Jump to content

50hk Mariner 4T oppgraderes til 60hk? Vil ny propell gi mer fart?


Båtduden

Recommended Posts

Hei! Jeg har en 17-foter med 50HK Mariner 4-takt 2004 modell.

 

Jeg har en båt som er for det meste bygd for fart, og når båten veier 750kg uten motor og jeg bare har 50hk så får jeg ikke akuratt den mest fantastiske farten. Men jeg har hørt at det går ann og oppgradere motoren i hvertfall 10 hester, stemmer det? Og vil det ha noen effekt for fart, hvor mye kan jeg eventuelt oppgradere den til? Og vil det gå mer bensin, vil motoren bli fortere slitt? Noen steder i Hordaland jeg kan få gjort dette? Og pris?

 

Har også hørt at propellenen kan ha noe og si, har en slitt stygg standar propell. Er det noen propeller som vil heve farten? I så fall, har er det noen negative sider med dette? Hadde en venn som byttet propell, og da kunne han ikke rygge pga. da ville kanskje propellen bli ødelagt, er det sånn alltid?

 

Tusen takk for svar! :sailing:

Link to post

øøh kunne ikkje rygge for da kunne propellen bli ødelagt :crazy: dummeste eg har hørt :giggle:

 

det er som regel billigere å bytte til en motor med den effekten man vil ha enn å begynne trimme opp. Det finnes ikkje noe hk-skrue som man bare kan vri opp effekten med. og ja, til fleire hk til meir bensin drar det .

 

Det billigste og beste du kan gjøre er å optimalisere med propell. Om du kjører std aluprop på en slik båt er der nok å hente med en kvalitetspropell i stål. Men gratis er det ikkje..

Link to post
Men jeg har hørt at det går ann og oppgradere motoren i hvertfall 10 hester, stemmer det? Og vil det ha noen effekt for fart,

2004 Mariner 4t 50hk EFI ??

Utifra dele tegningene kan du hente 10 hk ved å bytter ECM + fjerne en restrektor i innsuget ...

Antagelig billigere å selge motoren du har å kjøpe en større...

 

Har også hørt at propellenen kan ha noe og si, har en slitt stygg standar propell. Er det noen propeller som vil heve farten?

Nå er det egentlig ingenting som heter standard propell, er ofte en propell som er plukket ut i blinde av forhandler ( finnes dog de som gjør det ordentlig også... )

 

Enkelt forklart.... motoren din har et anbefalt turtallområde den skal jobbe i ved fullt pådrag ( kalles WOT ( Wide Open Throttle )), dette står i instruksjons boken til den enkelte motor...

Eksempel.... 5300 > 5800 rpm.... hvis du med eksisterende propell oppnår 5800 rpm på full gass har du en optimal propell ( dette med lett lastet båt )...

Havner du under 5300 har du feil propell... dette er grunnregelen, kommer også inn andre faktorer etterhvert.

 

 

I så fall, har er det noen negative sider med dette?

Riktig propell er bare positivt, eneste negative er den litt lettere lommeboka.

 

Hadde en venn som byttet propell, og da kunne han ikke rygge pga. da ville kanskje propellen bli ødelagt, er det sånn alltid?

Da måtte det være noe feil ved monteringa, eneste jeg kan tenke meg er at han burde ha byttet finna bak propellen hvis den kom i konflikt med propellen ( finnes flere typer til de fleste motorer )

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Jeg kommer maks opp i 5100 omregninger med bare meg oppi båten, så det er ikke så bra da gjerne? :P

Jeg skrev inn det turtallet som et eksempel, du må sjekk HVA som står i manualen for DIN motor....

 

 

Fant noe blant mine dokumenter her ( var for 2001 og nyere... ), men SJEKK hva som står i manualen DIN

Wide Open Throttle RPM : 5500-6000

 

Stemmer det jeg fant er propellen din helt feil, og du kan faktisk få noen ekstra hester ( mere en det du har idag :smiley: )

Er oppgitt til 50 hp (37.7 Kw) ved 5750 rpm, ligger du nede på 5100 har du kanskje ikke mere en 40 > 45 hk....

 

Se på den gamle propellen din, burde stå en størrelse og/eller noen numre på den.... du burde ha 10-5/8” X 11" eller 12" ?? ( ifølge tabellen i manualen.. )

 

Du kan antagelig hente litt ekstra fart + bedre drivstoff økonomi ved å bytte til en mere optimal propell.

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Skulle gjerne ha oppgradert min E-tec 40 til å bli 50.

Det er visst egentlig bare software, men snakket med en evinrude-mekaniker og det hørtes ikke ut som han visste hvordan man gjorde det. Det er kanskje ikke like enkelt som å chippe en ordinær motor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hva med en $79 juksechiptrimming kanskje ? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/DYNO-BOOST-...emZ380135369566

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

750kg for en 17 fots båt er veeeldig tungt, og 50hk på denne båten er alt for lite så her bør du vurdere mindre båt eller større motor for din kombinasjon høres ikke riktig ut, etter mitt syn, og det selv om du skulle få tynt litt mer ut av motoren.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

17 fot bygd for fart som veier 750kg uten motor.. :crazy:

 

Hvis vekten er riktig er den ikke bygd for fart. Hadde en Dalla Pieta 16' m/50hk som jeg solgte tidligere i vår. Den er definitivt bygd for fart, og veide ca 350kg inklusiv motor. Motor veide 70-80kg. Dvs skrogvekt på rundt 280kg.

