Jump to content

Hva slags båt er dette? - klinkbygd tresnekke 1985


Arlekin

Recommended Posts

Hei alle! Vurderer å kjøpe båt, kommet over en som kan virke brukbar - men lite opplysninger fra eier foreløpig. Mens jeg venter: Noen som vet hva slags båttype dette er?

29_396889275_x.jpg

 

Skal være en klinkbygd tresnekke, 30 fot, 1985-modell, med BMC 50 hk diesel. Alle opplysninger om typen og båten mottas med takk :-)

 

Bakgrunn: Jeg er ute etter en båttype som er sjøsterk/sjødyktig uten nødvendigvis å ha mye fart, men som kan være en god turbåt for meg og en evt familie etter hvert. Vokst opp med båt, men bare mindre seilbåter og dagsturer. I voksen alder har jeg tatt båtførerbevis, SRC/VHF og RYA Dayskipper Coastal, seilt et par ukesturer langs svenskekysten og i Adriaterhavet. Men må jo ha en egen båt for bokstavelig talt å komme noen vei ;-)

 

Anders

RYA Dayskipper Coastal, SRC/VHF, Båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Ja, klinket tresnekke er det nok. Men jeg tillater meg å tvile på om man bygde noe slikt så sent som i 1985. Med mine nærsynte blå vil jeg mene at 1965 er nærmere sannheten....

Om alderen er 25 eller 45 år behøver egentlig ikke å bety så mye hvis den er godt vedlikeholdt. Men ut i fra tilstanden på bildet vil jeg iallefall anta at den har noe "utsatt vedlikehold" som det så vakkert heter :wink:

 

Misforstå meg rett: det kan bli en fin båt, men ta en grundig sjekk av tilstanden før du gyver løs med penger og arbeid....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, Poseidon! Ja, skal nok sjekke den ut nøye før det evt blir kjøp. Ikke veldig spesialist på motor og sånt, men treverk greier jeg å sjekke ut. Som du sier så ser jeg også at den nok har fått "utsatt vedlikehold", ja... hehe. Kommer ihu mange våruker tilbrakt med å skrape og pusse på fatterns BB11 på 70-tallet. Problemet her kan jo kanskje være å finne ut hvordan den er under vannlinja? Tips til en eventuell sjekkliste mottas med takk!

 

Den ligger litt langt unna meg, jeg bor midt i Telemark og den er i Stavanger... ca 5 - 5,5 timer hver vei. Prisforlangende er 10.000,-, men jeg har ikke fått snakket med selgeren ennå. Har ikke svart på epost, så jeg må ringe. Og de 2 bildene er bare som dette, fra hver sin side. I tillegg må jeg seile den rundt Lindesnes hvis det blir kjøp, har såpass begrensa med midler til dette at det ikke er aktuelt å sette den på bil eller båt. Så den må være sjøklar/sjødyktig før avreise. Ikke gidder jeg kjøpe noe som jeg må begynne med å hale på land heller ;-)

RYA Dayskipper Coastal, SRC/VHF, Båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

I annonsen:

Maksfart 20 knop! :eek:

og "Båten var i service nettop"....

Ser ut til at selger ikke har mye greie på båt.

 

Men det er jo ikke mye penger, så hvis treverket er OK og du er innstillt på å ta igjen det utsatte vedlikeholdet ...

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke utgi meg for å være noen ekspert.....men dette prosjektet oser ikke akkurat av tillitt.

For det første er det tydelig at nåværende eier har lite eller ingen peiling på hva han holder på med.

 

Hva mener han med at Båten var i service nettop.

Hvilke "deler" av båten var det som var til service?

Det eneste som kan ha vært til service her, må være motoren....for resten av båten har i hvert fall ikke vært til service.(fra bildene å dømme)

Hvis motoren har vært til service - kan han i så fall fremlegge dokumentasjon på dette?

 

En annen ting er at han hevder at denne båten kan komme opp i en fart på 20 knop!!!!

Enten vet han da ikke hva han snakker om, eller så vet han det og lyver med overlegg.

 

Så er det dette med båtens alder.

Han vet tydelig vis ikke hvor gammel denne båen er. Uten at det betyr så mye. Har selv en trebåt som snart er 60 år og i kjempefin form. Men så har jeg da også dokumentsjon på båtens historie fra den ble bygget til den havnet i mitt eie. Har til og med snakket med mannen som i sin tid bygget båten.

 

Videre inneholder annonsen INGEN opplysninger om hva som finnes i båten?

Kjenner ikke denne motortypen, men hvordan er det med startmotor og batteri?

Hva slags pumpe/pumper har båten?

Hvordan er innredningen - hvis det finnes noen innredning da??

 

Hvordan båten ser ut under vannlinja kan du danne deg et bilde av ved å se på bildet. Det er så vidt du kan ane en antydning til bunnstoff...og ut fra det lille jeg ser, regner jeg med at det er mange år siden denne båten var på land for å få en skikkelig overhaling.

Dermed er det ikke sagt at den er råtten, men manglende velikehold over mange år er alltid et varsel!!!!

 

Du kan få en flott båt av dette. Men det blir ikke i sommer, og neppe neste sommer at du får satt denne båten på vannet.

 

Skal du yde denne båten litt rettferdighet, må den skrapes helt ned, både over og under vannlinja. Det eneste jeg kan si til båtens fordel er at den ser ut til å være fin i sømmene. Men det er bare et første inntrykk.

 

Huff, dette ble mye syting :nonod:

 

Men til slutt....prisen.

Jeg ville ALDRI gitt mer en 5000,- for denne båten.

Det selger så mange fine flotte trebåter på nettet for 10-15000.

