Rosenkilde Startet 19.Juli.2009 Del på Facebook Startet 19.Juli.2009 Jeg har i ferien lest båtblader og fantasert litt om tanken med en vanlig bilmotor med standard radiator(eller 2) i båt. Ser ikke hva som kan være feil med dette hvis den bare får nok kjøling fra noen elektriske vifter. Noen som har prøvd dette eller har argumenter for eller i mot? Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Hvorfor skal du ha det? Hvorfor ikke bare bruke varmeveksler? Jeg tror ikke du klarer å holde kjølevanntempen nede ved bruk av radiator i et motorrom på båt. Det er veldig mye luft inn og ut som skal til for å kjøle radiatoren Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Har ikke prøvd det som fremdriftsmotor men har prøvd det som drivmotorer til hydraulikpumper og det btåker noe helt for jevlig. Sitér dette innlegget Link to post
Rosenkilde Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Jeg bare leker med tanken om å montere inn en GM6.5 liter i båten. Disse begynner det å bli et par meget rimelige av. Og hvis man slipper unna varmeveksler, manifoiler, impeller og alt annet som hører saltvann/ferskvann til så har man er billig motor på 200 HK med et enormt dreiemoment. Jeg sammenligner litt med en traktor på 200 HK som går i fullt arbeid på et jorde i 3 km/t i 40 varmegrader og stillestående luft. Den klarer seg jo.. Hvorfor skulle dette bråke så veldig mye mer? Eksosen kan jo ledes ned i sjøen... Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 (redigert) Den traktormotoren står jo litt luftigere enn nede i dørken på en båt. Jeg regner dessuten med at du ikke har tenkt å montere radiatoren på styrhustaket?! Redigert 19.Juli.2009 av Nautilusen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 traktor...bil...eller annet landbasert motor får luft fra omgivelsene...det får ikke en båtmotor som ligger ned i ett lukket rom Sitér dette innlegget Link to post
Rosenkilde Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Det stemmer at motorer på land får luft fra alle kanter, men den luringen som kom på å sette en dieselmotor i båt kan ikke ha tenkt over alt han heller. Det trengs 72000 liter med luft for å forbrenne 1 liter med diesel, så hvor får motoren dette fra i et lukket motorrom med maks et par vifter og noen små hull...? Jeg ville hatt radiatoren på vanlig plass, med el.vifte og tunnel(er) fra siden(e). Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Sitte du ennå hjemma Rosenkilde, trodde du va på vei ut på fjorden eg nå?:-) Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Har du tenkt deg på fjorden med dine "finne opp hjulet på nytt" ideer, levner jeg deg lite håp om et godt båtliv, men jeg ønsker deg selvfølgelig lykke på reisen. (Ser frem til en ny tråd med dine vellykkede erfaringer.) PS: Hvorfor ikke prøve med clutch og 5 gir, eller enda bedre: Tomatgir? Sitér dette innlegget Link to post
Rosenkilde Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Ja hvorfor ikke vanlig girkasse og clutch. Meget bra tips Men la oss prøve å være seriøse da jeg bestemt mener at radiator bør bli bra Føler å huske at offshore båtene kjøres med vanlig radiator... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Klart det kan gå med vanlig radiator. er bare snakk om nok luft til radiatoren. og motoren trenger mye luft for å gå, så kaffor ikkje lede denne luften gjennom radiatoren. Lage til et "scoop" forran radiatoren som du leder luft inngjennom så bør nok det gå fint. og tilsvarende utlufting ut av motorkassen slik du blir kvitt den varme lufta. kansje sette i ein overdimensjonert radiator, evnt 2 store. Ikkje någe me ikkje kan fikse med ein kasse "talent juice" og et sveise aperat ihvertfall;-) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Men for all del. ikkje någe problem og sveise en varmeveksler heller då. Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Men la oss prøve å være seriøse da jeg bestemt mener at radiator bør bli bra Helt enig. Men du må prøve å forstå at dette har vært både prøvd og praktisert før, og at det er mange grunner til at dette ikke er vanlig praksis idag hverken i yrkes- eller lystfartøyer. Det er imidlertid ingen teknisk utfordring å få til et system med luftkjøling som fungerer. Kjør på! Jeg har en liten mistanke om hva du ender opp med etter en stund...... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 For lenge siden kjørte jeg en liten "bukserbåt" med en 12 sylindret luftavkjølt Bolinder. Bråket mye og du verden så varmt det ble inne. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Forstår ikkje kor alt dette bråket skal komme fra. Er det vifte støy du tenker på? Motoren vil jo ikkje bråke mer av den grunn Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 For lenge siden kjørte jeg en liten "bukserbåt" med en 12 sylindret luftavkjølt Bolinder.Bråket mye og du verden så varmt det ble inne. Min utheving. Sitér dette innlegget Link to post
