Jump to content

Fritidsbåter og vikeplikt for nyttetrafikk?


2nd Trikker'n

Recommended Posts

Men regel 15 i den internasjonale delen har forrang :yesnod:

 

:eek:

Prinsipielt tror jeg du har rett.

Men, du kan jo forsøke å stå på den regelen etterat skipet har delt båten din.

 

Som du sikkert er innforstått med kan ikke et fartøy som er større enn en liten fritidsbåt stoppe på meteren.

Link to post
Share on other sites

Jeg viker for ferjer som er store som fjell.

Men jeg har aldri viket for en eneste hurtigbåt i rute. De svinger og stopper ti ganger lettere enn seilbåten min. Det har aldri vært et problem heller. Hurtigbåtene i Ryfylke skal ha skryt for hensynsfull kjøring. De legger seg nesten alltid bak meg, selv om det er raskere å kjøre fremfor meg. Det hender også at de slakker av på farten når de henter meg inn bakfra...... :flag:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Kanskje man burde sannsynliggjøre at nyttefartøyer drives som et økonomisk foretak og at uforutsigbare rutetider som følge av slalomkjøring og varierende fart er noe som påvirker både passasjerer og økonomi.

 

Jeg skjønner ikke at man ikke kan ha en forståelse for at det sitter hundrevis av mennesker om bord i disse båtene som forventer at avgangene er forutsigbare og punktlige.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter - Hvis det var et problem kunne de valgt å kjøre som 95% av alle motoriserte lystbåter. Som noen arrogante dri***ekker som presser seg rett forran baugen på meg eller snirter meg fra siden med 2 meters hekkbølger. Jeg har flere ganger etterlyst den store båten med BP vimpel som holdt på å renne meg og flere andre båter i senk på innsiden av Usken i fjor.

 

Hadde hurtigbåtene kjørt slikt, og vist at de ikke var interesserte i å vise hensyn, så hadde jeg holdt meg langt uanna dem.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det virker som du vil at alle skal vike for deg siden du har seilbåt, men det virker jo som du seiler

mest for moro skyld, og da trenger du kanskje ikke legge deg rett foran nyttetrafikken.

Det er lov og vise hensyn, jeg setter krepseteinene mine i lysefjorden,men jeg setter de ikke

akkurat mitt i leia for det om det er lov.

Link to post
Share on other sites

Hei Seilaren.

Jeg har tilbrakt en del tid på broen i disse båtene, og jeg synes de viser hensyn til fritidsbåtene selv når de har retten på sin side.

Jeg tror oppfatningen din er riktig, for i alle tilfellene hvor jeg har sett ting jeg ikke liker å se, så er det fritidsbåten som har vært den utfordrende parten. (Ganske sikkert ubevisst).

 

Det finnes sikkert unntak.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter - Hvis det var et problem kunne de valgt å kjøre som 95% av alle motoriserte lystbåter. Som noen arrogante dri***ekker som presser seg rett forran baugen på meg eller snirter meg fra siden med 2 meters hekkbølger.

:lol::lol::lol: 95% da hadde jeg latt båten stå i hjemmehavn tror jeg.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Nyttetrafikk er et vidt begrep som uten tvil kan legge grunnlag for en stor diskusjon i denne sammenhengen. En del nyttetrafikk er nyttig for å bringe folk og fe mellom to destinasjoner på land, med sjø imellom.

Dette kalles fergetrafikk i de tilfellene båten for eks. også frakter personbiler, busser og lastebiler.

Jeg tror jeg skjønner hvor du vil hen. :lol:

Link to post
Share on other sites

Ran gering av sjøveisreglene:

1. De Internasjonale Sjøveisregler som gjelder i alle farvann som kan beferdes av sjøgående fartøy. det er utgangspunktet

 

2. Enhver nasjon kan vedta regler for navigasjon som er overordnet de internasjonale regler i nasjonale farvan. For Norges vedkommende alle farvann som ligger innafor grunnlinjen.

