Jump to content

Hvorfor ikke bruke motor med vanlig radiator i båt?


Rosenkilde

Recommended Posts

Hvis du først skal ha en motor og uten oljekjøler og vannkjølt eksos så hvorfor ikke kutte ut radiatoren også og ta sjøvann rett inn på vannpumpen... Da slipper du hele rukla med ekstra luft... til kjøling av radiator..

 

Da kan du også ha en sjøvannskjølt oljekjøler...

 

Det greieste er jo en kjølesløyfe under båten da... da slipper en korrosjonsproblemer som generes av sjøvannet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner til kjølerør på saktegående båter, ja.

 

Men det jeg ikke forstår: at man ikke forlengst har begynt å utforme deler av båters undervannsskrog som kjøleflater. Greit nok at man må ha tørr eksos, men allikevel.

 

Ikke minst en vanlig seilbåtkjøl børe vel helt problemfritt ha nok flate mot vannet. Har en gang lest om en engelskmann som hadde bygget om spaderoret til båten til motorkjøler.

 

Er det noe som jeg overser?

Link to post
Share on other sites

Men det jeg ikke forstår: at man ikke forlengst har begynt å utforme deler av båters undervannsskrog som kjøleflater. Greit nok at man må ha tørr eksos, men allikevel.

Dette er jo gjort forlengst av Nordhavn. Og den gjengen kan en ting eller to om hvordan man bygger en skikkelig båt.

Link to post
Share on other sites

Føler å huske at offshore båtene kjøres med vanlig radiator... :confused:

 

Offshore båtene er jo like mye i luften som i vannet - og er det noe en topptrimmet motor ikke liker så er det brå endringer i kjølevannstemperatur. Så her bruker de nok radiatorer fordi det gir jevnere - ikke bedre kjøling.

(Men i 100 knop så er jo luftgjennomstrømmingen det minste problemet

 

Klart det kan gå med vanlig radiator. er bare snakk om nok luft til radiatoren. og motoren trenger mye luft for å gå, så kaffor ikkje lede denne luften gjennom radiatoren.

 

Hvis man skal bruke innsugsluften til å kjøle en radiator - så har man samtidig varmet opp den samme luften. Så da må man ha en enda større intercooler. Hva skal den kjøles med? :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Fordi en slik løsning vil kreve STORE åpninger, både for luft inn og for luft ut. En båtmotor i marsjfart vil ha samme kjølebehov som en bil på vei opp Lierbakkene. Sier kanskje ikke en rogalending så mye, men dette var alle bileieres skrekk før i tiden når kjølesystemene ikke hadde så store marginer som i dag. (Samt at motorene var mindre effektive og utviklet mer varme)

Virkningsgraden på en nyere dieselmotor er såpass høy at varmeutviklingen er meget lav i forhold til før.

Flere biler trenger faktisk egen dieselvarmer på motoren for å få liv i varmeapparat på vinterstid.

Dette var ihvertfall ikke et problem med en gammel dieselmotor.

Link to post
Share on other sites

Hvis man skal bruke innsugsluften til å kjøle en radiator - så har man samtidig varmet opp den samme luften. Så da må man ha en enda større intercooler. Hva skal den kjøles med? :cheers:

Riktig tenkt :smiley: Liker bedre kreative svar enn negative svar :cheers:

Slik jeg hadde tenkt så skulle motoren få inn luft akter og kjøling fra SB og BB.

Det ble tidligere nevnt at et kjøretøy får luft fra omgivelsene, men en båt har jo litt luft rundt seg også...

Link to post
Share on other sites

At motorprodusentene vil måtte lever en spes variant beregnet på dette systemet?

 

Man må jo bare fjerne noe: varmeveksler, impellerpumpe, sjøvannsfilter. Ok, og så er det eksosen da, men vanninnsprøyting er vel uansett heeelt bakerst, er jo nesten ikke lenger motor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk hørt om tilfeller der man har montert dieselmotor med radiator (VW 1,9TDI), da disse motorene er såpass effektive at kjølebehovet er minimalt. Så det lar seg gjøre, selv om det nok ikke er optimalt. Med en gammel bensinmotor ville jeg ikke ha tenkt tanken engang. Men du bør uansett ha kjøling på eksosen, tørr eksos bråker så det holder og blir farlig varm! Eksos ut under vann er heller ikke lurt, mange motorer er følsomme på mottrykket i eksosen. I tillegg til faren for å suge vann i retur når motoren kjølner igjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det var denne 1.9TDI'en jeg tenkte på da jeg har denne i en Transporter og vet hvor lite varme den avgir.

