Jump to content

Flytte ut i seilbåt, en prosess

mingebretsen

Recommended Posts

Ship o hoi alle båtfolk :sailing:

Om 1 år skal jeg ut i praksis som fotograf. Ettersom det er utrolig få praksisplasser her i Kristiansand, må jeg nok til Oslo. Å bo i en knøttliten, svindyr leilighet i Oslo frister lite. Et alternativ jeg liker bedre er å Bo i båt :)

Hvis alt går etter planen, at jeg får meg praksisplass i Oslo, eller annen by langs kysten er jeg altså i markedet for et flyende hjem.

Så stor båt som bare mulig, til en billig penge. Kan gjerne være et lite oppussings prosjekt, men må være overkommelig for en uten snekker som yrke.

Selvom det gjerne ikke er før april/mai neste år jeg evt. skal kjøpe, har jeg selfølgelig startet letingen på finn. Har funnet en båt som virker bra, men skulle gjerne slått prisen ned litt.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17639000

Hvor mye koster båtplass litt utenfor Oslo?

Tenkte jeg kunne oppdatere denne tråden utover i prosessen og dele et evt kjøp.

Takker for all hjelp:)

Hei..

Har selv pusslet med tanken om å bli båtboer, og har bland annet sett på den samme båten som du har sett på.

Ulempen med denne båten er at det er en del arbeid som må gjøres.

Men jeg lurer av og til på hvorfor de fleste som tenker bobåt tenker seilbåt?

Det finnes jo andre båter som er mye bedre utrustet...som fek denne skøyta.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18181704

Her har du god plass. Stort kjøkken, spiseplass, dagligstue, flere soverom, bad, kjøleskap, fryseboks, vaskemaskin og tørketrommel.

Spørsmålet er jo om du bare er på jakt etter en båt å bo i, eller om du også har planer om å dra på tur med den.

Ellers har jo båtboerne sin egen forening og hjemmeside.

http://www.batboer.no/

Det er et ganske aktivt båtboermiljø i Oslo. Prøv å kom i kontakt med dem. De vet alt du trenger å vite

Redigert av Wasco (see edit history)
  • 1 måned senere...

Hei igjen:)

Nå har jeg fått tenke litt mer. Jeg har kommet meg ned på jorda igjen, og insett at jeg ikke har råd til en 40 foter til flere hundre tusen. Jeg er student med lite penger, og må kjøpe båt deretter. Jeg snakker nå med en mann som selger en 32 fots Oksø. Den ser veldig fin ut inni. Prisen er veldig fin, rett under 100.000.

Har noen erfaringer med Oksø? Hvordan er den i sjø?

Såg litt på en Oksø 32 når vi kjøpte båt. Synes den virket trangt og liten. Neppe en ideal bobåt, synes jeg. Som seilbåt er den sikker grei men heller ikke lett omsettelig tror jeg. Det har ligget noen på finn.no (litt av og på) sikkert et år uten at de ble solgt (en i Haugesund og en i Bergen). Har du sett på Maxibåtene. Ønsker du billig bobåt ville jeg heller vurdert en Maxi 84 eller hvis du få overtalt banken: Maxi 95.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg kan i hvert fall svare for 84en :smiley: Dette er en båt som det utmerket godt går an å bo i for en enslig student. Romslig under dekk i forhold til størrelsen, og gode seilegenskaper. Den er riktig nok ikke noen racer, men trives godt i litt vind og er tung og god i litt sjø. Meget solid bygget og brukbart isolert. Selv om vi faktisk sover fem stykker i vår båt, så har vi ingen problemer med kondens nede i båten.

Jeg ser at en av båtene som er til salgs på FInn har en pottebrenner. Denne tar opp verdifull plass i hengegarderoben, jeg ville nok heller hatt et Eberspächer eller Webasto 4kW varmeapparat. Landstrømsanlegg er nesten et must, og gassbluss er nok kjekkere å ha med å gjøre når du skal bo om bord enn en primus - selv om det er lite som slår en skikkelig primus når det skal kokes opp vann. Ulempen med primus er forvarming, lukt og evt soting.

Ser også at ingen av de 84ene som er til salgs har ny motor. Dette er enkelt å se: Hvis båten er oppgitt med en 13hk motor så er det den originale VP MD7A som står i båten. Denne er saltvannskjølt og nærmer seg suvegerlig slutten av sin levetid, og deler kan være vanskelig å få tak i. Jeg vil si det slik at hvis du kjøper en båt med en så gammel, saltvannskjølt motor, så bør du like godt først som sist legge inn en ny motor i budsjettet ditt, spesielt hvis du har tenkt deg på langtur. Du må regne med å bytte seildrev i samme slengen, så da kommer det fort på 80 000 bare i anskaffelseskostnad.

