880 Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Men den påstår han er utlært er enten dum eller død :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fairline Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Hvordan tenker du deg å lede eksosen ut? Når motoren går med høy belastning vil eksostempen bli veldig høy og både manifold, eksosrør og eventuell lyddemper vil sikkert bli rødglødende. Dette vil skape høy varme i omgivelsene, øke faren for brann ved en eventuell drivstofflekkasje, og det blir kanskje et problem å få til en skroggjennomføring som tåler så høy varme uten å skade skroget og tetningen mellom rør og skrog? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Vannkjølte manifoiler bør jeg nok uansett ha med i planen. Da må du jo uansett ha inpellerpumpe, da er jo ikke veien lang med og lage til en varmeveksler til og kjøle vannet med, Hjalp en kompis med en ks en gang, i båten satt det en defekt vp 175, denne ble kastet ut og en bilmotor med fra volvo 940 med innsprut ble montert, det endte med at denne ble saltvannskjølt, ble alt for varm med radiator og vifte, Han kjørte med båten i 3-4 sesonger etter dette og var nøye med og kjøre gjennom frostvæske på høsten Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
sildåpote Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Blander meg inn her jeg også;-) Forstår ikke hvorfor du vil ha radiator kjøling i stedenfor varmeveksler, ferskvannskjøling med varmeveksler fungerer jo gull, er vel ikke penger å spare heller da det må nok en del mekking/plasting/vifter og duppedingser for å gi radiator nok luft. Som sagt må du vel kjøle eksosen og da blir det enda mere meningsløst og kjøre radiator?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 (redigert) Om man så har en bilmotor man vil sette i båten uten å bruke mange tusen på marinisering, så må det vel gå an å evt bruke ei varmesløyfe rett på vannpumpa vel????? Og til evt varm eksos, så kan man vel kapsle inn eksosen med eksostape eller hva det heter. Sånn man bruker på manifoiler på sykler og biler. ?? Redigert 21.Juli.2009 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Hvis man skal ha "tørr eksos" , så kan kanskje en løsning være noe lignende den Wallas bruker på de mindre varmerne sine, hvor eksosslangen går inni luftslangen. I dette tilfellet kan man f.eks ha ei vifte som konstant ventilerer motorrommet, og som blåser ut lufta i denne "kappa" rundt eksosrøret. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Hvis man skal ha "tørr eksos" , så kan kanskje en løsning være noe lignende den Wallas bruker på de mindre varmerne sine, hvor eksosslangen går inni luftslangen. Nei! En varmer har ikke noe slagvolum hvor man skal ha mest mulig oksygen i, derfor kan det godt brukes forvarmet luft. I en motor ville det medføre stor effektnedgang Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 (redigert) tenkte ikke på å bruke denne lufta til forbrenning, men å blåse ut luft ved hjelp av motorromsventilasjonsvifta (puh) Dette for å få fordelen av dobbel, luftisolert (og avkjølt) slange Redigert 21.Juli.2009 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.