Jump to content

Fritidsbåter og vikeplikt for nyttetrafikk?


2nd Trikker'n

Recommended Posts

Om Clipper representerer en nyttetrafikknæring, så er den vel allikevel ikke i rute på samme måte hvor andre kollektive transporttilbud er avhengige av at hurtigbåten eller fergen anløper når den skal. Når et selvskap i dag gir inn et anbud på en rute er drivstoff utgifter med i regnestykket, og hvis en ny båt bestilles er drivstoffgaranti en viktig del av tilbudet. Jeg tror, uten å vite det sikkert, at gjevn økonomifart er høyt prioritert.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye nyttetrafikk er det egentlig for seilbåten din? regner med at du seiler ut fra Hommersåk og inn

lysefjorden, og ja... det er mye trafikk fra rødne og div andre som har det som levebrød og gå med turister.

Men poenget med å seile er vel å ha god tid, regattaene har ikke akkurat Høgsfjord som utgangspunkt.

Men du har kanskje en engangsgrill som går ut på dato?

Link to post
Share on other sites

Er det ervervsmessig, så er det nyttetrafikk.[...]

 

En rimelig ubrukelig definisjon, all den tid det hverken finnes dagsignal eller lanterner med betydningen "dette fartøy er del av

en næringsvirksomhet" :crazy:

 

[...]Jeg tror, uten å vite det sikkert, at gjevn økonomifart er høyt prioritert.

 

Likevel kommer du sørgelig kort i en sjøforklaring med "Joda, jeg kunne enkelt sakket litt på farten, men uten optimal belastning på hovedmaskin bruker jeg noe mer drivstoff så jeg bare rente ham i senk i stedenfor" om du er aldri så mye nyttetrafikk.

Link to post
Share on other sites

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Jeg tror at lystbåteiere gjør klokt i å legge seg på en forsiktig linje. Et nyttefartøy er i utgangspunktet et fartøy benyttet til inntekts erverv. Det er ikke bare på lystbåter det er mangel på kjennskap til sjøveisreglene. Også mindre fiskefartøy har null krav til sertifikater og tolker denne regelen til sitt ytterste.

Link to post
Share on other sites

Hva er det du vil frem til Hangadrott?

Ja, jeg seiler ofte inn og ut Høgsfjorden. Skal jeg liksom flytte meg når Clipperne kommer inn bakfra? Det koster dem ikke noen ting å kjøre ved siden av meg, og ikke på meg. Jeg driver selvfølgelig ikke å krysser i Bersagelsundet når de kommer. Jeg er da ikke dum, og jeg viser hensyn så godt som det er mulig. Men jeg forventer også at Clipperne viser hensyn tilbake.

 

Jeg har god til når jeg seiler. Har jeg sagt noe annet? Engangsgrill bruker jeg ikke. Jeg er faktisk et naturmennekse som ikke forurenser med denslags dritt.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

[...]Et nyttefartøy er i utgangspunktet et fartøy benyttet til inntekts erverv[...]

 

Som altså er en helt ubrukelig definisjon når du er på kollisjonskurs med en båt du i utgangspunktet ikke har vikeplikt for...

 

Eksempel:

 

Preben Winke-Lanke eier en 45 fots cabincruiser av edelt merke, er denne for nyttefartøy å regne når:

1) Preben har ansatt en kokk til å lage mat ombord?

2) Preben har ansatt en styrmann?

3) Preben har med seg sine forretningsforbindelser fra Japan på en tur på fjorden?

4) Preben har leid ut båten sin til sitt eget firma for å ta med seg sine forretningsforbindelser fra Japan på en tur på fjorden?

5) Preben er en hyggelig fyr, og akkurat denne uka har den lokale taxibåten ødelagt drevet, derfor får taxibåtmannen låne Preben sin båt?

 

Og hvordan skal eventuelt Tore Viktor i sin helt identiske 45 foter vite dette?

 

Edit: I alle de tilfellene der folk oppfører seg fornuftig blir det selvsagt aldri noen kollisjon uansett....

