Jump to content

Fritidsbåter og vikeplikt for nyttetrafikk?


2nd Trikker'n

Recommended Posts

Hurtigbåtene i Ryfylke skal ha skryt for hensynsfull kjøring. De legger seg nesten alltid bak meg, selv om det er raskere å kjøre fremfor meg. Det hender også at de slakker av på farten når de henter meg inn bakfra...... :flag:

 

Var ute og fisket med min far i dag, vi ligger på inniden av Tungenes fyr ved Stavanger, ved den grønne staken der. Utenfor staken er det mye teiner/redskap i sjøen(yrkesfiskere) vi ligger ca 100 meter fra staken og har da ca 1 kilometer fjord på vår andre side. Hurtigbåten fra Rødne som traffikerer Mekjeravik/Kvitsøy velger og passere oss på INNSIDEN, den går ca 15 meter fra hekken vår, den lager store brytende bølger når den gikk så tett på, var bare og holde seg fast og ta imot, grønnsjøen slo inn over badeplattform.. var skikkelig ubehagelig.

Vi lå og drev og det var helt tydelig at vi fisket. Lyse Ekspress som båten heter hadde hele fjorden disponibel på sin styrbord side, den valgte og legge seg babord mellom oss og blåsene som markerte redskapen i sjøen.

Da den kom tilbake startet vi opp og gikk innover mot staken(klok av skade), vi så hvordan Lyse ekspressen hele tiden siktet seg inn mot vår båt... utrolig agressiv kjøring i 30 knop med en så stor båt, vi la oss nå mellom staken og blåsene(20 meter til stake og 20 meter innenfor blåsene, han la seg 1-2 meter fra blåsene i 30 knop.

 

Har selv ALDRI opplevd så rå kjøring av en stor tung rutebåt. Ytterst i Byfjorden er det MASSER av plass. En åpen båt kunne ha veltet eller blitt fylt med vann så tett på.

 

Alle lystbåtene som kom innover gikk naturlig på utsiden av oss pga blåsene som var meget godt synlig.

 

Har send en høfflig mail til rederiet, og bedt om svar. Skal bli spennende og se om de gidder og bry seg. Jeg tror at styrmann mener at vi lå på feil plass og at han derfor la seg så tett i for å markere/skremme oss vekk.

 

Hva om vi hadde motorstopp?

hva om det var falt folk i sjøen?

hva om han kom borti ror og skar utav kurs i 30 knop?

 

Har aldri opplevd dette tidligere med Rødnes båter.

 

Hvem har retten på sin side ved en kollisjon der jeg som fritidsbåt ligger og fisker på nevnte sted?

Link to post
Share on other sites

Har aldri opplevd dette tidligere med Rødnes båter.

 

Det har jeg! Lå i den lille bukten sørøst på Lindøy da en Rødnekatamaran fant ut at den skulle ta en bue innom bukten istedenfor korteste vei (rett linje) forbi. Ingen andre båter i nærheten, så det var ikke snakk om at den gjorde det for å vike for andre. Mtp. hvor mye den krenget da den svingte ut igjen tviler jeg på at passasjerene synes noe særlig om manøveren.

Link to post
Share on other sites

Hvordan vet han at du fisker?

 

Som fritidsbåt har jeg ikke noe merking på båten som tilsier at jeg fisker. Men med bruk av øyne i fullt dagslys, så bør han klare og se hva vi drev med!

 

Om han ikke så det forteller det meg at han var mere opptatt med kaffi drøsen i sammen med de 3 andre som satt oppe på brua med vedkommende.

 

Synest du at om han ikke kunne se at jeg fisker at hans oppførsel var riktig? Og gå så tett med så stor fart og sjø?

Link to post
Share on other sites

Synest du at om han ikke kunne se at jeg fisker at hans oppførsel var riktig? Og gå så tett med så stor fart og sjø?

 

Jeg bare lurte siden det står en del om fiske og merking av båter som fisker i sjøveisreglene, og det har jeg lært meg her at de virkelig sakkyndige ser alt som om de befant seg på broen på et større handelsfartøy og sjøveisreglene er laget for dette/disse og synes noe utdatert, i allefall i forhold til den enorme utvikling som har funnet sted mht fritidsbåter i fjorder og langs kysten!

