Jump to content

CE merking igjen


Kurt Børge

Recommended Posts

Hei

 

Har sittet noen timer nå og lest igjennom mange av trådene her på forumet.

Synes endel har interesante innlegg, men mye tull også.

 

Nå er det jo gått endel tid siden det siste var diskusjon rundt dette så jeg tenkte at jeg ville spørre som følger.

 

1. Jeg har en båt der Heinrich Leshner har sendt meg samsvarsærklæring, automatisk slukkesystem, Instruksjonsbok på svensk, Eletriske tegninger, IT (Italia) HIN nummer som jeg har montert på båten og en klisterlapp med mitt navn og CE nummer.

 

2. Jeg fikk et nytt HIN nummer av Heinrich Leshner nå med et GB (Engelsk) HIN nummer. Ringte ham og han forklarte at han hadde problemer med det Italienske organet og derfor hadde byttet over til et engelsk selskap.

 

Nå er det leeeeenge siden jeg har hørt noe fra han Leshner.

 

Liten tilleggsopplysning.

a. Båten ble importert formelt av meg.

b. Jeg betalte HK avgift via KGH

c. Jeg betalte MVA via KGH

d. Hentet båten i Gøteborg ved hjelp av en lokal transportør.

e. Det står en 5.0 MPI 260Hk i båten. (ikke slått istykker med slegge :smash: ref tidligere tråd :smiley: ) Motoren er ikke merket med CE på venster side av toppdekselet, men ser av tidligere innlegg at USA startet tidligere med målinger og godkjenning av utslipp. Motoren er merket med at den tilfredstiller kravene i California 2003.

f. Jeg har ettermontert automatisk slukking. (så nå har jeg to siden det allerede var en montert fra Sea Ray :flag: )

g. Jeg har og montert manuell lensepumpe.

h. Har også montert manuel stenge kran for sjøvannsinntaket med dobble klemmer.

 

 

Som sagt jeg hentet båten i Gøteborg og nå er vi igang med andre sessongen. Er kjempefornøyd og vi koser oss med båten. Siden jeg ikke har hørt noe fra Heinrich Leshner begynner jeg nå å lure på om jeg gjør noe ulovlig. noen spørsmål.

 

1. Regner med at jeg skulle hatt en plate i metal hvor CE opplysningene stod sammen med et sertifikat? Kan noen (som vet) bekrefte eller avkrefte dette?

2. Vil jeg faktisk kunne oppleve at en eller annen myndighetsperson kommer bort til båten i sommer å hevder at jeg har handlet ulovlig?

3. Noen som kan fortelle meg hva som kreves i detalj av en en Sea Ray 240 Sundancer fra 2003 i tillegg fra det som er standard i USA.

4. Bør jeg snarest kontakte noen andre for å få sluttført CE-merkingen?

 

Mange spørsmål her, men dere som vet (ikke synser) kan jo svare.

 

Kurt Børge

Link to post
Share on other sites

Vel du spør om du har gjort noe ulovlig. Det er ulovlig å ta i bruk en båt importert fra utenfor EU før den er ce merket. Du får heller ikke betalt momsen du skal før den er godkjent. Det vesentlige her er om IMCI har sendt deg godkjenning eller ei. Platen montert på båten er i seg selv ingen ting verdt uten de riktige papirene.

Link to post
Share on other sites

IMCI har ingen ting med saken å gjøre!!, men har du ikke mottatt sertifikatet og skiltet kan myndighetsperson komme ombord og taue båten til tolllager og ikke slippe den ut før alt er ordnet. jeg sier ikke at noen vil gjøre det men bare at de kan gjøre det med loven i hånd.

les mine tidligere inlegg så ser du hvordan det kan gå når man har benyttet Leichner, jeg fikk et helvete med SFD og min CE merking. Endte med at jeg leide inn nytt konsulent firma og fikk saken godkjent av SFD.

 

Men jeg fatter ikke hvorfor alle er så j**la opptatt av IMCI, IMCI er bare et hvilket som helst Teknisk Kontroll Organ på lik linje 30-40 andre slike firmaer rundt om i Europa, ma nstår fritt til å bruke hvilken som helst av de!!!

 

 

-xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke at noen kan tro at båten er endelig godkjent uten at man på en tydelig måte får dette bekreftet. Normalt ville en slik godkjenning bli bekreftet etter en besiktigelse av båten og overdragelse av dokumentasjon med tilhørende CE skilt som skal monteres godt synlig ved styreposisjon.

 

Men jeg forstår det slik at en CE merking også er mulig uten at båten fysisk er besiktiget?

