Jump to content

El-relatert startproblem Yanmar 4JH3-HTE. Trenger feilsøkingstips


Snekker'n

Recommended Posts

har du prøvd å starte med skrujærn? dvs kortslutte på startinnslaget.

 

Mener du startinnslaget på start-releet?

I så fall kommer jeg ikke til.

Det eneste jeg kan komme til er baksiden av tenningsbryteren.

Har vurdert å prøve å "kortslutte" mellom den røde og hvite, men er ikke helt komfortabel med dette (ennå)

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Mellom den røde og hvite på tenningslåsen mener du? Hvis du vet hvem som går til starteren (styrestrømmen) kan du bare måle om du får 12V mellom denne og jord når du vrir på nøkkelen. Jeg tipper at du får spenning da. Da har du enda et symtom på et defekt rele du ikke har funnet. Får du spenning da blir neste skritt at du får en kamerat til å vri på nøkkelen mens du måler mellom styrestrømmen på innslaget og jord.

Link to post
Share on other sites

Mellom den røde og hvite på tenningslåsen mener du? Hvis du vet hvem som går til starteren (styrestrømmen) kan du bare måle om du får 12V mellom denne og jord når du vrir på nøkkelen.

 

Det må jeg forsøke senere i dag. Akkurat nå regner det for mye til at det er noe morsomt å gå ut/ned til båten.

For meg ser det ut som om den hvite (3W) går direkte til startreleet, og den røde (3R) går til starteren.

 

naerbilde_kopling_starter.jpg

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Hvis du kobler en kabel mellom batteriets + pol og inn på den som er merket 3W så skal innslaget klikke.Motor skal også starte hvis hovedbryter er slått på og tenningsnøkkel er i kjøreposisjon.Med hovedbryter av,klikker det kun i innslaget hvis dette er i orden.Er ekstrakabelen(tjuvkoblingen) utstyrt med en bryter fungerer denne som startbryter og slås av så snart motor starter,eller kabelen tas bort fra + polen når motor starter.

Men det kan være risikabelt.Gnister skal vist nok kunne ødelegge diodene i dynamo har jeg hørt.Dessuten kobler startnøkkel bort spenningen til instrumenter og elektronikk når denne vris til start.Det skjer ikke når en slik tjuvkobling benyttes og står nøkkel i kjørepossisjon utsettes disse for et stort spenningsfall som kan være skadelig.Spenningen faller mye når startmotor går.I så fall må en vri nøkkel til start,mens en annen betjener tjuvkoblingen.Ville nok gjort dette i et nødstilfelle,men man har jo ikke fått reparert feilen.

Link to post
Share on other sites

Får også legge til at skulle du prøve på en tjuvkobling slik jeg har beskrevet i mitt siste svar må det skje med kort innkoblingstid på bare noen sekunder.Langvarig tilkobling kan medføre smelting av kabler hvis releet får strømmen det skal ha,men likevel ikke slår inn som følge av en mekanisk feil i dette.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg våger meg på en tjuvkobling. Konsekvensene kan bli for store.

Tror heller jeg får akseptere å vente på ledig mekanikertid.

Feilsøking er interessant, men jeg risikerer ikke å ødelegge noe på en nesten ny båt.

 

Forsøkte forresten en ufarlig ting.

Koblet ut hovedstrømbryteren for å eliminere denne som feilkilde.

Resultatet av ca 10 start-forsøk ble at motoren nå "konsekvent" starter på 2. forsøk.

Antar at utvalget er for lite til å trekke noen konklusjon av, men litt merkelig er det.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Ser at vi blir nødt til å ta en tur til motor-doktor med dette problemet.

Valgets kval blir da om vi tør å dra på båttur eller ikke.

Har planlagt en besøksrunde fra Kragerø til Tjøme og deretter Larkollen.

Kan godt forlenge denne runden med én dag dersom det finnes et verksted på de kanter som har ledig kapasitet.

 

Noen som har anbefalinger om et Yanmar-verksted i Vestfold (helst) som er OK å ha med å gjøre på denne tiden av sesongen?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Da har jeg time hos motordoktor i morgen tidlig.

 

Ved kald motor starter den nesten konsekvent på 1. eller 2. forsøk.

Ved gjennomvarm motor, f.eks etter en god times kjøring, må både 8 og 10 vridninger til før starteren slår inn.

 

Håper indelig at problemene ikke går over til i morgen.

Det vil være dumt å stå på verkstedet med en motor som konsekvent starter på 1. forsøk ......

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Ved kald motor starter den nesten konsekvent på 1. eller 2. forsøk.

Ved gjennomvarm motor, f.eks etter en god times kjøring, må både 8 og 10 vridninger til før starteren slår inn.

 

Eksakt samme problem som jeg sliter med (4JH2-TBE). Følger sakens utvikling med spenning....

Link to post
Share on other sites

Den bryteren jeg snakker om er en microbryter som sitter inni mekanismen, ofte er ikke den en del av det originale ledningsnettet og derfor heller ikke med i koblingsskjemaet. Det er litt merkelig om du ikke har for da kan jo du starte båten mens den står i gir. Til og med på min gammle 85 mod båt hadde jeg en slik bryter.

