Jump to content

Fritidsbåter og vikeplikt for nyttetrafikk?


2nd Trikker'n

Recommended Posts

Det var for noen år siden en lang og interessant diskusjon i Svenska Kryssarklubbens organ På Kryss om nettopp "Brödseglarregeln". Båtjurister deltok også. Konklusjonen var at "Brödseglaregeln" ikke har juridisk fundament, men praktiseres likevel - av sunn fornuft. Ikke så dumt.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår at reglene som omhandler forholdet til nyttefartøy er et særnorsk fenomen. Hvordan håndteres da forholdet mellom lystbåter og større (nytte)fartøyer i andre land? Er det vi i Norge som er "sære" eller har andre land egne tilsvarende regler?

Jeg forstår at svenskene hadde en tilsvarende regel i "brødseglarreglene", (den som seiler for sitt brød), men at denne ikke lenger eksisterer. Noen som vet hvorfor den ble fjernet i Sverige?

Link to post
Share on other sites

Konklusjonen var at "Brödseglaregeln" ikke har juridisk fundament, men praktiseres likevel - av sunn fornuft. Ikke så dumt.
Noen som vet hvorfor den ble fjernet i Sverige?

meg veterligen har den aldrig eksistert som 'regel'.......

 

uten att det er noe som praktiseres under kapitlet 'gott sjømanskap' ...undvik nærsituasjoner med de 'store båterne'

 

(men den ger opphov til en del komplikationer, fræmst på åpent hav....

 

da det til og med finns en del proffs, som tror, att alle fritidsbåter har automatisk vikeplikt :sad: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Men for å bestå prøven til båtførerprøven og dermed ha tillatelse til å føre en fritidsbåt etter de regler som vil gjelde når de nye reglene blir innført så holder det å svare riktig på 80% av spørsmålene (?) hvilket betyr at man f.eks kan svare feil på alt som har med vikeplikt å gjøre og allikevel ha et sertifikat som dokumenterer at man er kvalifisert - litt "morsomt" på en måte eller kanskje heller "lite morsomt"! Tror faktisk at denne diskusjonen og mange andre som går parallelt med denne på forumet i øyeblikket vil være langt over hodet på sikkert 90% av de man møter på sjøen enten de har, eller ikke har, båtførerprøven avlagt.

 

-det vil være synd dersom 90% ikke forstår hva denne diskusjonen dreier seg om. Du har kanhende rett, men det er skremmende. Og resultatet ser vi hver eneste dag!

 

Jeg skrev vel ikke at alle burde ha båtførerbevis, men at alle burde gjøre seg det bryet at de lærte seg sjøveisreglene, og ikke minst frisket dem opp i ny og ne. Denne tråden og lignende tråder viser en skremmende holdning som går ut på at egen tolkning skal gjelde, ikke den som er sjøveisreglenes intensjon. Det er derfor vi har så mange cowboyer på sjøen. Yrkesnavigatøer som undertegnede intet unntak, men tross alt har vi en gang lart dem grundig forhåpentligvis under ledelse av en kunnskapsrik, erfaren og klok lærer. Dessverre trenger en ikke å åpne et hefte med sjøveisreglene for å få lov til å føre båter opp til 15 meter med ubegrenset motorkraft. Loven sier at alle skal ha grundig kunnskap, men ingen hændhever den delen av loven. Ja, med unntak av nemesis! Det ser vi eksempel på nå om sommeren nesten hver eneste dag. Det er rystende tragedier, tidvis helt unødvendig. Og uskyldige blir tidvis innblandet.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår at svenskene hadde en tilsvarende regel i "brødseglarreglene", (den som seiler for sitt brød), men at denne ikke lenger eksisterer. Noen som vet hvorfor den ble fjernet i Sverige?

 

Den har aldri eksistert som en formell regel, men er blitt og blir fortsatt praktisert i tråd med godt sjømannskap.

Link to post
Share on other sites

.......... fordi det ikke alltid lar seg gjøre å identifisere hva som er nyttefartøy og ikke...

enig

 

hur ser jeg på natten om jeg møter ett litet 'nyttofartøy' eller om jeg møter ett fritidsskip..... :confused:

 

(kan ikke se noe om 'spesiallanterner' som makerer att dom seiler før sit brød :smiley: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

En av pillarene i sjøveisreglene er ar dersom du er i tvil om du har plikt til å holde av veien eller ei, så skal du gå ut i fra at du har vikeplikt. De som er uenige i hva slags status r44 har, burde legge seg det på minne.

 

Når det gjelder Fjordgrynt, kan han vise til en eneste nasjon so ikke har nasjonale regler tilsvarende våre regler R39 til og med 58D? Er etter hans vurdering ikke USA, England. Polen. Russland, osv siviliserte nasjoner?

