Fanafjord Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Du har en IM. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
S/Y Emma Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 (redigert) Det er ingen grunn til å stresse med båtkjøpet. Det er bedre å vente på draumebåten enn å kjøpe den første og beste, for så å oppdage ein mykje finare like etter du har kjøpt båten Hugs og at ein båt med mykje ekstrautstyr fort løner seg framfor ein billegare utan. Berre nye segl, kartplottar, dieselbrennar og anna snacks kostar deg fort mykje meir enn 50.000 kroner. Lukke til med båtjakta! Redigert 29.September.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
mingebretsen Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 En liten gummibåt ser jeg for meg at altid er greit å ha. Spessielt på lange seilaser. Har drømmer om lange seilaser for å oppleve vår fine jord når min studietid er over, men før den tid skal jeg jo uansett seile Kr.sand - Oslo, bare for å flytte. Har folk erfaring med feks. Biltema sin gummibåt til 4999, eller Maritim sin billige båt til 3490,-? Eller er det tryggeste å gå for Zodiac? Brukt/ny? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 3.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Jeg har en liten Suzumar som jeg er veldig fornøyd med. Men vent med å kjøpe den etter du har kjøpt båt. Med litt flaks får du den med på kjøpet. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
benq Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Jeg kjøpte Biltema sin gummibåt i vår, til mitt bruk har den fungert helt bra, ro på land og ut igjen med en eller to passasjerer i. Litt tung å løfte ombord, har hatt den liggende opp ned faststroppet foran masten. Fant ut at den var minst i veien der. Det største problemet var når jeg tok den på land og tømte den for luft og skulle ha den i medfølgende bag, det var ikke enkelt. Til den prisen OK. Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 13.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 Ja, da var jeg et steg videre i prosessen. En Comfort 30 fra 78 er kjøpt. Er veldig godt fornøyd, båten har stor og romslig cockpit, og bred nedgang til under dekk. Under dekk er det også pent og romslig. Montert i båten er blant annet vamrtvannstank og en Wallas varmer. Jeg likte denne båten veldig godt, og fikk prutet den godt ned, så da slo jeg til Veldig fornøyd, og nå har jeg god tid til å bruke den, gjøre erfaringer om hva som jeg vil endre/oppgradere før jeg skal flytte inn. Denne Wallas varmeren går på rødsprit, de fleste nevner diesel varmer i bobåt sammenheng, noen grunn til at ikke flere bruker slik med rødsprit? Kjøleskap.. En ting som tar stor plass, men føler jeg må ha det. Har sett at det kan være plass til et kjøleskap enten under kartbordet, eller ved å fjerne kartbordet helt. Noen som har erfaring ved innstalasjon av kjøleskap når det er trangt om plassen? Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 Gratulerer med båt! Hvilken modell er Wallas varmeren din? Kan ikke huse å a vært borti noe annet enn kokebluss o.l. som går på rødsprit.. Jeg har ettermontert et Isotherm kjøleaggregat fra seatronic.no, det besto av en kompressorenhet og en kjøleplate. Vær obs på at kompressoren bør ha god lufting for optimal drift, og kjøleboksen bør være godt isolert. Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 13.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 Det er en Wallas 1800. Jeg skrev litt feil, den går på parafin, ikke rødsprit. http://www.wallas.fi/default.asp?id=o8h9pt70xvz Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 En såpass liten båt varmer du lett med en vifteovn. Strøm er billigere enn parafin/diesel. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
jupan Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 Gratulerer med båt. Vet om noen som hadde/har en Forgus 31 som de dro på jordomseiling med. De snekret litt om på innredningen for å bl.a. annet få toalettrom i bakre del av lugaren, og omorganiserte en del mtp. effektiv plassutnyttelse. JRO Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 Gratulerer og lykke til videre med prosessen å flytte inn i båten Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Wasco Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Gratulerer og lykke til med den videre prosessen.. Jo, da jeg skal innrømme at jeg er litt misunnelig - men ikke så veldig mye... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
S/Y Emma Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Gratulerer med båt! Hald oss oppdatert på korleis det går om bord Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
S/Y Emma Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Her er forresten ein ganske nyttig nettside om det å bu om bord. Trur det er ein på forumet her som har laga sida: http://turliv.no/boombord.htm Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
