Jump to content

Prosjekt: Halco 26


eysteind

Recommended Posts

Tja, har laget båten for oss, dvs. 4 faste køyplasser, og sitteplasser i salong for 4.

 

Det eg ikke likte med gamlebåten var at man måtte slå ned bord, finne fram puter, ta av/på sengekle kvar dag.

 

Men det går fint med 6 liggeplasser dersom man bruker salongen (2x1,20).

 

Har brukt båten 50 timer siden i høst, men første overnattingsturen var forrigen helg.

 

Dette er en helt ypperlig båt for meg. behaglig marsjfart på 20 knop (max 30) og behaglig forbruk (20l/t). Tror også denne båten blir mer brukt til helgeturer også. Turen ut fjorden er nå unnagjort på litt over en time. Med gamlebåten brukte vi 6 timer!!!

Link to post
Share on other sites

hei. eg skal rive ut alt i min halco og bygge den opp på nytt ( skal få det gjordt i solund). Det ser ut som du har fått ein kjekk båt og eg har derfor ein mengde med spørsmål. Bl.a, kor har du plassert

toalettet,er det nok plass framme? Dashbordet, hadde det vært bedre å bruke det minste?

Kor har du inngangen til stikkkøya?? Fins det tegninger over dei forskjellige løsningane? Er av og til i stryn (faleide), er det mulighet for "omvisning"??

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar!

 

Halco er en veldig lav båt. Doen var først tenkt båt, men siden flyttet fram under dashbordet. Dette for å få en større salong og i tilegg den ekstra køyen. Bakdelen er takhøyden. Men doen er faktisk ganske stort, og i sittende stilling fungerer det helt utmerket!.

 

Har ingen tegning over planløysning. Har komponert denne båten selv. Har vel noen hundre bilder lagret av andre båter med smarte løsninger som eg har kopiert.

 

Båten ligger på Nordfjordeid. Går på skule der, og dessuten er havnen der mye bedre enn i Stryn. Og så blir ikke turen ut fjoren så lang heller.

 

Bare ta kontakt for en visning. Er somregel i havnen på ettermiddagene...

 

Er det andre ting du lurer på, så går det fint også!

 

Skal du innredde båten din selv, eller få andre til å gjøre det?

Link to post
Share on other sites

hei og takk for svar.

hadde først tenkt å gjere det sjølv, men må berre innsjå att tida ikkje strekk til. ø. ledning i solund

skal gjere jobben, start ca september så eg er interessert i alle idear. har toalettet akter idag

men vil flytte det fram, også tenkt under dashbord. er oftare på eid enn stryn så det kan være vi snakkast.

Link to post
Share on other sites

Jeg også er vældig imponert over arbeidet du har gjort med Halcoen.

 

Det hadde vert flott å få se enda flere bilder. Har også Halco, eldre 29 fot modell som jeg har gjort noen forandringer med. Båtene er jo ganske like, mener det bare er lengden som gjør forskjellen. Når jeg går videre med oppussingen innvendig ser jeg det er mange detaljer som kan passe i min båt.

 

Gratulerer med et flott resultat. :flag:

Link to post
Share on other sites

Imponert over arbeidet du har utført,skikkelig flott,men det må ha kostet en del,men båten vart velgig bra.Kikket selv på en sånn en på Sandane for ca ett år siden,men der var så mykje arbeid på den at jeg kastet meg på den,for lite timer i døgnet for min del.

 

Nyt sommeren viss den kjem :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for mange kommentarer.

 

Legger ut flere bilder når båten er begynt å bli ferdig og rydda.

 

Når det gjelder kostnadar, så ble vel denne en del dyrere enn ventet. Utrolig hva alt av rørdeler, teak, gassutstyr, syrefaste utstyr ol. koster!

 

Kunne spart på å kjøpe brukt motor og utstyr, men da kunne eg likegodt kjøpt en gammel båt å pusset opp.

Men tror likevel eg har fått mye båt for pengene. Er ikke mange nye båter i denne klassen du for for 600.000 i dag!

Link to post
Share on other sites

Som utflytta stryning (må slå over på nynorsk no) må eg seie meg veldig kry over å ha ein slik representant frå bygda. Stryn har ikkje noko typisk båtmiljø, inni i enden på en 10 mil lang vestlandsfjord. Det har kome til fleire småbåtar dei siste 20 åra, men det er langt frå slik eg erfarer det her i Rogaland f.eks. Så all honnør til Eysteind. Du er ein framifrå båtentusiast og en god ambassadør for Fagre Stryn.