 

Dersom en en er i tvil om en har plikt til å holde av veien, så skal en gå ut i fra at en har "vikeplikt" og handle i tråd med det. Det er en navigatørs plikt å forseile en båt på en trygg måte fra A til B. Da skal han ikke provosere fram farlige situasjoner, men vise godt sjømannsskap.

 

Når en tolker regel 44 som pålegger lystfartøy å holde av veien for ferger og annen nyttetrafikk, så kommer det også inn at nyttefartøyet bør være større enn fritidsbåten. Når to båter er av samme størrelse og merke men det ene fører betalte passasjerer og det andre venner, så er det galskap dersom nyttefartøyet pukker på si rett. Men når det gjelder ferger, lastefartøy, cruisebåter, osv, så skal en fritidsbåt holde av veien.

 

Jeg tror det er noen her på denne tråden som bør ringe lovkyndige i Sjøfartsdirektoratet og få en uomtvistelig faglig uttalelse. Ellers lever de farlig dersom de fører båt!

Link to post
Share on other sites

Helt enig. Men igjen, hva hvis man ikke er i tvil, men likevel tar feil ? Det er derfor Sjøfartsdirektoratet snaret burde iverksette etterutdanning av yrkesskippere som lever i den villfarelse at regel 44 annullerer regel 15.

 

Den som har sine egne personlige oppfattninger om hvem som skal holde av veien, og denne oppfattningen er i strid med lovens intensjoner, han lever farlig! Hvorfor tror Fjordgrynt at norske sjøfartsmyndigheter har laget regel 44 for norske farvann? For å ergre førere av fritidsbåter?

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest igjennom denne tråden så er det ganske utrolig så sikre de villfarne er.

Å forsøke å latterligjøre Fjordgrynts klare, enkle og helt korrekt veiledning er nok å drite på draget.

Det er forskjell på vikeplikten på sjøen og E18 og uttrykk som forkjørsrett brukes og i slike diskusjoner men passer nok best på veien til sauefjøset når sauene skal melkes.

 

På vei til fjøset så har den ene forkjørsrett når den andre har vikeplikt.

På sjøen er det ofte omvendt da det der må takes hensyn til fartøyenes størrelse ,nyttetrafikk etc og ofte så får de vikeplikt for hverandre.

 

I retten får den største tosken den største straffen da en der legges mest vekt på hva som er naturlig og vanlig fremferd etter sjøveisreglene.

 

DVS i ett sammenstøt mellom en liten fritidsbåt og ei stor ferge kan ferga få bot for brudd på regel 15 mens den lille fritidsbåten kan få bot på grunn av brudd regel 44 uavhengig av skyldspørsmålet.

 

Sansynlighvis får da den lille båten så godt som hele skylda og den største bota.

 

Dette er ikke så enkelt som de fleste tror.

Link to post
Share on other sites

Men når den til den grader blir misforstått (og misbrukt) av de som utgjør de "harde trafikantene", så blir det livsfarlig på sjøen.

 

Ja. Det jeg kaller brøyte med fløyte.

En liten solskinnshistorie.

 

Jeg var på en putretur i skjæra. Godt for huet når det er ting som må tenkes igjennom.

Gikk sørover i et sund hvor det er steinur på styrbordsiden, og bånnlaus gjørme på babordsiden. Størrelsen på båten tatt i betraktning trenger jeg litt vann for å flyte, så jeg la meg på ca 2.5 m. ute til styrbors.

Tuuuuuuut. Her kommer partybåten fra Tønsberg.

Jeg går ikke på grunnere vann. Det er min beslutning.

Hva gjør partybåten?

Han gir på og drar forbi med mindre enn en meters avstand.

Link to post
Share on other sites

Det er tydelig at enkelte gjør seg vanskelige her nå, for dette er egentlig såre enkelt.

Er man i tvil om man har vikeplikt, så viker man. Man gjør det tidlig og tydelig, iht godt sjømannskap.

Om en 42ft princess kommer durende og du sitter i en tilsvarende, så er det selvfølgelig ikke mulig å se om dette er nyttetrafikk eller ikke (selv om jeg mener sånne partybåter eller taxibåter nok ikke kommer inn umder betegnelsen nyttetrafikk). Det naturlige er da at fartøy som ikke helt klart kommer inn under definisjonen, forholder seg til regel 15, mens ferger, cruiseskip og fraktebåter forholder seg til regel 44.

 

Husk at det er manøvreringsmulighetene til båten som bestemmer om båten befinner seg i en trang lei, og ikke egoet på navigatøren.

Link to post
Share on other sites

Interresante meninger.

Ingen har nevt den viktigste av alle sjøveisreglene.

 

Regel 2. Ansvar

a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, dets reder, fører eller mannskap for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

 

b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

 

Dette er den regel som har reslutert i flest dommer i nasjonal og internasjonale sjørettsaker. Finner en tvil i regelverket blir dette reglen som en oftest blir dømt etter.