Er det riktig at en båt ikke må besiktiges / kontrolleres fysisk av kontrollorganet?

Link to post
Share on other sites

Endte med at jeg leide inn nytt konsulent firma og fikk saken godkjent av SFD.

Kan du forklare hvem som godkjente båten din? Altså hvem satt siste stempel på papirene? I mitt tilfelle var det som sagt IMCI og jeg har fått inntrykk av at det er det vanligeste.

 

Men jeg forstår det slik at en CE merking også er mulig uten at båten fysisk er besiktiget?

Er det riktig at en båt ikke må besiktiges / kontrolleres fysisk av kontrollorganet?

Hvis det aktuelle organet kjenner til båtentypen er vel ikke det nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Beklager det kanskje ledende spørsmålet Frøken Fryd, men jeg tror ikke Sjøfartsdirektoratet deler det syn at en importert båt kan CE merket uten å fysisk bli kontrollert av en tilstedeværende kontrollør?

 

Det er vel blant annet slike lavpris postordregodkjenninger som har ført til at enkelte har kjøpt godkjente båter som faktisk ikke tilfredsstiller kravene beskrevet i byggestandardene.

Jeg vet at dette med CE merking har blitt diskutert i andre tråder og skjønner godt at noen ønsker en økonomisk fordelaktig løsning for husbruk, men så har vi da dessverre erfart at enkelte båtkjøpere føler seg lurt av den som på papiret har kontrollert og godkjent båten.

 

Det er vel også disse innrapporterte hendelsene som har ført til inndragelse av skjenkeretten etter hva jeg har forstått.

Link to post
Share on other sites

Ja slik jeg ser det er båten min i en godkjenningsprosess.

Jeg har installert de anmerkninger som står oppført som "punch punkter" i samsvarsærklæringen.

Så utfra mitt ståsted er min båt nå i samsvar med CE kravene.

 

Båten er jo bygget av Verdens størrste båt produsent så det er kun snakk om små justeringer som skal til for å oppfylle kravene i Europa.

 

Men jeg mangler fortsatt Skilt og Sertifikat fra myndighetene.

 

Så hva gjør jeg?

Engasjerer ett nytt firma?

Heinrich Leshner er han helt ute av businessen?

 

KBP

Link to post
Share on other sites

Kan du forklare hvem som godkjente båten din? Altså hvem satt siste stempel på papirene? I mitt tilfelle var det som sagt IMCI og jeg har fått inntrykk av at det er det vanligeste.

I mitt tilfelle var det først Udicer (som ikke ble godtatt av SFD siden Leischner var innblandet) og deretter fikk jeg nytt sertifikat fra HPI (via CEproof, som SFD godkjente umiddelbart). Alle disse er uavhengige Tekniske kontroll organ og man kan benytte hvilken som helst av de oppnevnte godkjente o\rganene som er angitt i en liste som EU parlamentet har utgitt, finner ikke listen nå men jeg mener jeg har linket til den tidligere.

 

Det er ikke SFD som forlanger at båten skal besiktiges, det er kontrollorganet som utsteder sitt sertifikat på at båten er i den skikk som CE standarden krever som forlanger dette. I mitt tilfelle kom konsulent fra CEproof og gikk gjennom båten i 4 timer, jeg fikk så en liste over utbedringer og jeg måtte ta bilder etter at utbedringene var gjort for å dokumentere at jeg faktisk hadde gjort som påkrevd. Deretter ble all dokumentasjon sendt til HPI i England for gjennomgang. Etter en stund kom sertifikat fra HPI samt metallplate med HPI sitt godkjenningsnummer på.

 

Kurt, slik jeg ser det er ikke båten godkjent av et teknisk kontroll organ før du får sertifikatet som tilseier det fra dem, og hvis tollere eller folk fra SFD kommer for å ta en titt hjelper det lite om du ikke har sertifikatet vil jeg tro.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tatt kontakt med Sjøfartsdirektoratet og spurt om råd. Saken er jo litt spesiell og Sjøfartsdirektoratet er jo på en måte en part i denne saken. Hvis det viser seg at de har inndratt en bevilgning for å drive med CE merking midt i prosessen din så kan jeg ikke skjønne annet enn at de vil hjelpe deg ut av situasjonen.

Link to post
Share on other sites

Beklager det kanskje ledende spørsmålet Frøken Fryd, men jeg tror ikke Sjøfartsdirektoratet deler det syn at en importert båt kan CE merket uten å fysisk bli kontrollert av en tilstedeværende kontrollør?