Nyere seil er et stort pluss som selger sjelden får betalt for. Nytt storseil + genoa til en 28-foter ligger runt 25 000 fra et av de store loftene, avhengig av utførelse og dukvalg, . Men her finnes det rimeligere alternativer.

Osmose er sjelden noe problem i skroget på Maxi-båtene, men roret kan være utsatt for dette. Har det selv på min båt, men ser ikke på dette som noe mer enn et kosmetisk problem.

Et generelt problem i båter - ikke bare Maxi - er kondens mellom madrassen og benken når du sover. Skal du bo i båten så ville jeg absolutt hatt en spilebunn under den madrassen du vanligvis sover på.

Bundin er bátleysur maður

Tusen takk for svar. Dusj har jeg sett det som vanskelig å få i så liten/billig båt. Må prøve å finne båthavn som har slikt, eller medlemskap i sentral svømmehall etc.

Takk for grundige svar når den gjelder maxi 84. Gamle motorer er ustabile som du sier. Den ene på Finn har en motor som ble overhalt for få år tilbake. Dette vil vel hjelpe litt.

Jeg er litt forelsket i rattstyring på seilbåt, mest fordi det ser stilig ut, ettersom jeg ikke har prøvd det. Er dette en dyr operasjon på en slik båt? Jeg ser at denne neptim båten på Finn har dette, og er jo nokså lik størrelse.

Oksø 32 finnes i flere varianter da det er en del selvbygg ute og går. Noen eks er fine og definitivt mere rommelige enn maxi 84. Kjenner ikke til den rimelige som er i bergen, men vet den har vært bobåt i en periode.

Selv bor jeg og samboer i en 43-foter i en litt annen prisklasse. For oss var det viktig at det er en skikkelig seilbåt som kan brukes til tur og regatta. En husbåt/skøyte frister ikke. Da kan man likegodt bo på land, syntes vi.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Etter min mening er ratt i en båt rundt 30 fot bare tull. Spesiellt når det er litt eldre båt med relativt smal cockpit som utgangspunkt. Leamik og ta opp masse plass. Hvis du vil bo i båt og bruker kalesje over cockpit er du glad for at du ikke har et ruvende ratt å krype rundt.

Dersom du har mulegheit til å skaffe sikkerheit i noko landfast når du tek opp lån (eller at foreldra dine står som garantistar) kan du kanskje godsnakke med banken og betale svært små avdrag eller i beste fall berre rentene. Dersom du har planar om å berre bu i båten nokre år for så å selje han att, kan dette vere lurt då du slepp unna med berre nokre hundrelappar i rente per månad. Renta er no så låg at lån omtrent er gratis. Har du ein båt som er lett å omsetje ville eg gått for ei slik løysing.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
ser på en Maxi 84 som ligger i syd danmark

Du er klar over at du må betale 25 % moms når du tar båten til Norge. (Grådig urettferdig, siden det har blitt betalt moms for den en gang i tiden i Danmark... men sånn er det når man ikke er med i EU.)

Mingebretsen,hei.

Dumpet tilfeldigvis innom denne tråden nå. Det er jeg som har en Shipman28 tilsalgs. Hørte ikke mer fra deg,og regner med at båten er uten interesse.

Dette forstår jeg når jeg ser du er ute etter en bobåt. Denne blir nok for trang og dårlig isolert for vinterbruki Oslofjorden. Ellers er den fin som turbåt,men mangler jo dusj da.

Forstår at du har reflektert på en Oksø. Det ligger en i Bergen,i Sandviken. Bedre rom i den forstår jeg.

Motoren er kanskje i minste laget.

Lykke til med båtjakten.

arntans

Steinsvik: Ja, min mor har sagt at hun kan stå som sikkerhet på lånet. Så får håpe det hjelper:)

Fanafjort: Båten er eid av en Nordmann som bor her i Norge. Men han har den i danmark for tiden. Trenger vel ikke betale da?

arntans: heheh, hei:) Har ikke utelukket noe enda, men prøver å få stort som mulig, til billig penge, så titter litt rundt:)

Jeg lurte på en ting. Hva vil være lurest; Jeg trenger egentlig ikke båten før neste august. Bør jeg vente så lenge som mulig, for så å ta opp lån og kjøpe. Eller ta opp lån, og kjøpe i høst/vinter? Båter er vel billigere på høst/vinter sessongen?

Redigert av mingebretsen (see edit history)
Båten er eid av en Nordmann som bor her i Norge. Men han har den i danmark for tiden. Trenger vel ikke betale da?

Hvis båten har blitt skikkelig momset inn i Norge og hører hjemme i Norge, trenger du ikke det. Men det må han kunne dokumentere. Det spiller for så vidt ingen rolle om eieren er norsk eller dansk. Når du overtar en båt i utlandet MÅ du har dokumentasjon at moms i Norge er betalt, ellers kan du få trøbbel med tollvesen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...