Jump to content

Brannslukningsapparat til snekke, anbefalinger?


Tyggo

Recommended Posts

Jeg skal også snart investere i brannslukningsapparat, men er disse apparatene man får på Biltema, Clas O, Europris gode nok på kvalitet?

 

Ja, de oppyller akkuar de samme kravene som brannslukkingsapparatene som koster 4 ganger så mye. Ellers hadde de ikke fått lov til å selge de. de oppfyller gjeldende krav og bestemmelser ifølge en3 og de er CE-merket.

 

Kanskje mange har prinsipper mot å handle slikt på biltema og europris eller clas, men om de heller vil betale 4 ganger så mye så værsågod for meg.

 

Jeg har 2 stykk brannslokkningsapparater her hjemme som er kjøpt på europris, de oppfyller gjeldende bestemmelser og fungerer like godt som noe annet. Jeg hadde brannvesenet for sjekk av pip, ildsted osv for en måneds tid siden og de bemerket ingenting da de tok ned apparatene og sjekket de.

Link to post
Share on other sites

Ja, de oppyller akkuar de samme kravene som brannslukkingsapparatene som koster 4 ganger så mye. Ellers hadde de ikke fått lov til å selge de. de oppfyller gjeldende krav og bestemmelser ifølge en3 og de er CE-merket.

 

Jeg har 2 stykk brannslokkningsapparater her hjemme som er kjøpt på europris, de oppfyller gjeldende bestemmelser og fungerer like godt som noe annet. Jeg hadde brannvesenet for sjekk av pip, ildsted osv for en måneds tid siden og de bemerket ingenting da de tok ned apparatene og sjekket de.

 

Det er mulig at de oppfyller visse krav men p.g.a. det å hevde at de fungerer like godt er vel en noe bastant påstand. Og CE merking sier vel egentlig ingenting om kvaliteten. Jeg har ikke prøvet flere forskjellige slukkere opp mot hverandre og ville derfor aldri ha sagt at dette er minst like bra som andre. Har du?

 

Vet du hva en3 står for?

 

Har du noen faglig bakgrunn som tilsier at du kan komme med slike påstander?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Brannslukkere er livsviktig. Alle som selges fra butikker i Norge skal være godkjente. ABC pulver apparat er jo det mest solgte og mest vanlige apparatet i landet. Det har vært påbudt i alle hus/leiligheter siden 1990.

 

Det er kvalitetsforskjeller, men som så mange sier, i praksis så er det kun en ting som teller. Du må slokke fort som den berømte F`en. Hvis du ser på apparatet ditt så står det noen tall under A og B. Dess høyere tall, jo bedre/høyere kvalitet har apparatet klart å slukke i prøvebålene som blir brukt.

 

A står for branner i f eks treverk, tekstiler og papir. Kort sagt ting som ulmer.

B står for væskebranner. Som f eks diesel og bensin eller olje.

C står for gasser, det er enten eller.

 

Har man ett eldre apparat står det gjerne ABE. Det er i praksis samme virkningen, men tidligere så hadde man en egen elektrisk klasse, derav bokstaven E.

 

Nå er E sløyfet, men de er i aller høyeste grad mulig å sukke elbranner med. Det står på både skum og pulverapparatene i dag at de er EGNET for å slukke branner i elektriske anlegg opp til 1000 V på en avstand av minimum 1 meter.

 

Ett tips, spander litt ekstra på ett Co2 apparat i båten utenom. Det er spesialberegnet på væsker og ikke minst EL-brann, da slukker du motorbrannen, slipper å vaske ned absolutt hele båten etterpå........

 

 

Bare noen tips. Dette er noe jeg "brenner" for og jobber med. Kan absolutt ikke alt, men svarer gjerne om noen skulle lure på noe. Så godt jeg kan.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig at de oppfyller visse krav men p.g.a. det å hevde at de fungerer like godt er vel en noe bastant påstand. Og CE merking sier vel egentlig ingenting om kvaliteten. Jeg har ikke prøvet flere forskjellige slukkere opp mot hverandre og ville derfor aldri ha sagt at dette er minst like bra som andre. Har du?

 

Vet du hva en3 står for?

 

Har du noen faglig bakgrunn som tilsier at du kan komme med slike påstander?

 

 

 

en3 er beskrivelsen av ildstedet eller bålet som skal slukkes skal se ut.