 

3. Alle havnedistrikt kan innføre særregler for sine områder dersom de er godkjent av sentrale norske myndigheter (Sjøfartsdirektoratet). Det kan gjelde ting som vikeplikt, fartsgrenser, osv.

 

Så hierarkiet er slik:

 

1. Øverst troner lokale havneforeskrifter. Dersom disse foreskriftene er i strid med nasjonale og internasjonale foreskrifter, gjelder godkjente havenforeskrifter. Eks: I Ålesund var regelen slik at båter på vei inn til indre havn hadde vikeplikt for båter på vei ut fra havn.

 

 

2. Nasjonale regler. Dersom nasjonale regler er i strid med internasjonale regler, så er det nasjonale regler som gjelder. F.eks. i Tyskland. Båter som kommer nedover elver medstrøms kan velge vjlken side de vil passere båter som kommer motstrøms. Den internasjonale regelen som sier at motgående fartøyer skal vike styrbord og passere babord til babord gjelder ikke fullt ut.

 

3. Så har vi endelig de generelle internasjonale reglene som gjelder i internasjonale farvann. Men også her kan vi finne særregler, for eksempel i områder der det utvinnes olje, militære anlegg, osv.

 

Generelt:

Manglende kunnskap til sjøveisreglene blant eiere av lystbåter, er skremmende. Sørlig gjelder dette eiere av seilbåter. Dette er et fenomen loser over hele den vestlige verden klager over. Det synes som om det hos svørt, svørt mange bare har festet seg den oppfattning at et fartøy konstruert som seilbåt har forkjørsrett.

 

Eks:

Jeg bor ved en fjord som ligger under Ålesund havnedistrikt. Den er sterkt beferdet av store nyttefartøy, herunder ringnotbåter. Under en samtale klaget en kollega over at ringnotbåtenes mangel på kunnskap og vilje til å følge sjøveisreglene. Jeg spurte hva årsaken til denne konklusjonen var. Han fortalte at sønnen seilte optimistjolle i fjorden på fritiden og han klaget på at fiskebåter ikke overholdt vikeplikten når de møtte en optimistjolle på kollisjonskurs.

 

Min reaksjon var: ER DU STEIKANDE GALEN!!!! SENDER DU SØNNEN DIN PÅ SJØEN UTEN Å HA LÆRT HAN SJØVEISRTEGLENE??? sÆRLIG I EN LITEN OPTIMISTJOLLE KAN VRANGFORESTILLINGER FÅ KATASTROFALE FØLGER!

 

Det er å bemerke at alle sjøfolk, i motsetning til folk på sjøen, gjør sitt yterste til å unngå at de setter andre sjøfarened sitt liv i fare. Uvitenhet og idioti skal ikke resultere i dødsstraff. Det må som regel to idioter til for å skape en kollisjon. Når i hvert fall den ene har vett og forstand, så går det som regel bra. Men det er rystende hvor mange eiere og førere av fritidsbåter det er som mangler grunnleggende kunnskap og sans for godt sjømannsskap. Det er godt at organisasjonene for fritidsbåter har snudd når det gjelder foreskrifter for den som ferdes på sjøen og derfor samarbeider med sjøfartsmyndighetene.

 

En trenger ikke krystallkule for å forutse at de reglene som nå er innført kommer til å skjerpes på alle områder- ennå råder galskapen.

 

Eks:

Ved min brygge lå det et skall av en båt med 200 hk maskin. Toppfart 60 knop! 110 km i timen! For å føre denne båten som er livsfarlig både for føreren og andre sjøfarende kreves det bare at en har fylt 16 år.

 

Til slutt:

For alle sjøfarende som ikke vil påføre seg selv og andre ubehaglige hendelser, gjelder en hovedregel: Innordne seg gjeldende regler og i tillegg vise godt sjømannsskap. En kan like eller misslike gjeldende regler, men en må underkaste seg dem. Det er farlig og uklokt å lage seg sine egne regler som fører til unoter. Når det gjelder den galskapen som i dag er utbredt blant fritidsbåtførere, så skyldes den mangel på kunnskap og gode holdninger. Disse er det som vi med et kraftuttrykk kaller SJØTORSKER!