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg er ute og seiler (med eller uten seil) følger jeg de generelle sjøveisreglene + denne enkle og gamle regelen: "Den som seiler for sin lyst viker for den som seiler for sitt brød" Om jeg er i tvil om kryssende fartøy seiler "for sin lyst eller sitt brød" vet jeg i alle fall at jeg seiler for min lyst, og viker.

I god tid legger jeg også baugen over til til siden jeg vil vike. Stort sett gjelder det å ikke pukke på sin rett, men overholde plikten til å ungå sammenstøt (eller farlige situasjoner). Jeg tror folk med et minimum av sjømannskap innabords skjønner dette. Jussen i dette vil i de fleste tilfeller kun ha akademisk interesse, eller noe som skal brukes i forbindelse med rettsaker eller i et skadeoppgjør.

Link to post
Share on other sites

Mr. Hilde: Du har oppfattet poenget! Jeg tar av hatten for deg!

 

Når en skifter hatt fra nyttefartøy til fritidsfartøy og omvendt, så må en utvise forsiktighet. Der er ingen utvendige særtrekk som viser forandringen. Mr. Preben Winke-Lanke vil gjøre klokt i å manøvrere (tolke sjøveisreglene) som om han fremdeles førte et fritidsfartøy. Å utfordre Bastøyferga ville være galskap. Når det gjelder hans oppførsel overfor andre fritidsbåter så bør han betrakte dem som likeverdige

Link to post
Share on other sites

Fjordgrynt: Ikke for å kverulere, bare interessert: Hvor har du dette fra ?

 

1. I utgangspunktet gjelder De intern asjonale regler til forebygging av sammenstøt (IMO)R1 til og med R38) overalt der sjøgående gfartøy kan ferdes

 

2. Men den enkelte nasjon kan lage særregler som gjelder for innafor grunnlinja.

 

 

Kapittel II. Særskilte regler for norsk innenlands farvann (R39 til og med 53D)

Del A - Alminnelige regler

Regel 39. Anvendelse

a) De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen gjelder også i norsk innenlands farvann, herunder på Svalbard og Jan Mayen, når intet annet går frem av reglene i dette kapittelet.

 

b) Reglene i dette kapittel gjelder også for utenlandske fartøy.

 

c) Norsk innenlands farvann er havner, elver, kanaler, innsjøer og alle farvann som ligger innenfor den utenskjærsgrensen som er særskilt fastsatt i loslovgivningen. Norsk innenlands farvann omfatter farvann under norsk jurisdiksjon på Svalbard og Jan Mayen.

 

Endret ved forskrift 29 juni 2007 nr. 1006 (i kraft 1 juli 2007).

 

 

3. Norske havnemyndigheter har rett til å innføre særregler for sitt distrikt R40

 

Regel 40. Særregler i og utenom havnedistrikt

a) Særskilte regler for et havnedistrikt, kan fastsettes av Sjøfartsdirektoratet etter innstilling fra vedkommende myndighet.

 

b) For innenlands farvann utenom havnedistriktene hvor særlige forhold gjør seg gjeldende, kan særskilte regler fastsettes av Sjøfartsdirektoratet etter innstilling fra vedkommende myndighet

 

Dette fungerer slik:

I Ålesund fantes en regel som overstyrte R41 Trange farvann. Den bestemmelsen gikk ut på at fartøy fra indre havn hadde forkjørsrett ut Moljegapet. En kammerat av meg på veg ut med en fiskebåt kolliderte med en ferge på veg inn. Ingen av skipperne var klar over forkjørsretten, men det var advokat Engelsen. Min kammerat ble blankt frifunnet.

 

2. Norsk regel 44 overstyrer internasjonal regel 18. Norske regler pålegger fritidsbåter under segl vikeplikt for nyttefartøy i sterkt befrdede farvann. Likeså fritar norske regler supplybåter over 50 meter å føre to topplanterner. De kan føre bare en topplanterene også i internasjonale farvann!

 

3. Nederst finner vi de internasjonale sjøveisregler. De gjelder fullt ut i nasjonale farvann bare dersom de ikke er i strid med nasjonale lover.