 

videre har du de forskjellige typene brann som apparatet skal slukke, som A, B og C videre, eksempelvis de apparatene som clas ohlson og europris selger er også godkjent for branner i elektriske anlegg opptil 1000 volt i en avstand på 1 meter, denne godkjenningen heter 34A 183BC

 

samtlige oppfyller akkurat de samme kravene som de mye dyrere apparatene gjør.

 

Jeg har heller ingen faglig bakgrunn for å komme med slike påstander, det eneste jeg har i det forsvar er at jeg har vært på industrivernkurs på vagle i ved stavanger hvor flere instruktører der har erfaring innen brann og uttrykning hvor slike spørsmål som dette kom opp og jeg kan ikke huske å ha hørt noe som tilsier at mine påstander er feilaktige.

 

edit: og ja, jeg har prøvd flere apparater mot hverandre. Jeg kan i grunnen ikke huske å ha sett noe særlig forskjell på apparatene heller. Nå var riktignok disse apparatene brukt mange ganger men de har vært fylt opp igjen og for alt jeg vet så kan jo det ha forringet kvaliteten på apparatene så de derav kan ha sett mer like ut. En annen ting er at jeg ærlig talt ikke fokuserte så veldig mye på akkurat dette på kurset, da jeg stod 3-4 meter fra 100 liter brennende diesel og skulle slukke dette :lol:

Redigert av kintii (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"en3 er beskrivelsen av ildstedet eller bålet som skal slukkes skal se ut"

 

Ka i all verden er dette, det er veldigt fovirrande når dei som ikkje har kunnskap om brannslokkingsutstyr får slike utgreiingar.

 

en3 eller rettere sagt ns-en3 er en europeisk felles standard som gjør at alle som er merket med dette har blitt testet likt, bl.a med at det beskriver at ildstedet og /eller bålet er likt

 

edit: ergo, de billige apparatene som er merket med dette har blitt like mye godkjent og kan slukke de samme brannene som et mye dyrere apparat som er merket med ns-en3 kan.

Redigert av kintii (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"en3 eller rettere sagt ns-en3 er en europeisk felles standard som gjør at alle som er merket med dette har blitt testet likt, bl.a med at det beskriver at ildstedet og /eller bålet er likt"

 

 

Ikkje kom med sånne utgreiingar, dette ser eg du ikkje har særlege kunnskaper om.

Link to post
Share on other sites

"en3 eller rettere sagt ns-en3 er en europeisk felles standard som gjør at alle som er merket med dette har blitt testet likt, bl.a med at det beskriver at ildstedet og /eller bålet er likt"

 

 

Ikkje kom med sånne utgreiingar, dette ser eg du ikkje har særlege kunnskaper om.

 

det er i allefall det jeg kan huske fra kurset.

 

men da kan du godt komme med en beskrivelse slik at jeg kan lære meg hva som er riktig :smiley:

Link to post
Share on other sites

I stedet for å krangle om definisjoner og standarder - Kanskje dere i fellesskap kan utarbeide en "guide" for oss andre på Båtplassen??

Opprett gjerne en egen tråd på det.

Resultatet tenker jeg kan bli spikret opp på fremsiden av forumet, og dessuten oversendes alle båtforeninger.

 

Eks:

1. Hvilken type appartat bør vi ha ombord? Fordeler/Bakdeler?

2. Hvorfor ikke pulver?

3. Halon. Er det fortsatt tillatt?

4. Hvordan sjekke om slukningsapparatet fungerer...

Etc. Etc.

 

Mvh Ketil.

Link to post
Share on other sites

"en3 er beskrivelsen av ildstedet eller bålet som skal slukkes skal se ut"

 

Ka i all verden er dette, det er veldigt fovirrande når dei som ikkje har kunnskap om brannslokkingsutstyr får slike utgreiingar.

 

 

Som jeg skrev i mitt innlegg tidligere, påpeker sterkere nå. Det er fort gjort å bli forvirret av de tallene som står på apparatet.

 

En ting, en3 står ikke for noe komplisert. Det er en europeisk standard. NS-EN 3. NS står for Norsk Standard, EN europsisk standard.

 

 

For å klassifisere apparatene så står det under AB noen tall. Tallene står for hvor stort bål dette apparatet har klart å slukke. Det er 8 forskjellige størrelser.

 

5A, 8A, 13A, 21A, 27A, 34A, 43A og 55A

 

Veldig vanlig med 21A og 34A.

 

Hva vil dette si?

 

Eksempel 21A, da har det slukket ett bål av en viss størrelse. Under en definisjon av normert prøvebål.