 

Som du beskriver situasjonen så synes det lite hensynsfullt av nyttefartøyet, men samtidig legger jeg meg langt unna der jeg kan forvente å møte disse nyttefartøyene hvis jeg skal fiske. Også fordi jeg vanligvis finner fisken på andre steder enn midt i skipsleden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Var ute og fisket med min far i dag, vi ligger på inniden av Tungenes fyr ved Stavanger, ved den grønne staken der. Utenfor staken er det mye teiner/redskap i sjøen(yrkesfiskere) vi ligger ca 100 meter fra staken og har da ca 1 kilometer fjord på vår andre side. Hurtigbåten fra Rødne som traffikerer Mekjeravik/Kvitsøy velger og passere oss på INNSIDEN, den går ca 15 meter fra hekken vår, den lager store brytende bølger når den gikk så tett på, var bare og holde seg fast og ta imot, grønnsjøen slo inn over badeplattform.. var skikkelig ubehagelig.

 

 

Dette er da slettes ikke uvanlig desverre..

 

var på hytta i ryfylke sist uke og nesten daglig kom lyse ekspress , i ekspress fart og senket ikke farten før den traff kaien nesten.. , med resultat noen enorme bølger inn på brygga /båten vår

skal også sies at farten var like stor ut fra kaien....

 

har også sendt mail til Tide tidligere angående en av deres båter "tyrving ?" da den kljørte helt utrolig tosket.. fikk selvfølgelig ikke noe svar på den mailen..

saken ble politianmeldt og selvfølgelig henlagt...

 

At hurtigbåter viser hensyn har jeg ikke sett mye til .. kanskje de svinger litt utenom på de store strekkene.. men inne blant holmer og skjær er det full pupp..

Redigert av KaRsK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er selvopplevd, og for de som tviler (ja. det er en utrolig historie, sett fra broen på en vestlandsferje)

kan jeg nevne at dette var midt på dagen, tror det var 13.05, seilbåten husker jeg ikke navnet på. men den var fra Berlin og har et helrødt skrog (burde være ganske synlig i gjestehavnen). Det er bare å ta turen ned til Kongen for å få verifisert historien - en norsk ferje holdt unna etter regel 15 for et lystartøy som etter særnorske regler har vikeplikt etter regel 44. En seier for fornuften :yesnod: Og en spesiell honnør til kapteinen på akkurat denne ferjen som har satt en standard for sjømannskap det er verdt å etterleve for andre ferjemannskap, spesielt på vestlandet. Som vestlending selv, men med flere år som innbygger i Oslo, er det ganske tungt å innrømme at nyttebåtkapteiner i Oslo har en langt større forståelse av sjøveisreglene enn våre tildels fordrukne kapteiner på ferjer på vestlandet har.

 

Dette sier vel mer enn nok om dine diskusjonsargumenter. Generalisering er en dødssynd i slike diskusjoner, men det skjønner du tydeligvis ikke.Er vestlendinger en egen rase? Er det egentlig vestlandske fergekapteiner som er problemet?

Enhver situasjon er sin egen, og kan nok ikke tolkes på grunnlag av om navigatøren sier Jeg, e eller æ...

Link to post
Share on other sites

Sjøveisreglene gjør ingen forskjell på båttyper. Den som ønsker å bli behandlet som fiskebåt må vise det med signal

 

Vet at du besitter meget kunnskap senior og er helt enig med deg at var jeg ute og fisket med redskap i sjøen SKULLE JEG HATT merking på båten, men som du og vet er det 1000 vis av fritidsbåter som er ute og fisker, du og sikkert i løpet av sommeren. Noen setter garn, line, teiner, eller simpelten noen håndsnører uti. De har ikke korrekt merking som fiskeflåten benytter de heller. Om du ligger og trekker et garn og en yrkesbåt nærmer seg ville nok du og satt pris på om han ikke la omkursen og la seg 15 meter fra deg i 30knops fart.

 

I dette tilfelle var det en hel byfjord og ta av i bredde, tipper den er over en kilometerbred. Alikevell skal hurtigbåten PRESSE seg så tett i teiner og en fritidsbåt at den minste feil navigering ville kunne føre til skade på enten redskap som stod i sjøen(yrkesfiskere sitt utstyr), min båt, hurtigbåt.

 

Jeg var der og VET at hurtigbåtføreren la en svært agressiv kurs og skulle lage støy for oss. Det var helt tydelig, derfor har jeg og kontaktet 2 personer hos rederiet og har allerede fått foreløbig tilbake melding fra disse. Hans opptreden VAR potensielt farlig, han oppsøkte og skapte hendelsen. Jeg håper at de kan avdekke om dette er normal adferd for båtførerene deres eller om det er en engangs hendelse. Har nok en mistanke om at hurtigbåtførerne synest fritidsbåter er noe herk og derfor er litt ekstra agressive. Kan og forstå at det er irriterende mye av det som skjer på fjorden, men igjen vi lå helt stille og da mener ihvertfall jeg at han kunne lagt seg 100 meter fra oss, hadde ikke kostet han noen ting ekstra.