 

Vil nevne sjømannskap: Noe av det viktigste i hele Sjøveisreglene. Ja hva er det. Det har med erfaring og forståelse og gjøre. Dette tar tid og forstås ikke på et 2 dager båtførerkurs.

 

Vil nevne Særskilte omstendigheter: Alle mulige omstendigheter kan ikke defineres i regelverket. Det kan være tvilstilfeller/grensetilfeller der forsiktighet og sjømannskap kommer inn. Er en ikke forsiktig og tar forhåndsregler for situasjonens særegne tilfelle kan det gå deg ille.

 

Dette fagfeltet er ikke alltid svart/hvitt

Link to post
Share on other sites

Interresante meninger.

Ingen har nevt den viktigste av alle sjøveisreglene.

 

Vel, her er to parallelle strenger med samme emne.

 

Den andre strengen har 100 innlegg. I innlegg nr 91, postet 18.01 i går, på den parallelle strengen har jeg siteret R2 på samme måte som deg

 

Jeg er helt ut enig med deg, men rimelig kjennskap til sjøveisreglene og dens intensjon, enten ved et båtførerkurs enn på annen måte, er vel en viktig forutsetning dersom en skal føre en diskusjon av denne type?

 

Ellers tror jeg at et båtførerbevis er en god start for den som ønsker å være ute i båt og for sikkerhet på sjøen generelt

Redigert av senior (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til alle som tror at det er alltid vikeplikt for fritidsfartøy ovenfor nyttefartøy.

 

 

Jeg fører ett nyttefartøy på 30 fot , hvor stor må jeg være for att regel 15 ikke gjelder lengre når jeg normalt kommer på skjærende kurs med ett fritidsfartøy der jeg normalt etter regel 15 har vikeplikt. ?????????????????????

 

Vikeplikten opphører da ved ?? fot og hvem er det som skal gjøre denne vurderingen ???????

 

Det må da være på tide å innse att dere som tror att regel 15 ikke gjelder ovenfor en del andre sjøfarende og som dere her tydeligvis har tenkt å selv gjøre disse vurderingene når den skal gjelde og når den ikke gjelder ikke kan eller får lov til å gjøre det.

 

 

 

 

Regel 44 er bare ett hjelpemiddel og en plikt for fritidsflåten som ikke fratar noens vikeplikter etter regel 15

Link to post
Share on other sites

Til alle som tror at det er alltid vikeplikt for fritidsfartøy ovenfor nyttefartøy.

 

 

Jeg fører ett nyttefartøy på 30 fot , hvor stor må jeg være for att regel 15 ikke gjelder lengre når jeg normalt kommer på skjærende kurs med ett fritidsfartøy der jeg normalt etter regel 15 har vikeplikt. ?????????????????????

 

Det finnes ikke noe facitsavar!!! Du som alle andre må bruke vett , forstand og godt sjømannsskap når du anvender sjøveisreglene slik R2 foreskriver.

 

Den beste instansen du kan henvende deg til, er selvsagt Sjøfartsdirektoratet. Vi andre er meningsberettiget på grunnlag av mere eller mindre kunnskap og erfaring.

 

Men for enhver som ferdes på havet, vil det i møte med andre fartøy på kollisjonskurs være uklokt å stå på krava, enten rettigheten en påkaller seg er reell eller en vrangforestilling. Regel 2 gjør at så godt som ingen tingen er absolutt med omsyn til rettigheter.

 

slik er det bare. Det må vi alle innrette oss etter.

Redigert av senior (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo da fasitsvaret er der det er bare ikke alle som liker det.

 

Når det gjelder regel 15 og regel 44 så gjelder begge , ikke slik som på land , enten eller.

 

DVS intensjon og teksten mener att mindre båter skal vise hensyn til større fartøy og da blir jo selvfølgelig størrelse , fart ,manøverbarhet ,lystfartøy, også etter størrelser etc naturlig avgjørende mellom fartøyene om hvem som er mest pliktig til å vike/holde unna. Så enkelt og idiotsikkert er dette nå helt til at en hel del nå har forstått det slik att de ikke lengre har vikeplikt etter regel 15 og dermed tror att vikeplikten etter regel 15 nå er en vurderig som det er de selv som skal vurdere hvem som plikter å vike og dermed vil det oppstå kollisjoner.

 

Så fasitsvaret er :ikke enten eller men begge pga alternativene blir for uklare og vanskelige og dermed for farlige.

 

Jeg er enig i omtrent alt du skriver "senior" utenom det juridiske om selve vikeplikten.

 

 

Tillegg: Om det har blitt større bøteleggingsaktivitet pga brudd på sjøveisreglene så har det og blitt mere rettspraksis som ville ettervert bli mest retningsgivende for tolkningen av sjøveisreglene og vikeplikten/holde unna.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...