Utgangspunktet mitt var jo egentlig en GM6.5 så kjølebehovet blir nok større, men da har jeg ihvertfall fått spesifikke svar på at det lar seg gjøre.

Vannkjølte manifoiler bør jeg nok uansett ha med i planen.

Link to post
Share on other sites

Tanken er vel ikke helt bak mål egentlig. På jobben har vi et generatorsett som står montert i en TRANG isolert container, og blir kjølt med en radiator som står inne i containeren. I tillegg er det store åpninger i endene på containeren, med LYDFELLER. Motoren er på ca 780 hk og holder 82 grader ved full rulle !

Viften er montert på gameldags vis, på navet til vannpumpa.

Link to post
Share on other sites

Man skal lete godt i denne tråden for å finne noen som hevder at ditt prosjekt ikke er mulig. Tvert imot, fortelles det flere ganger at det er mulig, har vært gjort tidligere og fremdeles blir gjort, men det mangler ikke på velmenende innlegg fra de samme fortellerne som etter beste evne forsøker å fortelle at dette (især i fritidsfartøyer) er en DUSTETE løsning. Det burde være godt nok svar på spørsmålet ditt hr. trådstarter (ref. emnetittel).

 

I motsetning til hva du tror, er dette og andre advarende innlegg ikke hverken negativt eller nedlatende, men velmenende.

Link to post
Share on other sites

Kjekt at dette emnet engasjerte ihvertfall :cheers:

Det begynte egentlig bare med en god idè, men etterhvert så ble det så mye meninger til å fyre opp under :smiley:

Kan ikke annet enn å takke for mange lure innlegg og må til eget forsvar ikke garantere at dette blir gjennomført på denne båten, men planen er å bygge om en lik båt og da blir det garantert en vanlig bilmotor.

Dustete eller ei, hvorfor gå for det sikre. Folk kjøper jo både VP D-motorer og kina motorer....

Link to post
Share on other sites

Det finnes faktisk sikre motorer også som er ordentlig marinisert. Jeg tviler ikke på at du vil velge en sikker motor, men håper ikke du hopper over en skikkelig marinisering. I den store internett-verden finnes det antagelig mariniseringskit til nær sagt alle motorer. Husk at en marinisering ofte også innebærer annen bunnpanne. Er man "hendig" (hvilket jeg tror du er) er det mye man kan gjøre selv. Den største utfordringen kan være vannkjølt eksosmanifold. Synd, for dette er viktig. Hvis du ikke skal ha motoren på dekk uten kasse rundt, da.

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt flere båter med bilmotorer; både bensin og større dieselmotorer. Men det var aldri noe tema å benytte radiatorkjølingen - og hvorfor skulle vi det all den tid man seiler rundt i "verdens beste kjølemedium" . . . .

 

Det enkleste er ofte det beste og i våre tilfeller funket det helt prima med rørsløyfe langs kjølen. I et par tilfeller la vi inn en meter med kjølevannsrør i bunnpannen for å få oljekjøling. Vannkjølt manifold hadde vi ikke behov for, da motorene allikevel ble kjørt på lav omdreining/belastning og derved eksostemperatur. Det hendte riktignok at vi hadde tydelig morellrød farge på manifolden, men det behøver ikke å være noe problem så lenge man tar hensyn til det.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

For å gjøre dette klart, så har jeg aldri sagt at alle ikke er enige med med har feil. Og takk og lov for det!

Jeg bare leker med en tanke som ikke er 100% gjennomtenkt (kanskje 99%..) og tar alle svar med i event. byggeplan.

F.eks manifoilen(e) går under den ene prosenten :smiley:

Men den påstår han er utlært er enten dum eller død :saint:

Link to post
Share on other sites

Mange teorier her ja. Manifold og oljekjølere behøver alldeles ikke sjøvann. Ferskvann er langt bedre, men krever noe større kjølere. Radiatoren behøver ikke stå sammen med motoren da den lett kan plasseres hvor som helst om den utstyres med elektrisk eller hydraulisk drevet vifte.

 

Rent teknisk er radiatorkjøling fullt mulig, men det er mye enklere med utvendig kjølerør eller varmeveksler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...