 

Sluttbemerkning:

 

Sjøveisreglene er lagert for å forebygge sammenstøt mellom fartøy. De er ikke laget for å fordele skyld på en logisk enkel måte. Derfor dukker det opp mange rare ting i rettssalen og mange rare dommer blir avsagt. Men følger vi Sjøveisgelene så skal vi ikke havne i rettssalen. Det er det som teller.

 

Men først og fremst må alle sjøfarende kunne sjøveisreglene og kjenne sine plikter fullt ut.

Link to post
Share on other sites

Det er tråder som dette som får meg til å forstå hvorfor alt for mange advokater tjener alt for mye penger. :giggle:

 

Til Lakecaptain:

 

Det hadde vært et stort skritt framover dersom alle sjøfarende kjente innholdet og bruken av Sjøveisreglene. Først og fremst betydningen av ordet SJØMANNSSKAP!

 

Det er ikke nok at en og annen kan sjøveisreglene

Link to post
Share on other sites

Det forundrer og skremmer meg at noen sier at det Ikke finnes en regel som sier at fritidsbåter skal holde av veien for nyttetrafikk, og at de i tillegg sier at de kan sjøveisreglene. Hva med regel 44???

Regelen finnes, men den har visse forutsetninger.......

På den andre side er det ikke forbudt å bruke hodet og oppføre seg slik at nyttefartøyenne får gå mest mulig uhindret, selv om det ikke er trangt farvann, sterkt beferdet led eller havneområde.

Link to post
Share on other sites

Det er da forskjell på "holde av veien for" og "ha vikeplikt for", er det ikke? :rolleyes:

 

Jeg skjønner ikke hvorfor dette blir ett problem egentlig. Første bud må være tydelighet - vis den andre hva du driver med, tidlig og presist, så blir det ikke problemer.

 

Er det noen jeg skal plukke på, så er det fartsidioter som raser frem og tilbake uten den minste respekt for andre båter - eller fartsbegrensninger, for den saks skyld. Men diskusjoner om hvem som skal kjøre først...? Nei, den gidder jeg ikke ta, for jeg er på sjøen for å kose meg. Alle andre som har dårlig tid - og som har grunn til det, lar jeg passere uten at jeg er iveien. Jeg har ALLTID god tid på sjøen. Men ikke så god tid at jeg blokkerer for andre.

Link to post
Share on other sites

Tankbåter når de er hemmet av sitt dypgående:

 

Regel 28. Fartøy som er hemmet av sitt dypgående

Et fartøy som er hemmet av sitt dypgående, kan foruten de lanternene som er foreskrevet i regel 23 for maskindrevne fartøy vise, hvor de best kan ses, tre rundtlysende lanterner med rødt lys anbrakt loddrett over hverandre eller en sylinder.

 

Norske regler tankbåter:

 

Regel 48. Spesielle signaler for tankskip

Tankskip på 40 000 tonns dødvekt og derover under seilas til og fra Slagentangen, Risavika og Mongstad samt tankskip på 10 000 tonns dødvekt og derover under seilas innenfor Filtvet fyr til og fra oljeanlegg i indre Oslofjord, skal føre de signalene som er nevnt i regel 28.

 

NB! Båtene må føre signal!

Link to post
Share on other sites

Det er ikke nok at en og annen kan sjøveisreglene

 

Men for å bestå prøven til båtførerprøven og dermed ha tillatelse til å føre en fritidsbåt etter de regler som vil gjelde når de nye reglene blir innført så holder det å svare riktig på 80% av spørsmålene (?) hvilket betyr at man f.eks kan svare feil på alt som har med vikeplikt å gjøre og allikevel ha et sertifikat som dokumenterer at man er kvalifisert - litt "morsomt" på en måte eller kanskje heller "lite morsomt"! Tror faktisk at denne diskusjonen og mange andre som går parallelt med denne på forumet i øyeblikket vil være langt over hodet på sikkert 90% av de man møter på sjøen enten de har, eller ikke har, båtførerprøven avlagt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som du har rett mht. at nasjonale har forrang i følge teksten i regel 39. Til det er det å si at det skulle forundre meg svært om ikke et sivilisert land, og ikke minst en gammel sjøfartsnasjon som Norge ikke er bundet av internasjonale konvensjoner som hindrer at nasjonale regler står i direkte motstrid til de internasjonale. Det er det ene- det andre (denne aktuelle saken) er at regel 44 ikke berører den generelle vikeplikten for trafikk fra styrbord i det hele tatt, det er her misforståelsen ligger. Regel 44 OPHEVER IKKE PÅ NOEN MÅTE regel 15. (Beklager å måtte rope).

