Jump to content

VHF-antenne, hva skal motstand være?


fs

Recommended Posts

Hei

Jeg har problemer med min VHF og mistenker feil med antenna. Jeg har en liten (ca 0.5m) syrefast pisk, med sylinder nederst som vel er forsterker etc. Jeg måler kun 0.5 Ohm over denne antenna. Da måler jeg på Coax-kabelen i underkant av mast, ca 5-6meter lang.

 

Jeg målte direkte på en vanlig glassfiberpisk (hvit 1m), som referanse. Her målte jeg ca 1.4 Ohm.

 

Jeg synes 0.5 Ohm virker svært lite, spesielt med tanke på at kabelen også utgjør noe motstand..

 

Noen som vet??

Link to post
Share on other sites

Hei fs

 

Hvor stor motstand det skal være er vanskelig og si.

Har du mulighet for å koble av antennekabelen på antennesiden? I så fall gjør du det og ohmer igjen. Da skal du ha uendelig ohm.

 

Virker antenna på mottak? Om den gjør det ville jeg som neste skritt målt med et SWR-meter.

 

mvh

Espen

Link to post
Share on other sites

.....Jeg målte direkte på en vanlig glassfiberpisk (hvit 1m), som referanse. Her målte jeg ca 1.4 Ohm.

Jeg synes 0.5 Ohm virker svært lite, spesielt med tanke på at kabelen også utgjør noe motstand..

 

Du måler trolig med et vanlig "universalinstrument"?

Det du da måler er "ohmsk motstand" som er rimelig uinteressant i sammenheng med antenner.

Med antenner er det nemlig "impedansen" som betyr noe.

 

Begge de målingene du oppgir kan virke helt normale, men de sier egentlig ingen ting om antennens tilstand.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Knota med detta sjøl i begynnelsen på sesongen. Ohmet på antenne pluggen bak vhffen og målte som deg 0,5 ohm. Har en stålpisk på en meter. Trodde jeg hadde vært uheldig med noen kordeler når jeg koblet og at dem lå til gods, men etter frakobling av kabel og måling på nytt viste det seg og stemme. Var over i en annen båt og målte der og for sikkerhetsskyld for å sammenligne og målte det samme der...

 

Tror det skal være sånn, men ikke helt sikker altså...

Link to post
Share on other sites

En VHF antenne er en såkalt foldet dipolantenne. Når du ohmer denne antennen med et universalinstrument måler du bare såvidt over null ohm. Det eneste du kan si ved en slik måling er at den trolig er defekt hvis du måler brudd.

Det må måles med et Wattmeter, eller 'SWR-meter' som noen kaller det. Radioforhandlere av maritim VHF har som regel et slikt.

Alternativet er praktisk prøve, kall da opp en kyststasjon som ligger langt unna ( 20-50 n.m), hvis du får svar er det OK. Prøv også på 1W, da er det garantert OK.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en liten (ca 0.5m) syrefast pisk, med sylinder nederst som vel er forsterker etc.

 

Høres ut som ei Metz antenne.

Sylinderen inneholder en spole.

 

Når du måler med likestrøm på en sånn en måler du kun likestrømsdelen av impedansen. Vinkel og størrelse på signalet er satt til null.

Spoler liker ikke vekselstrømmer, som VHF signalet ditt jo er, og byr dem motstand. Derfor vil impedansen variere med bl.a. frekvens.

Et tilbakevendende problem med Metz antenna er dårlig kontakt mellom pisken og klemkoblingen på toppen av boksen.

Link to post
Share on other sites

Poseidon;

Jeg er innefortått med at det er antennens impedans som er avgjørende. Måling av motstand (ohm) vil imidlertid kunne gi et bilde av ev kortslutning i kabel.

Synes 0.5 Ohm var farlig lite, spesielt når jeg måler 1.5 direkte på en annen antenne. Noen som har et ca. mål på motstand i coaxkabel pr. meter.. ?

Mulligan:

Mulig det er Metz antenne. Den er ca. 30 år gammel. Dersom dårlig kontakt ville jeg fått høy ohm-verdi.