 

Prøvebålet består av kvadratiske trepinner lagt i en systematisk stabel på en metallramme. Større prøvebål settes sammen av flere mindre bålstørrelser. Det skal alltid være 14 lag. Annet hvert lag er tverrgående, med en fast lengde på 50 cm. Størrelsen av bålet er derved proporsjonalt med lengden av bålet. Betegnelsen på et normert prøvebål består av et tall og bokstaven A. Tallet angir lengden i dm på de langsgående trepinnene, dvs. lengden på bålet. Tallet angir også antall trepinner i hvert av de tverrgående lagene.

 

Eksempel: Har et apparat oppnådd klasse 21 A, betyr det at apparatet har slokket et normert trebål på 2,1 m.

 

 

Er den grei? Står det 55A på ditt apparat så har det slukket ett bål som var mer enn dobbelt så stort som 21A.

 

Det samme kommer med B klassen. Da er bålet bensinbål av en viss størrelse, der er det

 

21B, 34B, 55B, 70B, 89B, 113B, 144B, 183B og 233B som gjelder.

 

Hvert prøvebål består av et sylindrisk kar. Hver effektivitetsklasse har sin nominelle karstørrelse. Karenes diameter varierer fra 92 cm til 3 m. Betegnelsen på et normert prøvebål består av et tall og bokstaven B. Tallet angir væskevolumet i karet i liter. Væskevolumet består av 1/3 vann og 2/3 brennstoff.

 

 

Dette er komplisert, men enkelt :lol:

 

Jeg holder jevnlig kurs for bedrifter, og jobber med dette. Min personlige mening er at det aller aller viktigste er at man har ett apparat som er lett å få tak i, godkjent og at man VET hvordan man bruker det. Og ikke minst at man TØR å bruke det. Man har fryktelig kort tid i en brannsituasjon, er man ikke tilstede så er det samme hva man har, da er det overtent på få minutter. Selvsagt er det lurt å kjøpe ett godt apparat, men den viktigste kvaliteten hva båtliv angår er kanskje RUST.

 

Spander noen kroner på ett apparat med ett ratt på, det er ett merke som viser at det egner seg ved sjøen og utendørs. Ett dårlig apparat ruster veldig raskt. Da kan penger spart være penger som må brukes igjen raskt.

 

Apparater skal sjekkes etter 5 år som privatpersoner, hvert år for bedrifter. Og ABC apparater er ikke lengre godkjent når de er eldre enn 10 år. Det er med (vennlig hilsen) forsikringsselskapet blant annet.

 

 

Har jeg svart på noen av spørsmålene dine kintii?

Link to post
Share on other sites

I stedet for å krangle om definisjoner og standarder - Kanskje dere i fellesskap kan utarbeide en "guide" for oss andre på Båtplassen??

Opprett gjerne en egen tråd på det.

Resultatet tenker jeg kan bli spikret opp på fremsiden av forumet, og dessuten oversendes alle båtforeninger.

 

Eks:

1. Hvilken type appartat bør vi ha ombord? Fordeler/Bakdeler?

2. Hvorfor ikke pulver?

3. Halon. Er det fortsatt tillatt?

4. Hvordan sjekke om slukningsapparatet fungerer...

Etc. Etc.

 

Mvh Ketil.

 

helt enig, det er nettopp derfor jeg spurte om sera kan utarbeide dette med ns-en3, for tydeligvis så kan han dette. Jeg trodde at jeg visste hva det var så jeg beklager om jeg virker påsåelig :smiley:

 

 

Minibuss: veldig bra skrevet, takk skal du ha :yesnod:

Redigert av kintii (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I stedet for å krangle om definisjoner og standarder - Kanskje dere i fellesskap kan utarbeide en "guide" for oss andre på Båtplassen??

Opprett gjerne en egen tråd på det.

Resultatet tenker jeg kan bli spikret opp på fremsiden av forumet, og dessuten oversendes alle båtforeninger.

 

Eks:

1. Hvilken type appartat bør vi ha ombord? Fordeler/Bakdeler?

2. Hvorfor ikke pulver?

3. Halon. Er det fortsatt tillatt?

4. Hvordan sjekke om slukningsapparatet fungerer...

Etc. Etc.

 

Mvh Ketil.