Hvis jeg skulle feilsøkt på dette så ville jeg startet med å måle om du har strøm ut på ledningen fra tenningslåsen til innslagsrele. hvis du ikke vet hvilken ledning det er så måler du først hvor du har strøm når bryter står i trinn 1, så måler du hvor du får strøm når du vrir bryteren til trinn 2.

Hvis du har strøm her så måler du på ledningen inn på innslagsrele. har du strøm her også hver gang du prøver å starte så ligger feilen i innslagsrelet. Hvis ikke så er jo feilen mellom tenningslås og innslagsrele. Da ville jeg undersøkt nærmere om du har denne nøytralbryteren og ett eventuelt ekstra rele.

Hvis jeg ikke husker feil så hadde jeg et slikt rele på venstre side av motoren sett fra registeret, det var en 4lha-stp. På volvoen min sitter det i en elektroboks på toppen av motoren.

Link to post
Share on other sites

Takk for konkret og lett-forståelig tips!

Tror dessverre ikke jeg starter med dette nå når kl. begynner å gå mot 23.

Skal ligge ved brygga hos "doktoren" i morgen kl. 8.

 

Det er irriterende trangt i motorrommet, og det er fysisk umulig å komme til innslagsreleet uten å gjøre en større demonteringsjobb.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Ikke på lenge har motoren vært så samarbeidsvillig som da jeg var på verkstedet i dag.

Startet på 1. forsøk hver eneste gang jeg prøvde.

Da jeg kom hjem igjen startet problemene på nytt.

Typisk!

 

Fant etterhvert ut at det satt et rele mellom tenningslåsen og starteren. I følge min lokale Yanmar-pusher var det en svaket siden det var montert på motoren og var utsatt for vibrasjoner. Nytt rele løste problemet. Det er nå stripset fast i beddingen.

 

Mekanikeren konstaterte at også denne motoren har et "ekstra" relé før startreléet. Dette reléet har jeg lett grundig etter uten å finne det.

Det var festet på undersiden av startmotoren! Komplett umulig å komme til.

Resultatet blir at motor må løftes til høsten for å få byttet dette hersens reléet.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Fint at du fant problemet, men det er utrolig at de presterer å plassere det på det viset. Man burde forvente at de som installerer motorer så trangt og lite servicevennlig forebygger slike problemer. At dette releet er en svakhet er tydligvis en kjent sak blant de som driver med service, da forventer man en viss kommunikasjon med de som selger og installerer motorene også. Når svakheten med at releet ryker pga vibrasjoner er avdekket burde det sendes ut en kampanje slik at de som har denne installasjonen får rettet det opp og at nye motorer blir montert et sikrere sted. Dette har med sikkerheten til sjøs å gjøre. Hva er politikken til Yanmar Norge i slike saker?

Link to post
Share on other sites

Hva er politikken til Yanmar Norge i slike saker?

Antar at jeg ikke kommer noen vei, men har tenkt å skrive til Yanmar vedr. dette.

Båten var ny i 2006. Var messebåt på Lillestrøm og ble satt på vannet etter dette.

Jeg kan dokumentere at problemet oppsto i fjor, og lurer på om dette er en garantisak?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Båten var ny i 2006. Var messebåt på Lillestrøm og ble satt på vannet etter dette.

Jeg kan dokumentere at problemet oppsto i fjor, og lurer på om dette er en garantisak?

 

Jeg vet ikke hvor lang garantitid Yanmar har på sine produkter, men om ikke garantien lenger gjelder, er dette uansett en reklamasjonssak i henhold til forbrukerkjøpsloven. Men der skal man visstnok reklamere innen rimelig tid, såvidt jeg har skjønt helst innen 2 måneder etter at man oppdaget feilen/mangelen. Men selv om du kan dokumentere at problemet oppstod i fjor, så ble sannsynligvis årsaken til problemet først funnet nå i dag. Derfor skal du etter min mening ikke betale noe for utbedring av problemet med din motor. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fikk kontakt med det lokale autoriserte Yanmar-verkstedet i dag.

Avtalte å levere båten siste feriedag. Da kan de bruke en uke eller to på reparasjonen.

Foreløpig uklart hvem som tar regningen. Verkstedet søker Yanmar i hvert enkelt tilfelle.

Får fremlegge en ryddig saksfremstilling og dokumentasjon, så får vi se hva som skjer.

Fikses må det uansett.

 

Når de først løfter motoren så kan de skifte impeller med en gang. Den sitter også midt under, og er totalt umulig å komme til uten å løfte motor eller å demontere en hel masse. Fatter ikke at slike servicepunkter kan designes slik at de sitter vanskelig til!

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Dette omtalte releet SKAL henge løst for og ungå vibrasjoner i det. HVIS ikke dette er gjort så pusher du videre på montøren av motoren.

Det står klart fortalt i monteringsanvisnig til motor og verkstedbok at dette må henge løst. :yesnod:

 

Ledningnene som releet er festet i er ca 10-15 cm lange før de går inn i kabelstokk. Med litt plunder og banning og kløkt så burde en klare og få det løst slik at du kommer til og få byttet det uten og ta ut motor.

 

Lykke til :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Dette omtalte releet SKAL henge løst for og ungå vibrasjoner i det....

Det står klart fortalt i monteringsanvisnig til motor og verkstedbok at dette må henge løst.

Takk for verdifull informasjon! Ligger denne monteringsanvisningen noe sted på nett, slik at jeg kan ta med som dokumentasjon?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...