 

Se på denne flotte båten en gjeng fikk kjøpt i Stavanger for 7500,-

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=57161

 

Kanskje du kunne kontaktet Sleipner en ivrig trebåtentusiast her på BP. Han bor i Stavanger, eller området. Han er en ung mann, men vet det meste om trebåter. Kanskje du kunne "kontrakte" han for et konsulentoppdrag :yesnod:

 

Jeg vil ikke være negativ...bare realist

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....Hva mener han med at Båten var i service nettop......

 

Jeg kikket såvidt på annonsen og ut fra navnet på selgeren kan han være engelskspråklig. Der ligger vel også grunnen til denne snodige formuleringen.

Hvis båten var ".. in service nettopp..."; så mener han bare å si at båten ".. var i bruk nettopp .."

og det er jo noe helt annet :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det må være den enste plausible forklaring :yesnod:

 

Men for å være "litt" snill, så ser jo overbygge ganske bra ut, og luka ser ut til å være av nyere dato.

Det kan også så vidt skimtes en antydning til interiør i styrhusvadelingen.

Muligens ei lita bysse....

 

Men jeg lurer også på hvordan han kommer seg ombord i denne båten.

Den har jo to fine "haifinner" i baugen....med dolbordet ser ganske smalt ut!!!

Håper håndrekka er solid.

Eller har han inngang gjennom luka?

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for synspunkter, folkens! Jeg har sett det samme som dere og tenkt at enten vet ikke selger noe om båt, eller han lyver bevisst. Det siste er i såfall det verste synes jeg, for da prøver han å lure noen... Selger er nok engelskspråklig opprinnelig, ut fra det jeg har fått sjekket. Jeg har som sagt sendt en epost jeg ikke har fått svar på (har spurt om bl.a. de tingene Wasco nevner), og har foreløpig ikke ringt siden jeg ikke ønsker å fremstå som veldig ivrig.

 

Jeg liker utseendet på båten, og som dere sier; hvis den ikke har råte i bordgangene så tror jeg det kan bli en bra båt med tid og arbeid :-) Hvis jeg får tilfredsstillende muntlige opplysninger og evt flere bilder av båten, og helst at den ligger i sjøen (uten vesentlig lekkasje) så tar jeg nok en tur over og kikker på den - med tollekniv ;-) Tror den ligger i Goavika i Vistevigen utenfor Randaberg, forresten. Pga transporten så må den som sagt la seg seile rundt til Telemark uten at jeg må gjøre voldsomt mye arbeid først.

 

Som dere også sier; utvalget av trebåter og snekker i denne prisklassen (og ellers) er enormt, så jeg gidder ikke å bruke tid og penger på noe jeg må jobbe meg ihjel på :-)

 

Anders

RYA Dayskipper Coastal, SRC/VHF, Båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Trykk på den blå linja under bilde så kommer du rett til annonsen....obs jeg gjorde en feil der...et øyeblikk så skal du få linken http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18222053

Overbygg i mahogny er jo myyyyyyyyyyyyye finere en aluminim...

 

Dynastart betyr at du ikke behøver å sveive motoren i gang, men at den har en elektrisk starter.

Dynastart er vanlig på litt eldre båter. Det er en kombinert dynamo og starter.

 

På nyere båter er det oftes både startmotor og dynamo.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, den var veldig fin :-) Kunne kanskje tenkt meg noe litt større, vil f.eks. gjerne kunne gå fra Brevik/Langesund over til Sverige direkte - kanskje ikke noe problem med denne heller det altså...

 

Takk for info om dynastart, vet nå at jeg har lest om det, huska bare ikke at det ble kalt dynastart.

RYA Dayskipper Coastal, SRC/VHF, Båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Det kan sikkert bli en fin båt ut av "prosjektet", men.... Det jeg ville være svært nøye med å finne ut er hva slags klink som er brukt. Er det kobberklink så kan det være brukbare greier, men om den er klinket med galvanisert ville jeg være svært forsiktig. Når gamle trebåter blir utsatt for påkjenninger hender det at klinkingen i hele bordganger løsner, med de katastrofale følger dette kan få. Klinken ruster av inne i treverket. Dette skjedde nettopp her i distriktet, der en trebåt ble reddet av 1 kg margarin og en gammel T-skjorte av sjøredningstjenesten som tilfeldigvis var i nærheten. Jeg ville nå tatt båten på land for inspeksjon før kjøp.

Link to post
Share on other sites

Enig i at den nok er et prosjekt ja... Og hvis jeg først skal i gang med det, kan jeg antagelig få kjøpe en 26' plastsnekke billig av en kjenning her i området. Ikke samma type båt såklart, og absolutt prosjekt det også, men da slipper jeg iallefall å reise hele landet på tvers for å kikke på den og evt jobbe med den ;-) Tenker jeg går for den i stedet.

 

Takk for alle kommentarer, tips og råd!

Mulig jeg kommer tilbake med spørsmål om den andre båten, hvis det blir noe av. Budsjettet er dessverre mææget begrenset... :-/

RYA Dayskipper Coastal, SRC/VHF, Båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

De fleste er vel enige om at hvis du først og fremst er ute etter en båt som du kan bruke til turer på sjøen, er plast det rette å gå for.

Dette sier jeg selv om jeg er ihuga trebåtfantast :yesnod:

 

Men sannheten er at hvis du skal ha trebåt må du like å pussle og stelle med båten. For meg er 70% av gleden ved å ha båt at jeg kan pusse, lakke, male og fikse og forandre på ting.

 

Men lykke til med båtlivet, og velkommen tilbake med spørsmål og også bilder av båten du skal kjøpe. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...