Jump to content

Prosjekt: Halco 26


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Som mange sikkert har fått med seg har eg kjøpt en halvfabrikatet halco 26. Og når Sollux`n snart er ferdig er det tid til å begynne å spekkulere på ting og tang på Halco`n.

Vet igrunn ikke hva eg har har gjort. Dette blir sikkert mye mer arbeid enn planlagt.

båten er 20 år gammel, men har aldri vært i bruk. Skroget er helt strøkent, men overbygget trenger noen timer med sparlling og pussing. Tidligere eiere(2stk) har såvidt begynt på båten. Glassene er montert og bakveggen er modernisert litt i forhold til originalen.

Tenkte det kanskje var betre å starte en eigen tråd om prosjektet. Det kommer helt sikkert maaaange spørsmål etter kvart som eg håper dere vil hjelpe meg med.

Har noen bilder av prosjektet som eg kan starte med:

 

Her skal det på en pen rekke. Har studert lenge, men har ikke blit enig med meg selv om hva som blir finest. Hva trur dere om en innerekke som starter bak glassene?

Bilde

 

Dekket som skal bli selvlensende. Syns dørken er alt før høg, men slik er den i alle halcoer. Men når rekken kommer på blir det nok betre...

Bilde

 

Her hadde eg tenkt en dobbelkøye på skrå langs styrbord skrogside. Planen er å få til en stikkabin under solongen på babord. Men plassen er ikke stor!

Bilde

 

Pentry

Bilde

 

Her skal på en pen targabøyel:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Kan ikke gi deg noen tips på det med den rekka, men jeg bare lurer på hvordan du har tid til å holde på med så mange båtprosjekt?

Får du noen gang glede av å bruke båten?

Selv synes jeg at jeg får brukt båten for lite og også gjort for lite :smiley:   og det er snakk om en båt.......

 

Og lykke til med prosjektene dine!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Har sett denne båteen med en solid teak rekke rundt akter, meget pent.

Du har skaffet deg en sjødyktig og lettdreven båt.

 

 

Lykke til :smiley:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

har en vill ide om å legge teakdekk på dollbord og frammover + akterdekket. En solid teakrekke rundt akterdekket kan også bli fint. Hva tror dere om en teaklist rundt hele kanten over glassene?

Og hva mener dere om å legge teakdekk oppå plastdekket som er der i dag. Blir dette misslykket? Unødvendig? Stygt?

Syns mye teak gjør båten mye finere enn bare plastikk.

Bare se her:!

Bilde

Link to post
Share on other sites

...........Dekket som skal bli selvlensende. Syns dørken er alt før høg, men slik er den i alle halcoer. Men når rekken kommer på blir det nok betre...

Bilde........

Hei eysteind! Det ligger en Halco 26 på finn.no med en slags rekkverk rundt akterdekket........

Bilde

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=448...333&pos=8&rub=7

:nonod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

5,9 litern til Cummins er en sliter som normalt går 20-30000 timer !

Stort volum og lavt turtall (max 2800) gjør dette til en heavy-duty motor!

Er vel egentlig litt i tvil om denne motoren derimot passer til denne båten pga. vekt 510kg.

Se evdl.spes:http://www.gce.cummins.com/mce/mce_specsheets/4000130_0503.PDF

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Da er første etappe unnagjort. Båten er etter 25 år fått vann under kjølen for første gang. Er på langt nær ferdig, men har fått inn motor, og kan nå bruke båten mens eg innreder den. Har vert lite med oppdateringer under veis, men for å vere ærlig, så har denne båten tatt all min tid! Mye mer enn forventet, men kjekt har det vert. Går også på skole, og kommer ikke hjem før klokken nermer seg halv 6, så det har blitt korte dager. I helgene jobber på en bensinstasjon, så det har litt stort sett jobb dette året!

 

 

Har noen bilder for de som vil se hvordan båten har blitt:

Bilde

Her er motoren komt på plass etter et langt opphold på verftet, Holder nå på la lage støykasse rundt hele motoren. Motoren er en 2002 mod VP 41P motor, som har gått et par hundre timer.

Bilde

Drevet er nytt, her skal vi til å montere trimflapsene, noe som var veldig enkelt!

Bilde

Da var den endelig på vannet. Og selvfølgelig regnet det! Fikk iallfall funnet de få lekasjene som var. Skulle nok hatt viskere denne dagen... Rekken og targabøyelen er forøvring egenkomponert. Laget av West mekan på Nordfjordeid.

Bilde

Motorlukene er bare midlertidige. Har liggende 20mm divinycell som skal plastres og kles med teak. Akterekke mangler også. Byttet også bakveggen, og fikk denne laget hos colt industrier, som også laget vindkjerm. Gjorde en liten bomert da eg skulle ta må av veggen. Fikk litt feil vinkel på veggen, dermed måtte eg kjøpe en til :headbang: Fikk heldigvis solgt den gamle (til finnmark!!!)