Beklager det kansje ledende svaret Ole Petter :wink:

 

La oss si at Norsk Båtsenter tar inn en ny serieprodusert båt som ikke er ce merket, de engasjerer firma til å gjøre jobben med ce godkjenning. Båten blir besiktiget og eventuelle mangler utbedret, ja kort sgat blir alt gjort på riktig måte. To måneder senere bestemmer Norsk Båtsenter seg for å ta inn en til av samme type. Er det da nødvendig å inspisere båt nummer to? Hva med båter som bygges i Norge, ce godkjenner de hver enkel båt eller serien av båter?

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes du beskriver problemet ganske godt Frøken Fryd.

Med andre ord, -i det eksempelet du skisserer ville ikke en stikkprøvekontroll utført av øverste kontrollmyndighet avslørt noen tekniske mangler, og da er det jo strengt tatt ikke nødvendig å se på hvordan kontrolløren gjør den praktiske delen av jobben.

 

Jeg ser ikke bort fra at Norsk Båtsenter og andre aktører har opparbeidet seg tillit nok over tid til å få noen små og praktiske fordeler hos et kontrollorgan, og at dette er problemfritt.

 

I motsatt fall, hvis stikkprøvekontroller avslører tekniske mangler i forskjellige båter gjentatte ganger utført av samme kontrollør, så forfølges også saken for å avdekke hvorfor så skjer.

 

Det er disse sakene som havner på pulten hos Sjøfartsdirektoratet, og hvor det da oppdages at enkelte båter ikke har gjennomgått en fysisk utført kontroll.

Man kan vel si at en kontrollør kan skyte seg selv i foten hvis han ikke på forhånd avtaler med båteieren hvilke tekniske mangler som skal overses, for en vakker dag skal kanskje båten repareres og da kommer det for en dag hva kontrollen var verdt.

 

En brukt båt trenger ikke å være i samsvar med slik båten ble bygget fra fabrikk, og derfor skal de også kontrolleres individuelt så vidt jeg har forstått.

 

En båtmodell som gjennomgår vesentlige endringer i produksjonsprosessen skal det også innhentes ny godkjenning for.

 

Ikke alle er like heldige som en jeg kjenner og som importerte båt. Etter en propellskade skulle nye propeller beregnes. På utregningene kunne ikke motorkraften stemme med de propellene som sto på båten og båtens fart. Det viste seg da at motorene hadde hver 100 Hk mer enn det som sto i papirene på båten. Båten hadde motorer på til sammen 700 Hk og ikke 500 Hk.

Link to post
Share on other sites

.....Hva med båter som bygges i Norge, ce godkjenner de hver enkel båt eller serien av båter?

Når det gjelder CE-merkingen må en her skille mellom båter som er CE-merket fra produsenten og båter som skal CE-merkes i etterhånd, for eksempel ved bruktimport. Det siste gjelder vel de fleste båtene det er snakk om her.

 

Når det gjelder verftbygde båter er papirmølla svært mye enklere. Normalt vil veftsbygde båter bli CE-meket av produsenten, enten han holder til i Norge, innen EU eller i andre deler av verden. Dvs. at han merker med CIN (tideligere HIN), fyller ut samsvarserklæringen og setter på produsentskiltet med CE-merket. Motorbåter må dessuten ha egen samsvarserklæring fra motorprodusenten. Det trenges da ingen annen godkjenninger sålenge det er båter i designkategori C eller D. (En god grunn til at så mange havner i kategori C?)

 

For båter i kategori A og B må han i tillegg ha bevitnet oppdrifts- og stabilitetstest attestert av et godkjent "Notified Body" (som DNV, IMCI, RINA,....). Slikt attest kan gjelde bare for en båt eller for båter innen en serie, avhengig av hvordan en har ordnet seg i forhold til godkjenningsorganet.

 

I tillegg plikter båtbyggeren å oppbevare dokumentasjon på samsvaret i minst 10 år (beregninger, CE-dokumentasjon på vitale deler, etc), men disse skal ikke legges frem for godkjenning av noen.

 

Ved import til Norge av verftsmerket båt vil tollvesenet som regel kun trenge kopi av de riktige CE-relaterte dokumentenene som nevnt ovenfor, faktura fra produsenten og verifikasjon på motorhestekrefter (aksel hk) og båten vil ikke bli inspisert. Jeg fikk nettop båten min hjem fra båtbygger i Thailand og det gikk helt smertefritt etter denne oppskriften. Ingen toller eller andre inspektører brydde seg om å se båten (som hele tiden sto under presenning). Nå er den lovlig importert og under klargjøring i Oslo :flag:

 

(Jeg har ikke hatt tid til å ajourføre båtbloggen min på en stund, men det kommer.....)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...