 

Som eit lite apropos, så er regulering av ny og fin småbåthavn med gjesteplasser under regulering i Stryn. Så ta dykk ein tur, gjerne legg til eit par par tre nautiske mil lengre inn til Loen og Olden. Der er det gode havner kjempe fin natur. Fjorden er som regel svartstill.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Får en del mailer fra folk som vil sjå bilder av båten. Tenkte eg likegodt kunne legge dei ut her:

 

sida_utvendig.jpg

 

uten_kallesje.jpg

 

fra_akterdekk.jpg

 

forsalong.jpg

 

fra_lugar.jpg

 

pentry3.jpg

 

bakvegg.jpg

 

stikklugar_bak.jpg

 

bad.jpg

 

stikklugar_framme.jpg

 

stikklugar.jpg

 

dashbord3.jpg

 

 

 

 

 

Har fortsatt mange prosjekter igjen. Bl.a baugpropell og forlenging av skroget for å få meir oppdrift. Båten er veldig baktung, og må ha full flaps for å få best fart.

 

Båten skal også lakkeres i litt kvitere farge. Er det mulig å legge på ny gelgoat?

Link to post
Share on other sites

Utruleg flott båt dette!

 

Er sjølv eigar av ein Halco 29 i fin stand, men eit lysare interiør hadde ikkje vore av vegen.

 

Det eg lurer på er kva type plater innredninga er bygd av. Er dette plater som har ei syntetisk overflatebehandling eller er dei kun mala kvite?

Link to post
Share on other sites

heisann! Platene er tynne glassfiberplater som eg har laget selv. Brukte en glassplate som eg polerte opp, deretter gelgoat og et par lag med polyester og matte. innredningen er laget i kryssfiner som er plastret fast i båten. Så er glassfiberplatene limt fast utenpå.

Link to post
Share on other sites

Må bare si at dette var et imponerende resultat. Dersom du tar turen til Bergen i høst ville det vert supert å få sett innredningen i båten. Har selv tanker om noe oppgradering av Halcoen.

 

Hvor stor glassplate måtte du ha og hvor tykk var den?

 

Ser at skjøtene er veldig bra, hvordan fikk du det til?

 

Ser du har enda flere planer. Tror ikke det er noen løsning å legge på ny gelcoat, det vil si hvis ikke du har en smart-løsning på det og. Det som er vanlig er å bruke lakkering. Skal du få et lakkeringsverksted til å gjøre det vil nok koste en del.

 

Har sett noen halcoer som er forlenget med forskjellig resultat. Ikke alt er like bra. Du har gjerne noen planer om hvoe lang du vil ha den og metode for forlengelsen.

Nå var de båtene som ble laget tidlig, noe tyngre enn de som kom til senere. Så du bør sjekke vekten. Har du vert i kontakt med Reigstad, han har vel oversikten når det gjelder Halco.

:flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Mener eg har hørt om båtfirma som sprøyter gel/topgoat? Vil tru det er lettere å repparere evt. skader senere med gelgoat. Uansett så må noe gjøres. Overbygget har veldig mye krakkeleringer, og ønsker å få båten 100% utvendig.¨

 

Flytekasser har eg en plan med ja. Disse skal ligge under badeplattformen og tror ikke skal bli mye synlige. Vurderer å få dei laget i aluminium og bare bolte dei på. Tror faktisk marsjfarten vil øke noe ved forlenginga. Må nå ligge med flapsene heilt nede for få best marsjfart (20 knop). Tipper dei vil gi ca 200-250l oppdrift som også vil hjelpe godt på ved kai. Ved 4-5 personer på akterdekket blir den en smule baktung.

 

Fikk en liten skade på båten i helga da båten ble kastet opp på kaien av bølgene fra en cruicebåt, så båten må på land for reperasjon...

Link to post
Share on other sites

Har ikke hørt om sprøyting av toppcoat, men det kommer jo stadig nye ting så det ikke godt ha oversikten. Har sett båter som er fagmessig lakkert og de har vert svært bra. Tror det går greit å reparere skader på lakk også, bruker nå å bli bra på bil.

 

Den løsningen med kasser har jeg ikke sett, bare ren forlengelse av skroget. Når synes jeg min også blir tung bak når så mange oppholder seg på akterdekket og den er jo 29 fot. Men normalt bruker jeg lite flaps når de fleste sitter inne. Du må vel flytte flapsene bak på kassene da for å få noe ekstra løft bak under fart.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Kom over denne tråden akkurat no, kjempearbeid dette. Dette har du kontroll på :thumbsup: , supert med gode :seeya: ideear og måtar å løyse ting på. Gratulere med kjempefin båt. God ispirasjon. :thumbsup:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...