Jump to content

El-relatert startproblem Yanmar 4JH3-HTE. Trenger feilsøkingstips


Snekker'n

Recommended Posts

Ble lovlig sent ikveld gitt. Holder på med skraping og rensing av båten for ny primer og nytt bunnstoff. Jeg skal se om jeg kan få gjort det imorgen tidlig. Manualen jeg har her, kommer ifra Yanmar Norge og er en utskrift. Manualen heter "Håndbok Yanmar - 3JH2 - 4JH - 4JH2" reg.nr N 6701 1009 - 9709.

 

På side 12, avsnitt 5 under "Kontroll av elektriske ledninger" i den er det å lese følgende;

- Releèt som henger på kabelstokken skal ikke festes til motoren !

 

Og utifra de opplysningene, og ved sammenligning på min motor (4JH2-DTE) så er dette startreleèt. Setningen står også flere steder i manualen, men finner ikke sidetallene akkurat nå (litt trøtt tenker jeg). :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da har båten vært på verksted.

Releet er byttet og flyttet til et mer lett-tilgjengelig sted.

De klarte det uten motorløft, men ved å demontere starter.

Ikke forstår jeg hvordan disse menneskene er skapt, men jeg tror de må ha armer så tynne som sugerør og med minst 2 albueledd...

 

img_3837.jpg

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Hei.

Jeg har Yanmar-motor 4JH2UTE, fra 1998. Kan ikke se at den er utstyrt med noe ekstra rele foran solenoiden. Men har en gang i blandt erfart de startsymptomene som beskrives.

Releet skal vel avlaste strømen gjennom tenningsbryteren, men den kan ikke være all verden, så et enkelt Biltema rele er kanskje nok ?

Nå tenker jeg å montere releet, er det noe spesielt med det og hvor stor strøm skal det tåle ?

Link to post
Share on other sites

- Releèt som henger på kabelstokken skal ikke festes til motoren !

Jeg vet ikke om dette er riktig for min motor. Som du vil se på bildet jeg la inn av releet så er dette Yanmar-grått.

Jeg tolker dette til at releet ble montert fast i motoren originalt.

 

Vet ikke noe om hvor mye strøm det skal tåle, men ledningene som går til/fra er maks 2,5 kvadrat mm.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Haba: Releet skal vel avlaste strømen gjennom tenningsbryteren, men den kan ikke være all verden, så et enkelt Biltema rele er kanskje nok ?
Nei det kan ikke være allverden,men hvilket rele fra biltema tenker du på? Der er vel rele som er konstruert for å slå seg av når det blir lav spenning og akkurat det er ikke tingen. Men i dagens biler og båter tror jeg det er vanlig med et slikt snekker,n har så bare du finner et som er beregnet for start så går vel det greit. :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Hei.

Fant ut av mitt start problem, for lite startbatteri. Kjøpte dette i april/mai i år og er på 60 amp og ca 320 peak støm,dette var alt for lite fant jeg ut etter mye feil søk og en spørre runde. Kjøpte i god tro og når selger sier at det er stort nok for min motor på 135 hk. Kjøpe et nytt i går på 100amp og 900 peak strøm i start strøm.

festus

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...