Jump to content

Hvorfor ikke bruke motor med vanlig radiator i båt?


Rosenkilde

Recommended Posts

Jeg bare leker med tanken om å montere inn en GM6.5 liter i båten. Disse begynner det å bli et par meget rimelige av.

Og hvis man slipper unna varmeveksler, manifoiler, impeller og alt annet som hører saltvann/ferskvann til så har man er billig motor på 200 HK med et enormt dreiemoment.

Jeg sammenligner litt med en traktor på 200 HK som går i fullt arbeid på et jorde i 3 km/t i 40 varmegrader og stillestående luft. Den klarer seg jo..

Hvorfor skulle dette bråke så veldig mye mer? Eksosen kan jo ledes ned i sjøen...

Link to post

Det stemmer at motorer på land får luft fra alle kanter, men den luringen som kom på å sette en dieselmotor i båt kan ikke ha tenkt over alt han heller.

Det trengs 72000 liter med luft for å forbrenne 1 liter med diesel, så hvor får motoren dette fra i et lukket motorrom med maks et par vifter og noen små hull...?

Jeg ville hatt radiatoren på vanlig plass, med el.vifte og tunnel(er) fra siden(e). :yesnod:

Link to post

Klart det kan gå med vanlig radiator. er bare snakk om nok luft til radiatoren. og motoren trenger mye luft for å gå, så kaffor ikkje lede denne luften gjennom radiatoren.

 

Lage til et "scoop" forran radiatoren som du leder luft inngjennom så bør nok det gå fint. og tilsvarende utlufting ut av motorkassen slik du blir kvitt den varme lufta. kansje sette i ein overdimensjonert radiator, evnt 2 store.

 

Ikkje någe me ikkje kan fikse med ein kasse "talent juice" og et sveise aperat ihvertfall;-)

Link to post
Men la oss prøve å være seriøse da jeg bestemt mener at radiator bør bli bra

 

Helt enig. Men du må prøve å forstå at dette har vært både prøvd og praktisert før, og at det er mange grunner til at dette ikke er vanlig praksis idag hverken i yrkes- eller lystfartøyer. Det er imidlertid ingen teknisk utfordring å få til et system med luftkjøling som fungerer. Kjør på! Jeg har en liten mistanke om hva du ender opp med etter en stund......

Link to post

Alt kan ordnes, men det er vel talentjuice'en som er grunnen til at jeg har begynt å tenke på dette.

Radiatorer er det enkleste å få fatt i. Kan jo sette inn et par stykker for sikkerhets skyld. Pluss 1 til oljekjøling.

Uansett så er det bare å gi denne motoren så mye luft som mulig gjennom f.eks et scoop. Men det spørsmålet er hvor mye den trenger...

Link to post

eg vil og tro at det e talentjusen som har fått deg på disse tankane...

 

Ka me å skru ut motoren i pickupen te din gamle far. den har eg troen på:)

 

så sette me igang me radiatorer og scoop.

 

tror kansje 2 radiatorer e løsningen. en skråstilt på kver side bak. med masse luft inntak og vifter. og et felles utblås i midten bak mellom radiatorene.

 

radiatorene kan jo ha sine "origenale" 12v vifter på seg som flytter mye luft, og så flere vifter som suplerer disse viftene i selve scoopene:)

Link to post
Forstår ikkje kor alt dette bråket skal komme fra.

Motoren vil jo ikkje bråke mer av den grunn

 

Hvorfor skal plutselig bilmotoren bråke mer når den blir plassert i en isolert kasse i en båt :confused:

Det finnes jo lyddempere for båt og sjøen ligger jo klar for å ta imot noe eksos...

Link to post
tror kansje 2 radiatorer e løsningen. en skråstilt på kver side bak. med masse luft inntak og vifter. og et felles utblås i midten bak mellom radiatorene.

radiatorene kan jo ha sine "origenale" 12v vifter på seg som flytter mye luft, og så flere vifter som suplerer disse viftene i selve scoopene:)

Her er framdriftsplanen, helt etter mine tanker :cheers:

Tror vi tar en gammel bensinmotor og prøver det på siden Jernia ikke helt har troen :smiley:

Blir det suksess så kommer jeg garantert tilbake :flag:

Link to post
Hvilke grunner da?

For det første ville jeg sannsynligvis blitt stoppet av moderator hvis jeg skulle liste opp alle grunnene. For det andre er de fleste av disse grunnene temmelig opplagt for de som har litt erfaring på sjøen. Men, for å si det som det er Rosenkilde, jeg skulle ønske du brukte din oppfinsomhet på andre temaer enn å finne opp en mer effektiv måte å kjøle motorer i fartøyer som skal gå i vann enn å bruke vann. :smiley:

Link to post
Hvorfor skal plutselig bilmotoren bråke mer når den blir plassert i en isolert kasse i en båt :confused:

Fordi en slik løsning vil kreve STORE åpninger, både for luft inn og for luft ut. En båtmotor i marsjfart vil ha samme kjølebehov som en bil på vei opp Lierbakkene. Sier kanskje ikke en rogalending så mye, men dette var alle bileieres skrekk før i tiden når kjølesystemene ikke hadde så store marginer som i dag. (Samt at motorene var mindre effektive og utviklet mer varme)

Radiatoren vil bare erstatte varmeveksleren. Du trenger også oljekjøler og vannkjølt eksosmanifold. Pluss pumpe til å levere sjøvann til disse.

Alt i alt vil det ikke være mye å spare.

Opplegget betinger også at du er sikker på at båten aldri skal selges....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...