø ikke minst så er Halon en uting. Om ikke du tenkte på Halon, så beklager jeg insinuasjonen :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Har du hatt det siden før det ble forbudt så er det bare å fortsette med det.

 

 

Bare kort for å følge opp om Halon:

Det ble internasjonalt forbudt ved Montrealprotokollen i 1989, og importen til Norge stoppet opp i 1994. Halonanlegg i båter vil derfor nå være minst 15 år gamle, og bør vel strengt tatt av den grunn byttes ut.

Halon som slukkemiddel var genialt, men skadevirkningene på ozonlaget ser vi jo tydlig i dag.

Link to post
Share on other sites

.... "Har du hatt det siden før det ble forbudt så er det bare å ha det "

 

 

 

vedr halon

 

01.01.03 var fristen for utskifting av stasjonere halon anlegg på fartøy.

Dette på grunn av at det ikkje var tillatt å bruke det.

Det er etter min meining lite forebyggende å ha brannslokkingsutstyr ombord som ved lov ikkje kan brukast.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...