 

Det er to regler som setter reglene 12,14,15,16 og 17 ute av kraft, det er ansvar mellom fartøy: regel 18 og regel 44. Bare regel 13 ligger fast uansett!

 

Jeg vil si til Fjordgrynt: Din villfarelse er farlig reisegods på sjøen dersom du er navigatør!

 

Og du er ikke den eneste som har merkelige oppfatninger angående sjøveisreglene!

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som du har rett mht. at nasjonale har forrang i følge teksten i regel 39. Til det er det å si at det skulle forundre meg svært om ikke et sivilisert land, og ikke minst en gammel sjøfartsnasjon som Norge ikke er bundet av internasjonale konvensjoner som hindrer at nasjonale regler står i direkte motstrid til de internasjonale. Det er det ene- det andre (denne aktuelle saken) er at regel 44 ikke berører den generelle vikeplikten for trafikk fra styrbord i det hele tatt, det er her misforståelsen ligger. Regel 44 OPHEVER IKKE PÅ NOEN MÅTE regel 15. (Beklager å måtte rope).

 

Det er to regler som setter reglene 12,14,15,16 og 17 ute av kraft, det er ansvar mellom fartøy: regel 18 og regel 44. Bare regel 13 ligger fast uansett!

 

Jeg vil si til Fjordgrynt: Din villfarelse er farlig reisegods på sjøen dersom du er navigatør!

 

Og du er ikke den eneste som har merkelige oppfatninger angående sjøveisreglene!

 

Og ikke minst, dette er i tråd med internasjonale konvensjoner.

Redigert av senior (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man kan jo også legge til det som står i Regel 43. Små fartøy

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

 

For å vise litt bedre hva som ligger i dette, legger jeg også ut 23c og 25d:

©

(i) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner.

(ii) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner.

(iii) Topplanternene eller den rundtlysende lanternen med hvitt lys på ett maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan forskyves fra fartøyets senterlinje dersom plassering i senterlinjen ikke er praktisk mulig, forutsatt at sidelanternene kombineres i en lanterne som skal føres i fartøyets senterlinje eller anbringes så vidt mulig i samme langskips linje som topplanternen eller den rundtlysende lanterne med hvitt lys.

 

 

25d:

(d)

(i) Et seilfartøy på mindre enn 7 meters lengde skal, hvis praktisk mulig, vise de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) eller (b) i denne regel. Hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges.

(ii) Et fartøy som blir rodd kan vise de lanternene som er foreskrevet i denne regel for seilfartøy, men hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges.

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært et stort skritt framover dersom alle sjøfarende kjente innholdet og bruken av Sjøveisreglene. Først og fremst betydningen av ordet SJØMANNSSKAP!

Det er ikke nok at en og annen kan sjøveisreglene

 

For meg ser det ut som de fleste her kan sjøveisreglene. Men det ser også ut til at de fleste har sine egne fortolkninger av dem. Jeg blir i hvertfall ikke særlig mye klokere av å følge med i debatten som nå går på minst to tråder paralellt.

 

(Tresnekke vs. ferge) (Seilbåt under seil vs. seilbåt for motor vs. cabincruiser vs. dansk trådstarter i trangt svensk sund)

 

Det jeg har lært meg er at man er tom for andre argumenter skal man beskylde folk for å utvise dårlig sjømannskap!

 

Ev. kan man hevde at man har drevet på med dette i 100 år.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir i hvertfall ikke særlig mye klokere av å følge med i debatten som nå går på minst to tråder paralellt.

 

 

Det er nok meg som er skyld i at diskusjonen skjer her også. Jeg startet tråden med et forsøk på å lage en enkel poll, noe jeg ikke lykkes med. Det var ikke min mening at det skulle forgå en diskusjon her.

 

Den pollen har jeg nå klart å skape i en tråd med samme navn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...