Snekker'n Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Har søkt meg gjennom manualen til 4JH på dokumentarkivet. Fant dessverre ikke noe om dette. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
DelCasa Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Merkelig. Det står i min hardkopi her. La meg se om jeg kan få scannet den for deg til ikveld. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 La meg se om jeg kan få scannet den for deg til ikveld. Det hadde vært utrolig snilt! Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
DelCasa Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Ble lovlig sent ikveld gitt. Holder på med skraping og rensing av båten for ny primer og nytt bunnstoff. Jeg skal se om jeg kan få gjort det imorgen tidlig. Manualen jeg har her, kommer ifra Yanmar Norge og er en utskrift. Manualen heter "Håndbok Yanmar - 3JH2 - 4JH - 4JH2" reg.nr N 6701 1009 - 9709. På side 12, avsnitt 5 under "Kontroll av elektriske ledninger" i den er det å lese følgende; - Releèt som henger på kabelstokken skal ikke festes til motoren ! Og utifra de opplysningene, og ved sammenligning på min motor (4JH2-DTE) så er dette startreleèt. Setningen står også flere steder i manualen, men finner ikke sidetallene akkurat nå (litt trøtt tenker jeg). Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Jeg lurer litt på å skaffe meg et slikt rele til min bosch startmotor. Det er ikke noe slikt originalt. Et rele som sparker igang innslaget må jo bare være til det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Et rele som sparker igang innslaget må jo bare være til det beste. I alle fall hvis det virker, og ikke er montert på en slik måte at motor må løftes for å komme til...... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
DelCasa Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Snekker'n, send meg en IM med mailadresse skal du få kopien av manualen min her (om du fortsatt trenger den?). Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Mange takk! IM sendt. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 21.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2009 Da har båten vært på verksted. Releet er byttet og flyttet til et mer lett-tilgjengelig sted. De klarte det uten motorløft, men ved å demontere starter. Ikke forstår jeg hvordan disse menneskene er skapt, men jeg tror de må ha armer så tynne som sugerør og med minst 2 albueledd... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
avsluttet Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 (redigert) Gratulerer. Ingenting er som å bli kvitt et startproblem. Redigert 21.August.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 21.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2009 Ingenting er som å bli kvitt et startproblem. Takk! Det føles veldig bra. I samme slengen fikk jeg byttet impeller som også sitter midt under motoren. Sukk. Godt å vite at dette også er gjort. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
hunter63 Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 Her lærte jeg en del om startmotor vansker Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 (redigert) Hei. - Releèt som henger på kabelstokken skal ikke festes til motoren !Gjelder dette også andre yanmar motorer? Har et lignende problem med min 4lh-hte. festus Redigert 25.August.2009 av festus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Hei. Jeg har Yanmar-motor 4JH2UTE, fra 1998. Kan ikke se at den er utstyrt med noe ekstra rele foran solenoiden. Men har en gang i blandt erfart de startsymptomene som beskrives. Releet skal vel avlaste strømen gjennom tenningsbryteren, men den kan ikke være all verden, så et enkelt Biltema rele er kanskje nok ? Nå tenker jeg å montere releet, er det noe spesielt med det og hvor stor strøm skal det tåle ? Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 25.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2009 - Releèt som henger på kabelstokken skal ikke festes til motoren ! Jeg vet ikke om dette er riktig for min motor. Som du vil se på bildet jeg la inn av releet så er dette Yanmar-grått. Jeg tolker dette til at releet ble montert fast i motoren originalt. Vet ikke noe om hvor mye strøm det skal tåle, men ledningene som går til/fra er maks 2,5 kvadrat mm. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
hegra Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Haba: Releet skal vel avlaste strømen gjennom tenningsbryteren, men den kan ikke være all verden, så et enkelt Biltema rele er kanskje nok ?Nei det kan ikke være allverden,men hvilket rele fra biltema tenker du på? Der er vel rele som er konstruert for å slå seg av når det blir lav spenning og akkurat det er ikke tingen. Men i dagens biler og båter tror jeg det er vanlig med et slikt snekker,n har så bare du finner et som er beregnet for start så går vel det greit. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Jeg har et vanlig relè på 100A i båten min. Det er en 4LHA 2004 mod. Relèet ble byttet i våres. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bjarne R Svart 26.August.2009 Del på Facebook Svart 26.August.2009 Hei. Fant ut av mitt start problem, for lite startbatteri. Kjøpte dette i april/mai i år og er på 60 amp og ca 320 peak støm,dette var alt for lite fant jeg ut etter mye feil søk og en spørre runde. Kjøpte i god tro og når selger sier at det er stort nok for min motor på 135 hk. Kjøpe et nytt i går på 100amp og 900 peak strøm i start strøm. festus Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Noen som vet om det er samme type relè på 6LPA? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.