Bilde

Dashborden kjøpte eg fra borg innredning, men det viste seg å vere både for langt og for breid! Måtte sage vekk kartbordet, og ta 15cm på breidda. Men det ble ganske bra til slutt.

Bilde

Her er salongen. Er heller ikke ferdig. Skal få Måløy industrisøm til å sy puter og kallesje til båten. Er også litt i stuss om eg skal lage u-sofa, eller om eg skal ha den slik den er....

Bilde

Er er bilde fra verandaen. Veldig greit å ha båten så nært unna.

Link to post
Share on other sites

Hei! Båten ligger på faleide noen kilometer vest for stryn. Har også sett på marexen. Grei båt igrunn! Elles kan eg nok ikke kommer med noen tips ang, motorer. Har brukt mine i 10 timer, og har derfor null erfaring.

Lykke til med båttitten. Hvilken båt kan dette vere da?

Link to post
Share on other sites

Dashborden kjøpte eg fra borg innredning, men det viste seg å vere både for langt og for breid! Måtte sage vekk kartbordet, og ta 15cm på breidda. Men det ble ganske bra til slutt.

 

Hva måtte du gi for dette, og hva fikk du med?

Skal ominnrede dashbordet til vinteren, og det kunne vært greit med litt ideer...

 

Ellers ser jo båten ut til å ta form etterhvert for deg. :smiley:

Redigert av outbreak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med vel gjennomført så langt. Det må være fint å få båten på vannet slik at du kan bruke den mellom slagene. Ofte er det fordel med tanke på den videre byggeprosessen også at man får brukt båten litt før man gjør for mye med båten. Planene har lett for å endre seg da.

 

Det nøttetreet - var det dyrt, eller? Hvordan er det i konsistensen? Plater? Tykkelse? Og hvordan er det å jobbe med når du skal tilpasse fasongen?

 

Lykke til videre!

Link to post
Share on other sites

Hei! Veldig greit å få den på vannet, ja. Båten er nå fult brukbar til dagsturer, og da trenger eg ikke å stresse så mye.

 

Ang. nøttetreet tror eg det kostet ca.350kroner. Husker ikke størrelsen, men var iallfall nok til de tre platene som eg har. tykkelsen er ca 1,5mm, men er steinharde å sage. Selv bruke eg stikksag med meget fint blad, for så å pusse kantene til slutt. Dette gikk igrunn veldig greit. limte platen på glassfiberen med epoksy. Deretter sparklet eg overgangen mellom glassfiber og nøttetre slik at dette ble helt jamt og fint. Deretter sprøytelakket eg hele dashborden. Grunnen til det var fordi eg måtte modifisere dashbordet litt. Og fordi det var litt mer grå enn de andre platene som har har.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Tenkte eg skulle oppdatere litt.

 

Er faktisk begynt å nerme med slutten. Hadde jomfruturen forrigen helg, og er fornøgd. Det står igjen mye småtteri, men dette går fint å ta etter kvart.

 

Her er nokre bilder:

 

Bilde

Hadde igrunn ikke tenkt å ha kallesje, men ser nå at båten blir mye større med! Synes det passet fint også!

 

Bilde

Gjenstår en del listing, men det meste er ferdig, trenger kun lakk....

 

 

Bilde

Synes pentryen ble ganske stor sammenlignet med andre 26 fotere. Tror det blir kjekt med skikkelig komfyr!

Venter på frontene som eg har fått en møbelsnekker til å lage.

 

 

Bilde

Synes selv det er veldig greit med en ekstra stikkøye bakover. Bakdelen er at eg må ha septiktank, vannvarmer, varmtvannstank på styrbordside noe som gjør båten litt skeiv når den ikke er i bruk...

 

Bilde

Stikkabin framme...

Link to post
Share on other sites

Dette er et prosjekt helt i min ånd. Tilpass det som tilpasses kan, slik at man får det akkurat slik man vil ha det. Er jo kabiner og køyer alle steder her jo. Hvor mange køyeplasser blir det? 5 - 6? 1 akter, 1 i stikkabin, 2 foran, og 1 eller 2 i salongen? Ganske utrolig å se forskjellen fra bildene først i tråden. Kalesje er nok smart - får liksom mye mer inneplass å boltre seg på når kalesjen er oppe. Du kan ikke balansere båten med ballast for å få den til å ligge mer rett, da? Eller flytte litt batterier o.l. Jeg har fått samme symtom i Sjømannen etter at det kom til litt ekstra vekt ifbm toalettrommet. Ser liksom litt kopete ut at båten ligger helt på skakke når den ligger i havn. Men dette regner jeg med å balansere ut med noen sandsekker når toalettrommet er ferdig og all vekt er på plass. Tipper det var spennende å endelig komme utpå og foreta jomfruturen. Gratulerer med vel gjennomført så langt. Ser gjerne flere bilder etter hvert som ting skrider frem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...