Rosenkilde Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Alt kan ordnes, men det er vel talentjuice'en som er grunnen til at jeg har begynt å tenke på dette. Radiatorer er det enkleste å få fatt i. Kan jo sette inn et par stykker for sikkerhets skyld. Pluss 1 til oljekjøling. Uansett så er det bare å gi denne motoren så mye luft som mulig gjennom f.eks et scoop. Men det spørsmålet er hvor mye den trenger... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 eg vil og tro at det e talentjusen som har fått deg på disse tankane... Ka me å skru ut motoren i pickupen te din gamle far. den har eg troen på:) så sette me igang me radiatorer og scoop. tror kansje 2 radiatorer e løsningen. en skråstilt på kver side bak. med masse luft inntak og vifter. og et felles utblås i midten bak mellom radiatorene. radiatorene kan jo ha sine "origenale" 12v vifter på seg som flytter mye luft, og så flere vifter som suplerer disse viftene i selve scoopene:) Sitér dette innlegget Link to post
Rosenkilde Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Men du må prøve å forstå at dette har vært både prøvd og praktisert før, og at det er mange grunner til at dette ikke er vanlig praksis idag hverken i yrkes- eller lystfartøyer. Hvilke grunner da? Sitér dette innlegget Link to post
Rosenkilde Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Forstår ikkje kor alt dette bråket skal komme fra.Motoren vil jo ikkje bråke mer av den grunn Hvorfor skal plutselig bilmotoren bråke mer når den blir plassert i en isolert kasse i en båt Det finnes jo lyddempere for båt og sjøen ligger jo klar for å ta imot noe eksos... Sitér dette innlegget Link to post
Rosenkilde Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 tror kansje 2 radiatorer e løsningen. en skråstilt på kver side bak. med masse luft inntak og vifter. og et felles utblås i midten bak mellom radiatorene.radiatorene kan jo ha sine "origenale" 12v vifter på seg som flytter mye luft, og så flere vifter som suplerer disse viftene i selve scoopene:) Her er framdriftsplanen, helt etter mine tanker Tror vi tar en gammel bensinmotor og prøver det på siden Jernia ikke helt har troen Blir det suksess så kommer jeg garantert tilbake Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Hvilke grunner da? For det første ville jeg sannsynligvis blitt stoppet av moderator hvis jeg skulle liste opp alle grunnene. For det andre er de fleste av disse grunnene temmelig opplagt for de som har litt erfaring på sjøen. Men, for å si det som det er Rosenkilde, jeg skulle ønske du brukte din oppfinsomhet på andre temaer enn å finne opp en mer effektiv måte å kjøle motorer i fartøyer som skal gå i vann enn å bruke vann. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Jeg kjenner en som hadde en liten slepebåt. Nede i den satt en Caterpillar bulldozermotor med radiator. Motoren var røsket ut av en bulldozer på Thule Airport. Det er bare snakk om å få ned nok luft til kjøling. Og den luften som kommer ned kald, skal også ut varm. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Men kordan er det og la varm eksos gå ut gjennom belger osv da? Iom det e snakk om motor uten sjøvannsystem, så blir det heller ingen kjøling på eksos. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Hvorfor skal plutselig bilmotoren bråke mer når den blir plassert i en isolert kasse i en båt Fordi en slik løsning vil kreve STORE åpninger, både for luft inn og for luft ut. En båtmotor i marsjfart vil ha samme kjølebehov som en bil på vei opp Lierbakkene. Sier kanskje ikke en rogalending så mye, men dette var alle bileieres skrekk før i tiden når kjølesystemene ikke hadde så store marginer som i dag. (Samt at motorene var mindre effektive og utviklet mer varme) Radiatoren vil bare erstatte varmeveksleren. Du trenger også oljekjøler og vannkjølt eksosmanifold. Pluss pumpe til å levere sjøvann til disse. Alt i alt vil det ikke være mye å spare. Opplegget betinger også at du er sikker på at båten aldri skal selges.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.