 

Mitt spørsmål i denne tråden er: Om hurtigbåten hadde kollidert med oss, vi ligger og fisker og koser oss med avslått motor, hvem ville fått skylden? Vil jeg kunne stilles til ansvar siden jeg fisket i byfjorden (byfjorden er jo en sterkt traffikert lei, men de storebåtene går mitfjords, vi lå godt ut på siden like ved land.

Link to post
Share on other sites

Dette er selvopplevd, og for de som tviler (ja. det er en utrolig historie, sett fra broen på en vestlandsferje)

Det er nok ikke utrolig. Har mange ganger tatt hensyn til fritidsbåter som ligger og roter rundt ferjeleiet når vi skal gå ut med ferga. Og noen av dem har vært tyskere!

Men årsaken er at fritidsbåter, helst av dumskap og mangel på godt sjømannsskap, legger seg på landingstripa til ei ferge. Selv fly må unngå å lande når der står et menneske på landingsstripa.

Og det nytter ikke å skjelle ut disse fritidsbåtene heller. De forstår jo ikke hva det dreier seg om.

Men det er klart at dersom det kommer en enslig fritidsbåt kjørende forbi på stø kurs og full fart, så legger vi ikke fra land før båten er forbi. Men kommer det en rekke av båter, så skal de vise hensyn når vi gir 5 støt. Og det har de så godt som alltid gjort.

Det kan synes som om noen få førere av fritidsbåter har et mindreverdighetskompleks over for de som utøver rutegående trafikk, og det forårsaker en slags "er ikke jeg minst like bra som deg" mentalitet. Og småfanter får behov for å yppe seg.

Og har ikke vi det samme forholdet på landeveien? Slipp bussen frem! Og det gjør jeg alltid når den situasjonen byr seg.

Lignende holdning bår også fritidsbåter ha. Jeg er også en av dem på fritida. Og det irriterer meg aldri å vise hensyn overfor dem som har en jobb å gjøer og en rute å holde! Muligens fordi jeg kjenner saken fra begge sider?

Redigert av senior (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet at du besitter meget kunnskap senior og er helt enig med deg at var jeg ute og fisket med redskap i sjøen SKULLE JEG HATT merking på båten, men som du og vet er det 1000 vis av fritidsbåter som er ute og fisker, du og sikkert i løpet av sommeren. Noen setter garn, line, teiner, eller simpelten noen håndsnører uti. De har ikke korrekt merking som fiskeflåten benytter de heller. Om du ligger og trekker et garn og en yrkesbåt nærmer seg ville nok du og satt pris på om han ikke la omkursen og la seg 15 meter fra deg i 30knops fart.

 

Helt ut enig med deg! Jeg er ofte ute i leia og fisker, og ved høylys dag blir en i hvert fall ikke påkjørt, men ubehagelig kan det være når de styrer like opp i ripa for å sjå om en har fått noe. Nå vil jeg ikke påstå at alle yrkesnavigatører har lært seg folkeskikk og opptrer i tråd med godt sjømannsskap. Hensynsløse og tankeløse personer finner du over alt. Blow you, Jack! I am OK! mentalitet er ofte en personlig egenskap som en ikke blir kvitt over natta ved yrkesopplæring. Dessverre.

 

Men ligger vi utsatt til og er hindret av fiskeredskaper bør en for egen del vise et eller annet signal som viser at en ønsker hensyn. særlig om natta.

 

Det er et tankekors at de som har rett til å føre et signal som gjør dem til en priviliger gruppe, ser det som tvang og ikke et privilegium! Dersom du ligger utsatt til og fisker, vil jeg råde deg til å lage deg ett eller annet signal som viser at du er hindret av fiskevegn. Ikke for hurtigbåten sin skyld, men for di egen trygghet.

Redigert av senior (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"HOLDE UNNA FOR"

 

:flag:

 

På dette punkt er vi helt ut enig. Den som først blir våt på beine, må for egen del utvise den største forsiktighet.

 

Når det gjelder bruk av alkohol, så er fergemannsakper i motsetning til førere av fritidsbåter, pålagt absolutt avhold. Og de fleste rederier utfører stikkprøver ved hjelp av uvarslede promillekontroller. Den som blir tatt med promille, får sparken!

 

Misbruk av alkohol om bord på ferger forekommer vel oftere enn aldri, men tuftet på mjn erfaring, er det uhyre sjelden,

Link to post
Share on other sites

Fjordgrynt: Har ferjemannskap på vestlandet gjort deg noko sidan du har sånn imot dei? Blitt stogga i bilettkontroll mon tru...?

Generalisering er sjeldan bra!

Forøvrig har (u)kulturen vert mykje den same på austlandet som på vestlandet....