 

 

helt enig, det er nettopp derfor jeg spurte om sera kan utarbeide dette med ns-en3, for tydeligvis så kan han dette. Jeg trodde at jeg visste hva det var så jeg beklager om jeg virker påsåelig :smiley:

 

 

Minibuss: veldig bra skrevet, takk skal du ha :yesnod:

Takker for det. Er fint at det er flere som er opptatt av sikkerheten hva brann angår også :flag:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det ikke mer bruk av skum apparater i båt ?

AFFF type er det beste middel til å slokke brann der det er brann i væske. (feks. diesel)

 

Den eneste ulempen jeg vet om er at de ikke tåler frost.

 

Pulver = griseri og virker dårlig dersom diesel har tatt fyr.

 

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Greit å huske på at båten flyter i et stort brannslukningsapparat. Bare å øse på, helt gratis! :flag:

 

God tanke, men desverre - nei!

 

Siden både bensin og diesel er lettere enn vann vil begge deler ligge oppå vannflaten.

Det er bare å øse - men drivstoffet som brenner ligger uansett øverst...

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det ikke mer bruk av skum apparater i båt ?

AFFF type er det beste middel til å slokke brann der det er brann i væske. (feks. diesel)

 

Den eneste ulempen jeg vet om er at de ikke tåler frost.

 

Pulver = griseri og virker dårlig dersom diesel har tatt fyr.

 

 

sailorBoy

AB apparater er supre, i mitt hus får du ikke lov å komme med pulver f eks, jeg har 3 skum og 1 Co2 hos meg. Skal ha husbrannslange, men venter på å få en egnet plass til den. Skum i båt, hvorfor ikke.

 

Som du sier, det er viktig å vite at de apparatene ikke egner seg under frysepunktet. Har fått tips om at lagring under 2 grader er ikke ønskelig. Den er super mot væskebranner ja, bensin og diesel er jo aktuelle ting på sjøen, men det er også gass. Skum egner seg IKKE for slukking av propan, metan og butangasser! Det er ofte gasskjøkken, så da er man avhengig av noe annet til den avdelingen..

 

Ha ett brannteppe, det er genialt mot de aller fleste branntilløp og søler ikke. Har du stor båt, ja så gjerne ett AB skum 6 eller 9 liters innendørs. Ett Co2 i nærheten av motoren. Så har du ett pulver i beredskap til eventuelle gasser...

 

Co2 etterlater null forurensing, men må bemerke at det kan være farlig å bruke i små og uventilerte rom. Dette pga at det fortrenger oksygenet, kan være risiko for kvelning. Er også kaldt, ca - 75 C når det blir brukt.

Link to post
Share on other sites

skum høres heller ikke dumt ut nei.

 

Man skulle ikke tro det, men ved bruk av pulverapparat så kan man pokker med nesten vaske i årevis, det legger seg absolutt overalt og inni absolutt alt.

 

For all del, det er bedre det, enn at huset brenner ned.

 

Men du skal være kjapp for å redde huset, det tar ikke lang tid før brannen tar skikkelig tak og da er det ikke bare

snakk om å passe seg for flammene, strålingsvarmen er helt ekstrem

Link to post
Share on other sites

Bare en liten ting, selvsagt bryr man seg ikke om pulveret hvis huset reddes.

 

MEN

 

Etthvert branntilløp man har hjemme, så slukk det. Og kontakt forsikringen. Den dekker alle brannskader, og alle pulverskader. Få takstmann og sørg for at alle mulige ( der du trodde var umulige ) plasser som er berørt blir dokumentert. Ikke si ja takk til noen tusenlapper for å ordne selv, altfor mange blir gående og finne gult, rosa hvitt eller grønt pulver i som du sa, flere år etterpå.

 

Pulveret er ikke farlig, det er ubehagelig og kan gjøre det ekkelt å puste, men er IKKE giftig.

 

Så selv om det kun er noen gardiner som er brent og alt gikk bra, husk å gi beskjed. Har du hatt åpen flamme, det er slettes ikke feil å kontakte det lokale brannvesenet og melde i fra om hva som har skjedd. Det kan hende forsikringen spør etter en brannrapport fra brannvesenet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har opprettet en ny post hvor vi kan dele kunnskap om brannvern, beredskap og forebygging:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=57607

 

De fleste båtbranner er av eksplosiv art, og om redskapene er lovelige eller ikke er vel egentlig helt underordnet. I beste fall har du ett minutt eller to tilrådighet for å redde ikke bare ditt eget liv, men kanskje også venner og familie ut av en brennende båt, og da spiller det forferdelig lite rolle om hvorvidt slukkeredskapet er tillatt eller ikke.

Det viktigste må være å redde liv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...