Jump to content

Korrosjon på nedre del av motor, etter bare 3 1/2 uke i sjøen


Lopphavet

Recommended Posts

Når det gjelder etse-primer, så er dette noe de fleste verksted som driver med sandblåsing/understellsbehandling har. Det er viktig å ikke bruke for mye av denne , kun tynt lag for å sikre kontakt mellom metall og lakk. Dyrt tokomp. stoff som må brukes forholdsvis fort etter den er blandet. :wink:

Sikkert mulig å få kjøpe noen dråper hvis du spør fint ! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Men, lages offeranoder av forskjellige legeringer, eller er jeg et "offer" for potensialutjevning?

 

Anoder som ikke er i samme elektolytt (sjøvann) som det de skal beskytte, reagerer ikke.

 

Anoder lages i hovedsak av aluminiumlegering og sinklegering. Magnesium brukes i ferskvann. Du er nok ikke offer for potensialutjevning (les påtrykt spenning). Hadde dette vært installert, hadde du sikkert visst om det.

Link to post
Share on other sites

Anoder som ikke er i samme elektolytt (sjøvann) som det de skal beskytte, reagerer ikke.

 

Anoder lages i hovedsak av aluminiumlegering og sinklegering.

At anoder som ikke er i vannet ikke vil fungere har jeg forstått! :yesnod:

Mulig jeg begynner å irritere deg med mine spørsmål nå, men tar meg friheten til å spørre likevel; På en stamme laget av aluminium kan det lages anoder av aluminiumslegering som vil "ta på seg" den eventuelle tæringen slik at vitale deler ikke blir korrodert?

 

Og om man har en anode av sink, så vil denne grunnet ledningstall uansett tæres først om systemet er koblet sammen?

Redigert av Twilight (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sink/aluminiumsanoder er ikke bare basemetallet. Det er legeringer der det den overveiende massen er basemetallet. Metallet er tilsatt elememter som bryter ned basemetallets nsturlige oksidskikt. Tidligere var kvikksølv meget effektivt, da grodde det heller ikke på anodene. Nå brukes det sjeldene jordmetallet indium, som ikke er så giftig. Derfor funker anoder av aluminium også på aluminium. Og sink, som ligger høyere i spenningsrekka, kan brukes på aluminium

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...