 

Forøvrig tar eg alltid hensyn til nyttetrafikk, men det kan jo vera sidan eg er oppvoksen med sjøen og sunn fornuft.......

"Fast window went on reason"

Link to post
Share on other sites

En veldig spesiell situasjon en gang på slutten av 80 tallet.

 

Var på vei til Oslo med et lastefartøy på ca 95m lengde. En plass mellom Drøbakk og Spro møtte jeg en armada av seilbåter på vei utover (fant ut at det var Ferderseilasen).

 

Måtte redusere til minste styrefart, for å ikke skade motgåerne. Kunne ikke verken svinge (gå på land eller kjøre ned andre) eller stoppe(drive på land). Fartøyet var utstyrt med omkastmotor, og en må da starte og stoppe for å holde minste styrefart. Tror det må ha hvert 100 seilbåter i ei klynge. Hadde vel på det meste 3 seilbåter inntil skutesiden som måtte skubbe seg vekk med båtshaken. Seilerne vinka og smilte, og jeg vinka igjen.

 

Situasjonen ble løst og alle var happy. Bruk av Regel 2 var en viktig faktor for å løse denne ”særegne omstendighet”.

Link to post
Share on other sites

En veldig spesiell situasjon en gang på slutten av 80 tallet.

 

Hadde vel på det meste 3 seilbåter inntil skutesiden som måtte skubbe seg vekk med båtshaken. Seilerne vinka og smilte, og jeg vinka igjen.

Situasjonen ble løst og alle var happy. Bruk av Regel 2 var en viktig faktor for å løse denne "særegne omstendighet".

 

Det må ha vært dønn vindstille på det tidspunktet, og selv det forbauser meg siden det er tillat, (kanskje t.o.m. påkrevet) å starte motor for å holde seg unna nyttetrafikken, i seilingsreglementet for Ferder'n.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bra å nyte alkohol på sjøen , men pga sin kompetanse og ferdigheter er fiskebåter untatt fra promillegrensene for fritids og en del andre fartøyer , men blir selfølgelig straffet der alkohol har sammenheng med skyld.

 

Det var da svært. Har 13 år som fisker, men har ikke visst at fiskebåter er unntatt fra promilleregler med mindre båten er under 4 meter,

 

Alle som skal føre en båt, må i alle fall holde seg unna alkohol seks timer før de skal på vakt. Dersom førere av fiskebåter er unntatt fra denne regelen, så er det i alle fall ikke på grunn av den kompetansen og ferdihetene de besitter. Heller er det slik at fiskebåter er en gruppe lovmakerne ikke har brydd seg med.

 

Tideligere viste statestikken at den farligste båttypen en kunne være om bord i, var en fiskebåt på veg heim fra feltet. Og et stort antall fiskebåter går rundt på grunn av manglende teoretiske kunnskaper om stabilitet. som regel medfører fisking et forferdelig slit. Og de slitne må spare på kreftene, og når en sparer er det alltid sikkerheten det går ut over.

 

For å vise myndighetenes holdning overfor fiske- og fangstfartøy: I 1952 gikk det ned 5 skuter og 78 mann omkom under en enkelt storm. Men reglene ble ikke endret en tøddel med omsyn til kravene til sikkerhet. Året etter var det business as usual.

 

Det har vært akseptert at liv går tapt når en driver fiske. først de senere årene har myndighetene begynt å ta grep for å rette opp sikkerheten innen fiskeri. Det har fått blandet mottakelse innen yrkesgruppen, særlig i sjarkeflåten som utgjør den farligste arbeidsplassen,

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig problemet ? Er det så vanskelig å holde av veien for nyttetrafikken ? Som regel også tryggere.

Nei, vanligvis er det ikke det, ser man en ferge og et fergeleie, vet man jo hvor fergen skal og kan forholde seg deretter, og skip som følger trafikkseparasjonssystemet i Oslofjorden er ikke så vanskelige å forholde seg til, man sørger bare for å oppholde seg kortest mulig tid i leia og ellers holde seg på "feil" side av de store stakene.

 

På den annen side: I Bærumskjærgården (og sikkert i andre skjærgårder også), kan endel fjordfyllbåter (også kalt "fjordcruisebåter") komme litt brått på av og til, og disse båtene har god manøvreringsevne , ellers bør de strengt tatt ikke bevege seg innimellom øyene der, så farvennet er ikke trangere for dem enn for meg. Har jeg 1-2 knop og de 15, er det rett og slett ingen ting jeg kan gjøre for å "holde unna", selv om jeg gjerne ville, når de først har beveget seg utenfor leia og inn i fritidsbåtenes domene.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...