Redigert av fs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Likestrømsmessig kan en antenne være tilnærmet 0 eller uendelig antall ohm, alt etter hvordan den er oppbygd. Så en slik måling forteller veldig lite. Likestrømmen er helt avhengig av en metallisk leder. Det er også vekselstrømmen når vi snakker om lave frekvenser, typisk 50 Hz som vi har hjemme i stikkontakten. Så er det slik at med økende frekvems så begynner det å skje merkelige ting. Da kan det være at impedansen (Vekselstrømsmotstand) blir mindre mot luft eller andre matrialer en gjennom en mettalisk forbindelse. Det er dette prinsippet man utnytter når man lager antenner.

Det er jo litt morsomt å tenke på at når du nøkler VHF radioen din så forsvinner det det 25W rett ut i tomme lufta. Om man tenker seg at drivspenningen er 12 Volt, så går det alts 2 ampere i fra antennen og ut i lufta.

Link to post
Share on other sites

Ok

Takker for svar.

Jeg har fått med meg at ohm-verdien kan variere betydelig fra antenne til antenne avhengig av oppbygging. Mine to målte antenner har forskjellig oppbygging (med/uten spole, lang/kort), og flg. har de forskellige verdier uten at dette nødvendigvis betyr noe.

Link to post
Share on other sites

Poseidon;

Jeg er innefortått med at det er antennens impedans som er avgjørende. Måling av motstand (ohm) vil imidlertid kunne gi et bilde av ev kortslutning i kabel.

Nei, ikke nødvendigvis.

Du møter to hovedtyper av antenner til dette bruket og på den ene typen vil du måle noenlunde null ohm og på den andre typen måler du bortimot uendelig. Men du måler likestrømsmotstand med ditt universalinstrument - og det er ikke den som betyr noe her.

Hvis du derimot måler noen ohm, eller noen hundre ohm, eller noen tusen ohm mellom ytterleder og innerleder på en coax som er åpen i begge ender - da bør du se deg om etter en ny kabel og/eller plugg(er)....

Synes 0.5 Ohm var farlig lite, spesielt når jeg måler 1.5 direkte på en annen antenne. Noen som har et ca. mål på motstand i coaxkabel pr. meter.. ?

Både 0,5 og 1,5 kan være like riktig; den målingen sier som nevnt veldig lite.

Det samme skjer med coaxen; du vil måle temmelig nær null ohm om du har 1 meter, 10 meter eller 100 meter for den del. For det du måler er likestrømsmotstand - som altså er noe helt annet enn den vekselstrømsmotstanden "impedansen" som er oppgitt til f.eks 52 ohm, 60 ohm, 75 ohm....

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Litt synd at det likevel ikke er oppgitt noe sted hvilken likestrømsmotstand som er riktig for de forskjellige antennene. Det vil i såfall gi en enkel indikasjon på overslag i den ene typen, og kontaktfeil i den andre.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Jeg har og problemer med vhf'n i år. :headbang: Den lyser og skrapeer når squelch'n skrus motsols, men jeg får ikke inn noe tale! Kunn skraping. Jeg har en Shipmate RS 8000, 16m mast og en ca 1m pisk i toppen. Jeg mistenkte koplingen i bunnen av masten for å lage probleme, så jeg kappet, renset og koplet den på nytt. Det hjalp ikke! Jeg kjøpte ny antenne 1,5m hvit pisk til hekken (nødantenne) koplet den mot radioen. Men jeg får stadig ikke respons når jeg kaller Tjømmeradio på arbeidskanal, her 22 eller 20.

Har noen en ide?

Skal radiohuset koples til jord (motorblokk- minus)? :fishing:

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Har du hatt lyd i VHF-en før? Forstår det slik at du har en skjøt på kabelen. Da kan du sjekke den biten som går fra VHF-en til skjøten med et ohm-meter. Mål mellom innerleder og skjerm. Hvis det er kortslutning (0 ohm), har du feil i plugg eller kabel. Ellers må du sjekke hele kabelen + antenne med et SWR-meter. Hvis OK, må det være noe tull med VHF-en.

 

Tilføyet: Du kan jo også sjekke på en simplex-kanal mot en nabobåt.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...