Jump to content

Hvorfor ikke bruke motor med vanlig radiator i båt?


Rosenkilde

Recommended Posts

Men den påstår han er utlært er enten dum eller død :saint:

 

 

:cheers::yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hvordan tenker du deg å lede eksosen ut? Når motoren går med høy belastning vil eksostempen bli veldig høy og både manifold, eksosrør og eventuell lyddemper vil sikkert bli rødglødende. Dette vil skape høy varme i omgivelsene, øke faren for brann ved en eventuell drivstofflekkasje, og det blir kanskje et problem å få til en skroggjennomføring som tåler så høy varme uten å skade skroget og tetningen mellom rør og skrog?

Link to post
Share on other sites

Vannkjølte manifoiler bør jeg nok uansett ha med i planen.

Da må du jo uansett ha inpellerpumpe, da er jo ikke veien lang med og lage til en varmeveksler til og kjøle vannet med, Hjalp en kompis med en ks en gang, i båten satt det en defekt vp 175, denne ble kastet ut og en bilmotor med fra volvo 940 med innsprut ble montert, det endte med at denne ble saltvannskjølt, ble alt for varm med radiator og vifte, Han kjørte med båten i 3-4 sesonger etter dette og var nøye med og kjøre gjennom frostvæske på høsten

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Blander meg inn her jeg også;-) Forstår ikke hvorfor du vil ha radiator kjøling i stedenfor varmeveksler, ferskvannskjøling med varmeveksler fungerer jo gull, er vel ikke penger å spare heller da det må nok en del mekking/plasting/vifter og duppedingser for å gi radiator nok luft. Som sagt må du vel kjøle eksosen og da blir det enda mere meningsløst og kjøre radiator??

Link to post
Share on other sites

Om man så har en bilmotor man vil sette i båten uten å bruke mange tusen på marinisering, så må det vel gå an å evt bruke ei varmesløyfe rett på vannpumpa vel?????

Og til evt varm eksos, så kan man vel kapsle inn eksosen med eksostape eller hva det heter. Sånn man bruker på manifoiler på sykler og biler. ?? :confused:

Redigert av enter4u (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man skal ha "tørr eksos" , så kan kanskje en løsning være noe lignende den Wallas bruker på de mindre varmerne sine, hvor eksosslangen går inni luftslangen.

I dette tilfellet kan man f.eks ha ei vifte som konstant ventilerer motorrommet, og som blåser ut lufta i denne "kappa" rundt eksosrøret.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvis man skal ha "tørr eksos" , så kan kanskje en løsning være noe lignende den Wallas bruker på de mindre varmerne sine, hvor eksosslangen går inni luftslangen.

Nei!

 

En varmer har ikke noe slagvolum hvor man skal ha mest mulig oksygen i, derfor kan det godt brukes forvarmet luft. I en motor ville det medføre stor effektnedgang

Link to post
Share on other sites

tenkte ikke på å bruke denne lufta til forbrenning, men å blåse ut luft ved hjelp av motorromsventilasjonsvifta (puh)

 

Dette for å få fordelen av dobbel, luftisolert (og avkjølt) slange

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...