Link to post
Share on other sites

2. Nasjonale regler. Dersom nasjonale regler er i strid med internasjonale regler, så er det nasjonale regler som gjelder. F.eks. i Tyskland. Båter som kommer nedover elver medstrøms kan velge vjlken side de vil passere båter som kommer motstrøms. Den internasjonale regelen som sier at motgående fartøyer skal vike styrbord og passere babord til babord gjelder ikke fullt ut.

 

 

CEVNI (European Code for Inland Waterways) sier at det INNGÅENDE fartøy (som har vikeplikt) kan velge om det vil vike til babord. Selfølgelig ikke uten å ha gitt signal om det - og det møtende fartøy har kvittert signalet.

Dette gjelder bare i elver. I stående vann (sjø, kanal) viker man til styrbord

Link to post
Share on other sites

Fridtidsbåter har vel strengt tatt alltid vikeplikt for nyttefartøy, men jeg vet som regel både

rutetider og hvem som kjører de ferjene jeg treffer på min vei :smiley: går altså ikkje så langt

 

Hvor har du denne regelen fra? Det er Sjøveisreglene som gjelder på sjøen og der finnes ingen slik regel!

Link to post
Share on other sites

Fridtidsbåter har vel strengt tatt alltid vikeplikt for nyttefartøy, men jeg vet som regel både

rutetider og hvem som kjører de ferjene jeg treffer på min vei :smiley: går altså ikkje så langt

 

Hvor har du denne regelen fra? Det er Sjøveisreglene som gjelder på sjøen og der finnes ingen slik regel!

Link to post
Share on other sites

Det virker som du vil at alle skal vike for deg siden du har seilbåt, men det virker jo som du seiler

mest for moro skyld, og da trenger du kanskje ikke legge deg rett foran nyttetrafikken.

Tror du jeg legger meg forran nyttetrafikken? Min båt går stort sett 3-5 knop med seil oppe. Tror du jeg har noen mulighet til å legge meg forran når jeg ser de kommer? Stort sett tar det under et minutt fra disse båtene kommer rundt et nes, før de har passert meg. Det tar 3-4 minutter for meg å starte motoren. Derfor har jeg også liten mulighet til å komme meg vekk fra dem. Heldigvis er styrmennene på disse båtene såpass kompetente at de har forståelse for det.

 

 

Hei Seilaren.

Jeg har tilbrakt en del tid på broen i disse båtene, og jeg synes de viser hensyn til fritidsbåtene selv når de har retten på sin side.

Som jeg sa. Hurtigbåtene i Ryfylket skal ha skryt for hensynsfull kjøring :flag:

 

og ja jeg tilhører denne gruppen med motor , og hvor 95% av oss er noen arrogante dri***ekker.

:yesnod::lol:

 

Stort sett tror jeg ikke folk forstår hvordan 1m eller høyere bølger oppleves ombord i en 22 fots seilbåt med 90cm dyp kjøl. Hvis det blåser godt og jeg har mye vind i seilene er det ikke noe problem, men så lenge der er lite eller ingen vind så er det et infero. Men slik er det på sjøen... Stort sett er mange motborbåteiere ganske hyggelige når du treffer dem på land... :wink:

 

 

Kan "Clipperne" som går inn og ut av Lysefjorden med turister kalles nyttetrafikk?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

...Kan "Clipperne" som går inn og ut av Lysefjorden med turister kalles nyttetrafikk?

Er det ervervsmessig, så er det nyttetrafikk.

 

Har inntrykk av at det blir mye flisespikkeri rundt dette med nyttetrafikk og ikke.

Det beste er å bruke hodet og ta hensyn til større båter med mindre mulighet til å stoppe / forandre kurs på kort distanse.

Er det ikke DET som betegner godt / dårlig sjømannskap da?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...