2nd Trikker'n Startet 18.Juli.2009 Del på Facebook Startet 18.Juli.2009 (redigert) Spørsmålene er ikke beroende på farvann. Kunne være interessant å se hvor landet ligger. Jeg gir opp. Jan kan ikke lage en poll Redigert 18.Juli.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RanaPlast15 Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 Du trykker på Legg til/rediger meningsmåling over innleggsboksen. Så spørsmålene Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
senior Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 Les sjøveisregelregel nr 44 norske farvann Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Men regel 15 i den internasjonale delen har forrang Prinsipielt tror jeg du har rett. Men, du kan jo forsøke å stå på den regelen etterat skipet har delt båten din. Som du sikkert er innforstått med kan ikke et fartøy som er større enn en liten fritidsbåt stoppe på meteren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hangadrott Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Fridtidsbåter har vel strengt tatt alltid vikeplikt for nyttefartøy, men jeg vet som regel både rutetider og hvem som kjører de ferjene jeg treffer på min vei går altså ikkje så langt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 (redigert) Jeg viker for ferjer som er store som fjell. Men jeg har aldri viket for en eneste hurtigbåt i rute. De svinger og stopper ti ganger lettere enn seilbåten min. Det har aldri vært et problem heller. Hurtigbåtene i Ryfylke skal ha skryt for hensynsfull kjøring. De legger seg nesten alltid bak meg, selv om det er raskere å kjøre fremfor meg. Det hender også at de slakker av på farten når de henter meg inn bakfra...... Redigert 19.Juli.2009 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Kanskje man burde sannsynliggjøre at nyttefartøyer drives som et økonomisk foretak og at uforutsigbare rutetider som følge av slalomkjøring og varierende fart er noe som påvirker både passasjerer og økonomi. Jeg skjønner ikke at man ikke kan ha en forståelse for at det sitter hundrevis av mennesker om bord i disse båtene som forventer at avgangene er forutsigbare og punktlige. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Ole Petter - Hvis det var et problem kunne de valgt å kjøre som 95% av alle motoriserte lystbåter. Som noen arrogante dri***ekker som presser seg rett forran baugen på meg eller snirter meg fra siden med 2 meters hekkbølger. Jeg har flere ganger etterlyst den store båten med BP vimpel som holdt på å renne meg og flere andre båter i senk på innsiden av Usken i fjor. Hadde hurtigbåtene kjørt slikt, og vist at de ikke var interesserte i å vise hensyn, så hadde jeg holdt meg langt uanna dem. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Hangadrott Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Det virker som du vil at alle skal vike for deg siden du har seilbåt, men det virker jo som du seiler mest for moro skyld, og da trenger du kanskje ikke legge deg rett foran nyttetrafikken. Det er lov og vise hensyn, jeg setter krepseteinene mine i lysefjorden,men jeg setter de ikke akkurat mitt i leia for det om det er lov. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Hei Seilaren. Jeg har tilbrakt en del tid på broen i disse båtene, og jeg synes de viser hensyn til fritidsbåtene selv når de har retten på sin side. Jeg tror oppfatningen din er riktig, for i alle tilfellene hvor jeg har sett ting jeg ikke liker å se, så er det fritidsbåten som har vært den utfordrende parten. (Ganske sikkert ubevisst). Det finnes sikkert unntak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Og hva er definisjonen på nyttetrafikk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hangadrott Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Det kan jo sikkert diskuteres, men seiling for ro i sjelen er nok ikke en definisjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Ole Petter - Hvis det var et problem kunne de valgt å kjøre som 95% av alle motoriserte lystbåter. Som noen arrogante dri***ekker som presser seg rett forran baugen på meg eller snirter meg fra siden med 2 meters hekkbølger. 95% da hadde jeg latt båten stå i hjemmehavn tror jeg. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Nyttetrafikk er et vidt begrep som uten tvil kan legge grunnlag for en stor diskusjon i denne sammenhengen. En del nyttetrafikk er nyttig for å bringe folk og fe mellom to destinasjoner på land, med sjø imellom. Dette kalles fergetrafikk i de tilfellene båten for eks. også frakter personbiler, busser og lastebiler. Jeg tror jeg skjønner hvor du vil hen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 At du ikke ser sammenhengen med de 95 % som Seilaren viser til, kan jo skyldes at du er inkludert i denne farlige gruppen. Jeg tror dog ikke det var det Seilaren mente, og jeg oppfatted det i alle fall annerledes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 her tror jeg du tar feil. og ja jeg tilhører denne gruppen med motor , og hvor 95% av oss er noen arrogante dri***ekker. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
senior Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Ran gering av sjøveisreglene: 1. De Internasjonale Sjøveisregler som gjelder i alle farvann som kan beferdes av sjøgående fartøy. det er utgangspunktet 2. Enhver nasjon kan vedta regler for navigasjon som er overordnet de internasjonale regler i nasjonale farvan. For Norges vedkommende alle farvann som ligger innafor grunnlinjen. 3. Alle havnedistrikt kan innføre særregler for sine områder dersom de er godkjent av sentrale norske myndigheter (Sjøfartsdirektoratet). Det kan gjelde ting som vikeplikt, fartsgrenser, osv. Så hierarkiet er slik: 1. Øverst troner lokale havneforeskrifter. Dersom disse foreskriftene er i strid med nasjonale og internasjonale foreskrifter, gjelder godkjente havenforeskrifter. Eks: I Ålesund var regelen slik at båter på vei inn til indre havn hadde vikeplikt for båter på vei ut fra havn. 2. Nasjonale regler. Dersom nasjonale regler er i strid med internasjonale regler, så er det nasjonale regler som gjelder. F.eks. i Tyskland. Båter som kommer nedover elver medstrøms kan velge vjlken side de vil passere båter som kommer motstrøms. Den internasjonale regelen som sier at motgående fartøyer skal vike styrbord og passere babord til babord gjelder ikke fullt ut. 3. Så har vi endelig de generelle internasjonale reglene som gjelder i internasjonale farvann. Men også her kan vi finne særregler, for eksempel i områder der det utvinnes olje, militære anlegg, osv. Generelt: Manglende kunnskap til sjøveisreglene blant eiere av lystbåter, er skremmende. Sørlig gjelder dette eiere av seilbåter. Dette er et fenomen loser over hele den vestlige verden klager over. Det synes som om det hos svørt, svørt mange bare har festet seg den oppfattning at et fartøy konstruert som seilbåt har forkjørsrett. Eks: Jeg bor ved en fjord som ligger under Ålesund havnedistrikt. Den er sterkt beferdet av store nyttefartøy, herunder ringnotbåter. Under en samtale klaget en kollega over at ringnotbåtenes mangel på kunnskap og vilje til å følge sjøveisreglene. Jeg spurte hva årsaken til denne konklusjonen var. Han fortalte at sønnen seilte optimistjolle i fjorden på fritiden og han klaget på at fiskebåter ikke overholdt vikeplikten når de møtte en optimistjolle på kollisjonskurs. Min reaksjon var: ER DU STEIKANDE GALEN!!!! SENDER DU SØNNEN DIN PÅ SJØEN UTEN Å HA LÆRT HAN SJØVEISRTEGLENE??? sÆRLIG I EN LITEN OPTIMISTJOLLE KAN VRANGFORESTILLINGER FÅ KATASTROFALE FØLGER! Det er å bemerke at alle sjøfolk, i motsetning til folk på sjøen, gjør sitt yterste til å unngå at de setter andre sjøfarened sitt liv i fare. Uvitenhet og idioti skal ikke resultere i dødsstraff. Det må som regel to idioter til for å skape en kollisjon. Når i hvert fall den ene har vett og forstand, så går det som regel bra. Men det er rystende hvor mange eiere og førere av fritidsbåter det er som mangler grunnleggende kunnskap og sans for godt sjømannsskap. Det er godt at organisasjonene for fritidsbåter har snudd når det gjelder foreskrifter for den som ferdes på sjøen og derfor samarbeider med sjøfartsmyndighetene. En trenger ikke krystallkule for å forutse at de reglene som nå er innført kommer til å skjerpes på alle områder- ennå råder galskapen. Eks: Ved min brygge lå det et skall av en båt med 200 hk maskin. Toppfart 60 knop! 110 km i timen! For å føre denne båten som er livsfarlig både for føreren og andre sjøfarende kreves det bare at en har fylt 16 år. Til slutt: For alle sjøfarende som ikke vil påføre seg selv og andre ubehaglige hendelser, gjelder en hovedregel: Innordne seg gjeldende regler og i tillegg vise godt sjømannsskap. En kan like eller misslike gjeldende regler, men en må underkaste seg dem. Det er farlig og uklokt å lage seg sine egne regler som fører til unoter. Når det gjelder den galskapen som i dag er utbredt blant fritidsbåtførere, så skyldes den mangel på kunnskap og gode holdninger. Disse er det som vi med et kraftuttrykk kaller SJØTORSKER! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sjøleik Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 2. Nasjonale regler. Dersom nasjonale regler er i strid med internasjonale regler, så er det nasjonale regler som gjelder. F.eks. i Tyskland. Båter som kommer nedover elver medstrøms kan velge vjlken side de vil passere båter som kommer motstrøms. Den internasjonale regelen som sier at motgående fartøyer skal vike styrbord og passere babord til babord gjelder ikke fullt ut. CEVNI (European Code for Inland Waterways) sier at det INNGÅENDE fartøy (som har vikeplikt) kan velge om det vil vike til babord. Selfølgelig ikke uten å ha gitt signal om det - og det møtende fartøy har kvittert signalet. Dette gjelder bare i elver. I stående vann (sjø, kanal) viker man til styrbord Sitér dette innlegget Sjøleik 70 år - blogg <script type="text/javascript" src="http://download.skype.com/share/skypebuttons/js/skypeCheck.js"></script>http://mystatus.skype.com/smallclassic/Sjøleik Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Jeg vil tro at en del av problemene knyttet til sjøfartsreglene har sin årsak i at de ikke til daglig benyttes på E6 og E18. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Fridtidsbåter har vel strengt tatt alltid vikeplikt for nyttefartøy, men jeg vet som regel båderutetider og hvem som kjører de ferjene jeg treffer på min vei går altså ikkje så langt Hvor har du denne regelen fra? Det er Sjøveisreglene som gjelder på sjøen og der finnes ingen slik regel! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Fridtidsbåter har vel strengt tatt alltid vikeplikt for nyttefartøy, men jeg vet som regel båderutetider og hvem som kjører de ferjene jeg treffer på min vei går altså ikkje så langt Hvor har du denne regelen fra? Det er Sjøveisreglene som gjelder på sjøen og der finnes ingen slik regel! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Det virker som du vil at alle skal vike for deg siden du har seilbåt, men det virker jo som du seilermest for moro skyld, og da trenger du kanskje ikke legge deg rett foran nyttetrafikken. Tror du jeg legger meg forran nyttetrafikken? Min båt går stort sett 3-5 knop med seil oppe. Tror du jeg har noen mulighet til å legge meg forran når jeg ser de kommer? Stort sett tar det under et minutt fra disse båtene kommer rundt et nes, før de har passert meg. Det tar 3-4 minutter for meg å starte motoren. Derfor har jeg også liten mulighet til å komme meg vekk fra dem. Heldigvis er styrmennene på disse båtene såpass kompetente at de har forståelse for det. Hei Seilaren.Jeg har tilbrakt en del tid på broen i disse båtene, og jeg synes de viser hensyn til fritidsbåtene selv når de har retten på sin side. Som jeg sa. Hurtigbåtene i Ryfylket skal ha skryt for hensynsfull kjøring og ja jeg tilhører denne gruppen med motor , og hvor 95% av oss er noen arrogante dri***ekker. Stort sett tror jeg ikke folk forstår hvordan 1m eller høyere bølger oppleves ombord i en 22 fots seilbåt med 90cm dyp kjøl. Hvis det blåser godt og jeg har mye vind i seilene er det ikke noe problem, men så lenge der er lite eller ingen vind så er det et infero. Men slik er det på sjøen... Stort sett er mange motborbåteiere ganske hyggelige når du treffer dem på land... Kan "Clipperne" som går inn og ut av Lysefjorden med turister kalles nyttetrafikk? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Til Orientering. Dette var et misslykket forsøk på å lage en poll. Jeg, trådstarter, leser ikke denne tråden. Fortsett gjerne diskusjonen, men vennligst svar på pollen min (samme emnetittel) også, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 (redigert) ...Kan "Clipperne" som går inn og ut av Lysefjorden med turister kalles nyttetrafikk? Er det ervervsmessig, så er det nyttetrafikk. Har inntrykk av at det blir mye flisespikkeri rundt dette med nyttetrafikk og ikke. Det beste er å bruke hodet og ta hensyn til større båter med mindre mulighet til å stoppe / forandre kurs på kort distanse. Er det ikke DET som betegner godt / dårlig sjømannskap da? Redigert 19.Juli.2009 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.