 

Jeg har ei snekke på 22 fot. Den veien 975kg. Synes den vekta di høres alt for høy ut.

Link to post

Jeg hadde en Mørebas 17 for noen år siden, det var en relativt tung båt, ca 700 kg + motor.

Fikk ca 25 knop med Honda 50 hk. Bytta til Suzuki DF70 og fikk 30 knop.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Advarsel! Her følger et helt unyttig innlegg:

 

 

Hadde en venn som byttet propell, og da kunne han ikke rygge pga. da ville kanskje propellen bli ødelagt, er det sånn alltid?

 

Sett at dette stemmer så må jeg bare kommentere:

Bra prioritering. "1knop" økning i fart i bytte mot muligheten til å bakke.

Fatastisk :cheers:

 

Bruker man padleårer når man skal legge til da eller?

Redigert av Chrislia (see edit history)
Link to post

En så skrøpelig propell må jo være en fare for rikets sikkerhet :flag:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
øøh kunne ikkje rygge for da kunne propellen bli ødelagt :crazy: dummeste eg har hørt :giggle:

*snip*

:lol: nei nei, det er jo ikke rart 'Korsnes' For hvis en båt rygger så er den nå vel på land og propellen blir da ødelagt uansett om det rygges eller kjøres forover.

 

Så det beste er nok ja å bakke når båten er på vannet, det tåler propellen. Så fremt det ikke langt innpå grunna..

 

:cool:

Link to post

Det er nok en liten misforståelse ute og går.

 

Det finnes visse racing propeller som ikke har gummiboss.

Hvis man skifter fra forover til revers med disse så vil gearkassen ryke.

Derfor er det enkelte som har koblet ut start i gear funksjonen.

går så fremover for så å stoppe motoren, sette den i revers vente litt og så starte den igjen.

 

Vi som har stålpropeller skal også tenke på dette.

Det lønner seg å vente til propellen har spunnet fra seg før du setter den i revers.

Ellers blir det en stor påkjenning på gearet.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Det finnes visse racing propeller som ikke har gummiboss.

Hvis man skifter fra forover til revers med disse så vil gearkassen ryke.

 

Hvilken funksjon tror du gummibosset har?

Det slurer jo ikke en millimeter sålenge det ikke har sluppet i vulkingen. Det er vannet som står for sluringen.

Gummiboss brukes fordi om man treffer bunnen skal kreftene få vulkingen til å slippe slik at aksel og motor kan forsette å rotere. Bosset blir ødelagt og må byttes hvis man treffer hardt nok. Men man har spart girkassen for de massekreftene som ellers ville få fritt spillerom.

På racingpropeller kutter man ut bosset fordi påkjenningene under løp er så store at de vil få vulkingen til å slippe.

 

Har selv kjørt påhenger med Cleaver-propell uten gummiboss. Man lærer seg å lese kartet litt ekstra nøye :cool:

Nå er det vel ikke så mange som smeller revers mens de har full fart framover, men har aldri hørt om noen som har hatt problemer med å skifte gir forover/bakover under normal manøvrering i havner osv med racingpropell. Under denne type manøvrering er ikke belastningen på propellen stor i forhold til når motor på bånn gass skrur den gjennom vannet.

 

Jeg misstenker du blander inn ett annet scenario, det at mange racingbåter ikke har bakk/revers. På påhengsmotorer ønker man ett så smalt undervannshus som mulig, og kutter derfor ut giret i undervannshuset. Man lager ett undervannshus med kun ett vinkeldrev. Blir mye smalere enn ett med full girfunksjon. Da begynner båten å gå med en gang man starter motoren. Samme gjelder for en del mindre båtklasser med innenbordsmotor. Man sparer vekt ved å kutte ut girkassen og montere propellaksel direkte på svinghjulet. Såkallt Bobtail.

Link to post
men har aldri hørt om noen som har hatt problemer med å skifte gir forover/bakover under normal manøvrering i havner osv med racingpropell. Under denne type manøvrering er ikke belastningen på propellen stor i forhold til når motor på bånn gass skrur den gjennom vannet.

 

Jeg misstenker du blander inn ett annet scenario, det at mange racingbåter ikke har bakk/revers. På påhengsmotorer ønker man ett så smalt undervannshus som mulig, og kutter derfor ut giret i undervannshuset. Man lager ett undervannshus med kun ett vinkeldrev. Blir mye smalere enn ett med full girfunksjon.

 

Vel Daffy har rett :smiley: , for mange er det normal prosedyre å stoppe motoren før en girer ( frem/fri/bak ) kommer ofte av kombinasjonen "solid hub" propeller ( bla Cleaver ) og STOR stigning på propellen, kan smelle ganske bra i girkassa hvis en girer med motoren igang ....

 

Hvis du drar dette over på racing båter har disse ofte også en tomgang som ligger litt over normalt pga "tuninga", tomgang er IKKE prioritert i oppsettet...

På enda større racing båter ( offshore ) er scenarioet enda verre... her kan en legge til en gir utveksling som gjør at en ville smadret giret ved giring mens motoren var igang...

 

Speedmaster typen girhusene er mere for de med spesielle interesser :smiley: , da de av nyere type ( tenker Mercury SSM IV og VI ) stort sett blir levert som VENSTRE roterende.... gjelder også rotasjons retningen på motorer......

 

 

Misstenker problemet i denne tråden kommer av feil type finne bak propellen, standard finna må oftest byttes for å gi nok klaring til propellen... er jo ofte "litt" slakk i akslingen når en setter den i revers, hårfin klaring i forover....negativ klaring i revers....

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...