mingebretsen Svart 14.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Tusen takk for gratulasjoner. Og veldig bra link fra deg Steinsvik! Skal selfølgelig oppdaterer på hvordan det går når jeg flytter ombord! Hvor mange her på BP bor i båt egentlig, og hvor? Jeg skal bo i indre oslofjord, men er nå i Kristiansand. Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 15.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 I båten er det et "kjølehull", eller hva det kalles (se bildet). Et hull i kjøkkenbenken hvor det skal være isolert og drenert. Det er ikke store rommet, men så er det jo ikke mye mat som krever kald oppbevaring. Noen som har erfaring med hva slas temperatur som blir holdt i et slikt rom, når du holder en 22 grader i resten av båten? Hvis ikke det rommet kan brukes, må jeg nesten ha et lite kjøleskap. Da er spørsmålet, hvor kan det plaseres? Jeg ser to plasser det kan gå, enten under kartbordet, eller i akterpiggen. Kommer nemlig til å sove i forpiggen, så tenkte jeg kunne finne en praktisk bruk av akterpiggen. Og utifra øyemål ser det ut som det kan være plass til et kjøleskap der, hvis jeg fjerner madrassen. Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 Det er opprinnelig meningen at du skal fylle kjøleboksen med is og at etterhvert som isen smelter drenes dette i kjølen der du kan pumpe ut vannet med lensepumpa. Anbefaler at du installerer et elektrisk kjøleaggregat i boksen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
S/Y Emma Svart 15.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 (redigert) Har du mulegheit for å lage eit luftehól øverst i kjøleboksen din kan du montere ein slik kjølar: http://www.supercool.se/catalogue/catalogu...id=23&sid=8 Redigert 15.Oktober.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
mingebretsen Svart 25.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 OK, takk for informasjon. Satser på å få innstalert dette innebygd slik dere sa da. Er det enkle knep man kan gjøre for isolasjon? Jeg tenker blant annet på døren ut. Dette er jo bare to tynne tre plater som er satt løst i et spor, ikke veldig luft tett. Båtplasser i Oslo. I andre tråder for båtboere er det nevnt Herbern og Hvilehavn. Tenker å søke for vintersessongen i Herbern. Er det andre båthavner i Oslo som er greie, og gjerne billige, ettersom jeg evt vil bruke mye på herbern. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 .... ikke veldig luft tett. Ikke glem at ventilasjon er smart. En lufttett båt blir full av kondens og båtlukt med en gang. Sørg for god ventilasjon selv om det innebærer at du må fyre litt ekstra. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
quantumduck Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Båtplasser i Oslo. I andre tråder for båtboere er det nevnt Herbern og Hvilehavn. ... Har du plass til sommeren? Vinterplass er én ting, men sommerplass i Oslo-området kan være vanskelig å finne. Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 6.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 (redigert) Rom virker jo gjerne større og mer hyggeligere om de er lyse. I båten min er det mørk innredning, mørkeblått trekk på sofaene og mørk tre rundtomkring. Vil det hjelpe mye å trekke om sofaene og få lysere vegger? Og hva er best måte å lyse opp veggene? Altså bare måle med hvit maling, eller går det med en lys lakk? (ikke veldig mye handy mann av meg skjønner dere). Takk igjen for all hjelp nicknack: Har ikke plass foreløpig noen steder. Er på venteliste på hvilehavn og herbern. Redigert 6.November.2009 av mingebretsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 (redigert) Lyse vegger og lyse tekstiler får et rom til å virke større og mer åpent. Men litt mørkere/varme farger gir mer intimitet og ro. Så spørs det hva som betyr mest for deg. Når jeg ser på bilde fra innsiden av båten din, får jeg vodt når jeg hører at du kunne tenke deg å male over det flotte treverket du har i båten din..... Det var en som hadde/har en tråd her på forumet. Han kjøpte en eldre Cabincruiser. Der hadde forige eier malt over både mahogny og teak med hvit maling. Han som overtok båten brukte mange timer på å få fjernet all hvit malingen. Men du verden så flott det ble.... Det er jo en slik varme og glød i dette treverket, og det ville være synd å male over dette. Men det er nå min mening. Synes også de blå tekstilene står fint til veggene. Du kunne jo lyse opp litt med noen lyse puter. Problemet med å gjøre det for lyst, er at det fort kan bli kaldt og sterilt. Hvis du alikevell velger å male det lyst, så bruk i hvert fall ikke helt hvit maling. Da kan du fort få en følelse av å være på et sykehus. Og la det gjærne være noen detaljer hvor du bevarer den opprinnelige trefargen. Men som sagt...det ville skjære meg langt inni sjela hvis du malte over dette flotte interiøret... En annen ting er at en overmaling utvilsomt vil sette ned verdien på båten ved et eventuelt salg... Redigert 7.November.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
mingebretsen Svart 7.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 hehe, jada, frister lite å male. Hvis det hadde økt "levegleden" i båten betraktelig hadde jeg nok gjort det, men som du sier er det jo fint og koselig med litt mørkt også. Og som du også påpeker, treet innvendig er jo veldig fint, og ville vært synd å male over det. *Legger den tanken bort* Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 hehe, jada, frister lite å male. Hvis det hadde økt "levegleden" i båten betraktelig hadde jeg nok gjort det, men som du sier er det jo fint og koselig med litt mørkt også. Og som du også påpeker, treet innvendig er jo veldig fint, og ville vært synd å male over det. *Legger den tanken bort* Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.