Jump to content

For trebåtfolket - hva er "best" kravell eller klink?


Wasco

Recommended Posts

Dette tema har sikkert blitt debattert tidligere her på BP, uten at jeg har fått det med meg.

 

Men altså - hva er fordelen/ulempen med klink kontra kravell.

 

Kravellbygde båter er stivere og tyngre og brukes vel mest på litt større båter. Noen hevder at det har lettere for å oppstå lekasje i et kravellskrog. Stemmer dette?

 

Selv synes jeg at et av problemene med klink bygde båter er at de lett blir svarte og stygge rundt naglene. Men dette kan kanskje unngåes hvis det brukes kobbernagler?

Et annet problem med klink er når det kommer til pussing av skroget. Her kan jo lett naglene bli pusset ned....og da blir det jo litt problematisk.....

 

Hva taler for/imot klink?

Hva taler for/imot kravell?

Link to post
Share on other sites

Skrog skal skrapes, ikke pusses! Jeg har sett en del klinkede skog som har blitt slipt med båndsliper, og det ser lite bra ut! Naglehodene slites bort, og man sliper bort unødig mye treverk. Med skrape fjerner man bare olje/lakk, og lar treverket være igjen til kommende generasjoner. Ellers er vel dette med kravell eller klinket skrog mye en smakssak. Mange hevder at et klinket skrog ruller mindre i sjøen pga bordgangene som virker som slingrekjøler. Men kravellbygd er ofte penere, sånn estetisk sett. Galvaniserte nagler kan gjøre det svart rundt disse, men dette har også litt med vedlikehold å gjøre. Kobbernagler er vel noe bedre slik, men sånn jeg har forstått dette er disse også noe svakere. Og de to sortene må ikke kombineres under vannlinjen, dette skaper bare problemer.

 

Men alt i alt er begge typer treskrog pene og praktiske på sin måte, så lenge de er skikkelig holdt. Og har man trebåt så er jo vedlikehold en vesentlig del av det å ha båt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er enig med deg i at treskrog selvsagt skal skrapes og ikke pusses.

Men det hender jo at et skrog er blitt så stygt at en kan føle seg fristet til å pusse det "helt ned" som det heter. Etter en slik nedpussing er det selvsagt vitig med vedlikehold - slik at en slipper å pusse ned flere ganger.

 

Men en ting jeg mener å kunne hevde etter å ha studert mange trebåter, er at gamle kravella båter ofte er finere i treverket en klinka. (Selvsagt finnes det hederlige unntak)

 

Det er vel også en grunn til at du oftere ser at eldre klinka båter enten er malt eller i verste fall blitt plastbelagt.

Det er ikke så vanlig å se at dette blir gjort med kravellbygde båter.

 

Men det kan jo også skyldes det faktum at det finnes mange flere klinkbygde snekker en det finnes kravellbygde.

 

PS.... Det finnes jo også noen klinkbygde båter hvor naglene er forsenket og proppet...det synes jeg er flott

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ved kravell er alle nagler forsenket og proppet, dette er en stor fordel med tanke på korrosjon / tæring. Vedlikeholdet er lettere med kravell, samt at skroget er sterkere enn et suet skrog, det blir mindre bevegelse i skroget.

 

Men så har vi dette også når det er proppet så har man lite kontroll på om det virkelig er noe spiker igjenn under der eller om alt bare er sytråd..

Link to post
Share on other sites

Sansynligvis visste de hva de holdt på med, men det betyr ikke at spikrene/naglene ikke ruster/tærer vekk til slutt.. Og det er på det siste stadiet du har null kontroll på hvilken tilstand spikrene egentlig er.. På en klinkerbygd båt får du litt mer kontroll men ikke helt. Du får en kontroll på hodene og roene men tilstandene inni vet du ikke her heller. Men så er det litt lettere å slipe vekk en roe og slå ut en klink med en dor for å sjekke enn hva det i en kravell. Da må man vel til med å borre ut pluggene å greier..

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem å slipe litt på klinkhodene, men de skal selvsagt ikke slipes BORT! Er heller ikke noe problem å pusse med sandpapir for hånd, men lykke til, for papiret klogger etter ett styk! Uansett er det svært viktig at det vaskes med masse rødsprit etterpå for avfetning!

 

Material og metode skal velges etter behov. En stor båt trenger styrken fra karavell og derfor blir prisen arbeidet mindre viktig. En liten båt skal være billig og vekten lav, derfor velger man klink.

 

Det er kobbernaglene som blir grønne/ sorte rundt klinken! Dette pga. kobberet oksiderer. Om dette er negativt er definitivt en smaksak. Plugging ser jo greit ut, men folierer du bilen din for ikke å se rusten? Nei takk... vil helle ha kontroll på sakene...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...